Ik heb een merrie met 2 krampbenen.
Ze loopt 24/7 buiten met schuilstal en 6 andere paarden met onbeperkt hooi.
We rijden B dressuur en verder lekker in het bos 10 a 20km ritten.
Ze is de leider van de groep. En daarmee dus een dominante dame wat wel boze Blikken oplevert gevolgd door kramp. (beide bij haar zelf dus)
De andere paarden zijn al weg zodra ze haar horen aankomen dus onrust ervaart ze zeker niet.
Apart zetten vind ik geen optie de rest van haar leven.
Ik lees vooral stress beperken, maar ze heeft niet echt stress heb ik het idee.
Ze krijgt kramp met lopen door de paddock, met omdraaien of onverwachten bewegingen. Vooral als ze dus vrij beweegt.
Ze heeft alle ruimte om te lopen en draaien en hoeft absoluut geen korte draaien te maken.
Ook krijgt ze kramp wanneer ze poept of plast.
Aan de hand houd ik het tempo laag en de bochten groot en dat gaat prima.
Krab haar achterhoefen niet meer uit en bekappen doe ik op de kliniek met verdoving. Voorbenen kan wel gewoon normaal.
Waar wil ik heen..
Nou ik vind het eigenlijk een beetje zielig.. En ze is pas 8 jaar.
Ze heeft onwijs plezier in het rijden en bosritten. Ze kan achteruit als 1 van de beste op stal, zowel aan de hand als onder het zadel! Wat het weer gek maakt.
Daarnaast kan ze stijgeren, spaansepas, wijken aan de hand.
Allemaal dingen dat ik denk, maar waarom. Dan steeds die kramp in de paddock?!
Ze stond vroeger op stal en kon dan amper lopen als ze eruit kwam. Dus buiten doet haar zeker goed. En met die kou zet ik haar de nachten op stal. Ook heeft ze de recuptex deken die haar verlichting geeft.
Ik zou haar graag nog meer ontzien!
Ik dacht misschien een sublement of kruiden om de spieren te ontspannen en haar rust te geven in haar koppie? (ivm alfa merrie)
Wie kan mij helpen?
Ervaringen?
https://www.paardensupplementen.nl/harp ... html#specs
Deze kwam ik tegen via google, iemand hier ervaringen mee?
Edit: terwijl ik dit typ ploft ze neer en gaat lekker ligge slapen met haar ruintje op de uitkijk.
Dus rust pakt ze echt wel..