Het pech seizoen lijkt maar niet op te houden. Nadat mijn paard Bo door 2 koliekoperaties heen is gekomen en vele complicaties, hoopte ik in rustiger vaarwater te zitten (als je daar meer over wilt lezen, [MD] 2 koliekoperaties, buikwand ontsteking en hernia!). Jammer genoeg is mijn 20 jarige KWPN ruin Jack nu de pineut....
Begin Januari was het weer tijd voor een bezoekje van de tandarts, zoals wij ieder jaar doen. Zeker voor jack zijn leeftijd is dit erg belangrijk. De tandarts is langs geweest en concludeerde dat alles goed was en heeft de haken bijgewerkt. Dat hebben we weer achter de rug, dacht ik....
Jack begon opeens heel raar te kauwen nadat de tandarts was geweest. Wij wilden vanwege andere onderzoeken een bezoekje aan de kliniek brengen, dus dat deden we. Jack was het laatste jaar in conditie wat achteruit gegaan, waar ik alles heb geprobeerd om hem aan te laten komen, geen succes. Op de valreep, tijdens het kliniek bezoek, vertelde ik de dierenarts dat Jack de laatste tijd raar at en af was gevallen. Notitie: De tandarts was toen 1.5 week geleden geweest!
De dierenarts bekeek het gebit en trof een ravage aan. Het maaloppervlak was niet gelijk, er zaten haken op, golven, MAAR als hoogtepunt waren 2 zwarte rottende kiezen te zien! Deze moesten worden verwijderd, voordat een grote ontsteking zou volgen. De tandarts had deze rottende kiezen niet over het hoofd kunnen zien, zelfs mij vielen ze op!
De volgende dag zouden de kiezen worden getrokken, wat een dagopname zou zijn. De volgende dag brachten we Jack naar de kliniek en werden ze getrokken. Ik werd in de middag gebeld dat de kiezen zodanig rot waren dat ze, op het moment dat ze de tang erop zette, in honderden stukjes verbrijzelden. Hierdoor lukte de behandeling niet in 1 dag. 2 dagen erna is er nog een poging gedaan, waarbij ze het laatste stuk eruit moesten stempelen via een klein gaatje in de wang. In totaal is hier 6.5 uur over gedaan! Jack mocht de volgende dag gelukkig naar huis met metacam en was daar ook blij om.
2 dagen nadat hij thuis was, begon meneer enorm uit zijn neus te stinken. Ik heb nog nooit zoiets vies in mijn leven geroken

Nadat de sneeuwstorm wat gedempt was, kwam ik aan op stal en trof ik een Jack aan met een vieze gele neus. Hij was nog steeds fit en wandelde vrolijk achter mij aan, waarbij de neus ook niet echt stonk. De dagen die volgden gingen met ups en downs. Zijn neus werd als maar viezer en hij kreeg uiteindelijk ook lichte koorts. Conclusie: het ging niet helemaal lekker en ik vertrouwde het niet.

Gelukkig kwam de dierenarts de volgende dag langs en zag ze dat 1 van zijn gummy proppen (zitten op de plek waar de kiezen zijn verwijderd) niet meer in de lege holte zat. Deze holte was helemaal gevuld met voedselresten. De optie was; röntgen van de kaak en eventueel de sinusholte met een drain spoelen.
Nu was op de röntgen te zien dat er een fikse ontsteking zit en heeft hij een drain door zijn schedel heen gekregen.

Nu staat Jack al 1.5 week op de kliniek en blijft er tijdens het spoelen teveel viezigheid uit komen. Jack is voor de rest helemaal fit (met het wandelen sleurt hij mij over het terrein van de kliniek heen) en eet hij goed. Om er zeker van te zijn waarom Jack zijn sinusholte zo blijft sukkelen, hebben we ervoor gekozen om een CT-scan van zijn hoofd te laten maken. Dit kan op de kliniek gelukkig bij het staande paard, wat mij weer een zorg minder baart. Morgenochtend wordt deze uitgevoerd en krijgen we de uitslag.

Ik hoop zo dat deze ellende voor Jack snel over is en dat hij weer mag genieten op de weide en een lading van knuffels en snoepjes mag ontvangen van iedereen die hem zo mist!
Het advies voor iedereen, kijk goed uit wie je als tandarts/mondverzorger laat komen! Vraag wat diegene doet en laat hem/haar je zien wat diegene doet. De spijsvertering van een paard begint bij de mond, eventuele klachten daaraan kunnen dus ook aan het gebit liggen.
Hebben meer mensen ervaring met dit? Ik heb al gelezen dat dit altijd een zwak punt kan blijven. Gelukkig mag Jack van zijn oude dag genieten met af en toe wat bosritjes.