Paard geeft pijnreactie bij kriebelen buik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Paard geeft pijnreactie bij kriebelen buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 21:37

Sinds een week of drie geeft mijn merrie een (pijn) reactie als ik haar buik kriebel. Normaal gesproken was dit juist een heerlijk kriebelplekje. Twee week geleden is de dierenarts langs geweest, maar uiteraard gaf mevrouw nauwelijks een reactie toen de DA haar aanraakte.
DA wist niet echt wat er aan de hand was, maar vond de reactie in elk geval niet consistent of heftig genoeg voor (ernstige) zorgen. Ze raadde me aan haar een zandkuur te geven en het verder aan te kijken. (zandkuur bestaande uit psyliumhusk is inmiddels een week klaar)
Bij het geven van de zandkuur leek het ietsje beter te gaan, reactie werd iets minder, maar bleef aanwezig. Echter is haar reactie sinds vandaag plots heftiger geworden.
Ik bel morgen direct de dierenarts weer voor een nieuwe afspraak, maar omdat de DA de vorige keer niks kon vinden, en ik eigenlijk de kennis mis om verder te vragen hoop ik dat hier mensen zijn die enig idee hebben van wat deze reactie kan veroorzaken, en wat ik de DA kan vragen om te doen.
(bloedonderzoek? Echo? Mestonderzoek? Allemaal? Ik heb werkelijk geen flauw idee)

Even op een rijtje:
-merrie is geen hormonaal ding
-staat 24/7 buiten met schuilstal
-onbeperkt (suikergetest) hooi uit slowfeeder
-geeft enkel een reactie aan de linkerkant van haar buik, zo'n beetje tussen de lies en haar uiers
-geen wondjes, verdikkingen of anderzins aanwijzingen.
-geeft geen reactie bij aansingelen
-geeft geen reactie bij aanraken van de uiers of andere plek op de buik
-eet, mest en plast goed
-lijkt haar buik niet op te trekken
-beweegt goed, laat geen pijn zien tijdens het trainen
-paard is wel te dik (word aan gewerkt dmv graasmasker, gluco balance en veel wandelen)

Voor de beeldvorming hieronder een linkje naar een filmpje die ik vanmiddag heb gemaakt van haar pijnreactie.

https://youtu.be/hNKtvMJ2Zfs

geerke

Re: Paard geeft pijnreactie bij kriebelen buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:39

Als ik daar zit bij mijn paard slaat hij ook uit hoor.Je zit gewoon in haar liezen

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:42

geerke schreef:
Als ik daar zit bij mijn paard slaat hij ook uit hoor.Je zit gewoon in haar liezen

Ik vind dit geen normale reactie. Een paard wat normaal braaf is moet je daar ook gewoon kunnen aanraken.

Misschien een foto van de buik om te zien of er toch niet nog zand zit?
Laatst bijgewerkt door Saaams op 29-12-20 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 21:42

geerke schreef:

Maar dit heeft ze dus nooit eerder gedaan, ze ging er juist altijd helemaal voor staan om daar gekriebeld te worden, dit is echt sinds een paar weken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:44

Kan wel zand zijn, daar ligt de dikke darm dus daar kan zand in zitten. Wanneer je haar borstelt en dan redelijk aanduwen met een zachte borstel geeft ze dan dezelfde reactie? En heb je ook een zand onderzoek gedaan? Liefst een aantal dagen achter elkaar .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 29-12-20 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:45

Zo reageerde het paard van een stalgenoot tijdje terug ook. Ze heeft een kuur zandclear gegeven. Is nu wel een stuk minder. Maar weet eigenlijk niet of het over is.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:46

Wanneer is de osteo voor het laatst geweest? Misschien zit daar iets gewoon niet lekker

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 21:51

@bigone
Bij het borstelen is er een hele lichte reactie, niet zo heftig als in het filmpje.
Zandonderzoek (handschoen met water en mest) heb ik halverwege de kuur gedaan en daarna een keer, zat beide keren nauwelijks zand in.
Ze likt soms wel zand, daarom doe ik regelmatig een kuur.
Vraag me af of het zin zou hebben nog een zandkuur te geven maar dan een ander product dan de psylium? Sandclear bijvoorbeeld.

@sweetvanille
Osteopaat heb ik er nog nooit bij gehad, is inderdaad wel een goeie mocht de DA weer niks vinden.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:55

Mijn paard is net ziek geweest en daarna vaag koliekerig. Wat ook opviel was dat ze het echt niet goed vond als we aan haar buik zaten. Normaal gesproken is dat bij haar ook geen probleem en is overal waar ze maar gekriebeld kan worden ook goed.

Wij twijfelden tussen zand en maagzweer. Ik heb haar een zandkuur gegeven. Maar ook drie dagen de mest gecontroleerd en er kwam geen zand uit. De koliekerigheid bleef.

Daarom toch een korte kuur omeprazol gegeven en het ziet er naar uit dat het nu goed gaat. Niet meer koliekerig, ik mag weer aan haar buik zitten en ze eet weer goed. Nou heb ik gisteren pas de laatste dosis gegeven dus het is even afwachten of het goed blijft gaan.

Mijn conclusie is op basis hiervan dat ze toch een maagzweer had (waarschijnlijk door het ziek zijn en slecht eten enz) en dat die nu aardig weg is.

Ondanks dat het qua plek dus niet zo zou lijken heb ik bij die van mij dus wel het gevoel dat het niet aan mogen raken van de buik (achteraan) te maken had met een maagzweer.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 22:05

@alik
Maagzweer had de DA in eerste instantie uitgesloten omdat de rest van de symptomen ontbrak ze nooit zonder ruwvoer staat, maar als ik jou zo hoor dan denk ik dat we daar toch even nader naar mogen kijken.
Bedankt voor het delen, ik hoop dat het voor jouw paardje over is!

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:25

Maagzweren kunnen meer oorzaken hebben dan alleen zonder ruwvoer staan, dus om die reden zou ik het niet uitsluiten. Echter zou ik de pijn dan meer naar voren verwachten richting de maag. De baarmoeder misschien?

Een zandonderzoek moet je eigenlijk meerdere dagen achter elkaar doen want ze scheiden niet met iedere hoop mest zand uit, ook al zit het wel in de darmen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:33

Hoe zit het met de ontworming? Mijn veulen had last van horzellarven nadat ze van de zomer horzeleitjes binnen heeft gekregen. Sloeg ook uit zodra je aan de buik kwam. Ze had duidelijk buikpijn. Na een kuur kwamen er aardig wst larven uit. Nu vindt ze het poetsen en kriebelen super lekker.
Horzellarven komen er overigens niet met mestonderzoek uit. Als je horzeleitjes hebt gezien is ontwormen met ivermectine sowieso aan te raden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:38

Paard is ook wel echt veel te dik en daar wordt hun gestel niet beter van.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 22:43

@nienkev1994
Voor een maagzweer inderdaad de verkeerde plek, maar idd nog niet meteen uit te sluiten. Baarmoeder had ik nog niet aan gedacht, die ga ik sowieso even laten vallen wanneer de DA er is, thanks!

@daihyo
Was ik vergeten er bij te zetten, ze heeft in november haar najaarsontworming gehad, de rest van het jaar twee keer een spuit na een positief mestonderzoek.
Ze is best gevoelig voor wormen, dus wellicht is een extra mestonderzoek en een spuit van een ander merk geen slecht idee. Ik leg het voor aan de DA

@janderegelaa
Ze is inderdaad veel te dik, helaas kan ik op het moment niet meer doen dan ik al doe (graasmasker, suiker getest hooi, gluco balance, veel bewegen)
Laatst bijgewerkt door Laurora op 29-12-20 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:46

Horzellarven ga je niet vinden met een mestonderzoek. Dus dat zou ik wel apart benoemen. Weet je welke ontworming ze heeft gehad in november?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 17:58

Daihyo schreef:
Horzellarven ga je niet vinden met een mestonderzoek. Dus dat zou ik wel apart benoemen. Weet je welke ontworming ze heeft gehad in november?

Equest pramox heeft ze gehad.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:03

Dit gaat inderdaad iets in het maag-darmstelsel zijn wat niet goed zit. Wat precies? Daarvoor zou ik toch echt op de dierenarts vertrouwen. Een goede dierenarts moet je niet leiden of dingen influisteren. Als je daarin dus twijfels hebt bij je huidige dierenarts, is het geen schande om iemand die je meer vertrouwt te laten langskomen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:07

even 2 dingen zo:
Mestonderzoek in deze tijd van het jaar is vaak sowieso negatief, wel áls die positief is weet je dat er zeker te weten heel wat eitjes zitten.

en over sandclear: de werkzame stof is psyllium, dus dáár word het niet anders van.
Als je een kuurtje psyllium geeft hoeveel gram geef je dan per keer?

Andere vraag: zoals je nu de buik aanraakt, ik snap dat daar reactie op komt. Maar als je de buik gewoon rustig aait vanaf zegmaar singelplek naar achteren, krijg je dan eenzelfde reactie?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 18:10

Gini schreef:
Dit gaat inderdaad iets in het maag-darmstelsel zijn wat niet goed zit. Wat precies? Daarvoor zou ik toch echt op de dierenarts vertrouwen. Een goede dierenarts moet je niet leiden of dingen influisteren. Als je daarin dus twijfels hebt bij je huidige dierenarts, is het geen schande om iemand die je meer vertrouwt te laten langskomen.

In principe vertrouw ik mijn DA wel hoor, zij kent mijn paard ook al vanaf veulen, maar ik vind het toch fijn zelf mee te kunnen denken. Het is me al wel eerder gebeurd (bij een kat dan) dat ik iets aandroeg waar de DA zelf niet meteen aan gedacht had, en dat bleek het inderdaad te zijn.
Ik heb voor morgenmiddag een afspraak gemaakt, mocht ze nou weer niks kunnen vinden dan bel ik inderdaad een andere arts voor een second opinion :)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 18:13

siskeh schreef:
even 2 dingen zo:
Mestonderzoek in deze tijd van het jaar is vaak sowieso negatief, wel áls die positief is weet je dat er zeker te weten heel wat eitjes zitten.

en over sandclear: de werkzame stof is psyllium, dus dáár word het niet anders van.
Als je een kuurtje psyllium geeft hoeveel gram geef je dan per keer?

Andere vraag: zoals je nu de buik aanraakt, ik snap dat daar reactie op komt. Maar als je de buik gewoon rustig aait vanaf zegmaar singelplek naar achteren, krijg je dan eenzelfde reactie?

Ze heeft geen mestonderzoek gehad eind van het jaar, gewoon de aangeraden eindejaarsontworming.
Ik geef de psylium zoals aangegeven op de verpakking, 2x daags 60 gr, 6 dagen lang.

Ook als ik haar buik van voor naar achter aai krijg ik deze reactie, hoewel iets minder heftig.
Wat me vooral zorgen baart is de extreme verandering, aangezien ze voorheen juist extra met die plek tegen mn vingers aanduwde zodat ik lekker kon krabben.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:16

Het paard van feline hoi (YouTube) had hier ook last van. Die had ook wat zand in zen darmen. Ik durf niet te zeggen of dat nu echt de oorzaak was. Misschien kan je haar video’s even doorpluizen voor tips..

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:22

Oh dit vind ik best een heftige reactie als ze normaal dit juist een fijn plekje vond.
Een maagzweer kan ook pijn uitstralen naar andere gebieden, bij mijn paard mocht ik ook echt niet maar aan haar hals, borst of hoofd komen. Maar ik begrijp dat ze op de plek van de maag geen reactie geeft?

Er bestaat een test die mbv mest bloed aan kan tonen in de maag of darmen, de succeed test. Dat is een redelijk eenvoudig testje om te kijken of er misschien iets bloedt (bloedende zweer bijv) en dan kan je misschien op basis daarvan weer verdere onderzoeken doen :)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 18:25

@k_m
Goede tip! Ga kijken of ik wat kan vinden :)

@bamii
Klopt, het is echt alleen die plek, voor de rest lijkt ze eigenlijk wel goed in haar vel te zitten. Mag haar verder overal aanraken en kriebelen.

Die test is een goede, zal ik even noemen morgen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:33

Laurora schreef:
Ik geef de psylium zoals aangegeven op de verpakking, 2x daags 60 gr, 6 dagen lang.

Bij een echt zandprobleem is deze dosering geschikt voor een pony van 120 kg.

De gouden standaard voor het aantonen van zand in de darmen is een röntgenfoto. De meeste mobiele apparatuur is daar niet sterk genoeg voor, dus dan zou je naar de kliniek moeten. Een aardig alternatief is meerdere dagen achter elkaar mest testen op zand, maar geen zand in dat monster geeft dus geen garantie op geen zand in de darmen.

De dosering die Utrecht aanhoudt bij zandkoliek is 3 tot 5 dagen achter elkaar paraffine per sonde met 1 gram psyllium per 1 kg lichaamsgewicht. Bij vermoedens van zand houdt Utrecht 0,5 gram psyllium per kg paard aan, gedurende 1 week en dan om de maand.

Lijnzaad wordt ook veel genoemd als behulpzaam bij zand in de darmen. Er loopt momenteel ook een topic over, wellicht kun je daar nog inspiratie uit halen: [MD] Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 18:40

Hilary schreef:
Laurora schreef:

Bij een echt zandprobleem is deze dosering geschikt voor een pony van 120 kg.

De gouden standaard voor het aantonen van zand in de darmen is een röntgenfoto. De meeste mobiele apparatuur is daar niet sterk genoeg voor, dus dan zou je naar de kliniek moeten. Een aardig alternatief is meerdere dagen achter elkaar mest testen op zand, maar geen zand in dat monster geeft dus geen garantie op geen zand in de darmen.

De dosering die Utrecht aanhoudt bij zandkoliek is 3 tot 5 dagen achter elkaar paraffine per sonde met 1 gram psyllium per 1 kg lichaamsgewicht. Bij vermoedens van zand houdt Utrecht 0,5 gram psyllium per kg paard aan, gedurende 1 week en dan om de maand.

Lijnzaad wordt ook veel genoemd als behulpzaam bij zand in de darmen. Er loopt momenteel ook een topic over, wellicht kun je daar nog inspiratie uit halen: [MD] Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Oei, dat is inderdaad wel heel erg veel meer dan er op de verpakking staat.
Dat word psylium inkopen dus.
Bedankt voor de verhelderende uitleg, ik zal me vanavond even extra goed gaan inlezen op zand in de darmen en middelen om dat te voorkomen/bestrijden.
Zal aan de DA vragen of ze apperatuur hebben voor dit soort zaken, geloof dat ze sowieso een röntgenapperaat op de praktijk hebben, daar kan ik ook even naar informeren.