Paard weigert wormenkuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkje_H

Paard weigert wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 18:48

Wie heeft nog een briljante ingeving om de equest pramox bij onze pony naar binnen te krijgen.
Wat hebben we al geprobeerd:

- Spuit in mond: resulteert in omhoog gooien hoofd (arm bijkans uit de kom, omdat ik mijn hand lief maar stevig om zijn neus had).
Heen een weer schudden van zijn hoofd dus bijna een kopstoot van hem gekregen.
- appelmoes met wormenkuur en luzerne mengsel (appelmoes! Jum!!!! Het lekkerste wat bestaat) Daar trapt hij niet in. Hij kijkt, ruikt en haalt zijn neus uit de bak met appelmoes mengsel.
- appelmoesmengsel aangevuld met haver. Met wortel. Met stukjes appel. No way José.
- uitgeholde wortel. Met een dekseltje van wortel. Hij laat deze wortel uit zijn klep vallen. Ook als we hem eerst gewone stukken wortel hebben gevoerd en deze vermom wortel er achter aan geven.

Brood vindt hij sowieso niet lekker.
Wortel, appel, haver en Lucerne zijn absoluut favoriet qua eten/smaken.

Iemand nog een slim idee?

Utixo

Re: Paard weigert wormenkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:51

Niet teveel poedersuiker. Haal er iemand bij die weet hoe je bij dit soort paarden een spuit erin moet krijgen.
Halster om, spuit erin voor hij het door heeft. Desnoods even een lap over de ogen.

Kun je daarna mooi met de lege spuit oefenen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:51

Ja, iemand vragen met handigheid hierin. Iemand die snel is en durft door te pakken.

Edit, tegelijk met mijn voorganger gepost, zelfde mening dus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:53

Dat is altijd een kwestie van snelheid, voor hij zn hoofd omhoog gooit moet die spuit erin.
Ik had er zo een, liep de stal in, spuit al helemaal klaargemaakt, in zn mond, op hetzelfde moment leegdrukken en klaar.

Weet niet hoe ervaren je bent maar anders een ervaren iemand vragen?

Edit: 3 dezelfde antwoorden :')
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 19-12-20 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:54

Je hand niet op zijn neus leggen. Spuit in de mondhoek naar achter gericht en in 2sec is het gepiept.
Als hij dan zijn hoofd omhoog gooit, is het alleen maar goed want dan valt er niks op de grond :D
Wel even checken of het doorgeslikt is voor je 'm loslaat weer.

Het belangrijkste is niet treuzelen, gewoon doen :Y)

Niks met het spul in eten proberen te mengen, dat smaakt gewoon niet goed en eten ze toch niet op.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:54

Geen arm over de neus doen. Gewoon halster om, aan de zijkant van het hoofd gaan staan. Spuit in mondhoek naar binnen duwen, vervolgens direct zo ver dat je hand geheel in de mond zit, stjok leegspuiten. Dan zit het zo diep dat ze het gewoon alleen maar kunnen doorslikken. Klaar met een tel. Koekje erin en de wei weer op.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:55

en zorgen dat de mond leeg is, niet net een pluk hooi in de mond heeft anders spugen ze de kuur incl hooi zo uit

al moet ik zeggen ondaks dat ik op mijn werk honderden kuren per jaar geef incl aan veulen, ik mijn eigen merrie slobber maak en het daar doorheen doe. Zo erg, ik krijg het bij haar na 26 jaar nog steeds niet goed erin. Als ze normaal geen slobber krijgen eerst 2 a 3 dagen zo voeren en dan erdoorheen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 19-12-20 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:57

Is dit voor het eerst dat Bokt zo eensgezind is? :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:58

Utixo schreef:
Is dit voor het eerst dat Bokt zo eensgezind is? :+

De kerstgedachte misschien :D

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:03

Nou dan wens ik je veel succes...

Ik heb er hier 1 van ruim 1.80 staan...

2 Jaar geleden ik de pramox erin, de eerste spuit kreeg ik door het verrassingseffect nog voor elkaar, maar de 2e spuugde die mooi weer uit...
Kon ik met veel geluk nog aan een halve komen dezelfde dag en ik dacht die doe ik door zijn eten... Ik ben geloof ik wel 4x weer terug gelopen met die bak met voer en pramox erin (appels, wortels, biks, appelmoes) niks hielp, totdat ik van ellende er maar een volle schep biks door heen heb geroerd toen ging het er uiteindelijk in.

Vorig jaar was ik verhuisd en ik heb een topper van een da, die zou hem er wel even ingooien bij hem... Ik had heb gewaarschuwd en heb nog net de popcorn er niet bij gepakt, want hij is ruim een kwartier bezig geweest en zo ongeveer het hele plaatsje mee genomen en opgetilt (moesten het buiten doen, want stal te donker en moest toch zeker weten dat die erin bleef zitten met Woods zijn lama gedrag), maar hij heeft ze er beide ingekregen (1,5 spuit moet erin).

En dit jaar? Ik heb mooi de iverpraz in de bestelling. Die kan ik tenminste wel door het voer doen en dat het opgegeten wordt. Als het nodig blijkt krijgt hij het voorjaar wel fenbendazole... Vind het gewoon zonde van mijn geld dat gekloot met moxidectine. Heb je het wel eens geproefd? Dan begrijp je dat het er niet in gaat bij sommige paarden... :r

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 19:04

Ik zie ook een volledig eensgezinde mening. Heerlijk.
Ik trut ook teveel. Mijn activiteiten vielen dus overduidelijk onder het kopje “waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan”.
Ik ga nu maandag eerst een nieuwe wormenspuit halen (zonde! Voor deze vernaggelde wormenkuur had ik hele leuke peesjes kunnen kopen ....). En dan vraag ik het aan de stalhouder.
Thanks

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:05

Praam erop wormspuit er in .Als het niet kan zo als het moet dan maar zo als het kan .

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:06

Hoofd hoog houden en met je arm de kaken op elkaar gedrukt houden zodat hij ze mond niet meer open kan doen. Anders spugen ze idd weer uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:06

Citaat:
Heb je het wel eens geproefd
yep. Ik nam eerst zelf een spuit, paard keek toe, en toen was de volgende zo gepiept bij hem ~~}> +:)+

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:09

pien_2010 schreef:
Citaat:
Heb je het wel eens geproefd
yep. Ik nam eerst zelf een spuit, paard keek toe, en toen was de volgende zo gepiept bij hem ~~}> +:)+

Nou dan weet ik niet wat er mis is met jouw smaakpapillen hoor Pien, als je zonder bekken trekken er een complete spuit moxidectine in kan doen bij jezelf. _/-\o_ :')

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 19:10

En het is idd niet te haggelen. Door dit getrut met allerlei etenswaren kleefden mijn vingers en ranzig als het is, heb ik ergens iets van een vinger gelikt (ja, idd best heel raar, ranzig).
Wat een smaak .....
Dus een andere kuur is wellicht ook een idee.
Laatst bijgewerkt door Nienkje_H op 19-12-20 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:10

Je hebt ze toch ook in tablet vorm?

Anders,: eens met oa Utixo :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:11

neetoch schreef:

2 Jaar geleden ik de pramox erin, de eerste spuit kreeg ik door het verrassingseffect nog voor elkaar, maar de 2e spuugde die mooi weer uit...
Kon ik met veel geluk nog aan een halve komen dezelfde dag en ik dacht die doe ik door zijn eten... Ik ben geloof ik wel 4x weer terug gelopen met die bak met voer en pramox erin (appels, wortels, biks, appelmoes) niks hielp, totdat ik van ellende er maar een volle schep biks door heen heb geroerd toen ging het er uiteindelijk in.

Vorig jaar was ik verhuisd en ik heb een topper van een da, die zou hem er wel even ingooien bij hem... Ik had heb gewaarschuwd en heb nog net de popcorn er niet bij gepakt, want hij is ruim een kwartier bezig geweest en zo ongeveer het hele plaatsje mee genomen en opgetilt (moesten het buiten doen, want stal te donker en moest toch zeker weten dat die erin bleef zitten met Woods zijn lama gedrag), maar hij heeft ze er beide ingekregen (1,5 spuit moet erin).

En dit jaar? Ik heb mooi de iverpraz in de bestelling. Die kan ik tenminste wel door het voer doen en dat het opgegeten wordt. Als het nodig blijkt krijgt hij het voorjaar wel fenbendazole... Vind het gewoon zonde van mijn geld dat gekloot met moxidectine. Heb je het wel eens geproefd? Dan begrijp je dat het er niet in gaat bij sommige paarden... :r

Je moet wel genoeg eten maken.

Twee overvolle scheppen Luzerne, hand zemelen, d'r toevoegingen die ze standaard krijgt, beetje extra knoflook (ze zijn die smaak gewend) en klaar.
Gewoon even niet de knieperige 'Ollander uithangen, maar een flinke portie erin.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:13

Zijn hoofd in de houdgreep verlies je en het snel willen doen werkt bij mijn paard dan weer niet.
Als ik met de spuit achter zijn hoofd aan ga is het ook kansloos, dan blijft hij omhoog gaan en mijn arm is een keer op en ik wil het ook ver genoeg achterin zijn mond kunnen spuiten.

Met een minuutje geduld lukt het wel, dus het verschilt per paard. Ik houd met een hand zijn halster vast, met de andere hand de spuit op mondhoogte stand-by, hij doet zijn hoofd omhoog, schud op en neer en ik houd hem alleen maar vast en laat hem zijn 'protest' doen, vervolgens zakt hij zijn hoofd en kan ik de spuit in zijn mond doen. Elke keer hetzelfde ritueel, maar alsnog kan ik de spuit goed geven, dus ik vind het prima zo.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:13

Nienkje_H schreef:
En het is idd niet te haggelen. Door dit getrut met allerlei etenswaren kleefden mijn vingers en ranzig als het is, heb ik ergens iets van een vinger gelikt (ja, idd best heel raar, ranzig).
Wat een smaak .....
Dus een andere kuur is wellicht ook een idee.

:')

Als ik het dopje van de spuit doe en ik sta op 5m van de staldeur, gaan ze al allemaal achteraan in een hoek van hun stal staan. Dus lekker moet het vast niet zijn en het stinkt ook nog eens uren in de wind :=

Ik zou als ik jou was wel de pramox terug halen en dus idd de staleigenaar het laten doen. Alle wormkuren smaken tenslotte vies :D

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:15

Nou moet ik er misschien bij vertellen dat die van mij echt een expert is in uitspugen wat hij niet blieft.

Hij is gek van druiven, dus ik dacht eens bijdehand te zijn en een pilletje medicatie in een druif te stoppen en dan een paar druiven te geven...

Hij at de druiven smakelijk op en presteerde het gewoon om het pilletje heel uit te spugen!
Zo voor mijn neus op de grond, zag het pilletje vliegen en kon het zo oprapen, heel.
We hebben bijna over de grond gerold van het lachen, wat een actie van die halve tamme van mij.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:17

Alleen even een reactie over de smaak.
Het is heel vies! (Ik bijt het dopje er weleens af)

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:22

ikke schreef:
neetoch schreef:

Je moet wel genoeg eten maken.

Twee overvolle scheppen Luzerne, hand zemelen, d'r toevoegingen die ze standaard krijgt, beetje extra knoflook (ze zijn die smaak gewend) en klaar.
Gewoon even niet de knieperige 'Ollander uithangen, maar een flinke portie erin.

:D Je hebt gelijk. Had er alleen maar de lekkere dingen bij vermeld, er zat meer dan genoeg aan seniores en biks al in namelijk.
Ik krijg dus alle wormenkuren erin behalve waar moxidectine in zit. Zo direct in de mond of door het eten. En ik begrijp dat, dus los ik het anders op.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 19:27

Ik was ook onder de indruk van zijn detectie vermogen met de uitgeholde wortel. Dat was echt wel een soort Sint surprise al zeg ik het zelf.
Ik zag al aan zijn smoelwerk dat hij onraad rook.
Maarja, ik was best trots op mijn uitholactiviteit.
“Ja! Dahag!!” Zag je hem denken.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 19:29

Dat met zo’n pilletje ken ik van mijn katten. Leverworst om een pilletje geboetseerd. Leverworst op. Pilletje schoon en wel op de grond.