Voeradvies paard dat invalt qua spieren: groeispurt + arbeid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Voeradvies paard dat invalt qua spieren: groeispurt + arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 23:58

Hoi!

Mijn merrie van bijna vier jaar is een laatbloeier. Ik merk nu dat ze in de groei aan het komen is. Ze wordt hier wat schraler van, voornamelijk in haar bespiering. De bovenlijn en haar billen blijven wat achter. Daarom zoek ik voeding/supplementen die ik kan bijgeven om haar te ondersteunen. Daarbij wil ik haar wat meer gaan oppakken en dan kan een toevoeging niet wegblijven denk ik. Het voer wat ik haar nu geef is namelijk afgestemd op lichte arbeid.

Wat ik haar momenteel geef:
- Onbeperkt onverpakt hooi
- 300 gr Metazoa superfit broxxx esparcette
- Kruidenmengsel afgestemd
- 20 ml lijnzaadolie

Iemand tips?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 00:19

Geen koudbloed en geen maagpatient?
Dan zou ik wss voor een sportbrok kiezen of voor iets als cavalor structomix waarbij de granen makkelijker verteerbaar zijn.

Wil je graanvrij voeren (imo niet nodig, maar is blijkbaar wel de nieuwe hype), kan je gaan naar iets als de equifyt green power.

Als het is om alleen aan te komen zonder ze heet te maken is er pavo speedybeet of (nog beter) pavo fibrebeet.
Indien je niet zo’n fan bent van pavo, is ook daar een ‘natuurlijke’ slobber als alternatief, de equifyt zupa. Al heb ik de meest positieve ervaringen met de fibrebeet.

Voor spieren te kweken zou je daarnaast nog een supplement met eiwit en aminozuren kunnen toevoegen, genoeg te vinden online. Of je kan zelf het eiwit verhogen door lucerne onder het voer te doen.

GUSTIxBILL

Re: Voeradvies paard dat invalt qua spieren: groeispurt + arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 05:00

Vanuitgaand dat het bloed, ontworming enz allemaal in orde is:
Is er een scan gemaakt van het ruwvoer ?

Verder zou ik zeker even kijken naar luzerne, of de luzerne brok (heeft metazoa ook) spieropbouw zweer ik bij de creapro-bcaa pakket van Pharmahorse.
Maar genoeg andere merken die een supplement hoog in eiwitten en aminozuren zitten.
Echter heeft een verhoging van eiwitten idd geen zin bij niet trainen.

Als snelle dikmaker zou ik gaan voor de fiberbeet. Die trekt de magnesium-calcium-fosfor verhouding minder scheef. En zit dankzij de sojahullen vrij hoog in eiwitten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:38

Ik zou zelf gaan voor sojaschroot voor de spieren als er geen andere factoren zijn. Hoeveel weegt ze ongeveer?

Dat eiwit niet nuttig is zonder trainen ben ik het niet mee eens, wat ze beschrijft is het opgegeten worden van de basisbespiering. Die heeft een paard, met enige vrije beweging sowieso met voldoende eiwit.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:12

Mizora schreef:
Ik zou zelf gaan voor sojaschroot voor de spieren als er geen andere factoren zijn. Hoeveel weegt ze ongeveer?

Dat eiwit niet nuttig is zonder trainen ben ik het niet mee eens, wat ze beschrijft is het opgegeten worden van de basisbespiering. Die heeft een paard, met enige vrije beweging sowieso met voldoende eiwit.

Dat klopt
Maar de vraag is dan, waar komt dit opeten van de basisbespiering vandaan ?
Te kort aan eiwitten? Dan is eiwitrijk voeren idd een optie.
Maar kan ook een ander te kort in het bloed zijn. En daar is geen duidelijkheid over. Dus om dan zomaar eiwitten extra te voeren is ook maar de vraag hoe rendabel dat gaat zijn

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:35

Hoeveel doet je paard qua werk nu?
Op zich zou ik persoonlijk niet zo snel meer arbeid gaan geven, maar wat meer rust naast een kloppend voerschema.
Mijn puppy wordt in april 5, doet echt nog niet veel maar is in het laatste half jaar enorm in z'n lijf gegroeid. Juist door een jong paard rust te geven om te groeien kan hij ook groeien.
Ik zeg niet dat ze niks moeten doen, maar gedoseerd aan het werk met een passend rantsoen zou genoeg moeten zijn als paard verder gezond is.
Waarom op deze leeftijd meer aan het werk zetten? Minder werk kan ook, als het werk en voer passen bij de ontwikkeling van je paard.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:03

Ik las ooit ergens op bokt over de Linamix van Equifirst, zou goed zijn voor spieropbouw. Nu heb ik een oudje van bijna 31 die echt flink spierverlies heeft (logisch op die leeftijd), en heb haar dankzij de Linamix echt weer super op gewicht en in de spieren gekregen.
Geen idee of het bij jou ook wonderen gaat verrichten, maar ik ben er echt superblij mee :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:10

Mijn paard had hetzelfde en die had eiwitten nodig. Ze kan niet tegen luzerne dus moest wat anders bedenken. Ze trekt fantastisch bij op erwteneiwitisolaat. Ongeveer 3x per week 2 schepjes door wat geweekte bietenpulp en ik zag haar groeien. Haar lelijke hangbuik ging weg en de bovenlijn werd meer bespierd. Zag haar met de dag veranderen. Vanwege de kosten overgestapt naar soja en voor dat nu ongeveer 2 maaanden. Helpt ook, maar de erwteneiwit voelt beter. Ik heb nu in de aanbieding 10 kg idolaat besteld en die wil ik dan gaan combineren met de sojaschroot. Dan kan ze wat minder soja, maar krijgt ze nog steeds wel eiwitten binnen op de dagen dat ik geen tijd heb om pulp voor haar te maken. Daarnaast heeft ze hopenlijk aan wat minder idolaat genoeg, zodat ik wat langer met een zak doe.

Bulkpowders verkoopt zakken van 5 kg en heeft regelmatig goede aanbiedingen. Het is het zeker waard om daar naar te kijken. Zonder korting is het voor mij bijna niet te doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:20

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 10:27

Geen koudbloed en ook geen maagpatiënt. Ontworming laatst gedaan, bloed is niet afgenomen dus dat zou nog iets kunnen zijn om te checken. Er is ook nog geen scan gemaakt van het ruwvoer, we zijn wel begonnen aan een nieuwe lading zo’n twee weken geleden. Dus zou ook goed kunnen zijn dat het eiwitgehalte lager is dan bij de vorige batch. Slim, ga ik even achteraan.

Ik zou niet durven zeggen hoeveel ze nu weegt eerlijk gezegd.

Het werk wat ze nu doet is echt maar lichte arbeid. Ze is nog niet onder het zadel en zijn nu alleen nog met de basisbeginselen bezig van grondwerk. Het is voornamelijk stappen en soms wat drafwerk. In totaal 3 keer in de week 20 minuten per keer.

Verder bedankt voor alle adviezen! Ik ga er vanavond even induiken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:30

Ik zou meer Krachtvoer geven. Krachtvoer maakt de bovenlijn voller, ruwvoer de buik. Paard is in de groei dus kan echt wel wat gebruiken.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:04

Je moet je eerst afvragen waarom je voert wat je nu voert. Waarom voer je laag in suikers en zetmeel? Is daar een reden voor.
Een paard heeft om te ontwikkelen en groeien dat wel nodig. Of hij moet een voedingsgerelateerd probleem hebben.

Zeker als hij nog in de groei is. Zou ik een junior brok doen aangevuld
Met luzerne of een
Luzerne brok.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:17

Ik ga met Popstra mee paard krijgt teweinig energie (voederwaarde van het ruwvoer is minder?)dat moet aan gevuld worden.Dat doe je met Krachtvoer brok of musli.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:29

Als verder alles klopt, en het om "het beetje extra gaat" zou ik eens kijken naar de Build up cubes van Dodson & Horrel. Hiermee hebben wij goede ervaringen bij een paard wat het verder prima deed, maar net een beetje extra nodig had in combi met wat werk. Het was wel een paard wat niet heel makkelijk aankwam van nature. We hebben een deel van de brok die ze kreeg vervangen door deze, en zagen goed resultaat.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 01:07

De reden dat ik deze samenstelling voer is omdat mij dat is aangeraden. Een goede vitaminen en mineralenbrok in combi met het kruidenmengsel zou haar alles moeten geven wat ze nodig heeft is mij vertelt. Dat is (volgens mij) ook het geval geweest, ze was mooi op conditie. Wellicht combi van het andere hooi + de strenge kou van de vorige dagen dat iets heeft gedaan? Aan haar manier van doen heb ik niet het idee dat er met haar gezondheid iets mis is, maar natuurlijk wel goed om dat even uit te laten sluiten.

Het paard is van zichzelf een bonk vol energie, ik ben daarom wat huiveriger om krachtvoer bij te gaan geven. Voor nu denk ik dat ik het ga oplossen met meer eiwitten geven. Een stalgenoot had nog esparcette korrel liggen, daarvan geef ik voor nu 300 gr per dag bij. Dat heeft een ruw eiwit gehalte van 12,8%. Zal dat voldoende zijn?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:22

Kijk eens naar de Cavalor vitamino :)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:20

Ik vind dat je erg mooi voert, maar wellicht is een vitaminebrok nu alleen te weinig. Voor de bespiering zou je kunnen kijken naar eiwitten. Myo flakes van agrobs, coolstance copra bevat veel eiwitten. Voor meer energie zou je kunnen kijken naar greenpower van equifyt, eventueel in combinatie met de pre active. Dat is een voer ipv een balancer zoals de metazoa en als je daarvan de adh voert, krijgen ze ook alles binnen. Anders kan je het aanvullen met de metazoa. Zijn
allemaal graanvrij en melassevrij

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:22

Laura_ schreef:
Ik vind dat je erg mooi voert, maar wellicht is een vitaminebrok nu alleen te weinig. Voor de bespiering zou je kunnen kijken naar eiwitten. Myo flakes van agrobs, coolstance copra bevat veel eiwitten. Voor meer energie zou je kunnen kijken naar greenpower van equifyt, eventueel in combinatie met de pre active. Dat is een voer ipv een balancer zoals de metazoa en als je daarvan de adh voert, krijgen ze ook alles binnen. Anders kan je het aanvullen met de metazoa. Zijn
allemaal graanvrij en melassevrij

Voor de bovenlijn zou ik zeggen coolstance copra

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:25

Liiesjjj schreef:
De reden dat ik deze samenstelling voer is omdat mij dat is aangeraden. Een goede vitaminen en mineralenbrok in combi met het kruidenmengsel zou haar alles moeten geven wat ze nodig heeft is mij vertelt. Dat is (volgens mij) ook het geval geweest, ze was mooi op conditie. Wellicht combi van het andere hooi + de strenge kou van de vorige dagen dat iets heeft gedaan? Aan haar manier van doen heb ik niet het idee dat er met haar gezondheid iets mis is, maar natuurlijk wel goed om dat even uit te laten sluiten.

Het paard is van zichzelf een bonk vol energie, ik ben daarom wat huiveriger om krachtvoer bij te gaan geven. Voor nu denk ik dat ik het ga oplossen met meer eiwitten geven. Een stalgenoot had nog esparcette korrel liggen, daarvan geef ik voor nu 300 gr per dag bij. Dat heeft een ruw eiwit gehalte van 12,8%. Zal dat voldoende zijn?

Met die esparcette korrel heb ik ook de beste ervaring. Stukken beter als de gewone luzernekorrel.
Ik denk dat je inderdaad al een heel eind komt met elke dag een schep hiervan bij te voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:00

eiwit 12,5 procent is wel mooi, maar bijvoorbeeld een grasbrok zit wat hoger.
rond de 15/16%
luzerne ook vaak rond 15%.
ga je kijken naar de bodybuilder die ik noemde die heeft 15,5% plus extra vitamine E
dan zijn er nog andere voeders met veel hoger eiwit, subli atleet heeft er 40.
sojaschroot kan ook nog, is vrij goedkoop en heeft dacht ik zelfs 46%.

is even uitproberen wat werkt bij jouw paard

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:15

Oh ja, die bodybuilder deed het hier ook heel erg goed voor mijn ouwetje wat betreft bespiering en bovenlijn. :j

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:21

Popstra schreef:
Ik zou meer Krachtvoer geven. Krachtvoer maakt de bovenlijn voller, ruwvoer de buik. Paard is in de groei dus kan echt wel wat gebruiken.

Dit inderdaad.:j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:34

Pandora2 schreef:
Oh ja, die bodybuilder deed het hier ook heel erg goed voor mijn ouwetje wat betreft bespiering en bovenlijn. :j

ja hier dus ook, paarden staan toch wel mooi rond op de billen.
terwijl het eiwit niet erg hoog is.
maar denk dat het ook te maken heeft met de samenstelling van het product.
geen idee hoe het zit.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 11:00

Inderdaad.
Ik begrijp er ook niet zo heel veel van want dus bijv met de esparcette korrel heb ik echt heel goed resultaat terwijl de luzernekorrel haast niks doet en ze beide toch ongeveer even hoog in eiwit zitten :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 12:23

Je hebt al heel wat mooie adviezen gekregen.... Maar 1 ding: je zegt een laatbloeier. Maar ze horen juist op die leeftijd nog volop in de groei te zijn he?
We worden een beetje op het verkeerde been gezet omdat het zo normaal is om op babypaarden te rijden.
Maar als je deze aan de voorkant juist nog wat meer tijd geeft (bijv max 3x pw werken, en dan 2x ernaast en 1x rechtuit) dan is dat meer dan zat), dan heb je er aan de achterkant veeeelllll langer plezier van :-D