Diepe wond, welk middel nou echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoessM

Diepe wond, welk middel nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 15:41

Goeiemiddag,

Na uren bokken en zoeken en heel veel topics lezen, kom ik niet tot de antwoorden die ik zoek. Dus open ik een nieuw topic.

Mijn paard heeft een diepe beenwond, zit op een bewegend punt.

Dierenarts is erbij geweest. In eerste instantie gehecht. Volgende dag zijn ze teruggeweest om verband aan te leggen ivm met ontsteking.
Verband bleek te strak te zitten dus dag later konden ze weer terugkomen want paard stond op 3 benen en het verbonden been was echt mega dik.Verband verwijderd. Dag later alle hechtingen gesprongen en wond weer helemaal uit elkaar.

5 dagen antibiotica gehad en metacam. Nou wilde de dierenarts het liefst het hele been opnieuw inpakken. Dit wilde ik niet nadat het de eerste keer zoveel extra ellende heeft bezorgd. Dus zei de dierenarts, dan moet je er helemaal niks meer aan doen. Nou vind ik dat een beetje gek en lijkt het mij belangrijk het goed schoon te houden.

Inmiddels zitten we in de fase dat er granulatieweefsel wordt aangemaakt. Het steekt nog lang niet boven de wond uit dus nog geen wildvlees. Nou wil ik het genezingsproces graag zo goed mogelijk begeleiden. Ik lees alleen zoveel verschillende verhalen over verschillende producten. En dan net niet goed genoeg omschreven hoe het gebruikt wordt.

Wat wil ik weten, welk middel adviseren jullie, hoevaak per dag?

- propolis
- vetramil honingzalf
- betadinezalf
- dermiel huidspray
- wondpoeder

Wond wel of niet spoelen met stromend water?

Alle tips zijn welkom. Bedankt alvast!

Jasmijn159

Re: Diepe wond, welk middel nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:48

Zeker als het op een bewegend punt zit is het belangrijk de beweging van het been zo veel mogelijk te beperken voor een zo mooi en zo snel mogelijke genezing! Dat lukt alleen met verband en boxrust.
Als je dat niet wil, dat kan natuurlijk. Maar dan zal het traject langer zijn en de uitkomst minder mooi. Ook is er een grote kans aanwezig dat je tussentijds een keer of meerdere keren wildvlees moet vlak snijden.

Ja, fijn voor het paard zonder verband en wellicht met wat meer bewegingsvrijheid. Maar mijn voorkeur gaat er altijd naar uit om verband aan te leggen en beweging te beperken. Dan is het traject namelijk veel korter.

Ga in elk geval niet elke dag schoon maken, wassen en poetsen. Dan wrijf je telkens het nieuwe granulatieweefsel stuk. Je kunt eventueel drainage wel weg poetsen, maar doe verder niets aan de wond.

Verder heb ik heel mooie dingen gezien van honingzalf, ongeacht welk merk (dermiel, vetramil etc). Als je er goed aan kunt zitten zou ik de zalf nemen, die kun je dik aanbrengen. Kun je er niet aan komen, dan is de spray makkelijker.

Daarnaast dagelijks temperaturen, zodat je opnieuw een infectie op tijd op merkt en niet pas als het been mega dik staat.

Je zou nog kunnen overwegen iemand te laten komen om de wond te laseren, dit zou het genezingsproces kunnen versnellen.

Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:59

Niets inderdaad, het zelfherstellend vermogen van de wond wil je juist niet in de weg zitten tenzij er een specifieke reden voor is (wild vlees, ontsteking).
Beenwonden wil je inderdaad meestal liever onder verband omdat het dan beter vochtig blijft en minder wild vlees geeft. Maar er zijn verdeelde meningen over.
Tegenwoordig smeert men preventief graag met van alles en roept dan dat de wond daardoor zo mooi dicht is, maar zonder zalfjes gaan wonden ook mooi dicht. Ik heb echt al heel gruwelijke wonden behandeld tot het bot en nooit wat gesmeerd.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-03-21 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:00

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:05

Ik vind zelf Honingzalf heel fijn met goede resultaten! Vetramil of Dermiel maakt volgens mij weinig verschil.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 16:07

Jasmijn159 schreef:
Zeker als het op een bewegend punt zit is het belangrijk de beweging van het been zo veel mogelijk te beperken voor een zo mooi en zo snel mogelijke genezing! Dat lukt alleen met verband en boxrust.
Als je dat niet wil, dat kan natuurlijk. Maar dan zal het traject langer zijn en de uitkomst minder mooi. Ook is er een grote kans aanwezig dat je tussentijds een keer of meerdere keren wildvlees moet vlak snijden.

Ja, fijn voor het paard zonder verband en wellicht met wat meer bewegingsvrijheid. Maar mijn voorkeur gaat er altijd naar uit om verband aan te leggen en beweging te beperken. Dan is het traject namelijk veel korter.

Ga in elk geval niet elke dag schoon maken, wassen en poetsen. Dan wrijf je telkens het nieuwe granulatieweefsel stuk. Je kunt eventueel drainage wel weg poetsen, maar doe verder niets aan de wond.

Verder heb ik heel mooie dingen gezien van honingzalf, ongeacht welk merk (dermiel, vetramil etc). Als je er goed aan kunt zitten zou ik de zalf nemen, die kun je dik aanbrengen. Kun je er niet aan komen, dan is de spray makkelijker.

Daarnaast dagelijks temperaturen, zodat je opnieuw een infectie op tijd op merkt en niet pas als het been mega dik staat.

Je zou nog kunnen overwegen iemand te laten komen om de wond te laseren, dit zou het genezingsproces kunnen versnellen.

Succes!

Dank je wel voor je snelle reactie. Boxrust wordt hem helaas niet. En verbinden vind ik nu echt heel eng. Misschien was het net even pech, mijn paard liet zich niet makkelijk helpen, ivm afwezigheid van de dierenarts die normaal zou komen was er een vervanger, ken zijn ervaring verder niet. Maar het verbinden heeft het zoveel erger gemaakt als het ervoor was. Dat durf ik echt niet meer.
Ik gebruik nu vetramil honingzalf. 2x per dag. Pot is bijna leeg dus ik twijfel of ik hierbij moet blijven of op andere producten over moet gaan. De 1 zegt juist dik smeren, de ander dun ivm verstikking, de 1 geeft spray aan, de ander poeder. Om gek van te worden.

Mooi hoeft het niet te worden. Het paard is met pensioen en zit al vol littekens. Wil het voor hem zo fijn en goed mogelijk laten genezen dat hij pijnvrij nog heel veel jaren kan rondstruinen met zijn vriendjes.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 16:11

Sizzle schreef:
Niets inderdaad, het zelfherstellend vermogen van de wond wil je juist niet in de weg zitten tenzij er een specifieke reden voor is (wild vlees, ontsteking).
Beenwonden wil je inderdaad meestal liever onder verband omdat het dan beter vochtig blijft en minder wild vlees geeft. Maar er zijn verdeelde meningen over.
Tegenwoordig smeert men preventief graag met van alles en roept dan dat de wond daardoor zo mooi dicht is, maar zonder zalfjes gaan wonden ook mooi dicht. Ik heb echt al heel gruwelijke wonden behandeld tot het bot en nooit wat gesmeerd.

Mag ik vragen hoe je de gruwelijke wonden dan behandeld hebt? Echt alles aan de natuur over laten, of wel spoelen of met een doekje korstjes om de wond heen weghalen of die laten zitten?
Het zijn juist die details van ervaringen die ik niet kan vinden in andere topics. Zoals wondvocht dat aan de haren gaat plakken, haal je dat wel weg of juist niet. Om de wond heen ontstaat veel korstvorming op de randen. Moet dat ook gewoon blijven zitten?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:12

Infectie ontstaat niet door het verband. Daarmee heb je gewoon pech gehad, helaas.

Denk bij oudere dieren ook even aan cushing/PPID. Dit belemmert de genezing behoorlijk als het onbehandeld is!

Wondvocht op de vacht kun je gerust weg halen als je dat wilt. De randjes van de wond juist met rust laten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:15

Regelmatig met lauw water uitspoelen indien nodig (lig plek) en eventueel vieze plekken voorzichtig wat losweken en weghalen, verder niet. Alles wat je aan desinfectie gebruikt vertraagt het herstel doordat het de wond etst. Cellen hebben vocht nodig om goed hun werk te doen en daarom is onder verband zetten en vaak wisselen op zich wel een gangbare methode. Ik heb beenwonden doorgaans wel onder verband en wissel dat ook vaak.
Bij ontstekingen moet je natuurlijk wel de ontsteking behandelen.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 16:20

Sizzle schreef:
Regelmatig met lauw water uitspoelen en eventueel vieze plekken voorzichtig wat losweken en weghalen, verder niet. Cellen hebben vocht nodig om goed hun werk te doen en daarom is onder verband zetten en vaak wisselen op zich wel een gangbare methode. Ik heb beenwonden doorgaans wel onder verband en wissel dat ook vaak.
Bij ontstekingen moet je natuurlijk wel de ontsteking behandelen.

Bedankt! Dit is helpend. Gelukkig is de ontsteking (even afkloppen) inmiddels verdwenen. Temperatuur zit stabiel op 37,7. Die houd ik uiteraard ook goed in de gaten.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:26

Honingzalf :j

Mijn merrie had een paar jaar terug ook een wond die gehecht moest worden op een bewegend deel. Toen het verband er uiteindelijk af mocht ging ze er helaas aan pulken. Toen ben ik 4x per dag honingzalf er op gaan smeren en binnen een paar dagen begon het dicht te trekken en het hield het mooi schoon. Toen de zalf er op zat bleef ze er ook van af.
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

En er is nu niks meer van te zien/voelen.

Sterkte in ieder geval! :(:)

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:39

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 16:44

Merexa schreef:
Honingzalf :j

Mijn merrie had een paar jaar terug ook een wond die gehecht moest worden op een bewegend deel. Toen het verband er uiteindelijk af mocht ging ze er helaas aan pulken. Toen ben ik 4x per dag honingzalf er op gaan smeren en binnen een paar dagen begon het dicht te trekken en het hield het mooi schoon. Toen de zalf er op zat bleef ze er ook van af.
Spoiler:
[ [url=m/TFTul8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KUwyp7.jpg]Afbeelding[/url] ]

En er is nu niks meer van te zien/voelen.

Sterkte in ieder geval! :(:)

Dank je wel! Maakte je het ook schoon voor je de zalf erop smeerde? En dan dikke of dunne laag? Fijn dat het uiteindelijk genezen is. Die van hem ziet er nog wel wat lelijker uit helaas maar het biedt wel hoop!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:15

Hier ook ervaring met Mesitran op wonden, grote wonden op beweegbare delen dus verbinden geen optie. Dik aanbrengen maar niet vaak, geef het lichaam tijd het op eigen tempo te doen. Alles netjes dicht en nu bijna niet meer terug te vinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:25

Mesitran honingzalf. Ik vind die ver uit de beste. Twee keer per dag aanbrengen. Indien nodig de wond steeds uitspoelen met water. De eerst paar keer wil ik ook nog wel een betadineshampoo geruiken.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:27

Hier ook alleen mesitran gesmeerd op een enorme wond aan de binnenkant van de knie. De eerste periode wel het vuil eruit gespoeld en met een dun laagje gesmeerd. Later alleen nog maar gesmeerd met mesitran. Zelfs het wildvlees leek te verminderen.

Spoiler:
Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:29

Hier een been een keer open gehad tot op het bot en naar beneden afgestroopt (draadwond), en dat is met boxrust, verband en geduld heel mooi genezen. Toen het verband er af mocht blijven ook gaan smeren met honingzalf.

Ik meen me een topic te herinneren waarin een paard een gat in haar nek had (alsin, je kon van de ene kant naar de andere kant van de hals kijken) en dat dit ook met Mesitran is behandeld. Daar hoor ik veel goede verhalen over! Maar, ik zie grote wonden toch altijd graag verbonden.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 17:56

prugelpiet schreef:
Hier een been een keer open gehad tot op het bot en naar beneden afgestroopt (draadwond), en dat is met boxrust, verband en geduld heel mooi genezen. Toen het verband er af mocht blijven ook gaan smeren met honingzalf.

Ik meen me een topic te herinneren waarin een paard een gat in haar nek had (alsin, je kon van de ene kant naar de andere kant van de hals kijken) en dat dit ook met Mesitran is behandeld. Daar hoor ik veel goede verhalen over! Maar, ik zie grote wonden toch altijd graag verbonden.

Die van mij heeft ook een draadwond, idd ook wat huid naar beneden meegetrokken. Heb het idee dat dat voor eeuwig dik blijft.

Wellicht dat ik nog een andere dierenartspraktijk kan vragen voor het verband. Ben echt geschrokken wat er gebeurd als dat te strak blijkt te zitten. Hij kon echt niet meer lopen de volgende dat en heeft meerdere dagen geduurd voor er weer een beetje model in zijn been zat. Nu nog een iets verdikte kogel. Heb me zo schuldig gevoeld dat hij een nacht zo gestaan heeft. Ben voor verbinden echt huiverig geworden. Boxrust wordt hem niet. Maar hij staat nu in een kleine paddock en hoop dat dat voldoende is om zijn beweging te beperken.

Verder wil ik iedereen al heel erg bedanken voor de moeite alles te lezen en alle goede tips en ervaringen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:10

Ene goede paardenkliniek kan super verband om been heen leggen zonder ellende. En vaak doen ze aan de binnnekant ewn aoort zalf die zorgt.voor goede wondheling. Naderhand kan je goede propolis zalf smeren . Die je koopt in neserland bij de imker. Www.propolis.nl verkoopt. Tinctuur en zalf ed. Alles daar te koop voor weinig.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:38

Mijn paard heeft ooit een flinke wond gehad op de flank van haar achterbeen, nadat we in botsing kwamen met een aanhanger. Was een echte winkelhaak, net of iemand de huid met een mes los had gesneden. Is toen gehecht maar dat knapte op een gegeven moment open. Wij hebben het toen dicht geplamuurd met groene leem, elke dag verse leem erop en de wond is echt ontzettend netjes dicht gegaan! Toen de wond kleiner werd zijn we het ook met honingzalf gaan behandelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:54

Twee maal daags spoelen met water. Ze hebben hier jaren geleden onderzoek naar gedaan en kwam als beste uit de bus.
Ik pas dit ook altijd toe en heb er goede ervaringen mee.
Daarnaast kun je tussendoor er honing of honingzalf op doen om de randen zacht te houden en wild vlees te remmen.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:01

Chenidine! Is een uitkomst!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:08

Ik heb eens een paard gereden met een diepe wond op de sprong.
Die hebben we met de straal zuiver gespoten, echt flink er in. Elke dag.
En dan daarna wat medische dettol er op gesprayd.
Is heel mooi geworden.

Mijn schimmeltje heeft als 3 jarige over de omheining gegaan en toen in het prikkeldraad van de buren beland.
Met onder andere een hele diepe wond in de elleboog en borst.
Ook bovenstaande gedaan en zag je niets meer van daarna.

Moet zeggen dat het jaren terug is, niemand ooit nog van honingzalf oid had gehoord.
Wel acederm em die blauwe spray. Maar ik vond dettol fijner.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:18

LoessM schreef:
prugelpiet schreef:

Die van mij heeft ook een draadwond, idd ook wat huid naar beneden meegetrokken. Heb het idee dat dat voor eeuwig dik blijft.

Wellicht dat ik nog een andere dierenartspraktijk kan vragen voor het verband. Ben echt geschrokken wat er gebeurd als dat te strak blijkt te zitten. Hij kon echt niet meer lopen de volgende dat en heeft meerdere dagen geduurd voor er weer een beetje model in zijn been zat. Nu nog een iets verdikte kogel. Heb me zo schuldig gevoeld dat hij een nacht zo gestaan heeft. Ben voor verbinden echt huiverig geworden. Boxrust wordt hem niet. Maar hij staat nu in een kleine paddock en hoop dat dat voldoende is om zijn beweging te beperken.

Verder wil ik iedereen al heel erg bedanken voor de moeite alles te lezen en alle goede tips en ervaringen.

Zijn er ook pezen en spieren geraakt? Dat was hier wel het geval, en daarmee ook de grootste reden voor de boxrust. Verband, spalk en een laagje stro net dik genoeg om lekker op te liggen, het voetje klapte gewoon om anders. De dierenarts kwam toen ook met de instelling van onze kant om het dier te laten inslapen, maar er was blijkbaar niks kapot wat niet meer goed zou genezen, dierenarts zag het positief in en pony is er altijd heel vrolijk onder gebleven, anders was het ook klaar geweest.

Maar, ze loopt ondertussen weer vrolijk onder het zadel! Behalve een ietwat dik litteken, zou je niet zeggen dat haar been zo kapot was. Ik heb de foto niet meer, maar je zag echt makkelijk 4cm bot zitten in de lengte.

Ik zal er weer eens een foto van maken voor je.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:59

Zal me wel op kritiek komen te staan maar ik wil het toch nog een keer als tip meegeven.
Eiwit er op doen, zeker als er wild vlees ontstaat zoals eigenlijk altijd op een bewegend punt. Een vers ei nemen, eiwit en dooier scheiden. Met een pluk watten of een doekje er op smeren/deppen. Eén a twee keer per dag.
Is een stokoud middeltje en het werkt super. Heb al een aantal keer verbijsterde dierenartsen gehad.
Het eiwit kun je rustig een paar dagen bewaren om te gebruiken maar als je dat liever doet kun je natuurlijk ook iedere dag een nieuwe nemen, het kost geen drol