Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Kendra schreef:Wormen zijn eigenlijk wel uitgesloten, ze is ontwormd met Panacur en met Ivermectine, op schema en ook nog een keer extra...
Ik heb zelf ook lang gedacht dat het kwam van het enten, maar dat moet nu dan wel een keer klaar zijn toch...
Hevonen schreef:Kan ze ontstoken oorspeekselklieren hebben? Onze merrie had dat ook en het viel niet heel erg op, behalve dan dat ze heel erg snotterde en dat het best vies rook.
Xx schreef:Vervelend zeg. Het kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben. Ik heb zelf ook zoiets aan de hand gehad bij een jong paard. Uiteindelijk bleek uit uitgebreid longonderzoek en kweek van de longinhoud dat de streptokokke de oorzaak was. Dit was met het penciline te spuiten goed te behandelen.
Ik zou niet te lang afwachten met verder onderzoek. Je weet niet wat voor schade de jaarling op gaat lopen als het nog lang blijft snotteren.
Daihyo schreef:Kendra schreef:Wormen zijn eigenlijk wel uitgesloten, ze is ontwormd met Panacur en met Ivermectine, op schema en ook nog een keer extra...
Ik heb zelf ook lang gedacht dat het kwam van het enten, maar dat moet nu dan wel een keer klaar zijn toch...
Dat is geen ontworming met pyrantel. Die zou ik toch eens overwegen voor spoelworm. Wat Caily zegt, mestonderzoek nu is niet betrouwbaar en spoelworm staat er om bekend vrij resistent te zijn voor ivermectine en fenbendazole.
Van spoelworm kunnen ze ook een snotneus en longproblemen hebben omdat de larven door de longen trekken. Zou ik zeker eens overleggen met je dierenarts.
Mi_Amore schreef:Ik zit net met hetzelfde... Morgen ga ik met mijn 8 maander naar de kliniek voor een onderzoek (endoscopie, misschien longspoeling, misschien echo en/of RX) erbij.
Veulen snot en hoest hier sinds begin november.
Geen koorts (slechts 1x 39 gehad), af en toe een kleine witte snottebel, droge kuchen bij inspanning of eten.
AB sloeg niet aan, ruim ontwormd nu, maar het gaat niet weg.
Dus ik hoop morgen antwoorden te vinden...
Veel sterkte, 't is toch zoeken he
Xx schreef:Er is toen een BAL spoeling (longspoeling) gedaan. Was niet prettig voor het paard. Was overigens wel ouder dan jouw paard. Ik weet verder niet wat ze allemaal nog meer gedaan hebben. In ieder geval ook een longvolume test.
De reguliere dierenarts kreeg de snot en hoest niet onder controle. Ook niet met de antibiotica en penciline. Doorverwezen naar Moerbeke in België en daar dus helemaal doorgelicht. Mijn paard had groen snot en toen eenmaal streptokokke was vastgesteld en er met het juiste penciline werd gespoten knapte ze op.
Mi_Amore schreef:Xx schreef:Er is toen een BAL spoeling (longspoeling) gedaan. Was niet prettig voor het paard. Was overigens wel ouder dan jouw paard. Ik weet verder niet wat ze allemaal nog meer gedaan hebben. In ieder geval ook een longvolume test.
De reguliere dierenarts kreeg de snot en hoest niet onder controle. Ook niet met de antibiotica en penciline. Doorverwezen naar Moerbeke in België en daar dus helemaal doorgelicht. Mijn paard had groen snot en toen eenmaal streptokokke was vastgesteld en er met het juiste penciline werd gespoten knapte ze op.
Bij Picavet? Daar ga ik morgen heen.
TS ik hou je op de hoogte.