Jaarling niet fit en snotterig, oorzaak is een raadsel....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Jaarling niet fit en snotterig, oorzaak is een raadsel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 21:24

Wie heeft enig idee wat dit kan zijn?
Betreft een KWPN merrieveulen, geboren maart 2020, zelf gefokt.
Probleemloos groot geworden, loopt sinds het spenen in oktober met een ander merrieveulen. Overdag in de wei, 's nachts op stal (in een kapschuur, dus fris).
Veulen is in oktober geënt en werd een paar weken daarna snotterig. En dat is ze nog steeds. Snot komt uit beide neusgaten. Hoogste temperatuur die ze heeft gehad is 38,4. Verder altijd rond de 38. Ze is niet ziek, maar ook nét niet fit. Speelt niet zo veel, rent wat minder...
Ze is behandeld met antibiotica (sulfatrim) en krijgt sputolysin.
Daarnaast geef ik haar Opkikker.

Alles is onderzocht:
Mest oké, geen wormen.
Neusswab; alles negatief. Dus geen streptokokken, rhodococcus, droes, ...
Bloed goed, alleen enigszins verhoogde ontstekingswaarde.

Dierenarts vindt nog steeds dat ze er goed uitziet (dat is eigenlijk ook wel zo) maar we zijn het er over eens dat het toch wel een keer over moet gaan. De volgende stap is een echo van de longen. Daarvoor moeten we naar de kliniek. Dat kan, maar is niet iets waar ik me op verheug met een jaarling.

Dus als hier nog andere ervaringen/ideeën zijn hoor ik ze graag ...

Caily

Re: Jaarling niet fit en snotterig, oorzaak is een raadsel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:27

Mest onderzoek is niet betrouwbaar in dit deel van het jaar. Wanneer is ze voor het laatst met pyrantel ontwormd?

Kan door de daling in weerstand tgv enten dat ze wat heeft opgepikt, maar dat had je vast zelf ook bedacht.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 21:44

Wormen zijn eigenlijk wel uitgesloten, ze is ontwormd met Panacur en met Ivermectine, op schema en ook nog een keer extra...
Ik heb zelf ook lang gedacht dat het kwam van het enten, maar dat moet nu dan wel een keer klaar zijn toch :-)...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:45

Kan ze ontstoken oorspeekselklieren hebben? Onze merrie had dat ook en het viel niet heel erg op, behalve dan dat ze heel erg snotterde en dat het best vies rook.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:46

Vervelend zeg. Het kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben. Ik heb zelf ook zoiets aan de hand gehad bij een jong paard. Uiteindelijk bleek uit uitgebreid longonderzoek en kweek van de longinhoud dat de streptokokke de oorzaak was. Dit was met het penciline te spuiten goed te behandelen.
Ik zou niet te lang afwachten met verder onderzoek. Je weet niet wat voor schade de jaarling op gaat lopen als het nog lang blijft snotteren.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:05

Geen foto van haar voorhoofd? Jaarling hier in de opfok had ook iedere keer een snotneus en na een foto bleek het voorhoofdholte ontsteking te zijn, die ook niet op antibiotica reageerde

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:16

Ik zit net met hetzelfde... Morgen ga ik met mijn 8 maander naar de kliniek voor een onderzoek (endoscopie, misschien longspoeling, misschien echo en/of RX) erbij.

Veulen snot en hoest hier sinds begin november.
Geen koorts (slechts 1x 39 gehad), af en toe een kleine witte snottebel, droge kuchen bij inspanning of eten.

AB sloeg niet aan, ruim ontwormd nu, maar het gaat niet weg.
Dus ik hoop morgen antwoorden te vinden...

Veel sterkte, 't is toch zoeken he :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:32

Kendra schreef:
Wormen zijn eigenlijk wel uitgesloten, ze is ontwormd met Panacur en met Ivermectine, op schema en ook nog een keer extra...
Ik heb zelf ook lang gedacht dat het kwam van het enten, maar dat moet nu dan wel een keer klaar zijn toch :-)...

Dat is geen ontworming met pyrantel. Die zou ik toch eens overwegen voor spoelworm. Wat Caily zegt, mestonderzoek nu is niet betrouwbaar en spoelworm staat er om bekend vrij resistent te zijn voor ivermectine en fenbendazole.
Van spoelworm kunnen ze ook een snotneus en longproblemen hebben omdat de larven door de longen trekken. Zou ik zeker eens overleggen met je dierenarts.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 23:08

Hevonen schreef:
Kan ze ontstoken oorspeekselklieren hebben? Onze merrie had dat ook en het viel niet heel erg op, behalve dan dat ze heel erg snotterde en dat het best vies rook.

Hoe oud was die? De DA heeft natuurlijk de klieren gecontroleerd, maar ik weet niet of hij ook naar de oorspeekselklieren heeft gekeken. Ken dat eigenlijk ook alleen van volwassen paarden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 23:09

Xx schreef:
Vervelend zeg. Het kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben. Ik heb zelf ook zoiets aan de hand gehad bij een jong paard. Uiteindelijk bleek uit uitgebreid longonderzoek en kweek van de longinhoud dat de streptokokke de oorzaak was. Dit was met het penciline te spuiten goed te behandelen.
Ik zou niet te lang afwachten met verder onderzoek. Je weet niet wat voor schade de jaarling op gaat lopen als het nog lang blijft snotteren.

Streptokokken zaten niet in de neusswab, heb jij dat ook eerst gedaan?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 23:13

Daihyo schreef:
Kendra schreef:

Dat is geen ontworming met pyrantel. Die zou ik toch eens overwegen voor spoelworm. Wat Caily zegt, mestonderzoek nu is niet betrouwbaar en spoelworm staat er om bekend vrij resistent te zijn voor ivermectine en fenbendazole.
Van spoelworm kunnen ze ook een snotneus en longproblemen hebben omdat de larven door de longen trekken. Zou ik zeker eens overleggen met je dierenarts.

Klopt, ik heb eerst ook al ontwormd met Pyrantel en later in overleg met de dierenarts nog een keer met Panacur ivm (ook al!!) resistentie tegen pyrantel. En aangezien de mest schoon is, denk ik dat ik het eerst in een andere richting moet zoeken.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:15

Er is toen een BAL spoeling (longspoeling) gedaan. Was niet prettig voor het paard. Was overigens wel ouder dan jouw paard. Ik weet verder niet wat ze allemaal nog meer gedaan hebben. In ieder geval ook een longvolume test.
De reguliere dierenarts kreeg de snot en hoest niet onder controle. Ook niet met de antibiotica en penciline. Doorverwezen naar Moerbeke in België en daar dus helemaal doorgelicht. Mijn paard had groen snot en toen eenmaal streptokokke was vastgesteld en er met het juiste penciline werd gespoten knapte ze op.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 23:17

Mi_Amore schreef:
Ik zit net met hetzelfde... Morgen ga ik met mijn 8 maander naar de kliniek voor een onderzoek (endoscopie, misschien longspoeling, misschien echo en/of RX) erbij.

Veulen snot en hoest hier sinds begin november.
Geen koorts (slechts 1x 39 gehad), af en toe een kleine witte snottebel, droge kuchen bij inspanning of eten.

AB sloeg niet aan, ruim ontwormd nu, maar het gaat niet weg.
Dus ik hoop morgen antwoorden te vinden...

Veel sterkte, 't is toch zoeken he :(

Sterkte, ik ben zeer benieuwd wat er uit komt. Ik hoor het graag.
En vrees dat afreizen naar de kliniek ook is wat ons te doen staat.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:23

Hoe lang is die ontworming geleden?
Ik heb mijn veulen in september met pyrantel ontwormd, kwamen toen veel spoelwormen uit ( :r ). In november met ivermectine, toen kwamen er horzellarven uit. En nu vrijdag weer met pyrantel en weer spoelwormen.

Vervelend. Kliniek lijkt dan wel de enige optie, maar kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten met een jaarling.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 23:28

In september met Pyrantel, oktober Ivermectine en december Panacur.
Nooit wormen gevonden en mestonderzoek ook negatief....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:35

Xx schreef:
Er is toen een BAL spoeling (longspoeling) gedaan. Was niet prettig voor het paard. Was overigens wel ouder dan jouw paard. Ik weet verder niet wat ze allemaal nog meer gedaan hebben. In ieder geval ook een longvolume test.
De reguliere dierenarts kreeg de snot en hoest niet onder controle. Ook niet met de antibiotica en penciline. Doorverwezen naar Moerbeke in België en daar dus helemaal doorgelicht. Mijn paard had groen snot en toen eenmaal streptokokke was vastgesteld en er met het juiste penciline werd gespoten knapte ze op.

Bij Picavet? Daar ga ik morgen heen.

TS ik hou je op de hoogte.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:37

Mi_Amore schreef:
Xx schreef:

Bij Picavet? Daar ga ik morgen heen.

TS ik hou je op de hoogte.

Ja, Bij Tresemiek Picavet. Is al wel heel wat jaartjes geleden maar erg fijne dierenarts.
Succes morgen +:)+
Laat je wat weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:37

https://www.dierapotheker.nl/dierentips ... ties-paard

Halverwege punt 1, kan dat iets zijn?

De veulens nemen via de biest de nodige antistoffen op, zodat deze ongeveer 5 maanden beschermd zijn tegen deze infecties. Daarna moet het veulen zelf antistoffen gaan opbouwen tegen infecties waarmee het in contact komt, denk aan de “najaarsverkoudheden”. Deze laatsten worden praktisch altijd veroorzaakt door rhinopneumonie-virus. Het is daarom zeer raadzaam gespeende veulens nooit samen of zelfs in de buurt te laten grazen van mogelijk drachtige merries (ivm verhoogde kans op abortus).

2. Bevorderen immuniteit
Voor het opbouwen van een actieve immuniteit is contact nodig met de ziekmakende oorzaak Hierdoor worden de dieren meestal in meer of mindere mate ziek Er zijn ook een aantal virussen en bacteriën die verzwakt kunnen worden toegediend, waardoor geen ziekte ontstaat, maar wel een weerstand wordt opgebouwd. Tegen influenza kan effectief worden geënt. Het is bv van groot belang er voor te zorgen dat hoogdrachtige merries goed geënt worden tegen infuenza, om zo het veulen de eerste 5-6 maanden te beschermen, via de antistoffen, die het binnen krijgt met de biest gedurende de eerste 48 -96 uur van het leven.

De actieve enting van een veulen is pas zinvol als de antistoffen verkregen via de biest totaal verdwenen zijn. Dus een veulen nooit eerder enten dan ongeveer 6 weken na het spenen.

Al met al een heel verhaal met wat er mis kan gaan in de luchtwegen en dit is nog maar het topje van de ijsberg, wat wel duidelijk is dat bij paarden die ogenschijnlijk gezond zijn, een verminderd uithoudingsvermogen in 80% van de gevallen te wijten is aan luchtwegaandoeningen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:19

Wij zijn net bij Tresemiek Picavet geweest.

Keelontsteking en lichte bronchitis.
Bloed afgenomen, meststaal genomen, longvocht getrokken en slijm opgezogen. Nu 5 dagen afwachten, ik hou je op de hoogte TS :)

Ook longspoeling laten doen zodat alles eens wat los komt. En straks medicatie starten.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:26

Beterschap.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 13:45

Dank je Mi-Amore, dat is dus eigenlijk niks spectaculairs tot zover, toch?
Wat vreemd dat het dan zolang duurt....
Ik blijf graag op de hoogte.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:15

Niet toevallig een open gehemelte? Soms komen mensen daar pas later achter. Gat kan ook klein zijn. Beterschap met het veulen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 14:28

Marigold schreef:
Niet toevallig een open gehemelte? Soms komen mensen daar pas later achter. Gat kan ook klein zijn. Beterschap met het veulen.

Marigold, hoe kom je daar achter?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:41

Ts, jouw verhaal is heel herkenbaar voor mij. Eén van onze zelfgefokte paarden begon als jaarling ook ongeveer 3 weken na de vaccinatie flink te snotteren, kreeg zelfs hoge koorts en ging vervolgens een week of wat flink hoesten. Paard was dan zo'n 6 weken absoluut niet fit. Dit fenomeen herhaalde zich jaarlijks meestal nog 2 keer. De dierenartsen snapten er niets van. Het andere paard wat een jaar ouder was had geen last. Het was dus niet besmettelijk want ze stonden 24/7 bij elkaar. Dit ging een paar jaar zo en ik bleef braaf vaccineren tegen beter weten in. Tot ik een keer door iemand erop geattendeerd werd dat deze verschijnselen ook door vaccineren opgewekt konden worden en ik er beter mee kon stoppen. Toen de merrie 6 jaar zou worden heb ik haar niet meer laten vaccineren. Ze is sindsdien nooit meer snotterig, koortsig of hoesterig geweest. Ze wordt in maart 23 jaar oud.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 21:00

Kleine update. Ik ws getriggerd door het verhaal van Mi-Amore.
Dus nu eerst toch maar een enorme boost met Sputolysin, Opkikker en Immu Liquid (NAF).
Als dat niet helpt gaan we echt op reis en komen opties als voorhoofdsholteontsteking in beeld.
Voorlopig ben ik verbaasd dat het beter lijkt te worden, al 2 dagen geen snot en het lijkt allemaal wat vrolijker.... ik wacht het weekend af en laat maandag de DA komen om te luisteren.