Wondverband en regen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Wondverband en regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 21:33

Hoi!

Gister helaas pech. Klein wondje maar wel diep, tot de pees. Er volgt binnenkort een pees echo of deze geraakt is. Ze loopt niet kreupel.
Huid was weg, maar toch gehecht en nu 14 dagen in het verband. Ik verwissel het verband zelf.
Ze staat momenteel vanwege de regen op boxrust. Maar ze heeft SI artrose en astma. Dus ik wil er eigenlijk zsm buiten hebben, al is het maar een dagdeel. Ze krijgt een aparte paddock en ze is zeker geen type wat rent of springt.
Ze mag van de dierenarts naar buiten. Niet aan de hand stappen. Maar wel in een kleine paddock.

Alleen de weergoden zijn ons niet gezind.

Heeft iemand tips om het verband eventueel te beschermen tegen regen? Ik kan er vaak wel bij blijven of binnen 5 min terug op stal zijn. Maar ik moet ernaast wel werken.

Ik dacht zelf aan een doorzichtig plastic zakje en van dat sport tape. Dier kijkt nergens van op. :+

Of bestaan er speciale dingen voor paarden?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Saaams op 23-12-20 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:35

Vuilniszak of plastic zak eromheen en aan de bovenkant dichttapen met ducttape. Gaat na een uurtje aan de onderkant wel stuk maar houdt je verband wel even droog. Zo heeft de mijne de afgelopen periode buiten gescharreld.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:36

Een goede transport beschermer is toch ook vaak van dat waterdichte/waterafstotend materiaal gemaakt?

Er zijn volgens mij ook echte regen-beschermers voor paarden. Heb het hier op bokt wel eens gezien

_Zsazsa_

Re: Wondverband en regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:38

Ik deed er een gewone bandage omheen als ze buiten stond. Bleef goed droog. Mijn paard heeft 6 weken druk verband omgehad ivm hele diepe wonden na een ongeluk. Die ging ik niet zolang opsluiten en de bandage werkte heel goed. Zoals een stalbandage omdoen dus niet loeistrak.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 21:55

Zou dit kunnen helpen. Incl een plastic zak en wat ductape?
Zal best kunnen broeien misschien. Maar dat verwissel ik het verband wat vaker en het gaat om hooguit 4 uurtjes buiten ipv 8/9.
Afbeelding

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:04

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 22:11

Mud Fever Boots Woof Wear lijken een oplossing!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:17

Plastic zak open knippen, om het verband vouwen en nog een bandage er overheen? Goedkoper dan beschermers aanschaffen (tenzij je die al hebt natuurlijk)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:24

Voor mensen met gebroken armen en gebroken benen zijn er een soort douchebeschermers die over het gips heen kunnen. Dat lijkt me hier eigenlijk ook een heel prima oplossing.

Je wil niet alleen dat er geen regen op het verband komt, je wilt ook zo min mogelijk water dat langs het been naar beneden tussen been en verband in sijpelt, zeg maar.

Zippo_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:27

Misschien vershoudfolie om het verband doen en dan aan de boven- en onderkant afdichten met ducktape.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 22:29

Zippo_M schreef:
Misschien vershoudfolie om het verband doen en dan aan de boven- en onderkant afdichten met ducktape.

Dat is ook slim!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:29

Zippo_M schreef:

Dit inderdaad! In het ziekenhuis doen we dat ook met patiënten die een midline hebben die niet nat mag worden. En bij paard zou ik dan idd boven en onder ductape doen!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:30

even gezocht. Zoiets bijvoorbeeld, en dan even extra goed bevestigen. Ik denk dat dit meer tegenhoudt dat een plastic zak.

Afbeelding

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:30

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 22:31

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 22:34

Ik wil liever niks moeten bestellen. Gezien de drukte bij de post en de feestdagen.

Dus iets wat ik bij EJ, Divoza of reguliere winkels kan halen.
Ik ga morgen een poging wagen met vershoudfolie. Dat schijnt van zichzelf ook waterdicht te zijn en dan tapen om het been. Ben de hele dag vrij dus kan even kijken hoe dat zich een uurtje houd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:58

Bij mijn pony's gelukkig geen ervaring.

Maar na een kruisband operatie mocht hrt verband om mijn knie niet nat worden. Huishoud folie er omheen en na het douchen er weer af. Werkte prima. Een douche hoes aanschaffen voor die paar keer vond ik wat overdreven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:29

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 23:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:06

Neopreen worden ook surfpakken van gemaakt, dus of ze waterdicht zijn, denk het niet. Misschien waterafstotend voor regen, maar zou ze er niet mee in de modder zetten.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 20:11

De WoofWear passen niet. Verband is te dik. :+

Kreeg een tip van een bokker. Site heeft helaas levertijd in week 1.

Heeft een bokker ze toevallig te koop?

Afbeelding

Het was vandaag even droog gelukkig. Dus kon ze zonder.
Heb wel vershoudfolie gekocht. Maar de ductape was uitverkocht :+

In haar mini vip paddockje.

Afbeelding

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:14

Saaams schreef:
BillyJ schreef:

Dit word denk ik vanwege het neopreen toch wel vochtig?

Ik werk met chemie waar vaak ook neopreen word gebruikt in de handschoenen

Het is vloeistofdicht bij aanraking, laat alleen vloeistof door bij onderdompeling. (Hangt er ook vanaf welke soort/dikte van het neopreen)
Het meeste gewone neopreen gaat idd doorzweten. Maar met de gemiddelde NL plensbui en gezien ze niet 24/7 buiten staan, zou het voldoende moeten wezen.

Die smc boot cover ziet er leuk uit, zou dan een "gaiter" ook niet helpen? Een waterdichte 'chape'voor over wandelschoenen. https://www.bol.com/nl/p/gaiters-gamasc ... oductImage

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 22:56

Dat sport tape is ook al waterbestendig. Je moet met name de witte randen even goed afplakken met vershoudfolie of vet tape+ductape. Om de 3 dagen verband wisselen zou dan wel moeten lukken als je geen sloper hebt.
Ik heb dit twee jaar geleden als hoefverband gebruikt icm ductape.
Eventueel een extra rol van de sport tape/vet tape gebruiken. Dat is gewoon te koop bij de Kruidvat, heet cohesief windsel volgens mij. Bij de Action is het nog goedkoper maar die is natuurlijk dicht.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 23:10

carika schreef:
Dat sport tape is ook al waterbestendig. Je moet met name de witte randen even goed afplakken met vershoudfolie of vet tape+ductape. Om de 3 dagen verband wisselen zou dan wel moeten lukken als je geen sloper hebt.
Ik heb dit twee jaar geleden als hoefverband gebruikt icm ductape.
Eventueel een extra rol van de sport tape/vet tape gebruiken. Dat is gewoon te koop bij de Kruidvat, heet cohesief windsel volgens mij. Bij de Action is het nog goedkoper maar die is natuurlijk dicht.

Bedankt voor de tip! Ze is zeker geen sloper. Advies was verbandwissel 3/4 dagen. Maar ik doe het zelf, dus meer op gevoel. Als ik het niet vertrouw of ze doet raar trek ik het er gelijk vanaf. :+

Zoals vandaag toen ze de macarena in stal begon te dansen. Wat had ze nou gedaan. Over haar been geplast :+ merrie....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 23:46

Mijn merrie stond nog wat hoger ingepakt en gewoon 24/7 buiten hoor daarmee. Niks aan de hand. Was een hele grote open wond en ze was gewend 24/7 rond te lopen, dus ze gelaten. Was juist beter voor de wond, want die is beter genezen dan de veearts dacht. Juist door het dun blijven van het been.

Veearts kwam wel elke 3 dagen nieuw verband leggen en spoten we ab spray op de hechtingen. Ze had de eerste keer geel verband en dat zag er niet meer uit op dag 2, maar toen het af ging was het daaronder echt hartstikke schoon en droog.