Paard is aan het ijsberen op stal, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Paard is aan het ijsberen op stal, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 20:49

Mijn bijna 4-jarige merrie is beginnen ijsberen op stal. Heb haar intussen een jaar, maar sinds enkele weken is ze dus enorm beginnen ijsberen. Ze komt 's avonds pas op stal, raakt haar eten de eerste momenten dan ook niet aan, pas na een tijdje begint ze te eten en van zodra ze klaar is gaat ze terug ijsberen. Het is een paard dat redelijk gestresseerd is qua karakter, snel verschiet etc. Maar ijsberen heeft ze nooit eerder gedaan.

Ze staan in de winter gemiddeld 8-10 uur buiten op de paddock met z'n drieën. Dan komen ze op stal. In de zomer staan ze 24/7 buiten op de weide. Dus ze komen relatief veel buiten, veel meer dan op alle andere stallen in deze regio.

Ze krijgen 24/7 hooi. 'S avonds krijgen ze dan ook nog eens krachtvoer basismengeling en een bak wortels op stal. Ze is nu wat vermagerd, dus ik ben haar nu ook 2-3x per week graanvrije slobber aan het bijvoeren en luzerne. We zijn nu terug begonnen met Relax supplement, dit is een supplement dat ze eerder ook al kreeg maar weinig effect gegeven heeft. Maar ik had nog een pot, dus nu terug beginnen bijgeven in de hoop dat het misschien wel werkt deze keer.

Een stal zoeken waar ze 24/7 buiten kunnen is in deze regio bijna niet haalbaar. We staan er voor de rest ook heel fijn dus willen hier niet meteen weg. Wat wel een optie kan zijn (maar nog niet gevraagd) is dat ze naar een grotere box verhuist maar dat moet overlegd worden. Of dit een oplossing is voor het ijsberen weet ik natuurlijk niet. Maar ik vroeg me dus nog af of andere mensen dit meegemaakt hebben en een mogelijke oplossing voor ons hebben? Ik vind het momenteel echt zielig voor haar. -O-

Brainless

Re: Paard is aan het ijsberen op stal, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:13

Als mijn arabier gaat ijsberen dan weet ik dat ik weer last heb van ratten op stal.
Muizen vind hij niet erg, maar van ratten wordt hij heel onrustig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:14

staan er paarden naast haar.
kan ze die die zien en aanraken?
is de stal open of dicht.
je geeft slobber bij,krijgt ze dan wel genoeg ruwvoer?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 21:21

Ratten zijn er hier ook, maar daar valt niks aan te doen. Ze proberen die al heel lang weg te krijgen maar dat lukt dus niet...

Er staan paarden naast haar en voor haar, maar ze kunnen niet uit de stal kijken en ruiken aan elkaar kunnen ze ook niet. Zoals er in de OP staat krijgt ze 24/7 hooi, zowel op de paddock als in de stal. Stal is gevuld met stro, daar durft ze als het hooi op is ook normaal wel van knabbelen maar doet ze dus nu niet meer.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:21

Wat voor stal heeft je paard?
Kan ze haar buur paard zien, kan ze er contact mee maken?
Kan ze haar buiten kijken, heeft ze een luik?

Niet helemaal hetzelfde maar ik heb een paard gehad wat erg trapte op stal. En wel zo erg dat de stal kapot ging en ze zichzelf blesseerde.
Het ging uiteindelijk beter toen ze een buitenstal met halve deur kreeg en hierdoor 24/7 uitzicht en frisse lucht had.
Ik heb deze merrie 10 jaar gehad, en eenmaal in een stal waar ze zich goed voelde niet meer getrapt.
Dit paard stond qua uren buiten vergelijkbaar met jouw paard.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 21:24

Barbet schreef:
Wat voor stal heeft je paard?
Kan ze haar buur paard zien, kan ze er contact mee maken?
Kan ze haar buiten kijken, heeft ze een luik?

Niet helemaal hetzelfde maar ik heb een paard gehad wat erg trapte op stal. En wel zo erg dat de stal kapot ging en ze zichzelf blesseerde.
Het ging uiteindelijk beter toen ze een buitenstal met halve deur kreeg en hierdoor 24/7 uitzicht en frisse lucht had.
Ik heb deze merrie 10 jaar gehad, en eenmaal in een stal waar ze zich goed voelde niet meer getrapt.
Dit paard stond qua uren buiten vergelijkbaar met jouw paard.

Zijn volledig dichte stallen, ze kan de paarden aan de overkant wel zien staan, maar er is geen fysiek contact op dat moment.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:27

Je zou als test eens zo‘n stalafsluiting kunnen gebruiken die je op meerdaagse concoursen vaak ziet, waar ze gewoon overheen kunnen kijken.
Er zijn best wel wat paarden die gestressed raken in volledig dichte tralieboxen. Mijn eerste paard kon daar ook niet goed tegen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:28

Misschien is er een mogelijkheid dat je paard een andere stal krijgt waar ze zich beter zal voelen?
Het kan iets zijn qua uitzicht, wel of geen contact kunnen maken, wel of geen luik, geen daglicht etc

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:29

CalipsoLover schreef:
Zijn volledig dichte stallen, ze kan de paarden aan de overkant wel zien staan, maar er is geen fysiek contact op dat moment.

Ik denk dat je hiermee je antwoord hebt ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:30

mijn merrie vind dat ook niks hoor,daarom hebben we de bovenste planken tussen de stallen uit gehaald zodat ze contact heeft met mijn ruin die naast haar staat.
zou toch kijken of meer contact helpt, wamt je paard voelt zich ongelukkig zo en dat ijsberen is echt funest voor de benen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 22:01

Het kan ook snel een gewoonte worden helaas. Paard van een kennis derd dit al toen ze haar kocht (destijds 4) en is dit uiteindelijk zelfs in een groep blijven doen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 23:22

Ja het is dus niet mijn eigen stal, dus er is niet echt iets dat ik daaraan qua constructie ga kunnen veranderen.

Wij hebben dus wel 3 grotere boxen waar ze wel kan ruiken aan de andere paarden en ze kan zien maar die staan vol, dus dan zou er een van die paarden naar Marie haar box moeten verhuizen en dat moet die eigenaar ook wel willen. Ik ga het morgen eens vragen of we het een keer kunnen proberen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:54

Volledig dichte stallen, verschrikkelijk, gaat volledig tegen de basis behoefte van paarden in. Is daar misschien een andere stal die je kunt proberen? Een waar hij wel met zn hoofd naar buiten kan en zn buren ziet?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 01:02

Hier ook zo’n heethoofd gehad. Wisselen van buur etc haalde niet veel uit, maar buitenluik open was de oplossing. Nu is die elke nacht kalm. Maar als ik durf om dat luik dicht te doen (bvb bij nieuwjaar ivm vuurwerk) staat hij weer een ganse nacht rondjes te draaien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:37

CalipsoLover schreef:
Ja het is dus niet mijn eigen stal, dus er is niet echt iets dat ik daaraan qua constructie ga kunnen veranderen.

Wij hebben dus wel 3 grotere boxen waar ze wel kan ruiken aan de andere paarden en ze kan zien maar die staan vol, dus dan zou er een van die paarden naar Marie haar box moeten verhuizen en dat moet die eigenaar ook wel willen. Ik ga het morgen eens vragen of we het een keer kunnen proberen.

je weet zeker dat er niks aan de huidige stal aangepast kan worden?
misschien wil degene van het paard naast de jouwe ook wel een wat meer open stal
ik weet niet hoe het er uit ziet,maar je kunt het altijd na vragen bij de stalhouder?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 10:28

Rubs schreef:
Volledig dichte stallen, verschrikkelijk, gaat volledig tegen de basis behoefte van paarden in. Is daar misschien een andere stal die je kunt proberen? Een waar hij wel met zn hoofd naar buiten kan en zn buren ziet?

Ja niet volledig dicht dicht hé, lees ook even m'n vorige post. Aan de voorkant kan ze uiteraard haar buren zien staan. Maar ze kan er niet aan ruiken. Dit was trouwens ook op geen enkele andere stal zo, buiten de weide waar mijn ander paard staat.

ellepel schreef:
CalipsoLover schreef:

je weet zeker dat er niks aan de huidige stal aangepast kan worden?
misschien wil degene van het paard naast de jouwe ook wel een wat meer open stal
ik weet niet hoe het er uit ziet,maar je kunt het altijd na vragen bij de stalhouder?

Nee ben 100% zeker dat er niks aan veranderd gaat kunnen worden. Dan zouden ze een nieuwe voorsluiting moeten aankopen, dat gaan ze voor mijn paard niet doen. De rest van de paarden staan gewoon rustig, dus die eigenaren hebben er ook geen last van. :\ Die 3 boxen zijn open stallen, circa 12x3m en hier kan ze eventueel instaan met de shetlander. Ga zo meteen even appen of het geen optie is om een keer te wisselen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:30

Ik zou het gewoon eerst eens proberen met een halve afzetting, dan weet je in iedergeval of het een verschil maakt.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 10:32

Sizzle schreef:
Ik zou het gewoon eerst eens proberen met een halve afzetting, dan weet je in iedergeval of het een verschil maakt.

Wat bedoel je met een halve afzetting?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 10:34

Ze staat trouwens al helemaal op het einde van de gang, dus iets 'rustiger', al is het bij ons gewoon in het algemeen wel rustig. We hebben op stal maar 12 paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:35

Je hebt voor wedstrijden toch van die doeken die je in de deur kunt zetten? Weet niet hoe ze heten en of je paard braaf genoeg is om erachter te blijven. Ik deed dat overdag ook in Almelo bijv. Dan spande ik iets voor de boxdeur aangezien mijn paard veel te veel stress had als haar hoofd niet uit de box kon.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:37

Sizzle schreef:
Je hebt voor wedstrijden toch van die doeken die je in de deur kunt zetten? Weet niet hoe ze heten en of je paard braaf genoeg is om erachter te blijven. Ik deed dat overdag ook in Almelo bijv. Dan spande ik iets voor de boxdeur aangezien mijn paard veel te veel stress had als haar hoofd niet uit de box kon.

Wel eerst eens overleggen Voordat je je paard zo achterlaat. Als stalmeisje zou ik het nooit aandurven om doeken ipv van een deur toe te staan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:44

Ja uiteraard in overleg en afhankelijk van je paard.
Mijn huidige paard staat dan binnen 2 minuten buiten _O-
Mijn eerste paard kon je gewoon achter een strotouwtje laten staan bij wijze van spreke, zelfs als je de deur vergat dicht te doen kwam ze er nog niet uit.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 10:48

Oh oh, nee een doek gaat hem niet worden. Met een heethoofd zoals Marie, die springt daar meteen over en die gaat op pad :')

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:53

Wat gebeurt er s avonds? Gaan er steeds paarden van/naar stal om te rijden ed?
Je stelt dat ze achterin staat, ms is dat voor haar te rustig/eenzaam. De voorste stal heeft ms meer bezoek en geeft meer een gevoel van erbij horen? (Of het wordt nog erger, dat is uitproberen natuurlijk)

Is er verder de laatste tijd iets veranderd, staat ze naast/bij paarden uit “haar kudde” of staan die uit het zicht. Is er een paard uit haar groep vertrokken?

Wat doe je er zelf mee? Heb je iets veranderd qua trainingsschema?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:07

Kan ze haar ei kwijt wanneer ze wel buiten staat? Kan ze goed met de paarden waar ze mee staat? Is de paddock groot genoeg om met zijn allen volledig los te gaan?

Probeer ook eens goed terug te denken naar het moment dat ze is beginnen ijsberen. Wat is er in die periode nog allemaal gebeurd? Minder/vaker aan het werk? Ander paard op stal? Paard weg op stal? Kleine wijziging in de manier van houden? Je hebt aanpassingen gedaan in haar voermanagement, komt dit ongeveer overeen met de start van het gedrag?