Mijn jaarling diarree, ingevallen en geen eetlust

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Beau_cj

Mijn jaarling diarree, ingevallen en geen eetlust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 23:07

Afbeelding
Hi Allen,

Sinds vandaag is onze kwpn jaarling (1,5 jaar) helemaal niet lekker. Eerder op de dag kreeg ik een bericht dat ze haar krachtvoer niet wilde eten. Ik kwam op stal en zag dat ze stond te suffen. Helemaal prima maar zag toen dat ze van achteren helemaal was ingevallen. Ze had 2 hopen met diarree. Gelijk temperatuur opgemeten 38,1 niet heel gek. Ze wilde klein beetje drinken en hooi eten. Ze heeft denk een half appeltje gehad maar meer hoefde ze niet. Normaal gesproken is ze er heel happig op en koekjes gaan er ook graag in. Nu dus niet...
Overdag staat ze altijd de hele dag buiten en op stal. En verder geen gekke dingen gezien...

Heb haar nu voor de zekerheid een deken opgedaan dat ze in ieder geval warm blijft. En dan morgenochtend even kijken hoe of wat.

Iemand ervaring hiermee?

twinducklin

Re: Mijn jaarling diarree, ingevallen en geen eetlust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 23:10

Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?
Diarree en geen ontlust doet mij denken aan een jaarling die helemaal vol wormen bleek te zitten. 38.1 is overigens een normale temperatuur. Heb je al contact gehad met de dierenarts?

Beau_cj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 23:17

twinducklin schreef:
Wanneer is ze voor het laatst ontwormd?
Diarree en geen ontlust doet mij denken aan een jaarling die helemaal vol wormen bleek te zitten. 38.1 is overigens een normale temperatuur. Heb je al contact gehad met de dierenarts?

Heb de veearts nog niet gecontact, doe ik morgen ochtend even omdat ze verder wel helder was. Ik dacht ook eventueel aan wormen, dus wie weet...

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 23:17

Wanneer is ze voor het laatst ontwormt en met wat?

Beau_cj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 23:22

Daan13 schreef:
Wanneer is ze voor het laatst ontwormt en met wat?

Ze is in oktober voor het laatst ontwormt met de phramox uitgebreide kuur...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 23:24

Hoor je wel voldoende darmgeluiden?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 23:42

Een beetje suf en niet willen eten vind ik niet “helder” tonen. Ik zou toch de dierenarts even bellen. Of op zijn minst nog een x extra controleren zo.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 23:45

ikkedus schreef:
Een beetje suf en niet willen eten vind ik niet “helder” tonen. Ik zou toch de dierenarts even bellen. Of op zijn minst nog een x extra controleren zo.

Ik zou ook de DA even bellen, gewoon even overleggen.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 23:55

pramox pakt niet altijd de spoelwormen, en deze zijn juist gevaarlijk voor jonge dieren. Ik zou in overleg met de dierenarts ontwormen met een middel waarin de werkzame stof Pyrantel zit. bv Strongid P.

Beau_cj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 00:05

ikkedus schreef:

Ze stond inderdaad te suffen maar toen ik bezig was was ze mij wel constant in de gaten aan het houden. Zodoende ‘helder’...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 00:32

Ontwormen voor spoelwormen, een kuur met pyrantel of fenbenzadol
En een veulen dat niet eet en sloom is zou ik meteen een da voor bellen, niet wachten dit kan zomaar een verstoppingskoliek zijn oa door wormen
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 04-02-21 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 00:39

Wat is haar normale temperatuur ?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 02:23

Gewoon morgenvroeg even bellen voor overleg. Ik denk meer aan koliek. Alleen dat verklaard de ingevallen achterhand niet. Staat ze in opfok of pension/thuis? Was de ingevallen achterhand niet eerder opgevallen?

Heb je geluisterd naar darmgeluiden? Tandvlees kleur gekeken?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 08:28

Die ingevallen achterhand zie je wel vaker bij pijn en minder eten. Dus dat zou zeker wel te verklaren zijn in dit geval denk ik.
Hopelijk gaat het beter in de ochtend maar ook dan zou ik even met de dierenarts overleggen. Tussen oktober en nu vind ik wel erg lang zitten om te ontwormen bij een jong paard. Tenzij je wel maandelijks mestonderzoek hebt gedaan?

Moxidectine als ontworming wordt meestal aangeraden na de eerste vorst omdat hij dan het effectiefste schijnt te zijn ivm ingekapselde wormen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 08:31

Als ze gister avond koliek had, kun je nu wel te laat zijn.
Mo het ze gister koliek hebben kan net nu over zijn, wel met nacht pijn zonder dat dat nodig was geweest

Paard met pijn staat altijd met ingevallen flanken en eventueel opgetrokken buik.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 09:21

Sterkte ik zou de dierenarts bellen

Beau_cj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 10:57

[quote="Hutcherson"]Gewoon morgenvroeg even bellen voor overleg. Ik denk meer aan koliek. Alleen dat verklaard de ingevallen achterhand niet. Staat ze in opfok of pension/thuis? Was de ingevallen achterhand niet eerder opgevallen?

Ik was 2 dagen in Limburg en toen ik thuis was, mijn parsen staan aan huis viel het mij gelijk op. Heb nu de da gebeld. Die komt ergens vandaag. Vanmorgen amper wat gegeten. In 12 uur maar 1x gemest...

Beau_cj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 10:58

cariena1973 schreef:
Sterkte ik zou de dierenarts bellen

Gedaan! Komt vandaag

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:41

Beau_cj schreef:
Hutcherson schreef:
Gewoon morgenvroeg even bellen voor overleg. Ik denk meer aan koliek. Alleen dat verklaard de ingevallen achterhand niet. Staat ze in opfok of pension/thuis? Was de ingevallen achterhand niet eerder opgevallen?

Ik was 2 dagen in Limburg en toen ik thuis was, mijn parsen staan aan huis viel het mij gelijk op. Heb nu de da gebeld. Die komt ergens vandaag. Vanmorgen amper wat gegeten. In 12 uur maar 1x gemest...

Klinkt niet lekker, succes straks met de da
Het gebeurd altijd als je er niet bent

Beau_cj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 19:26

Vanmorgen is de Hollandse kroon/ veearts geweest om haar te checken. Wat ze nou precies heeft is onduidelijk. Ze had verhoging 38,4 temp. Ze is opgevoerd en daaruit blijk dat ze inderdaad weinig mest in haar had. Maar als een paard weinig eet dan mest het paard ook weinig. Geen zand in de mest dat is goed. Ze heeft antibiotica en pijnstilling gehad. Het is even afwachten hoe ze hierop reageert en morgen word ik dan weer gebeld door de veearts. Kan gewoon zijn dat ze niet helemaal lekker is en dat moet binnen een paar dagen beter zijn. Of d’r zit iets in haar mond waardoor ze niet wil eten. Spannend dus. Ik laat haar sowieso nog even checken op wormen voor de zekerheid. Mocht ze niet opknappen even bloedonderzoek laten doen....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:29

wat voor voer krijgt ze dan?
is je ruwvoer wel goed?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:19

Maar geeft de dierenarts niet meteen in haar mond gekeken dan? En die wormenkuur had toch ook meteen gegeven kunnen worden?
Wat eet ze nu dan? Een paard moet niet te lang zonder staan

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:26

@knollentuin: zou jij echt een paard een wormenkuur geven die ziekig is maar waarvan je niet weet wát hij heeft? inclusief koorts/verhoging? Lijkt me onverstandig..
Een jaarling in de mond kijken moet onder sedatie, dat is ook niet het eerste wat je wilt doen, daarbij wijst verhoging ook niet direct in die richting. al kán het allemaal wel, belangrijkste is nu (IMO) goed monitoren, temperaturen goed voer ervoor en afwachten.

Mestonderzoek is iets wat in de winter vaak negatief voor wormeneitjes is omdat de wormen in "winterslaap" zijn, maar het kán alsnog wel positief zijn en dan weet je wel zeker dat er wormen zitten.
Ook zand zou ik niet 1,2,3 wegstrepen, maar hiervoor zou je eerder foto's moeten maken.

Beau_cj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 21:56

ellepel schreef:
wat voor voer krijgt ze dan?
is je ruwvoer wel goed?

Ruwvoer is zeker van goede kwaliteit. Uiteraard het beste voor onze paarden. Ze krijgt Podogrow en eet ondertussen zowel haar ruwvoer en brok!

Beau_cj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 21:58

knollentuin schreef:
Maar geeft de dierenarts niet meteen in haar mond gekeken dan? En die wormenkuur had toch ook meteen gegeven kunnen worden?
Wat eet ze nu dan? Een paard moet niet te lang zonder staan

Ze eet nu gewoon weer ruwvoer. En begon ook aan haar avond brok. Ze krijgen bij ons 24/7 goed kwaliteit ruwvoer tot hun beschikking. Omdat de dierenarts niet zomaar een wormenkuur gaat geven op basis van opgetrokken buik.