Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
geerke schreef:Als ik daar zit bij mijn paard slaat hij ook uit hoor.Je zit gewoon in haar liezen
Gini schreef:Dit gaat inderdaad iets in het maag-darmstelsel zijn wat niet goed zit. Wat precies? Daarvoor zou ik toch echt op de dierenarts vertrouwen. Een goede dierenarts moet je niet leiden of dingen influisteren. Als je daarin dus twijfels hebt bij je huidige dierenarts, is het geen schande om iemand die je meer vertrouwt te laten langskomen.
siskeh schreef:even 2 dingen zo:
Mestonderzoek in deze tijd van het jaar is vaak sowieso negatief, wel áls die positief is weet je dat er zeker te weten heel wat eitjes zitten.
en over sandclear: de werkzame stof is psyllium, dus dáár word het niet anders van.
Als je een kuurtje psyllium geeft hoeveel gram geef je dan per keer?
Andere vraag: zoals je nu de buik aanraakt, ik snap dat daar reactie op komt. Maar als je de buik gewoon rustig aait vanaf zegmaar singelplek naar achteren, krijg je dan eenzelfde reactie?
Laurora schreef:Ik geef de psylium zoals aangegeven op de verpakking, 2x daags 60 gr, 6 dagen lang.
Hilary schreef:Laurora schreef:Ik geef de psylium zoals aangegeven op de verpakking, 2x daags 60 gr, 6 dagen lang.
Bij een echt zandprobleem is deze dosering geschikt voor een pony van 120 kg.
De gouden standaard voor het aantonen van zand in de darmen is een röntgenfoto. De meeste mobiele apparatuur is daar niet sterk genoeg voor, dus dan zou je naar de kliniek moeten. Een aardig alternatief is meerdere dagen achter elkaar mest testen op zand, maar geen zand in dat monster geeft dus geen garantie op geen zand in de darmen.
De dosering die Utrecht aanhoudt bij zandkoliek is 3 tot 5 dagen achter elkaar paraffine per sonde met 1 gram psyllium per 1 kg lichaamsgewicht. Bij vermoedens van zand houdt Utrecht 0,5 gram psyllium per kg paard aan, gedurende 1 week en dan om de maand.
Lijnzaad wordt ook veel genoemd als behulpzaam bij zand in de darmen. Er loopt momenteel ook een topic over, wellicht kun je daar nog inspiratie uit halen: [MD] Waarschuwing m.b.t. zandkoliek