Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jasmijn159 schreef:Zeker als het op een bewegend punt zit is het belangrijk de beweging van het been zo veel mogelijk te beperken voor een zo mooi en zo snel mogelijke genezing! Dat lukt alleen met verband en boxrust.
Als je dat niet wil, dat kan natuurlijk. Maar dan zal het traject langer zijn en de uitkomst minder mooi. Ook is er een grote kans aanwezig dat je tussentijds een keer of meerdere keren wildvlees moet vlak snijden.
Ja, fijn voor het paard zonder verband en wellicht met wat meer bewegingsvrijheid. Maar mijn voorkeur gaat er altijd naar uit om verband aan te leggen en beweging te beperken. Dan is het traject namelijk veel korter.
Ga in elk geval niet elke dag schoon maken, wassen en poetsen. Dan wrijf je telkens het nieuwe granulatieweefsel stuk. Je kunt eventueel drainage wel weg poetsen, maar doe verder niets aan de wond.
Verder heb ik heel mooie dingen gezien van honingzalf, ongeacht welk merk (dermiel, vetramil etc). Als je er goed aan kunt zitten zou ik de zalf nemen, die kun je dik aanbrengen. Kun je er niet aan komen, dan is de spray makkelijker.
Daarnaast dagelijks temperaturen, zodat je opnieuw een infectie op tijd op merkt en niet pas als het been mega dik staat.
Je zou nog kunnen overwegen iemand te laten komen om de wond te laseren, dit zou het genezingsproces kunnen versnellen.
Succes!
Sizzle schreef:Niets inderdaad, het zelfherstellend vermogen van de wond wil je juist niet in de weg zitten tenzij er een specifieke reden voor is (wild vlees, ontsteking).
Beenwonden wil je inderdaad meestal liever onder verband omdat het dan beter vochtig blijft en minder wild vlees geeft. Maar er zijn verdeelde meningen over.
Tegenwoordig smeert men preventief graag met van alles en roept dan dat de wond daardoor zo mooi dicht is, maar zonder zalfjes gaan wonden ook mooi dicht. Ik heb echt al heel gruwelijke wonden behandeld tot het bot en nooit wat gesmeerd.
Sizzle schreef:Regelmatig met lauw water uitspoelen en eventueel vieze plekken voorzichtig wat losweken en weghalen, verder niet. Cellen hebben vocht nodig om goed hun werk te doen en daarom is onder verband zetten en vaak wisselen op zich wel een gangbare methode. Ik heb beenwonden doorgaans wel onder verband en wissel dat ook vaak.
Bij ontstekingen moet je natuurlijk wel de ontsteking behandelen.
Merexa schreef:Honingzalf![]()
Mijn merrie had een paar jaar terug ook een wond die gehecht moest worden op een bewegend deel. Toen het verband er uiteindelijk af mocht ging ze er helaas aan pulken. Toen ben ik 4x per dag honingzalf er op gaan smeren en binnen een paar dagen begon het dicht te trekken en het hield het mooi schoon. Toen de zalf er op zat bleef ze er ook van af.Spoiler:
[ [url=m/TFTul8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/KUwyp7.jpg]Afbeelding[/url] ]
En er is nu niks meer van te zien/voelen.
Sterkte in ieder geval!
prugelpiet schreef:Hier een been een keer open gehad tot op het bot en naar beneden afgestroopt (draadwond), en dat is met boxrust, verband en geduld heel mooi genezen. Toen het verband er af mocht blijven ook gaan smeren met honingzalf.
Ik meen me een topic te herinneren waarin een paard een gat in haar nek had (alsin, je kon van de ene kant naar de andere kant van de hals kijken) en dat dit ook met Mesitran is behandeld. Daar hoor ik veel goede verhalen over! Maar, ik zie grote wonden toch altijd graag verbonden.
LoessM schreef:prugelpiet schreef:Hier een been een keer open gehad tot op het bot en naar beneden afgestroopt (draadwond), en dat is met boxrust, verband en geduld heel mooi genezen. Toen het verband er af mocht blijven ook gaan smeren met honingzalf.
Ik meen me een topic te herinneren waarin een paard een gat in haar nek had (alsin, je kon van de ene kant naar de andere kant van de hals kijken) en dat dit ook met Mesitran is behandeld. Daar hoor ik veel goede verhalen over! Maar, ik zie grote wonden toch altijd graag verbonden.
Die van mij heeft ook een draadwond, idd ook wat huid naar beneden meegetrokken. Heb het idee dat dat voor eeuwig dik blijft.
Wellicht dat ik nog een andere dierenartspraktijk kan vragen voor het verband. Ben echt geschrokken wat er gebeurd als dat te strak blijkt te zitten. Hij kon echt niet meer lopen de volgende dat en heeft meerdere dagen geduurd voor er weer een beetje model in zijn been zat. Nu nog een iets verdikte kogel. Heb me zo schuldig gevoeld dat hij een nacht zo gestaan heeft. Ben voor verbinden echt huiverig geworden. Boxrust wordt hem niet. Maar hij staat nu in een kleine paddock en hoop dat dat voldoende is om zijn beweging te beperken.
Verder wil ik iedereen al heel erg bedanken voor de moeite alles te lezen en alle goede tips en ervaringen.