Ik heb een haflinger van bijna 31, nog helemaal gezond en vrolijk maar het is lastig om haar op gewicht te houden. Tegenwoordig is ze mooi gevuld en doet ze het supergoed op 2x daags grote emmer slobber en onbeperkt hooi. Nu heb ik naast deze haflinger een fjord van 11 en een shet van 7. De laatste twee pony's zijn beide te dik. De pony's lopen overdag op de wei, 's nachts staan de fjord en de shet in een inloopstal met paddock en de haflinger heeft haar eigen inloopstal en paddock. Hierdoor kan de haflinger op onbeperkt hooi, maar de fjord en de shet hebben dit niet bepaald nodig (understatement van het jaar

Nu moet ik dus minder hooi gaan voeren, maar hoeveel dan? Hoeveel kg voor de fjord en shet samen? En de fjord en de shet zouden dan een deel van de nacht geen hooi of iets anders te knabbelen hebben, hoe erg is dat? I.v.m. maagzweren e.d.? Overdag staan ze lekker op de wei te grazen, het gaat dus echt om 's nachts. Ik ben gewend aan onbeperkt hooi voeren, en vind dit ook fijn, maar te dikke pony's is natuurlijk niet de bedoeling.
(Ik heb al fijnmazige slowfeeders, en ik voer mooie, droge baaltjes hooi dus geen vet kuil o.i.d.)