Neurologisch probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

Neurologisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 03:23

Ben benieuwd of jullie het herkennen..

1e kerstdag twijfelde ik over een van onze paarden (noem het onderbuik gevoel) ze trilde wat met der flanken, niks ernstig. Maar mestte, plaste en at gewoon. Zo maar gelaten maar zat me ook niet helemaal lekker maargoed “alles werkte”

2e kerstdag
Na aankomst stal ‘s ochtends loopt paard niet goed (niet bovenstaande paard)
Lijkt dronken. Weet wel bewust waar ze de benen weg zet (niet op een gekke plek!) maar kan zich duidelijk niet goed staande houden. Trilt met flanken, opgetrokken buik. Kijkt oncomfortabel. In eerste instantie lijkt het alleen te gaan om de achterbenen, paard houd zich ook wat meer wijdbeens voor het evenwicht.

Dierenarts meteen gebeld.
Toen ik ophing zag ik dat paard 2(het paard waarover ik de dag daarvoor zo’n onderbuik gevoel had) eigenlijk het zelfde deed. Maar dan in veel mindere maten.
Ook dit dier meteen op stal gezet. En terwijl we wachten op de da vond ik ook haar steeds oncomfortabeler worden.

Dierenarts (grote kliniek) vond het rhino verdacht. Maar, onze (5 paarden) staan in eigen beheer. Geen contact met andere. Zijn ook NIET ziek geweest. Geen neus verkoudheid, geen koorts. Gewoon gezonde paarden die 24/7 kunnen doen en laten wat ze willen)
Ook goede reactie op de staart bij beide paarden, (bij rhino hebben ze vaak slappe staart) gelijk knijpen met de staart bij het optillen en knijpen met anus met de thermometer.

Alle jonge paarden ( bovenstaande zijn al “wat ouder”) en dan zelfs een veulen hebben nergens (nog) last van.

Neusswab kon ze nu wel afnemen maar werd pas maandag wat meegedaan omdat het lab dicht is momenteel. Dus zouden we pas begin volgende week iets van horen.

Toen gedacht misschien esdoornvergiftiging, maar geen bomen of wat in de buurt. Enige drie dagen geleden nieuw pak hooi. Mooi grof droog (voordroog) maar overduidelijk schoon en geen blaadjes of helicoptertjes.

Ze mochten meteen naar de kliniek om ze onder toezicht te houden onder de camera’s. Maar gezien wij die thuis ook hebben gekozen om dit thuis te doen. Da gaf ook aan dat het enkel was voor het toezicht omdat we nu niet veel konden doen. Goed opletten of ze poepen plassen ivm “verlammings verschijnselen”

Eetlust is zeer goed aanwezig, alles werkt verder (nog) prima.
Paarden hebben metacam gehad voor hun “oncomfortabelheid”

Nu zo midden in de nacht zie ik dat ze geen moment stil kunnen staan op hun benen. Heel het lijf wiebelt wat heen en weer voor de evenwicht.

DierenKliniek de bosdreef
Is gebeld door ons maar gaven ook aan omdat het een “vreemd” onduidelijk verhaal is Wij daar niet heen kunnen. Gezien ze geen genoeg isolerende stal ver genoeg van de rest hebben.

Herkent iemand dit ? |(

Caira

Re: Neurologisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 04:35

Sowieso nieuwe baal open maken liefst van een andere partij. Niet van deze baal blijven voeren. Heb je ander stro?

Ik noem maar een zijstraat, gif op hooi of stro, botulisme. Het kan van alles zijn.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 05:17

Caira schreef:
Sowieso nieuwe baal open maken liefst van een andere partij. Niet van deze baal blijven voeren. Heb je ander stro?

Ik noem maar een zijstraat, gif op hooi of stro, botulisme. Het kan van alles zijn.

Als ik hier op Google, zie ik problemen met slikken en ook slappe staart en dat is iedergeval qua die symptomen (nog) niet van toepassing bij die van ons.

Geen stro aanwezig, de stallen zijn gevuld met vlas

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 05:23

Ik moest bij het lezen toch ook meteen aan rhino denken.
Koorts (zeker in het beginstadium) en contact met andere paarden hoeft niet altijd het geval te zijn.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 05:38

Cayenne schreef:
Ik moest bij het lezen toch ook meteen aan rhino denken.
Koorts (zeker in het beginstadium) en contact met andere paarden hoeft niet altijd het geval te zijn.

Maar hoe zou zoiets dan toch op je stal kunnen komen? Paarden worden niet bereden, staan enkel stil op de zelfde locatie. In eigen beheer. Geen andere/vreemde op het terrein :)
Zijn echt al jaren niet van locatie af geweest

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 05:41

Je kunt het zelf ook via je handen en kleren overdragen.
Dus wanneer jij een paard hebt geaaid of in de buurt bent geweest van eentje die het virus bij zich draagt (paard hoeft niet eens ziek te tonen) kun jij het op die manier overdragen naar andere paarden.
https://www.knhs.nl/welzijn/verzorging- ... pneumonie/

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 06:42

Cayenne schreef:
Je kunt het zelf ook via je handen en kleren overdragen.
Dus wanneer jij een paard hebt geaaid of in de buurt bent geweest van eentje die het virus bij zich draagt (paard hoeft niet eens ziek te tonen) kun jij het op die manier overdragen naar andere paarden.
https://www.knhs.nl/welzijn/verzorging- ... pneumonie/

Wij zijn nergens geweest, maar bedenk me nu wel dat de dierenarts vorige week is geweest om de jonkies te enten voor hun tweede enting( paarden met verschijnselen niet) maargoed ja ze staan natuurlijk in kudde verband met z’n alle... dus de paarden hebben onderling ook nauw contact

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 06:51

Het hoeft natuurlijk geen rhino te zijn! Het was alleen mijn eerste gedachte.
Ik hoop dat je snel uitsluiting krijgt en er achter komt wat het dan wel is!
Heb je het idee dat hun symptomen verergeren? Wat moet jij je zorgen maken zeg :(:)
Hou ons aub op de hoogte! Ik duim voor je!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 08:51

Ja. Paard waarover ik twijfelde vond ik erger geworden in tijd dat we wachten op de da :j ze was nog niet zo erg als de andere. Maar vond het in korte tijd wel schrikbarend.

En ik ben bang dat we het andere paard echt gaan verliezen. Op de camera vannacht vloog ze naar de andere kant van de stal omdat de geen evenwicht meer had. Heel naar beeld, heb ook echt geen oog dicht gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 09:54

Klinkt heel erg als rhino, kan ook van mens op paard gaan. En ze hoeven niet verkouden ofzo daar van te zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:03

just_kiki schreef:
Ja. Paard waarover ik twijfelde vond ik erger geworden in tijd dat we wachten op de da :j ze was nog niet zo erg als de andere. Maar vond het in korte tijd wel schrikbarend.

En ik ben bang dat we het andere paard echt gaan verliezen. Op de camera vannacht vloog ze naar de andere kant van de stal omdat de geen evenwicht meer had. Heel naar beeld, heb ook echt geen oog dicht gedaan.

Dat hebben wij ook op stal gezien. Op een gegeven moment kon het paard bijna niet meer overeind komen.
Maar ze heeft het gelukkig wel overleefd!
Dit even om je moed in te spreken! Hopelijk krijg je snel goed nieuws en gaat het de goede kant op!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:05

Daarnaast kan rhino uiteraard ook nog aanwezig zijn in je eigen kudde. Onzichtbaar en onmerkbaar als de weerstand van de paarden goed is, maar als de weerstand om welke reden afneemt, kan het evt opvlammen.

Zoals bv met een koortslip.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dit bij jou rhino is. Maar mocht het wel zo zijn, hoeft het niet persé van buitenaf te komen.

Sterkte voor jullie en de paarden

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:27

Jeetje wat een naar verhaal zeg. En bij 1 denk je nog een een lichamelijk iets maar 2 tegelijk wijst toch al snel op een virus. Ik zou eens navraag doen bij de arts die vorige week geweest is om te enten, of hij daarvoor toevallig bij een ander ziek paard is geweest. Inderdaad ook een ander pak hooi open maken en je huidige pak laten onderzoeken op giftige stoffen.
Is je wei bereikbaar vanaf de openbare weg? Is er kans dat iemand ze (zonder kwade bedoelingen) iets gevoerd heeft waar misschien wel iets, zoals esdoorn, in zat?

Veel sterkte, ik volg mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:50

Och jeetje, het arme dier. Rhino is ook het eerste waar ik aan denk naar er zijn natuurlijk een hoop andere nare ziektes.
Overigens is zo‘n 80% van de paarden drager van verschillende Rhino virussen dus het kan ook zonder kontakt uitbreken helaas.
Hopelijk worden de andere paarden niet ziek.
Wanneer komt de DA weer?

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:38

wat vreselijk.. ik denk het enige wat je kan doen is rhino uitsluiten, en een arts laten beoordelen...ander hooi geven en observeren.. Het is naar dat je met je paard niet naar een kliniek kan ivm isolatie maar sowieso als ik je verhaal zo lees is ze nu ook onvervoerbaar. Mss uit voorzorg de paarden apart houden... heel veel sterkte wat zal je je ellendig voelen

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 12:28

Devic schreef:
Jeetje wat een naar verhaal zeg. En bij 1 denk je nog een een lichamelijk iets maar 2 tegelijk wijst toch al snel op een virus. Ik zou eens navraag doen bij de arts die vorige week geweest is om te enten, of hij daarvoor toevallig bij een ander ziek paard is geweest. Inderdaad ook een ander pak hooi open maken en je huidige pak laten onderzoeken op giftige stoffen.
Is je wei bereikbaar vanaf de openbare weg? Is er kans dat iemand ze (zonder kwade bedoelingen) iets gevoerd heeft waar misschien wel iets, zoals esdoorn, in zat?

Veel sterkte, ik volg mee.

Nee niet bereikbaar, echt totaal niet. Dus dat kan ik wel uitsluiten

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 12:32

Bedankt voor jullie berichten.

Ik heb vannochtend meteen weer de dierenarts gebeld + nog een.

Beide filmpjes doorgestuurd van vannacht en ze geven beide aan dat ze eerder aan vergiftiging in het hooi denken, en dat dan de prognose nog best goed is (ik dacht vannacht echt we moeten de erge in laten slapen dit gaat niet meer) we hebben nu hooi van de buren en gaan morgenochtend meteen hooi halen. Helaas was er niemand nu verder beschikbaar op zondag maar we hebben iig 3 baaltjes voor vandaag. Deze meteen gegeven. ( Zo balen net twee weken geleden tien grote pakken namelijk laten komen!)
Volgende dierenarts moeten we dan wel een verbetering in twee dagen zien, de lever zou het dan moeten afbreken.

Voor nu blijven dus alle dierenartsen zeggen we kunnen niks doen behalve afwachten hoe moeilijk dat ook is (Zeker gezien ze nog eten poepen en plassen)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:34

Volgens mij kun je het hooi wel laten testen op giftige planten of gifstoffen. Dan weet je het zeker.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:34

Paar jaar geleden heeft mijn vriendin zinkers gehad bij twee van haar vier paarden.

Paarden kwamen nooit met andere paarden in contact.
Ene paard was 2 meen ik en de andere 6 jaar.

Probleem begon bij de zesjarige.
Hele hoge koorts, neurologische problemen.
Zesjarige liep als dronkaard en zou zo omvallen.
Dierenarts heeft meteen antibiotica gespoten. Bij de 6 jarige.
Nog geen 24 uur later begonnen de problemen bij de 2 jarige, dierenarts heeft dat paard ook antibiotica gegeven, maar ander spectrum omdat de 6 jarige niet genoeg verbetering liet zien en 2 jarige paard reageerde daar goed op.
Dus 6 jarige is ook gespoten met andere antibiotica.
Bloed met spoed laten onderzoeken, contact met Dr Sloet in Utrecht.

Rhino en botulisme waren uitgesloten. Voer onderzocht, drinkwater onderzocht.

De oorzaak is nooit gevonden, paarden zijn volledig hersteld.
Men heeft even gedacht dat het zou kunnen komen dat de paarden in de weide ook water uit de plassen dronken, ook al heeft iedere weide een eigen drinkbak.
De twee jarige liep bij 16 jarige in de wei, de 16 jarige is nooit ziek geworden en dronk wel uit dezelfde plas.

Hebben je paarden koorts?
En hebben ze antibiotica gekregen.

Ik zou inderdaad van nieuwe schone kuilbaal gaan voeren.

Mocht er een dood dier of stukje van dood dier in de kuilbaal zitten, dan is botulisme niet ondenkbaar en zou het verklaren waarom alle paarden zo acuut last hebben gekregen van deze klachten.

Ik denk aan botulisme of rhino.
Of herfsttijloos in het voer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:36

Zijn er nu meerdere paarden ziek?
Ga je het hooi laten testen?
Steekt je paard ok gek z‘n tong uit? Dan kan het ook op botulisme wijzen namelijk. Bij botulisme kun je ook antiserum geven.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 12:37

lnvdh schreef:
wat vreselijk.. ik denk het enige wat je kan doen is rhino uitsluiten, en een arts laten beoordelen...ander hooi geven en observeren.. Het is naar dat je met je paard niet naar een kliniek kan ivm isolatie maar sowieso als ik je verhaal zo lees is ze nu ook onvervoerbaar. Mss uit voorzorg de paarden apart houden... heel veel sterkte wat zal je je ellendig voelen

Eentje zou ik nog wel aandurven qua vervoer. Maar dierenarts geeft aan dat ze toch niks kunnen doen. Maar de ergste kan idd totaal niet vervoerd worden. Die valt al bijna om met Verstappen. Die zou meteen inzakken. Als ik haar al de stal zou uitkrijgen.

Alle paarden staan altijd in kudde verband dus als het wel iets besmettelijks is, hebben ze het allemaal (maar worden sommige er niet ziek van waarschijnlijk)
De paarden die last hebben staan echt opgesloten nu ( ze zouden ook niet uit kunnen wijken nu) rest staat buiten met de stal open zoals altijd zeg maar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:37

Herfsttijloos is ontzettend giftig en wil weleens in kruidenhooi voorkomen. Met name buitenlands
hooi.
Helaas wordt plantje in Nederland ook verkocht en zou me het niet verbazen als het tegenwoordig ook in Nederlands hooi voor kan komen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 12:38

Sizzle schreef:
Zijn er nu meerdere paarden ziek?
Ga je het hooi laten testen?
Steekt je paard ok gek z‘n tong uit? Dan kan het ook op botulisme wijzen namelijk. Bij botulisme kun je ook antiserum geven.

Er is niks aan het hoofd mis, eten goed. Kauwen goed. Slikken goed. Niks raars, goede tandvlees kleur

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 12:41

tienus63 schreef:
Herfsttijloos is ontzettend giftig en wil weleens in kruidenhooi voorkomen. Met name buitenlands
hooi.
Helaas wordt plantje in Nederland ook verkocht en zou me het niet verbazen als het tegenwoordig ook in Nederlands hooi voor kan komen.

Nooit eerder van gehoord. Heb meteen even gegoogeld.
Ik zie echt niks geks in het hooi. Echt enkel mooi grof gras. Ik sluit niet uit dat er toch wat tussen kan zitten hoor. Maar het ziet er iedergeval schoon uit. Geen bloemetjes of andere plantjes tegen gekomen tot nu.
Maar deze partij hooi voer ik ieder geval nu niet meer

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:58

Groeit er ook geen varen in de buurt?