Eerst een snotneus en nu hoesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarritdeG

Eerst een snotneus en nu hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 18:49

Ik loop een beetje vast met mijn ijslander kruising van 20 jaar en PPID.

2 en een halve week geleden had hij opeens een snotneus. Na telefonisch overleg met de da besloten om het even aan te kijken. Los van de snotneus was er niks bijzonders aan hem te merken.

Toen na een week de snotneus nog niet over was is de da langs geweest. Verder oogt hij fit maar er kwam wel dermate veel snot uit zijn neus dat hij een fles respulmin voorgeschreven kreeg. Daarnaast hoorde ze wat gereutel in de luchtpijn en een heeel klein beetje geluid aan de linker kant bij de longen, rechter kant niks te horen. Advies was om dit 7 dagen 2 keer per dag te geven, dan moest echt al het snot weg zijn.

Jullie raden het waarschijnlijk al, na 7 dagen was de snot niet weg. Dus de dierenarts is weer langs geweest. Nu helemaal geen geluid meer bij de longen en het gereutel in de luchtpijp was ook een stuk minder. Maar omdat het snot nog niet weg was toch nog eens 5 dagen respulmin icm 2 keer per dag equimicin. Tot dusver hoestte mijn paard nog steeds niet.

Echter direct na de eerste dag gestart te zijn met de equimicin is hij begonnen met hoesten. Het is een een droge hoest, bij inspanning (wandelen in stap maar wel op aardig tempo tel ik dan even mee als inspanning). De hoest is niet productief maar wel heel krachtig, hij zet er zoveel kracht achter dat hij er ook dikke scheten van laat als hij hoest. Ik vind het echt heel vervelend voor hem.

4 jaar geleden heeft hij ook eens een hoest periode gehad maar dat was in de zomer. Hij is wat gevoelig voor pollen.

Hij staat in een paddock paradise, 24/7 buiten met ruime schuilstallen en hooi waar ik met het blote oog geen stof in kan bekennen. Hij staat in een kudde en op dit moment zijn er wel meer paardjes in de kudde die wat hoesten en/of een snotneus hebben. Hij heeft nooit koorts gehad en oogt nog steeds helemaal happy en fit.

Morgenochtend overleg ik weer (eerst telefonisch) met de dierenarts maar ik zit te dubben over de opties, ik wil eigenlijk niet nog meer troep erin pompen ben bang om hem prednison te moeten geven...

Owja de snotneus is inmiddels wel over...

MirandaMalik

Re: Eerst een snotneus en nu hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:04

Hoesten blijft gewoon lastig.
Mijn eerste paard had chronische bronchitis dus ik heb het veel meegemaakt.
Mijne had zelf vorig jaar zoiets, ook medicijnen gehad en toen moest het over zijn, maar het hoesten bleef nog best wat langer en is toen toch wel overgegaan.
Dus soms duurt het gewoon wat langer, ik zou zelf nog even wachten als hij verder best oké is, mocht het slechter gaan kun je altijd nog zwaardere middelen overwegen.
Maar het blijft een beetje je eigen gevoel volgen.
Beterschap!

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 19:08

Dankjewel voor je lieve bericht. Hij is verder zo blij en fit. Ik heb het idee dat nog meer medicatie erin proppen wellicht helemaal niet gaat helpen maar dat vind ik wel jammer want ik had echt gehoopt dat het met deze 2e ronde medicatie nou wel over zou gaan. Maar ipv daarvan is de snotneus verdwenen en het hoesten ervoor in de plaats gekomen. Misschien moeten we het inderdaad gewoon maar even wat tijd moeten geven maar ik vind het wel echt heel vervelend. Vooral omdat hij eerst niet hoestte en nu dus wel en dan heb ik toch het idee dat het slechter gaat maar verder merk ik niks aan hem...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:08

ik zou toch wel het hooi gaan weken of kijken voor voordroog hoor.
want ook al zie je het niet,er zit wel stof en schimmels in die waarschijnlijk toch irritatie geven.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 19:14

ellepel schreef:
want ook al zie je het niet,er zit wel stof en schimmels in die waarschijnlijk toch irritatie geven.

Heb ik overwogen maar dat is in een paddock paradise niet echt een optie omdat ze 24/7 in kudde verband lopen. Het hooi is echt van hele mooie kwaliteit, we hebben meer stofgevoelige paarden erbij lopen die nergens op reageren en hij krijgt dit ook al een hele poos dus het lijkt me ook wel vreemd als het probleem daar ligt. Hij hoest ook nooit tijdens het eten van het hooi.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:18

Zelf week ik het hooi altijd, maar ze staan bij mij met z'n drieën en eten maar een baaltje per dag.
In een grotere kudde is hooi weken niet haalbaar.
Maar door een virus kunnen de longen wel overgevoelig zijn.
Maar als ze altijd buiten lopen en het hooi niet stoffig is (voor zover je ziet) zou ik dat ook even afwachten.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 19:23

Zou kunnen inderdaad dat het nu wel irriteert omdat de luchtwegen wat overgevoelig zijn geraakt. Maar ze staan hier inderdaad met 15 paarden. We hebben grote overdekte slowfeeders waar 500 kilo balen in gaan. Dus om dat te weken is echt niet te doen helaas...En hij eet nat hooi ook niet 8)7

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 10:49

We hebben het hooi toch maar geweekt en hij heeft nog pufjes voor geschreven gekregen van de dierenarts maar het helpt allemaal helemaal niks. 3 weken respulmin verder en mijn paard hoest nog steeds... Zelf heb ik het idee dat hij een irritatie heeft hoger in de luchtwegen en dat daar de hoest vandaan komt. De longen klinken verder ook gewoon goed. Nog tips, ervaringen, ik heb even een tijdlijn voor mezelf gemaakt en hij heeft nu 3 weken respulmin gehad. Eerste 2 weken alleen omdat hij een snotneus had, toen hoestte hij niet! Nu is de snotneus nagenoeg over en hoest hij wel, hij hoest nu dus een dikke week...

Verder echt energiek en vrolijk, gister tijdens het wandelen sprong hij over een drempel. Even wat actie in de taxi _O-

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:30

MarritdeG schreef:
Hij is wat gevoelig voor pollen.

Hij is dus gevoelig voor pollen en op het moment bloeit de hazelaar en de els. Ik zou dus even kijken of die 2 bomen in de buurt staan voordat je het gaat zoeken in stof en schimmels.

Ik heb er 2 gehad die met name op de hazelaar reageerden, en ikzelf ook. Ik blaf, nies en snotter al weer sinds een paar weken.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 11:55

rina schreef:
MarritdeG schreef:
Hij is wat gevoelig voor pollen.

Hij is dus gevoelig voor pollen en op het moment bloeit de hazelaar en de els. Ik zou dus even kijken of die 2 bomen in de buurt staan voordat je het gaat zoeken in stof en schimmels.

Ik heb er 2 gehad die met name op de hazelaar reageerden, en ikzelf ook. Ik blaf, nies en snotter al weer sinds een paar weken.

Ooh echt?! Ik dacht het is winter dus zijn pollenallergie kan nu toch niet opspelen maar dus wel!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:16

MarritdeG schreef:
Ooh echt?! Ik dacht het is winter dus zijn pollenallergie kan nu toch niet opspelen maar dus wel!

Ja dat denk ik al een paar jaar, en toch elke keer in december begin ik weer te niezen en doen. Het is ook niet echt winter geweest dus de bomen zijn weer veel te vroeg aan het bloeien. Onze magnolia staat zelfs alweer in de knop.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 15:28

MarritdeG schreef:
ellepel schreef:

Heb ik overwogen maar dat is in een paddock paradise niet echt een optie omdat ze 24/7 in kudde verband lopen. Het hooi is echt van hele mooie kwaliteit, we hebben meer stofgevoelige paarden erbij lopen die nergens op reageren en hij krijgt dit ook al een hele poos dus het lijkt me ook wel vreemd als het probleem daar ligt. Hij hoest ook nooit tijdens het eten van het hooi.

Hooi kan er erg mooi uitzien en toch paarden aan het hoesten brengen. Imo is het niet logisch (toch vrij zware) medicatie te geven maar de mogelijke oorzaak niet aan te pakken. Bij mijn DA zou je daar niet mee wegkomen :\
Ik zou ook bij wijze van test een poosje overgaan op goede kwaliteit voordroog (eventueel kleine baaltjes kopen). Is het daarmee opgelost blijft alleen het praktische gedeelte nog over.
Wij hebben er ook zo eentje die van hooi onmiddellijk hoest. Een paar dagen voordroog geven (zelfs al die zo droog is dat je het verschil met hooi niet merkt) en het hoesten is weg. Best lastig want we hebben ook een pony die dan weer geen voordroog mag.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 16:57

Sclimpre schreef:
Hooi kan er erg mooi uitzien en toch paarden aan het hoesten brengen. Imo is het niet logisch (toch vrij zware) medicatie te geven maar de mogelijke oorzaak niet aan te pakken. Bij mijn DA zou je daar niet mee wegkomen :
Ik zou ook bij wijze van test een poosje overgaan op goede kwaliteit voordroog (eventueel kleine baaltjes kopen). Is het daarmee opgelost blijft alleen het praktische gedeelte nog over.
Wij hebben er ook zo eentje die van hooi onmiddellijk hoest. Een paar dagen voordroog geven (zelfs al die zo droog is dat je het verschil met hooi niet merkt) en het hoesten is weg. Best lastig want we hebben ook een pony die dan weer geen voordroog mag.

Nou wij zijn daar ook 'niet mee weg gekomen' hoor, we hebben zoals verderop in het topic te lezen is nu het hooi gewoon geweekt maar dat levert helemaal geen verbetering op.

Kan ik de conclusie trekken dat wanneer 3 weken respulmin geen verbetering oplevert en de longen goed klinken, het hoesten dus niet uit de longen komt? Immers respulmin werkt in op de longen...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:19

Volgens mijn (strenge :) ) veearts geeft hooi weken niet zo heel veel verbetering.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 17:23

Sclimpre schreef:
Volgens mijn (strenge :) ) veearts geeft hooi weken niet zo heel veel verbetering.

Hmm lastig want mijn paard mag ook geen voordroog ivm andere kwalen...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:24

Dan heb je idd een probleem.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 17:56

Daar heb ik echt wat aan zo..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:02

Hee, het is niet kwaad bedoeld. De meest simpele oplossing voor een hoestend paard is geen hooi geven maar voordroog. De meest simpele oplossing voor een paard dat niet tegen voordroog kan is hooi geven.
Als je een paard heeft dat hoest van hooi en niet tegen voordroog kan dan zijn de simpele oplossingen op.
Heel vervelend voor jou en voor je paard.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:09

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 10:26

Sclimpre schreef:
Hee, het is niet kwaad bedoeld. De meest simpele oplossing voor een hoestend paard is geen hooi geven maar voordroog. De meest simpele oplossing voor een paard dat niet tegen voordroog kan is hooi geven.
Als je een paard heeft dat hoest van hooi en niet tegen voordroog kan dan zijn de simpele oplossingen op.
Heel vervelend voor jou en voor je paard.

Is ook zo. Sorry de hele situatie frustreert me een beetje. Dan denk je dat je alles goed doet met een PP met alles erop en eraan voor een ppid'er en dan begint hij te hoesten -O-

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 10:26

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:53

Hooi natmaken geeft vaak heel veel verbetering. Gewoon even onderdompelen hoeft er niet lang in en dan er weer uit. Veel mensen zien tegen het werk op maar dat valt mee je moet je er even op inrichten. Vaak verbetering mee gezien tot zelfs hoest weg. De snot kan ook van een probleem bij een kies horen . Het kunnen dus 2 problemen zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:55

Als ik het goed lees heb je het hooi nog maar 5 dagen geweekt. Week het eens een maand en kijk dan eens of het helpt.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 11:01

Rizette schreef:
Hooi natmaken geeft vaak heel veel verbetering. Gewoon even onderdompelen hoeft er niet lang in en dan er weer uit. Veel mensen zien tegen het werk op maar dat valt mee je moet je er even op inrichten. Vaak verbetering mee gezien tot zelfs hoest weg. De snot kan ook van een probleem bij een kies horen . Het kunnen dus 2 problemen zijn.

Dankjewel voor de tip maar hooi nat maken hebben we al een tijdje geprobeerd en geen verbetering helaas. Probleem aan de kies is ook uitgesloten, gebit is top. Snot is ook weg, alleen het kuchje blijft..

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 11:03

Rizette schreef:
Als ik het goed lees heb je het hooi nog maar 5 dagen geweekt. Week het eens een maand en kijk dan eens of het helpt.

Ja misschien moeten we het langer proberen. Toch durf ik te betwijfelen dat het hooi het probleem is, hij krijgt dit namelijk al een hele tijd gevoerd en nooit problemen gehad. Er zijn paarden in de kudde die wel echt een stofallergie hebben en die hebben juist met dit hooi en 24/7 buiten met inloopstal geen problemen.