Tips voor luchtzuigers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaybelM

Tips voor luchtzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:58

Hi allemaal,

Sinds afgelope vrijdag ben ik de trotse eigenaar van mijn allereerste eigen paard! Nu zuigt zij wel lucht en is het toch wat erger dan ik verwachten/mij verteld werd.

Ze wordt dit jaar 5 en het is ontstaan doordat het paard naast haar toen zij jaarling was luchtzoog en zij is dit over gaan nemen.

Ik zou dus graag tips willen hoe ik dit kan verminderen en wat ik het beste kan voeren. Nu heb ik haar op een basis/sportbrok van havens staan. Ze moet nog wat aankomen in spier/vet dus wil ik haar misschien fibrebeet van pavo bij gaan geven en luzerne aan haar voerbeurten toe voegen. (Ik hoef geen dingen als 24/7 buiten etc dit is bij ons in de omgeving helaas niet mogelijk, ik wil echt tips wat ik het beste kan voeren etc)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes, maybel en lux

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:16

Wat krijgt ze verder te eten? Hooi, voordroog, kuil? Hoeveel en hoe? Op de grond, hooiruif, hooinet?

MaybelM

Re: Tips voor luchtzuigers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 23:23

Ze krijgt twee keer op een dag een goede portie kuil/voordroog op de grond

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:27

Ik zou haar eerst medicatie en voer gaan geven voor maagzweren. Het schijnt nogal achterhaald te zijn dat paarden elkaar kopiëren. Vaak lijkt dat zo omdat de paarden op stal hetzelfde voermanagement hebben en daar dan allebei last van krijgen en gaan luchtzuigen om de maagzweren te kunnen handelen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:54

Dit gaat waarschijnlijk vervelend klinken, maar..
Als ik jouw reacties zo lees denk ik dat je al wel hebt gevonden wat een grote kans van slagen heeft. Veel buiten zetten in een stimulerende omgeving, maagzweren uitsluiten etc.

Je zult er helaas niet vanaf komen door een ander brokje te voeren, anders had de rest dat ook gedaan. Zo simpel is het jammer genoeg niet

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 23:59

Earth schreef:
Ik zou haar eerst medicatie en voer gaan geven voor maagzweren. Het schijnt nogal achterhaald te zijn dat paarden elkaar kopiëren. Vaak lijkt dat zo omdat de paarden op stal hetzelfde voermanagement hebben en daar dan allebei last van krijgen en gaan luchtzuigen om de maagzweren te kunnen handelen.

Hmm, ze doet dit al sinds ze heel jong is (komt van de fokker dus weet heel de geschiedenis) kunnen die maagzweren zo snel ontstaan dan? En verder geeft ze mij niet het gevoel dat ze een maagzweer heeft, ze eet super goed en reageert eigenlijk nergens heftig op dr lichaam (en dat voor n merrie :P ). Maar het is altijd slim om het voor de zekerheid even te geven natuurlijk, moet ik de medicatie via een dierenarts krijgen?

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 00:03

Sintara schreef:
Dit gaat waarschijnlijk vervelend klinken, maar..
Als ik jouw reacties zo lees denk ik dat je al wel hebt gevonden wat een grote kans van slagen heeft. Veel buiten zetten in een stimulerende omgeving, maagzweren uitsluiten etc.

Je zult er helaas niet vanaf komen door een ander brokje te voeren, anders had de rest dat ook gedaan. Zo simpel is het jammer genoeg niet

En het liefst heb ik haar ook lekker buiten maar woon in de omgeving van den haag en daar is helaas weinig tot niets waar ze 24/7 of overdag de hele dag buiten komen helaas, ze staan of bom vol of het is net te ver voor mij. Ik sta wel ingeschreven op een stal waar ze overdag in de winter 5 uurtjes in de paddock komt en onbeperkt hooi krijgt. Helaas is deze stal nu vol dus hoop dat daar snel een plekje vrij is! Maar ik moet voor nu iets hebben wat het in ieder geval wat kan verlichten/verminderen

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:18

Hier ook een luchtzuiger

Onbeperkt hooi is heel belangrijk voor deze paarden, voordroog is vaak wat zuur en dat lijkt lastiger te verteren, met bv slappe waterige mest als resultaat.

Ga maar eens kijken wanneer ze het predoet, vaak is het luchtzuigen erger na bijvoorbeeld brok of een appel, dat is dan toch echt maag- gerelateerd...

Mij is ooit verteld beter geen brok meer te geven aan deze paarden omdat het laagje wat aan de buitenkant zit (wat de persing bij elkaar houdt) heel vaak de veroorzaker van irritatie aan de maag is. Ik geef muesli gemengd met Luzerne om het kauwen te stimuleren en zie echt minder stereotype gedrag (luchtzuigen dus)

Verder zijn suikers vaak ook pijnlijk, liever geen appels en slobber dus, wel met mate wortels en bv rozebottels

Maar vooral veel plezier met je eigen paardje!

Edit: zie net dat er een topic is aangemaakt over maagzweren, heel nuttig om dat eens door te lezen

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:23

Luchtzuigen wordt niet overgenomen.. wat er ook gezegd wordt als meer paarden het op 1 stal hebben is het vaak de management waar het aan schort en niet eens zo zeer voer maar wel alles eromheen.
Een paard wat sensitief is kan snel gaan zuigen ivm stress dus een drukke stal veel inloop of juist veel binnen staan bv...
En dan heb je het verschil van luchtzuigers of kribbenbijters een echte luchtzuiger pakt niks vast terwijl een kribbenbijter een voerbak of rand vastpakt dit kan dus wel schade aan het gebit toebrengen

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 01:11

MaybelM schreef:
Ze krijgt twee keer op een dag een goede portie kuil/voordroog op de grond

Wat is een goede portie? En hoe lang doet ze erover? Staat ze tussendoor lang zonder eten? Staat ze op stro?

In elk geval geef ik je de tip om het hooi in een hooinet te doen. En dan zoveel geven dat het nog niet op is bij de volgende voerbeurt. En dan bij voorkeur hooi, want kuil is niet zo goed voor paarden (is eigenlijk koeienvoer).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 06:04

Zorgen voor onbeperkt droog hooi in ieder geval, wellicht met hooinetten zelf op hangen te regelen?
Verder minimaal krachtvoer en zo min mogelijk op stal.
Ook in regio den haag is hele dagen buiten wel te vinden, alleen kost dat of veel of heeft de ruiter het minder luxe. Maar dat wist je denk ik voor je haar kocht.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:11

Ik ga misschien iets zeggen wat je niet wilt horen: maar als je je paard niet 24/7 buiten kunt houden wat deze duidelijk nodig heeft, moet je misschien geen paard houden. Want wiens belang weegt zwaarder, dat van jou of je paard?

Die van mij is gaan luchtzuigen toen hij ‘s nachts op stal kwam te staan en ik heb nog steeds spijt dat ik toen die keuze heb gemaakt, ook omdat het waarschijnlijk gerelateerd is aan een ander onderliggende oorzaak (PSSM).

Hij staat nu 24/7 buiten met onbeperkt hooi in een slowfeeder. Ik zou geen sportbrok geven, maar een vitaminebrok. Die van mij krijgt Vitalbix Daily Complete en luzerne zodat hij wat langer kauwt. Zou maagzweren ook uitsluiten als ik jou was.

Helemaal weggegaan is het bij mij helaas nooit meer, hij zoog op een gegeven moment zelfs op de deurposten en zijn hele gebit was geruïneerd. Heb nu een flostouw voor een hond opgehangen waar hij op mag zuigen en hij heeft in ieder geval weer een fatsoenlijk gebit.

Maar echt: luister naar je paard. Ze zijn er niet voor gemaakt om urenlang opgesloten te staan en deze geeft duidelijk aan dat er iets niet in de haak is. Kopiëren is trouwens onzin, ik heb het idee dat mijn andere paarden zich er net zo aan ergeren als ik :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:30

eerst uitsluiten of er maagzweren zijn, dan kun je gericht gaan voeren met het juiste voer

goed grof hooi zodat ze veel moeten kauwen en daardoor veel speeksel aanmaken wat weer van invloed is op de spijsvertering

mogelijk een hooibal ophangen, waardoor hij wat kan spelen (bal op de grond kan blessures geven)
Afbeelding

er is helaas geen voer als medicijn voor luchtzuigen

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:05

Jaren terug een luchtzuiger op de stal gehad waar ik toen stond. Hij zoog veel lucht als hij veel op stal stond. Bij veel buitenstaan in groep deed hij het eigenlijk niet.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:17

Persoonlijk denk ik ook, dat de stress van het verhuizen nu wel het luchtzuigen extra triggert. Omdat je aangeeft dat ze het wel vaker doet dan je verwachtte.
Laat haar rustig een paar maanden wennen aan de nieuwe plek, en kijk dan hoe vaak ze het nog doet. Tuurlijk is heel veel naar buiten het fijnst voor een luchtzuiger, maar ik heb paarden gezien die ook in de wei/paddock aan de bovenkant van een weidepaal gingen luchtzuigen.
Misschien moet je maar “gewoon” accepteren dat ze het doet, als het niet op te lossen is met een ander beleid qua voer of meer naar buiten. En ik zou wel proberen uit te sluiten of ze geen maagzweer heeft, of andere ongemakken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:20

Je hebt je paard nog niet eens een week zie ik nu. Wellicht dat het luchtzuigen nu ook erger is door de verhuizing en ze nog moet wennen aan de nieuwe stal.
Dit kan wel een poosje duren trouwens. Wellicht dat het op den duur beter wordt.

Nog even over voer. Wij zijn erg tevreden over de producten van Vitalstyle (Ecostyle). Oerbalans bijvoorbeeld.
En spieren kweek je door training.

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 19:44

Marie111 schreef:
Je hebt je paard nog niet eens een week zie ik nu. Wellicht dat het luchtzuigen nu ook erger is door de verhuizing en ze nog moet wennen aan de nieuwe stal.
Dit kan wel een poosje duren trouwens. Wellicht dat het op den duur beter wordt.

Nog even over voer. Wij zijn erg tevreden over de producten van Vitalstyle (Ecostyle). Oerbalans bijvoorbeeld.
En spieren kweek je door training.

Ja ze staat inderdaad pas net bij mij. En tuurlijk moet je spieren kweken door trainen maar het is meer ze moet wel vol blijven aangezien ze al niet de dikste is kan ik haar niet op bijvoorbeeld alleen maar vitamine brok zetten etc. Dus wat zijn daar dan alternatieven voor. En ik zal is gaan kijken naar dat merk ja, had m zelf al voorbij zien komen ook idd.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:26

Je staat op een wachtlijst voor een stal waar ze 5 uur buiten kan staan en dat is een vooruitgang met hoe ze nu staat?? Komt ze nu dan wel buiten?

En 2 x per dag kuil, hoe lang staat ze dan in totaal zonder tussen deze 2 voerbeurten in?

Al met al vind ik dit niet geschikt klinken als stallings plek, maar al helemaal niet voor een luchtzuiger. Hele grote kans dat maagzweren en stress een grote rol spelen.

Wat je nu in ieder geval kan doen:
- onbeperkt hooi geven (geen kuil)
- geen suikers/granen/melasse voeren
- maagzweren onderzoeken
- geschikte huisvesting zoeken (ongetwijfeld niet wat je wil horen, maar absoluut het meest winstgevend! Bedenk je dat jij verantwoordelijk bent voor het geluk van jouw paard)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:31

Begin eens met onbeperkt hooi, bijv in hooinetten, te voeren icm havens gastro en geen gewone brok! Eventueel bijvoeren met bietenpulp als dat te weinig aanzet.

En zo vlot mogelijk naar een stal waar ze veel meer buiten komt in een kudde. Kijk eens op ‘hetnieuwepaardenhouden.nl’. Hier een lijst met fijne stallen waar de dieren een paardwaardig leven hebben

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:32

Ik zou sowieso geen kuil voeren aan een paard die luchtzuigt. Dat is helemaal vragen om problemen.

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 20:41

Ik weet dat het niet de ideale stal plek is maar zoals ik eerder al aan gaf staat alles waar ze veel buiten komen vol..... ik wil het liefst ook dat ze de hele dag buiten komt maar als dat niet gaat gaat dat niet en daar hoef ik ook niks meer over te horen... verder zou ik wel kunnen kijken of ik kan regelen met de stal dat ik haar zelf extra hooi bij voer. Zijn er nog mensen met tips voor suplementen/krachtvoer?

MaybelM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-21 20:42

troi schreef:
Begin eens met onbeperkt hooi, bijv in hooinetten, te voeren icm havens gastro en geen gewone brok! Eventueel bijvoeren met bietenpulp als dat te weinig aanzet.

En zo vlot mogelijk naar een stal waar ze veel meer buiten komt in een kudde. Kijk eens op ‘hetnieuwepaardenhouden.nl’. Hier een lijst met fijne stallen waar de dieren een paardwaardig leven hebben

Helaas is alles te ver voor mij

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:54

MaybelM schreef:
Ik weet dat het niet de ideale stal plek is maar zoals ik eerder al aan gaf staat alles waar ze veel buiten komen vol..... ik wil het liefst ook dat ze de hele dag buiten komt maar als dat niet gaat gaat dat niet en daar hoef ik ook niks meer over te horen... verder zou ik wel kunnen kijken of ik kan regelen met de stal dat ik haar zelf extra hooi bij voer. Zijn er nog mensen met tips voor suplementen/krachtvoer?

Maar had je dat niet moeten bedenken voor je een luchtzuiger kocht?
Minder dan 5 uur buiten is voor geen enkel paard een goed idee.
Misschien kan je haar zelf meer buiten zetten?

Suplementen/krachtvoer gaan verveling en een gewoonte niet verminderen. Stoppen met roken lukt ook niet door ander eten, het zo t hooguit iets makkelijker kunnen maken

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:04

Je paard op een stal zetten waar ze veel buiten staan is het beste. Ik heb zelf maanden lang 2 keer per week een uur gefietst zodat mijn pony op een goede stal staat. Zij woont daar en dan ga ik maar wat minder

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 21:20

Dit wil waarschijnlijk ook niemand horen. Maar een luchtzuiger moet je niet willen hebben. Gebreken kun je krijgen, maar moet je niet kopen. Als je een paard hebt die het gaat doen heb je pech en moet je er mee leren leven en er aan doen wat mogelijk is. . Maar een paard kopen die het doet is niet echt handig. (dom) Het risico op koliek is erg groot en vaak worden ze mager. Ik heb ooit 1 gehad die het uiteindelijk altijd deed. Ook in de wei, pakte gewoon een weidepaal in de bek. Het is een rotgezicht en een rot geluid en het dier had om de haverklap koliek. Ik zou hem eerlijk gezegd ook niet in pension willen hebben. Het is een koop vernietigend gebrek en ik zou hem terug brengen.