1e kerstdag twijfelde ik over een van onze paarden (noem het onderbuik gevoel) ze trilde wat met der flanken, niks ernstig. Maar mestte, plaste en at gewoon. Zo maar gelaten maar zat me ook niet helemaal lekker maargoed “alles werkte”
2e kerstdag
Na aankomst stal ‘s ochtends loopt paard niet goed (niet bovenstaande paard)
Lijkt dronken. Weet wel bewust waar ze de benen weg zet (niet op een gekke plek!) maar kan zich duidelijk niet goed staande houden. Trilt met flanken, opgetrokken buik. Kijkt oncomfortabel. In eerste instantie lijkt het alleen te gaan om de achterbenen, paard houd zich ook wat meer wijdbeens voor het evenwicht.
Dierenarts meteen gebeld.
Toen ik ophing zag ik dat paard 2(het paard waarover ik de dag daarvoor zo’n onderbuik gevoel had) eigenlijk het zelfde deed. Maar dan in veel mindere maten.
Ook dit dier meteen op stal gezet. En terwijl we wachten op de da vond ik ook haar steeds oncomfortabeler worden.
Dierenarts (grote kliniek) vond het rhino verdacht. Maar, onze (5 paarden) staan in eigen beheer. Geen contact met andere. Zijn ook NIET ziek geweest. Geen neus verkoudheid, geen koorts. Gewoon gezonde paarden die 24/7 kunnen doen en laten wat ze willen)
Ook goede reactie op de staart bij beide paarden, (bij rhino hebben ze vaak slappe staart) gelijk knijpen met de staart bij het optillen en knijpen met anus met de thermometer.
Alle jonge paarden ( bovenstaande zijn al “wat ouder”) en dan zelfs een veulen hebben nergens (nog) last van.
Neusswab kon ze nu wel afnemen maar werd pas maandag wat meegedaan omdat het lab dicht is momenteel. Dus zouden we pas begin volgende week iets van horen.
Toen gedacht misschien esdoornvergiftiging, maar geen bomen of wat in de buurt. Enige drie dagen geleden nieuw pak hooi. Mooi grof droog (voordroog) maar overduidelijk schoon en geen blaadjes of helicoptertjes.
Ze mochten meteen naar de kliniek om ze onder toezicht te houden onder de camera’s. Maar gezien wij die thuis ook hebben gekozen om dit thuis te doen. Da gaf ook aan dat het enkel was voor het toezicht omdat we nu niet veel konden doen. Goed opletten of ze poepen plassen ivm “verlammings verschijnselen”
Eetlust is zeer goed aanwezig, alles werkt verder (nog) prima.
Paarden hebben metacam gehad voor hun “oncomfortabelheid”
Nu zo midden in de nacht zie ik dat ze geen moment stil kunnen staan op hun benen. Heel het lijf wiebelt wat heen en weer voor de evenwicht.
DierenKliniek de bosdreef
Is gebeld door ons maar gaven ook aan omdat het een “vreemd” onduidelijk verhaal is Wij daar niet heen kunnen. Gezien ze geen genoeg isolerende stal ver genoeg van de rest hebben.
Herkent iemand dit ?