Jong paard, keuren of niet keuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annerussett

Jong paard, keuren of niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 20:36

Hallo,
Ik heb zondag gekeken bij een bijna 2 jarige merrie. Ik twijfel of ik haar wil laten keuren of niet. Ik zou graag willen weten of jullie een rx keuring aanraden of juist niet.
De eigenaar zei dat de merrie bij een rx keuring op het harde moet draven en een buigproef moet doen, ik dacht dat dat bij een klinische keuring hoorde. De eigenaar zegt een rx keuring niet te willen riskeren omdat het paard gewond zou kunnen raken?
Ik vond het een beetje vaag, vandaar dat ik jullie om advies wil vragen...

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:41

Bij een klinische keuring moeten ze op de harde volte stappen en draven en op het zachte stap,draf,galop en natuurlijk de buigproef en algeheel onderzoek van het paard. Zou niet weten hoe ze bij een röntgenologische keuring gewond zouden raken.

Als een eigenaar niet open staat voor een keuring zou ik het niet doen eerlijk gezegd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:45

Altijd keuren!
Klinisch en röntgenologisch. Klinisch is draven op het harde, buigproeven etc. Röntgenologisch zijn foto’s.
Altijd doen. Als je twijfelt heb je nog niet genoeg topics op Bokt gelezen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:46

RX keuring is niets anders dan het maken van rontgenfoto's. Op een kliniek met vaste dure apparatuur geven ze de paarden vaak een lichte verdoving. Mobiel soms ook al ligt dat ook een beetje aan de da en paard.

De rest wat je opnoemt valt allemaal onder de klinische keuring. Ik zou niet weten waarom een paard daarbij gewond zou raken. Er is geen groter risico zeg maar.

Het is de normaalste zaak van de wereld om je paard te keuren, zeker klinisch en ik zou ook een 2-jarige rx willen keuren. Met zulke rare opmerkingen van een verkoper zou ik achter mijn oren krabben waarom hij zoiets zegt. Zou paard laten staan als je niet kan keuren zoals jij wilt.
Laatst bijgewerkt door Charmaine op 27-01-21 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:48

Blackberry28 schreef:
Bij een klinische keuring moeten ze op de harde volte stappen en draven en op het zachte stap,draf,galop en natuurlijk de buigproef en algeheel onderzoek van het paard. Zou niet weten hoe ze bij een röntgenologische keuring gewond zouden raken.

Als een eigenaar niet open staat voor een keuring zou ik het niet doen eerlijk gezegd.

Nou inderdaad.

En RX keuring heeft niet meer risico dan een klinische keuring.

Bij de klinische keuring zal een buigproef en stap en draf op het harde en zachte plaats vinden.

Je doet een aankoop keuring met of zonder RX.
Maar niet zonder buigproef.

Ik zou ook niet over gaan tot koop als een verkoper mij zulke onzin zou willen verkopen.

Anoniem

Re: Jong paard, keuren of niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:54

misschien wil hij niet dat het paard van het erf afgaat, maar dan kan hij toch mee?
keuren is belangrijk voor een aankoop ook bij een twee jarige,

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:54

Ik zou zeker een klinische keuring doen en bij hogere prijsklasse /ambitie rx keuren. Bij lagere prijs /ambitie in elk geval met een ervaren persoon kijken of je een risico gebied vindt wat je op de foto zou willen..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:56

Keuren. Klinisch en RX, het verschil is hier boven al aangegeven.

Als de verkoper een smoesje verzint om het paard niet RX willen te laten keuren kun je er al bijna vanuit gaan dat er iets niet klopt. Laat je NIET afpaaien met een eerder gemaakte keuring als je echt geinteresseerd zou zijn in het paard!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:59

Sowieso klinische keuring en indien de dierenarts er reden voor heeft een röntgenfoto laten maken. Je kan zelf ook kiezen voor een röntgenologische keuring en bij een hogere prijsklasse is dat ook zeker aan te raden. Ik heb het wel gedaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 20:59

Dioxide schreef:
Keuren. Klinisch en RX, het verschil is hier boven al aangegeven.

Als de verkoper een smoesje verzint om het paard niet RX willen te laten keuren kun je er al bijna vanuit gaan dat er iets niet klopt. Laat je NIET afpaaien met een eerder gemaakte keuring als je echt geinteresseerd zou zijn in het paard!

Precies. Een eerlijke verkoper heeft geen bezwaar tegen keuren.

Keuren kan als de locatie mee zit zelfs aan huis.

Er zijn altijd oplossingen. En een eerlijke verkoper denkt in oplossingen.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:04

Ik sluit mij aan bij de reacties hierboven. ALTIJD klinisch keuren. En als het een wat duurder paard is of je echt ambities hebt, ook zeker röntgenfoto's laten maken!!! ( zou ik persoonlijk zo wie zo altijd doen. Maar dat is een persoonlijke keuze).

Als de verkoper met zulke verhalen komt en doet alsof hij/ zij het verschil tussen xr en klinisch keuren niet weet, ( want de dingen die jij noemt worden bij een KLINISCHE keuring gedaan) dan zou ik heel erg voorzichtig zijn en bij twijfel het paard gewoon laten staan. Je zult de eerste en de laatste niet zijn die op deze manier een ongezond paard op de mouw gespeld krijgt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:08

Sowieso rx en klinisch voor zover als dat kan. Niet iedere 2 jarige is genoeg in de hand geweest om de buigproeven te kunnen doen. Maar hart, longen etc controleren kan altijd.

Maar een setje foto's maken en gewond kunnen raken? Er zijn zoveel artsen die aan huis keuren, en dan wordt er altijd gesedeerd. Er raken er maar weinig gewond ;)

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:10

Bij de klinische keuring, dus gewoon, zonder röntgen, zitten al buigproeven.
Mijn paard is 2 dagen voor zijn 2e verjaardag klinisch gekeurd, buigproeven gingen prima ondanks zijn jonge leeftijd.
Zelf heb ik destijds geen foto’s laten maken omdat ik geen sportambities heb en er aan zo’n jonkie nog niet zo veel geprutst is.
Bij een ouder paard dat al wel bereden is, zou ik wel foto’s hebben laten maken.
Röntgen blijft een persoonlijke keuze.
Als het niet zou mogen, zou ik het niet vertrouwen en het dus juist wel willen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:18

Waarom zou je bij een jong paard geen foto's laten maken? Daar kan al veel aan kapot zijn of aangeboren afwijkingen in zitten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:24

Waarom zeggen veel dierenartsen dan dat keuren op jonge leeftijd geen zin heeft? Rx kan bemerkingen geven die 1 maand later weer weg zijn en andersom.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:26

PSvanLot schreef:
Waarom zou je bij een jong paard geen foto's laten maken? Daar kan al veel aan kapot zijn of aangeboren afwijkingen in zitten.

Klopt, denk ook aan bot chips etc. Er kunnen ongelukjes genoeg gebeurd zijn in de wei.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:26

Hutcherson schreef:
Waarom zeggen veel dierenartsen dan dat keuren op jonge leeftijd geen zin heeft? Rx kan bemerkingen geven die 1 maand later weer weg zijn en andersom.

Welke bemerkingen zouden er nog kunnen verdwijnen bij een tweejarige? Keuren onder de 1,5 is niet aan te raden, maar daarna zijn er verschillende delen aan het skelet welke heel goed in beeld te brengen zijn.

Keuren is sowieso een momentopname.

annerussett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 21:52

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik heb besloten om niet over te gaan tot kopen.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:04

Hutcherson schreef:

Ik heb gewerkt op een handels stal waar alle jonge paarden rond hun tweede op de foto gingen. En daar werden toch regelmatig dingen als chips en aangeboren dingen gevonden die je toch wel heul graag weet voor je ontzettend veel investeert in opleiding etc. Ook natuurlijk om niet voor verrassingen te staan als klanten willen laten keuren. Tuurlijk er veranderd bij jonge paarden nog ontzettend veel. Maar bij een leeftijd van 2 jaar zou ik toch zeker wel foto's laten maken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:17

In de opfok worden heel veel paarden op 2-jarige leeftijd op 'de foto gezet'. Zelf zou ik altijd klinisch keuren en eventueel RX afhankelijk van de prijs en de uitslag van de klinische keuring.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:20

Ja wij zetten ze (toen ik nog op een africhting stal werkte) de paarden ook allemaal op de foto tussen de 2 en 3 jaar.
Eerst weten dat ze in orde zijn voordat er tijd en geld ingestoken werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:34

Ik zou ook zowel klinisch als röntgen keuren.
Mijn jonge merrie heb ik niet röntgen laten keuren en daar heb ik spijt van.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:49

Onlangs heb ik een 4 jarig spaans paard in de lagere prijsklasse laten keuren en ja ik had het gevoel dat ik mijn geld aan het weggoien was. Toch ben ik blij dat ik dit gedaan heb, ik zie het als een soort nul moment. Dit is ons start moment. Ik weet hoe hij nu is, ik hoef nooit meer te twijfelen of iets waar we later tege aan lopen al bestond toen ik hem kocht. En dat is me ook wat waard.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:57

Ik heb mijn bijna 2 jarige fries destijds niet gekeurd. Ze was niet te hanteren en kende nauwelijks een halster. Voeten optillen ging niet want ze sloeg je het licht uit de ogen. Ik had er dus niet zoveel zin in om daar te staan prutsen met een paard wat echt niks kent... mocht het paard opgevoed zijn zou ik het wel doen denk ik

Desalniettemin hardstikke blij met mijn paard en tot nu toe super gezond, nooit ziek of kreupel. * klopt af *

Edit. Ik heb het even over een klinische keuring. Dus voeten optillen, longeren/ heen en weer lopen op het harde. Zolang ik paarden heb (nu 19 jaar) heb ik nog nooit een paard op foto's gezet

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 23:20

annerussett schreef:
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik heb besloten om niet over te gaan tot kopen.

Lijkt me niet onverstandig gezien de vreemde reactie wbt het keuren. Succes met de zoektocht naar een paard!