Gelieve eerst het volledige verhaal te lezen alvorens te reageren.
Note: mijn paard wordt uiteraard niet meer gereden tot ik weet wat er scheelt.
Even een situatieschets:
In oktober 2019 kocht ik een 5-jarige volbloed ruin bij een handelaar. Hij zou verkocht geweest zijn omdat hij niet snel genoeg was voor de galoprennen.
(Ik heb hem niet laten keuren, ik wist dat dit een risico was en heb meteen geaccepteerd dat de kans groot is dat ik geen perfect paard zal hebben.)
Ondertussen blijkt, na wat hulp van iemand die in de renpaardenwereld zit, dat hij steeplechase liep in Frankrijk in plaats van ‘gewone’ races. Niet de meest fijne sport voor een paard dus. Als we zijn resultaten opzoeken blijkt dat hij maart 2019 nog geraced heeft waarbij hij 4de eindigde, op de video is geen val oid te zien.
Ik kocht hem in oktober dat jaar bij een handelaar in Belgie. Na zijn laatste race is hij dus relatief snel van Frankrijk, bij een handelaar in België beland. Alarmbel nummer 1.
Op zijn voorbenen heeft hij ter hoogte van zijn pezen oude wonden, na dit te laten bekijken blijken dit oude brandwonden te zijn door te blisteren. Een niet-zo-diervriendelijke techniek om peesblessures te behandelen. Alarmbel nummer 2.
Ons probleem:
Nadat ik hem kocht heb ik het eerste jaar niet veel gedaan ermee, vooral wennen aan elkaar en bekomen van z’n verleden.
Veel op de wei gelopen. We maakten vooral buitenritjes en af en toe een ritje in de bak. Hier zaten voor hem vaak enkele weken rust tussen waarbij hij gewoon op de wei liep.
In de bak en op buitenrit liep hij netjes de drie gangen zonder protest.
In oktober 2020 (dus een jaar na aankoop) wou ik wat intensiever beginnen rijden. Meerdere keren per week in de bak, met focus op ontspanning, achterhandgebruik,... kortom: een goede basis. Hier begonnen de problemen.
Hij begon te protesteren in galop, dit uitte zich in wegrennen en bokken.
Hij is volledig nagekeken, tandarts langsgeweest, bitfitter geweest voor een goed bit, zadel nagekeken en volledig behandeld door een osteopaat.
Ik kon zijn bokken niet uitzitten, mijn instructeur wel en kon hem ‘erdoor’ rijden, na 10 minuten liep hij ontspannen. Dit is een tijdje beter gegaan.
Ondertussen gaat het weer bergaf. Protest in galop, maar dat uit zich in zich opkroppen, niet voorwaarts zijn, en heel gemene bokken. Achterhand opgooien naar links/rechts waarbij hij zelfs de bakrand raakt etc. Niet uit te zitten. Z’n oren liggen plat en hij kijkt boos/ongemakkelijk. Instructrice geeft ook aan dat dit echt op pijn lijkt en niet gewoon ‘koppig’ of fris zijn.
Verder struikelt hij verschrikkelijk veel over zn voorbenen. Ook niet helemaal normaal lijkt me.
Tegenstrijdigheden zijn dat hij op buitenrit wel zonder problemen galoppeert met de oortjes naar voor en daarbij ook bochten kan nemen, dus niet enkel rechtuit.
Hij loopt niet kreupel of onregelmatig, niet op het harde en niet op het zachte.
Gisteren voelde zijn ene pees rechtsvoor iets warm met iets pulsatie, ter hoogte vd aanhechting naar de knie. Toch loopt hij helemaal rad.
Aan de longeerlijn galoppeert hij wel, echter loopt hij linksom in de rechtergalop en rechtsom in de linkergalop. Soms gooit hij hierbij een bok, maar niet zo extreem als tijdens het rijden.
Hij eet goed en is verder een vrolijk paard.
Nu vraag ik me af waar te beginnen. Echo nemen van de pezen vermoed ik. Wetende dat hij brandwonden heeft van het blisteren en hij gisteren iets warm aanvoelde en pulsatie had.
Foto’s van de rug, of wacht ik eerst de pezen af? Hij reageert niet gevoelig op de rug.
Korte samenvatting van wat reeds gedaan is: tanden OK, zadel OK, bit OK, osteopaat geweest, loopt niet kreupel of onregelmatig
Loopt op buitenrit wel galop, in de bak niet
Verder is z’n gedrag normaal. Hij loopt elke dag in de paddock en heeft zo goed als altijd hooi ter beschikking.
Waar zouden jullie beginnen? De echo van de pezen, of toch iets anders?
Alvast bedankt!

Nogmaals, mijn paard wordt niet gereden momenteel.