IR-verdenking... in afwachting van DA

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

IR-verdenking... in afwachting van DA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 14:34

Lieve bokkers,

Ik moet even mijn verhaal kwijt. Merk dat ik mijn gedachten maar moeilijk kan verzetten...
Mijn 13 jarige merrie kwakkelt sinds afgelopen september. Daarvoor geen enkele geschiedenis qua kwaaltjes en dergelijke. Sinds een half jaar staat ze aan huis (met mijn andere merrie) en ik heb geprobeerd haar voorzichtig iets te laten afvallen gezien ze veel te dik stond op pension helaas. Daar merkte ik al de bekende vetophoping op de manenkam. -O-
Ze kregen daar een enorme berg voordroog, wat mijn merrie in ongeveer 16 uur op schrokte en tot de volgende voerbeurt dus met niets stond (op zand/paddock met schuilstal). Meermaals geprobeerd hierover te overleggen ivm o.a. suikerpiek (ik mocht geen slowfeeders/netten gebruiken) maar met het zicht op paarden aan huis besloten ze niet nogmaals onnodig te verhuizen tussendoor. Ik wil hiermee trouwens geen 'schuldige' aanwijzen maar probeer mogelijke factoren te beschrijven die leiden tot waar we nu staan.

Afijn, eenmaal aan huis direct slowfeeders ingezet met dagelijks 10kg voordroog en de andere slowfeeders met 10kg grofstengelig en arm hooi (voor een paard en een e-pony). Geen krachtvoer voor de merrie die het betreft, ze krijgt wel Pavo Vital bijgevoerd en wilgentakken tussendoor.
Ging 3 maanden heel prima en ze begon ook ietsje gewicht te verliezen (wel erg langzaam). Eind september kwam de hoefsmid, welke ik overigens al jaren na volle tevredenheid heb. Na de bekapbeurt gaf hij aan dat ze wel even een dagje wat gevoeliger zou kunnen lopen, want er moest best wat af (hij is wel gewoon netjes iedere 8-10 weken langs geweest). Nou, ze kon geen stap meer verzetten! Wilde zich überhaupt niet meer bewegen, het was echt zielig om aan te kijken. Hij kwam direct weer langs en gaf aan dat hij waarschijnlijk iets teveel had gedaan ineens. Ik heb op zijn advies metacam gehaald bij de dierenarts. Verder moest de hoef weer 'begroeien'. Dit proces heeft tot net voor de volgende bekapbeurt geduurd, waar hij heel voorzichtig mee is geweest en weinig heeft weg gehaald. Ze liep op het harde nog wel steeds gevoelig, maar in november wel weer een paar keer licht kunnen trainen met haar en ze liep in de bak normaal. Was ook prima fit en had er zin in!

Maar sinds 2 weken toch weer gevoelig aan het lopen, stijfjes. Dit werd steeds wat erger tot ik afgelopen zondag vond dat ze toch wel erg stijf liep (in de paddock) en zich niet graag beweegt. Ik heb Glucobalance besteld en magnesium via paardnatuurlijk. Gezien ze de harde manekam ook nog steeds heeft en maar lastig afvalt, ondanks het rantsoen. (Deze producten worden deze week bezorgd dus nog niet mee begonnen!). De typische stand van een hoefbevangen paard neemt ze trouwens niet aan, wat natuurlijk niet veel hoeft te zeggen. Gisteravond bij het verzorgen viel me op hoe sterk ze verslechterd was binnen een dag tijd. Ze loopt totaal ongecoördineerd en kan zich gewoon bijna niet bewegen. Het geeft haast een spierbevangen beeld vind ik. Meteen de dierenarts gebeld dus en die komt straks (14:00) maar ik maak me grote zorgen en kan nergens anders aan denken.

Bedankt voor het lezen als je tot hier bent gekomen. Ik zal straks natuurlijk een update geven maar ik hoor ook graag jullie verhalen en ervaringen als je iets soortgelijks hebt meegemaakt of nu meemaakt met je paard!

huricane

Re: IR-verdenking... in afwachting van DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:42

Gelukkig geen ervaring mee, maar ik zou sowieso stoppen met voordroog voeren. Geen fijn voer voor paarden, zeker als ze snel te zwaar worden.
Veel succes met de dierenarts zometeen. Ik hoop dat hij antwoorden voor je heeft :(:)

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 15:01

huricane schreef:
Gelukkig geen ervaring mee, maar ik zou sowieso stoppen met voordroog voeren. Geen fijn voer voor paarden, zeker als ze snel te zwaar worden.
Veel succes met de dierenarts zometeen. Ik hoop dat hij antwoorden voor je heeft :(:)

Dankjewel!

Nou, ik ga dat dus ook nog goed navragen aan deze DA, want volgens de DA op de vorige stal kun je juist beter voordroog voeren van licht bemest land omdat dit juist minder suiker zou bevatten? (wel meer eiwit etc. maar suiker juist lager dan hooi)
Heb het voordroog wat ik heb ook laten testen en dit had een lage suiker. Het hooi wat ik voer heb ik overigens niet laten testen, maar dit ziet er zo op het oog erg 'mager' uit. (Ik heb hier zelf nog te weinig knowhow van hoor)

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:07

Ik zou het hooi ook laten testen.
Wij hadden hooi wat er op het oog super uit zag en daar zat heel veel suiker in.
Klinkt toch ook wel als bevangen. Mijn pony heeft nooit in die typische stand gestaan, maar was wel bevangen.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:13

Mijn paard heeft het en hij kan alleen op heel arm hooi staan (getest) en pavo vital brokjes. Absoluut geen kuil! Dan krijgt hij dikke benen en een harde manenkam en wordt hij snel moddervet. Terwijl wij heel mooi kuil hebben op stal. Hij kan ook niet tegen iets met luzerne erin ook niet een heel klein beetje. Met hooi moet je ook erg oppassen en altijd testen, want er kan behoorlijk wat suiker in zitten.

Hij heeft in het verleden intervallen gehad van 72 uur stokkreupel naar niks meer aan de hand. Hoeven op de foto gehad niks te zien. Na 72 uur niks meer aan de hand. Dat schijnt een voorbode te zijn op HB. Hij staat ook op ijzers ivm zeer gevoelige hoeven. Nu is hij prima op gewicht, zijn manenkam is mooi dun en zacht.
Maar het blijft altijd oppassen en aanpassen. Hooi wordt afgewogen en in de zomer staat hij wel op het land doormiddel van strookbegrazing en niet op het land als het fructaan hoog is. Ook krijgt hij die hele periode glucobalans en bij warm weer electrolyten. Krijgt hij die dan niet dan wordt zijn kam ook gelijk weer harder door verandering in de stofwisseling.

Het is lastig en hoop voor je dat je paard het niet heeft!!! Ze hebben dan levenslang! Niet dat het paard er iets van merkt als het onder controle is maar als eigenaar is het best lastig.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:15

Een veearts weet niet alles van voer en hooi, op bokt weten ze daar vaak meer over. Ik voer ook geen voordroog voor mijn paard is het echt niet goed.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:20

Kyno schreef:
huricane schreef:

Dankjewel!

Nou, ik ga dat dus ook nog goed navragen aan deze DA, want volgens de DA op de vorige stal kun je juist beter voordroog voeren van licht bemest land omdat dit juist minder suiker zou bevatten? (wel meer eiwit etc. maar suiker juist lager dan hooi)
Heb het voordroog wat ik heb ook laten testen en dit had een lage suiker. Het hooi wat ik voer heb ik overigens niet laten testen, maar dit ziet er zo op het oog erg 'mager' uit. (Ik heb hier zelf nog te weinig knowhow van hoor)

Bij voordroog zit het in het fermentatie proces waar paarden met IR niet tegen kunnen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:22

Destiny22 schreef:
Bij voordroog zit het in het fermentatie proces waar paarden met IR niet tegen kunnen.

Hier meerdere paarden op de dam gehad met IR en nooit problemen met (goede!) voordroog gehad juist omdat de suikerwaarde 50% van hooi is en zonder problemen onbeperkt (via slowfeeders) heb kunnen voeren.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 15:28

Ik zou ook met voordroog stoppen. Het gaat namelijk niet alleen om de suikerpercentages. In voordroog zitten melkzuurbacteriën die melkzuur produceren en daarmee voor verzuring in de darmen kunnen zorgen wat ook bijvoorbeeld de darmwand kan beschadigen en een leaky gut kan veroorzaken. Doordat goede micro-organismes afsterven komen er toxines vrij en dat kan hoefbevangenheid veroorzaken. Ik zou dit paard echt enkel op hooi zetten wat laag in suiker en energie is. Er zullen vast paarden zijn die het er wel oke op doen, maar als je paard er zo bij staat zou voordroog het eerste zijn waar ik mee zou stoppen

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 16:28

Bedankt voor alle reacties!

Dierenarts is net geweest en de diagnose is hoefbevangen. Ook is ze te dik en moet afvallen (was mij bekend, maar lukt nog niet zo goed/snel als ik wil). Ze heeft een aderlating en een infuus gehad, ik ben vergeten waarmee. Ook pijnmedicatie, wat ik de komende 5 dagen moet blijven geven. Daarna behandelen met 'Rostkastanie D30' en Arnica D30 (wat dat eerste is in NL weet ik niet, ik woon in Duitsland). DA heeft nog mijn hooi en voordroog bekeken en adviseerde inderdaad om haar even puur op het hooi te zetten, max 7 kg per dag verdeelt over porties natuurlijk. Ze komt dan volgende week weer terug en dan gaat ze bloed afnemen om op IR te testen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:39

Is er een reden dat je met name aan IR denkt en niet aan cushing/ppid? je merrie is zeker nog niet te jong om dit ontwikkeld te hebben.
Afvallen zonder bewegen is ook lastig(al is bewegen met pijnlijke voeten ook ábsoluut geen aanrader)
Mogelijk dat door de gevoelige voeten je paard nog minder is gaan bewegen, wat misschien de spreekwoordelijke druppels is geweest.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:45

Waarom denk je aan IR? Is het niet 'gewoon' HB doordat ze al lang te dik is, voordroog krijgt en nu dus al een tijd weinig beweegt?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 16:50

Het is een beetje alles met elkaar denk ik; het beeld wat ik zie, de vetophopingen op de bekende plaatsen voor paarden met IR, het maar heel erg langzaam en moeilijk kunnen afvallen ondanks aangepast rantsoen etc. DA bevestigde tevens de verdenking en adviseerde dit zeker te laten testen dus om hierover uitsluitsel te hebben wil ik die test graag doen.

En inderdaad wat jij zegt siskeh, wil ik haar ook niet laten bewegen als ze pijn heeft (of zoals in september niet goed loopt), wat het afvallen ook niet bevorderd en zo de problemen in stand houdt/verergert.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:57

In het hoefbevangen topic hier op Bokt zitten een aantal mensen die je goed kunnen adviseren.

Die van mij was dit zomer bevangen en moest ook afvallen.
Krijgt 1.5 kg hooi per 100kg pony per dag, hiervan is 2 kg heel arm hooi en 5 kg normaal. Alles wel laten testen ivm de suikers.

Ze krijgt Marstall Force en eiwitten bij gevoerd.

DA niet geadviseerd om te weken qua hooi?
Moet je ook koelen, heeft je paard warme hoeven en pulsaties?

Beperkt de beweging in de acute fase om te voorkomen dat het hoefbeen zakt of kantelt.

Rustig afbouwen straks met de pijnstillers.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:10

Dankjewel Marlies! Ik zal het topic op zoeken en gaan lezen! Dit is allemaal echt nieuw voor mij.
Koelen heeft ze geadviseerd inderdaad; ik moet meerdere keren per dag gaan koelen. Hooi weken heeft ze niet benoemd, maar klikt op zich logisch! Ga ik doen. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:43

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:58

_Nelleke_ schreef:
Aderlating vind ik een heel ouderwetse en achterhaalde methode, ik zou dat de volgende keer misschien niet toestaan.

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar waar staat er wat over aderlating?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:00

Kyno schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Dierenarts is net geweest en de diagnose is hoefbevangen. Ook is ze te dik en moet afvallen (was mij bekend, maar lukt nog niet zo goed/snel als ik wil). Ze heeft een aderlating en een infuus gehad, ik ben vergeten waarmee.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:04

_Nelleke_ schreef:
Wat vervelend dat je paard hoefbevangen is geraakt. Ik zou hier sowieso deze podcast over luisteren:

https://www.horseinmind.nl/hoefbevangen ... co-sikkel/

Dit artikel lezen over hooi:

https://purehorse.nl/2019/07/08/het-hoo ... -pleidooi/

Aderlating vind ik een heel ouderwetse en achterhaalde methode, ik zou dat de volgende keer misschien niet toestaan.

In duitsland is dit wat anders, het gebruik van bloedegels/bloedzuigers is daar véél gebruikelijker. Idem voor het geven van homeopatische middelen.
Ik gok namelijk dat dit is wat er gebeurd is, maar daar kan TS het beste op antwoorden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:05

Brainless schreef:
_Nelleke_ schreef:

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar waar staat er wat over aderlating?

In Duitsland wordt een aderlating nog wel eens toegepast.
Ook bloedzuigertherapie is daar redelijk bekend bij hb en geeft vaak een goed resultaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:06

Ook Wolvega maakt (te iig enkele jaren terug) daar gebruik van in ernstige gevallen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:36

Wat je dierenarts zegt over voordroog volg ik wel over de suikers. Wij hebben eens ons eigen weiland laten hooien in het najaar en dat voordrooghooi bevatte heel weinig suiker. Tegenwoordig krijgen ze hier graszaadhooi en gewoon weidehooi. Daar is mijn overleden shetmerrie toentertijd mooi mee afgevallen. Ze was ook ir en later bleek ze ook cushing te hebben

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 19:27

siskeh schreef:
_Nelleke_ schreef:
Wat vervelend dat je paard hoefbevangen is geraakt. Ik zou hier sowieso deze podcast over luisteren:

https://www.horseinmind.nl/hoefbevangen ... co-sikkel/

Dit artikel lezen over hooi:

https://purehorse.nl/2019/07/08/het-hoo ... -pleidooi/

In duitsland is dit wat anders, het gebruik van bloedegels/bloedzuigers is daar véél gebruikelijker. Idem voor het geven van homeopatische middelen.
Ik gok namelijk dat dit is wat er gebeurd is, maar daar kan TS het beste op antwoorden.

Ja dit klopt. Ik woon in Duitsland en mijn pony is behandeld met een aderlating, een infuus, pijnstilling voor 5 dagen (Equipalazone 1000mg, 2x per dag) en daarna op 2x een half zakje per dag gedurende nog eens 5 dagen, en dus de homeopathische middelen.

Bedankt ook voor alle extra informatie en podcasts!! Alles wat ik hierover kan leren is heel erg welkom!

Heb haar nu apart gezet van mijn andere paard (dmv draadje hoor, dus ze kunnen elkaar gewoon zien), zodat ze even rust heeft en dat ze apart van elkaar kunnen eten. Heb haar om 15:00 een hooitas met 2kg hooi gegeven en daar krijgt ze straks om 20:00 nog 1 van en voor ik naar bed ga rond 23:00 nog 1 voor de nacht.

Het hakt er wel in moet ik zeggen, om je pony zo te zien. Al is ze van de behandeling direct wel opgeknapt; komt natuurlijk doordat de pijnstilling nu werkt. Wordt echt permanent dingen aanpassen om haar goed op gewicht te krijgen en te houden om haar in de toekomst gezond te houden. Ik denk dat ik er niet omheen kan om ze (nadat zij helemaal is opgeknapt) dagdelen apart van elkaar te zetten ivm zulke verschillende voerbehoefte. Mijn andere merrie vermagerd namelijk heel snel als ik niet uitkijk.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 20:43

Nelleke nogmaals dank voor de podcast! Heb hem direct geluisterd, ben met het laatste kwartiertje bezig en het geeft ontzettend veel achtergrond informatie. Tevens bevestigt het mij nog eens extra in mijn onderbuik gevoel dat het sowieso een goed idee is om de IR test te doen, gezien hij noemt dat hormonale oorzaken 80% van de gevallen van hoefbevangenheid uitmaken en met name IR genoemd wordt als veel voorkomend.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:56

Daarnaast is het verstandig om ook op PPID te laten testen.
Naast IR vaak de oorzaak van hoefbevangenheid en vaak is dit het eerste symptoom.
Niet de vacht, sloom enz wat vaak wordt gedacht.