Barst in voorbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ereste

Barst in voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 11:18

2020 was al een ...jaar maar eergisteren ging het op de valreep nog extra goed mis...
Mijn vriendin vond haar paard (en mijn paard zijn maatje) ‘s avonds op drie benen met een dikke knie terug. Dierenarts er natuurlijk onmiddellijk bij gehaald. Zij dacht nog even aan een torsie omdat paard nog alles kon bewegen. Maar er moest wel snel beterschap te zien zijn. Gisterochtend was het echter nog even slecht. Paard had nog evenveel pijn en kon nauwelijks bewegen. Dierenarts met een RX-toestel erbij gehaald (trailer laden was duidelijk geen optie), en er is een grote barst in het bot aan de binnenkant van zijn linker voorbeen net boven de knie. De barst zit gelukkig op een gunstige plaats en zou volledig moeten herstellen als alles goed gaat. Alleen, een verkeerde beweging kan ervoor zorgen dat het been helemaal breekt.
Daarom moet het paard een 6-tal weken in een klein hokje staan (er is een vierkantje in de schuilstal gemaakt). Zo klein dat hij niet kan gaan liggen (dat zou nefast kunnen zijn). Hij zal hiervoor de nodige medicatie en ondersteuning krijgen natuurlijk om bijkomende complicaties te vermijden maar het zullen toch 6 moeilijke weken worden voor paard en baasje. Zijn hier soms mensen die hier ervaring mee hebben en ideeën hebben hoe we die 6 weken zo draaglijk mogelijk kunnen maken?

kaatje77

Re: Barst in voorbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:24

Oh wat een hard gelach......doet me denken aan toen mijn merrie haar been brak.

Ze was zo sensibel dat mocht ze de kliniek halen, 6 weken rust in een hangmat een no go was en we haar hebben moeten laten gaan....

Bij jullie is de situatie dat het goed kan herstellen. Is een hangmat besproken met de dierenarts? Om het been te ontlasten en paard kan dan wel zijn/haar rust krijgen.

Heel veel sterkte. Hopelijk komt het goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:29

Oh jeetje wat een pech.
Inderdaad, een hangmat besproken? Je zal niet het eerste paard hebben dat toch zal proberen te gaan liggen ondanks het ruimte gebrek.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 11:36

Over een hangmat hebben ze het niet gehad, maar dat lijkt mij ook wel iets. Mijn vriendin is binnenhuisarchitect dus ze zou zoiets wel moeten kunnen knutselen. We zijn inderdaad ook erg bang dat hij toch nog zou proberen te gaan liggen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:41

Ik ken het ook alleen maar met gebruik van een hangmat.
Ik heb er in mijn leven maar 1 gezien en dat paard is gelukkig volledig herstelt.
Heel veel beterschap en sterkte voor de eigenaar!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 11:42

Vraag even na bij de grote klinieken, misschien kun je er ergens een huren?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:00

Wat naar. Ik wens jullie paard van harte beterschap!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:06

Veel beterschap en sterkte.
Ik zou inderdaad ook de mogelijkheden voor een hangmat navragen.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:17

Ja hier ervaring mee, breuk op ongeveer dezelfde plek. Doe m’n best duidelijk te zijn in m’n verhaal maar was laat vannacht :')

Paard was herstellende van een peesblessure en kreeg toen in maart een klap op zijn linker voorbeen, ook op de knie en zat een verticale breuk in net ietsje boven de knie. Hij was stok en stok kreupel.
Eerste week amper geslapen omdat dit vrij kritiek was, bij een verkeerde beweging kon het doorscheuren.
Wij zijn twee keer per dag erheen gegaan om medicatie te geven en gestart met magneet therapie. Onze dierenarts gaf aan dat zij dit vaker adviseren omdat breuken hiermee sneller herstellen. Kregen hierbij advies van Tunna Morriën, zij maakte hier opbouw schema’s voor en hielp ons uiteindelijk met schema’s voor het stappen etc.
Elke 6 weken controle foto’s plus echo’s van de pees omdat deze in zijn andere voorbeen zat welke nu zwaarder werd belast. Na elke controle foto ging de dierenarts met Tunna overleggen en kwam er weer een verder plan uit.

De prognose was 6-9 maanden boxrust, dit hebben we gelukkig niet hoeven doen. Wel de eerste periode waarbij we oa hooibal, verschillende kruiden in een andere voerbal etc verzonnen om hem een beetje bezig te houden. Hij heeft zich toen zoo goed gehouden deze periode. In juni waren alle paarde het land op en toen zijn we na controle foto’s gaan overleggen of hij op een kleine paddock zou mogen zodat hij weer wat contact kon hebben. Dit werd een paddock welke iets groter was al zijn stal en hij moest dan wat tranquigel zodat hij niet uit z’n plaat zou gaan.
Dus elke ochtend mocht hij eerst uurtje wat uiteindelijk uitgebouwd werd tot ochtend tm uur of 20:00. Hij hield zich daar ook heel braaf, stukje werd ook met de week steeds iets groter en de tranquigel afgebouwd.

https://www.magnacare.eu/
Hier hebben wij het magneet therapie apparaat vandaan, dit hebben wij in totaal 4 maanden gehuurd ongeveer.
Edit: wij hebben niet met een hangmat gewerkt. En mijn paard zou ook niet mogen liggen. Helaas deed hij dit vrij snel wel maar door de pijn en het ongemak heeft hij zichzelf een andere manier van opstaan aangeleerd waarbij hij zijn been minder belastte.

Verder mocht mijn paard wel gewoon in zijn gehele box staan maar dat zal gewoon per situatie en paard verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:21

Bij ons werden ze nooit ergens in gehangen, maar vastgezet in cross-ties: kettingen die vrij hoog hangen, waardoor ze wel ruimte hebben om een paar stappen naar links en naar rechts te zetten en hun hoofd enigszins op en neer kunnen bewegen, maar niet kunnen gaan liggen.

Tenzij het niet anders kan, zou het mijn voorkeur hebben om ze gewoon met vier benen op de grond te laten en vaak kan dat prima bij fracturen. :) Althans, ik heb er nog geen één gezien waarbij dat niet kon en vaak duurde dat maar een week of twee à drie voor ze op "gewone" boxrust konden en dus weer mochten gaan liggen. Weken in een harnas hangen brengt namelijk ook weer andere complicaties met zich mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:32

Met hangen wordt ook niet letterlijk hangen met de voeten van de grond bedoeld hé, maar ondersteuning zodat ze niet kunnen gaan liggen.
Je kunt een paard inderdaad ook hangen maar dan heb je geen belasting en zonder belasting heb je niet voldoende botstimulatie.
Het hoofd omhoog houden is af te raden ivm maagzweren, het is wel fijn als ze gewoon richting de grond kunnen eten maar niet kunnen gaan liggen.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 13:38

Dank allemaal voor de tips.
Arethe, zo blij dat alles goed is gekomen bij jullie, dat geeft goede moed.
Hij is de nieuwjaarsnacht goed doorgekomen. Er was wel een vuurwerk verbod maar je weet toch nooit. Een wensballon zorgde er wel voor dat mijn paard, die ook met een gekwetst been zit (maar veeeel minder erg en bijna genezen) onder de draad is gekropen om te gaan kijken op de track. Daar mogen ze nu niet op omdat die te nat en te glad is. Hij is, toen hij zag dat zijn maatje niet volgde, in volle galop terug gekeerd om te eindigen met een sliding stop... ook niet ideaal met z’n been.
we houden hier echt ons hart vast...
Mijn paard is trouwens sinds een paar weken ook de schutting aan het slopen. Hij eet die helemaal op. We hebben er een draad voor moeten spannen, want we kregen schrik voor koliek of splinters. Zou dat kunnen zijn door de ontstekingsremmer die hij 2 weken heeft moeten nemen voor zijn been? Of komt het eerder uit verveling omdat hij niet veel mag doen? Verder is hij opgewekt en eet hij prima. Heeft bijna altijd hooi ter beschikking en krijgt een vit en mineralen brok. Bloedwaarden waren goed een paar weken geleden.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:01

Fijn dat hij de eerste nacht goed is doorgekomen. Ik kan me nog zo goed herinneren hoe stress vol dat was die eerste periode.

Ontzettend veel sterkte en hou je ons een beetje op de hoogte?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:07

Ik heb je een pb gestuurd, ik heb nog een koelift liggen die je mag gebruiken als het nodig is.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 14:39

@ Arethe, zal ik zeker doen
@Utixo, hartelijk dank! Ik heb een pb terug gestuurd.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 14:44

@kaatje77
Vreselijk dat er bij jouw merrie niets meer aan te doen was... de nachtmerrie van elke eigenaar... Willen we nog even niet aan denken, maar het blijft geniepig regelmatig ons hoofd binnensluipen... de ‘wat als...’

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:21

Hoe is het vannacht en vandaag gegaan TS?

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 19:46

Het is gelukkig erg goed gegaan voorlopig. Hij is erg rustig , doet geen enkele poging om te gaan liggen en ook de pijn lijkt goed gedoseerd. Hij blijft heel voorzichtig maar je ziet dat zijn gezicht ontspannen is. Hij verdedigt ook al weer zijn eetbak tegen zijn maatje (de hooi ruiven verdelen de stal nu namelijk). Die kon de eerste dag al wat vaker hooi mee snoepen uit zijn eetbak maar dat lukt niet meer. Dus al bij al zijn we positief. Het is natuurlijk nog erg kort dag. Blijft spannend... :(

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:27

Fijn om te horen TS.
Hopelijk blijft hij zich rustig gedragen en kunnen jullie straks iets meer geruster zijn. Wanneer komt de dierenarts weer een controle doen?
Ik had zelf na een kleine week wat meer rust, dat was de meest kritische periode zei onze dierenarts toentertijd.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 14:48

:) Hoe is het TS? Gaat alles nog steeds goed?

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 15:51

De dierenarts is gisteren gekomen om het verband te vervangen. Voorlopig is alles nog goed. Hij verzoent zich goed met de situatie. Hij kijkt naar de piste en de wei. Heeft dus veel te zien. En mijn paard houdt hem gezelschap. Maar hij heeft wel erg last van stalbenen en hij is ook dikker aan het worden. Nochtans mag hij niet minder eten krijgen. Dat zou weer andere problemen geven.
Mijn vriendin wil nu ook magnetische bandages om de bloedsomloop te verbeteren proberen.
Zij vond deze bandages:
http://nl.equinics.eu/
Die zijn betaalbaar, maar ze vind er geen referenties over. Zijn hier soms mensen die dat kennen of een ander merk kunnen aanraden ? Ook tips om zijn gewicht wat onder controle te houden zijn welkom.
Arethe, jij gebruikte magneet therapie. De mevrouw die jou hierbij hielp, waar woont zij? Het paard staat in Munkzwalm in de buurt van Gent. Dat is waarschijnlijk te ver, maar misschien kan er wel iets doen vanop afstand.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:18

Wat een nare blessure zeg jeetje! Wel fijn dat hij zich zo goed houdt.

Ik gebruik de Minipuls van Magnacare. Dit is pulserende magneetveldtherapie. Ik gebruik hem bij mijn paard ivm een blessure aan het Checkligament, maar hij kan ook heel goed ingezet worden bij breuken. Ze zijn te huur voor € 150,00 per maand.
Magnetische bandages heb ik geen ervaring mee ben hier wel naar benieuwd om die hierna te gaan gebruiken.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:31

Goed te horen TS.
Je kan via de link die ik eerder heb gepost misschien heb even contacten. Zij weten wel vaak of er mensen zijn in jouw buurt die kunnen helpen. Anders zou ik morgen ook even een belletje kunnen plegen of zij iemand weet. Kan het je namelijk echt aanraden, heeft ons zo ontzettend geholpen.

Staat hij nog steeds in een kleiner stukje of al in zijn hele stal. Anders kan je ook hooi gaan voeren in een hooibal zoals deze https://www.ej.nl/stal-meer/stal/voerbal-hay-play_11407.html?colorId=10091

Wij hebben ook een snack bal opgehangen met bijv wortels, kruiden en brandnetels erin zoals deze
https://www.ej.nl/stal-meer/stal/slowfeeder-hofman-fun-en-flex_21867.html?colorId=10112

Te dik worden geeft inderdaad problemen maar teveel verveling ook. Dus probeerden we het zo ietsje leuker te maken en dat er langer met het voer gedaan werd.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:48

Ereste, ten eerste héél veel beterschap voor je paard gewenst. Ik heb verder geen ervaring met een dergelijke blessure, dus ik kan je daar helaas niet in adviseren.

Ik wil wel even tussendoor zeggen dat er magneettherapie nooit bewezen is te werken. Sterker nog, er is herhaaldelijk wetenschappelijk bewezen dat magneettherapie gewoonweg niets doet. Het zal niet zorgen voor een betere bloedsomloop of snellere genezing. Zie ook deze link voor meerdere artikelen over magneettherapie; https://www.kwakzalverij.nl/behandelwij ... lts=Zoeken . Als ik dan iets van advies mag geven zou ik zeggen; steek hier alsjeblieft geen tijd, hoop en vooral geld in. Je zult er niets wijzer van worden.

Welke behandelweg je ook mag kiezen uiteindelijk, wens ik jou en je paard heel veel sterkte en beterschap :knuffel:

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:13

Eva_de_Beer schreef:
Ereste, ten eerste héél veel beterschap voor je paard gewenst. Ik heb verder geen ervaring met een dergelijke blessure, dus ik kan je daar helaas niet in adviseren.

Ik wil wel even tussendoor zeggen dat er magneettherapie nooit bewezen is te werken. Sterker nog, er is herhaaldelijk wetenschappelijk bewezen dat magneettherapie gewoonweg niets doet. Het zal niet zorgen voor een betere bloedsomloop of snellere genezing. Zie ook deze link voor meerdere artikelen over magneettherapie; https://www.kwakzalverij.nl/behandelwij ... lts=Zoeken . Als ik dan iets van advies mag geven zou ik zeggen; steek hier alsjeblieft geen tijd, hoop en vooral geld in. Je zult er niets wijzer van worden.

Welke behandelweg je ook mag kiezen uiteindelijk, wens ik jou en je paard heel veel sterkte en beterschap :knuffel:
[

Ik was ook echt kritisch maar ben zelf door de kliniek doorverwezen. En ons heeft het echt oprecht goed geholpen. Ik denk dat een dierenarts dit niet doet als er geen goede ervaringen mee zijn geweest. En inmiddels ken ik er meerdere dit gebruiken en of aanraden. Daarnaast is Tunna Morrien ook niet een van de minste namen, werkt met grote dierenklinieken samen en is wekelijks in Emmeloord te vinden.
Ik wil dit topic niet op een welles-nietus uit laten lopen want daar heeft TS niets aan dus ik persoonlijk lat het hier even bij.