Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ellepel schreef:ik zou toch wel het hooi gaan weken of kijken voor voordroog hoor.
want ook al zie je het niet,er zit wel stof en schimmels in die waarschijnlijk toch irritatie geven.
MarritdeG schreef:Hij is wat gevoelig voor pollen.
rina schreef:MarritdeG schreef:Hij is wat gevoelig voor pollen.
Hij is dus gevoelig voor pollen en op het moment bloeit de hazelaar en de els. Ik zou dus even kijken of die 2 bomen in de buurt staan voordat je het gaat zoeken in stof en schimmels.
Ik heb er 2 gehad die met name op de hazelaar reageerden, en ikzelf ook. Ik blaf, nies en snotter al weer sinds een paar weken.
MarritdeG schreef:Ooh echt?! Ik dacht het is winter dus zijn pollenallergie kan nu toch niet opspelen maar dus wel!
MarritdeG schreef:ellepel schreef:ik zou toch wel het hooi gaan weken of kijken voor voordroog hoor.
want ook al zie je het niet,er zit wel stof en schimmels in die waarschijnlijk toch irritatie geven.
Heb ik overwogen maar dat is in een paddock paradise niet echt een optie omdat ze 24/7 in kudde verband lopen. Het hooi is echt van hele mooie kwaliteit, we hebben meer stofgevoelige paarden erbij lopen die nergens op reageren en hij krijgt dit ook al een hele poos dus het lijkt me ook wel vreemd als het probleem daar ligt. Hij hoest ook nooit tijdens het eten van het hooi.
Sclimpre schreef:Hooi kan er erg mooi uitzien en toch paarden aan het hoesten brengen. Imo is het niet logisch (toch vrij zware) medicatie te geven maar de mogelijke oorzaak niet aan te pakken. Bij mijn DA zou je daar niet mee wegkomen![]()
Ik zou ook bij wijze van test een poosje overgaan op goede kwaliteit voordroog (eventueel kleine baaltjes kopen). Is het daarmee opgelost blijft alleen het praktische gedeelte nog over.
Wij hebben er ook zo eentje die van hooi onmiddellijk hoest. Een paar dagen voordroog geven (zelfs al die zo droog is dat je het verschil met hooi niet merkt) en het hoesten is weg. Best lastig want we hebben ook een pony die dan weer geen voordroog mag.
Sclimpre schreef:Hee, het is niet kwaad bedoeld. De meest simpele oplossing voor een hoestend paard is geen hooi geven maar voordroog. De meest simpele oplossing voor een paard dat niet tegen voordroog kan is hooi geven.
Als je een paard heeft dat hoest van hooi en niet tegen voordroog kan dan zijn de simpele oplossingen op.
Heel vervelend voor jou en voor je paard.
Taucha schreef:Heb je wel eens geprobeerd het hooit te stomen. Schijnbaar heeft dat een net iets ander effect op het stoffige dan wanneer je het hooi gewoon nat maakt.
(Zoiets: https://www.praxis.nl/verf-laminaat-decoratie/behang/behangbenodigdheden/behanggereedschap/wagner-behangafstomer-w16/4520564?channable=02490e696400343532303536345d&gclid=EAIaIQobChMInfXVnNWC7gIVD2EYCh1vrA46EAQYAyABEgLS3PD_BwE )
Rizette schreef:Hooi natmaken geeft vaak heel veel verbetering. Gewoon even onderdompelen hoeft er niet lang in en dan er weer uit. Veel mensen zien tegen het werk op maar dat valt mee je moet je er even op inrichten. Vaak verbetering mee gezien tot zelfs hoest weg. De snot kan ook van een probleem bij een kies horen . Het kunnen dus 2 problemen zijn.
Rizette schreef:Als ik het goed lees heb je het hooi nog maar 5 dagen geweekt. Week het eens een maand en kijk dan eens of het helpt.