Zouden jullie asjeblieft met mij mee willen denken? Ik heb een fantastisch leuk paardje (Arabier, 4 jaar, bijna 5) sinds augustus 2019. Hij is klinisch en röntgenologisch goedgekeurd, waarna ik hem gekocht heb. Het was mij van tevoren wel opgevallen dat hij vaak met zijn hoofd zwaaide en kauwende bewegingen in de lucht met gekanteld hoofd maakte. De eigenaresse gaf aan dat het paard door zowel fysio, als osteo als tandarts bekeken was en er geen redenen gevonden waren. Mijn eerste gedachte was pijn/ongemak, maar na volledige goedkeuring door kliniek ben ik toch voor hem gegaan. Overigens heb ik zeer goed contact met de vorige eigenaar

Vervolgens liep hij in maart 2020 een wondje tegen de hoefrand op. Hierdoor kon hij bijna 2 weken lang het land niet in. Binnen die 2 weken werd hij ineens heel erg ziek. Zijn temperatuur is 40.6 geweest, ernstige koliekklachten. 3x op zand getest, kwam niets uit. Wel hoge ontstekingswaarden, dus met antibiotica behandeld. Hij knapte hiervan op, maar de buikklachten bleven. Hij was ook behoorlijk afgevallen. De buikpijn bleef. Vaak rechtsachter, maar op een gegeven moment ook linksachter en meer naar voren. Opnieuw bloedtest; licht verhoogde spierenzymen/witte bloedcellen en hemoglobine. Vervolgens in mei 2020 met hem naar de kliniek gegaan. Hier werd d.m.v. röntgen van de dikke darm een grote lading zand gevonden. Een deel was ook samengeklonken. Vervolgens behandeld met Psylliumzaad, maar hier werd hij zo ziek van dat hij ondanks licht geïrriteerde maag/dunne darm (dunne darm werkte ook niet) toch op Metacam moest. Dit ging mis. Hij werd heel ziek. Vervolgens overgestapt op Duivelsklauw als pijnstiller, dat ging goed. Dit heb ik een aantal maanden, elke maand 10 dagen lang volgehouden. Parrafine was geen optie, gezien dat laxerend werkt en over het samengeklonken stuk zand heen zou gaan.
Maar de buikpijn bleef. Nog steeds wisselend. In november 2020 wederom naar de kliniek en toen werd er geconstateerd dat hij in zijn maag en dikke darm zweren had en dat zijn blindedarm er afwijkend uit ziet. Het zand is wel enorm verminderd en zijn dunne darm werkt weer. Vervolgens is Mus op Sucralfaat en Prednisolon gezet. Hij reageerde naar op de Sucralfaat, dus na overleg met de kliniek aangevuld met Equi Philo Gastro (zeer goede ervaring mee!) en daardoor werd zijn reactie wat rustiger. Wel moest ik stoppen met de Psyllium gezien hij zo heftig reageert, de lijnzaadolie zorgt hopelijk nog voor enige afvoer van het zand. Op 20 december 2020 wordt duidelijk dat de zweren sterk verminderd zijn! Maar toch blijft buikpijn.. links/rechts/voor/achter, het wisselt, soms meerdere plekken tegelijk. Hoe ik dat zie? Soms mag ik zijn buiksingels van de deken al niet eens benaderen (hij is normaliter hartstikke vriendelijk), zijn buik en flanken zijn op/ingetrokken, minste aanraking geeft pijn, kijkt dan boos, hapt, trapt met been naar de plek, de kauwende bewegingen in de lucht verergeren, hij gaapt, hij rekt zich geheel uit, zwaait met zijn hoofd, is in zichzelf gekeerd/teruggetrokken, opgetrokken neusvleugels, geen looplust, loopt korter/licht onregelmatig enz, enz. Klachten die in de laatste periode weggetrokken zijn is de staart die hij strak tussen zijn billen hield, het zéér overdreven naar links dragen van zijn staart, zijn vacht is nu glad ipv dat het overeind staat, zijn gewicht is enorm toegenomen en hij is helderder.
Inmiddels staat Mus alleen nog op de Prednisolon, Equi Philo Gastro en lijnzaadolie. Afgelopen dinsdag heb ik de uitslag van de glutenallergietest ontvangen; negatief. Helaas. Dit had veel klachten kunnen verklaren en had een relatief simpele oplossing de uitkomst voor hem kunnen betekenen.
Woensdag gaan we weer naar de kliniek. Het volgende staat op de planning;
- Echo dunne darm (huidige werking?)
- Echo blindedarm (heeft Prednisolon voor verbetering gezorgd?)
- Röntgen dikke darm (zand; zelfde/meer/minder?)
- Röntgen linkervoorbeen (schade door diepe wond/Einschuss na 1e week Prednisolon?)
- Succeed Fecal Test (zweren; zelfde/meer/minder?)
- Bloeduitslag vergelijken met mei 2020 (spierenzymen/witte bloedcellen/hemoglobine? En daarnaast opname vitamines e.d.?)
De kliniek denkt daarnaast aan een glucose opnametest. Maar dit schijnt wel weer heftig te zijn m.b.t. vasten en de stress van het moeten verblijven op de kliniek. Dat geldt ook voor een evt nieuwe scopie van de maag en een biopt van de dunne darm. Dat kan voor terugkeer van heel veel klachten zorgen en wederom voor een hele intensieve behandeling zorgen... Laatste optie die de kliniek noemt is een laparoscopie en laparotomie om een biopt van de dikke darm te nemen. Dit heeft niet hun voorkeur gezien dit risico's met zich meebrengt, een heftige ingreep betreft en de kans klein is dat daar wat uit komt. Vanzelfsprekend heeft het dan mijn voorkeur ook niet.
Maar ik loop verder vast.. Afhankelijk van de uitslag/het plan aankomende woensdag overweeg ik een second opinion bij kliniek Utrecht. Ik kan alle ideeën/ervaringen gebruiken.
Ook overweeg ik verandering van voer. De Fiber Arab is na overleg met de voedingsdeskundige destijds aangegaan. Nu komen we mogelijk uit op Marstall Gastro of Marstall Force (ervaringen zijn welkom!). Dit vanwege graan/melasse/luzernevrij. Uiteraard neem ik dit mee in het overleg met de kliniek.
Overigens werk ik nauwelijks met hem. Ik zou hem afgelopen mei rustig aan zadelmak maken. Vanzelfsprekend niet gedaan. Hij staat overdag in de wei, 's nachts op stal. Enige beweging is wandelen, longeren, los lopen in de bak, los lopen in de round-penn. Hij krijgt 2x per dag voer en onbeperkt hooi in wei en stal. Hij staat in de wei in een groep van zo'n 12 paarden/pony's. Verder is hij goed ontwormd, is de paardentandarts meerdere keren geweest, net als de fysio. Geen bijzonderheden

Kan een paard prikkelbare darm syndroom hebben? Glutensensitiviteit (is niet op te testen)/ galstenen/nierstenen? Waar kan de wisselende buikpijn vandaan komen? Soms een dag of paar dagen lijkt het goed, dan weer een paar dagen slecht. Ook wisselt het van locatie of heeft hij het op verschillende locaties. Help..?