Voermeesters sereen -> erg wakker paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marus

Voermeesters sereen -> erg wakker paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 15:33

Hallo allemaal,

Ik ben al een aantal dagen bokt aan het doorspitten over ervaringen met dit voer. En nog een aantal voerdilema's.
Ik zet mijn vragen hier toch maar neer aangezien ik er niet helemaal uit kom .

Sinds mijn paard voermeesters sereen krijgt ziet ze er echt heel goed uit. Glimt, is ondanks verhuisstress maar matig afgevallen maar ze werd wel heel erg wakker!! Extreem schrikkerig.
Iemand hier ervaring mee?
Dieetmix subli zelfde reactie.
Nature's best is ze rustiger (zal altijd wel wakker blijven maar hanteerbaar). Maar ik vond haar met de NB meer jeuken,en niet helemaal lekker in haar lijf?
Ben nu wel weer op NB overgestapt en ze wordt weer rustiger.
Geef haar supplement infocus van de paardendrogist. Alleen eet ze dat niet graag.

Iemand tips?
Fibreforce lust ze niet. Helaas want daar ging mijn voorkeur naar uit.
Laatst bijgewerkt door Marus op 16-12-20 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Re: Voermeesters sereen -> erg wakker paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:34

Hoe doet ze het op een simpele vitamine/mineralenkorrel?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 15:38

Matheno schreef:
Hoe doet ze het op een simpele vitamine/mineralenkorrel?

Heb ik nog niet geprobeerd want dat zal ook ergens doorheen moeten denk ik want ze is erg kieskeurig. NB heeft ze dagen over gedaan voordat ze dat wilde eten.
En ik vind het lastig een keuze te maken welke vit. Korrels te gaan proberen. Ik lees wisselende ervaringen wat betreft heftige reactie.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:54

Mijn wakkere paard heeft ook besloten het het beste te doen op Pavo, behalve qua vitaminekorrel. Ik heb alle mooie natuurlijke producten geprobeerd, of hij was niet te rijden of hij at het niet. Hij moet aankomen en ik heb de volgende combinatie:

18+
Fibrebeet
Vitalbix Daily complete
NAF Magic

Zo blijft hij rijdbaar zonder er lichamelijk onder te lijden. De magic moeten ze vaak even aan wennen, maar na 2/3 dagen eten ze het over het algemeen prima.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:05

In alle voeren die je geeft zit in ieder geval luzerne, misschien dat dat er iets mee te maken heeft, dan zou je kunnen kijken naar voer zonder luzerne. Er zijn op bokt meer topics te vinden over paarden die druk worden van luzerne.

Nature's Best en Sereen zijn hoger in suiker en zetmeel dan ik zou willen bij een paard dat druk wordt. Als je paard verder niks nodig heeft zou ik ook kijken naar alleen een vitaminekorrel, desnoods met een beetje gezonde slobber of wat esparcette om het mee te mengen. Overigens zijn veel paarden nu best wel druk, dus het weer en vuurwerk helpt mogelijk ook niet mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:07

Komt je paard nu niet minder buiten? Niet alles komt door voer.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:27

In de Voermeesters vind ik nog best veel suiker en zetmeel zitten (snelle energie) en er zit nog melasse in ook (ook suiker).

Mss eens de muesli van Vitalbix proberen (Active+) ? Evt icm de Daily Complete brok.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 16:29

superpony schreef:
Komt je paard nu niet minder buiten? Niet alles komt door voer.

Heel goed dat je die vraag stelt.
Ze loopt van smorgens tot savonds 20.00u buiten in een groep van 5 paarden.
En zeker zijn er momenteel factoren die meer triggeren.
Dat ze weer relaxter wordt sinds de overstap op NB maakt mij wel bewust dat voer wel een hand heeft in haar gedrag.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 16:31

mairead schreef:
In de Voermeesters vind ik nog best veel suiker en zetmeel zitten (snelle energie) en er zit nog melasse in ook (ook suiker).

Mss eens de muesli van Vitalbix proberen (Active+) ? Evt icm de Daily Complete brok.

In alle voeren van voermeesters veel suikers en zetmeel en melasse?

Vanwaar daar je de active+ aan? Dat komt op mij over als veel energie
En toch lees ik geregeld over paarden die ook op vitalbix heftig reageren

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 16:33

Princesj schreef:
Mijn wakkere paard heeft ook besloten het het beste te doen op Pavo, behalve qua vitaminekorrel. Ik heb alle mooie natuurlijke producten geprobeerd, of hij was niet te rijden of hij at het niet. Hij moet aankomen en ik heb de volgende combinatie:

18+
Fibrebeet
Vitalbix Daily complete
NAF Magic

Zo blijft hij rijdbaar zonder er lichamelijk onder te lijden. De magic moeten ze vaak even aan wennen, maar na 2/3 dagen eten ze het over het algemeen prima.

18+ heb ik eerder aangedacht. Ik kon weinig ervaringen vinden waarin te lezen viel dat ze er heftig op reageerden. Ik zal mij eens meer verdiepen in de 18+. Ik ben niet bang voor aankomen. Ze ziet er momenteel prima uit maar slanker hoeft voor mij niet. Het is geen snelle eter.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:35

Heb je al geprobeerd magnesium bij te voeren?
Magnesium kan ondersteunen bij bv. druk doen door nerveusiteit.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 16:40

NienkeV1994 schreef:
In alle voeren die je geeft zit in ieder geval luzerne, misschien dat dat er iets mee te maken heeft, dan zou je kunnen kijken naar voer zonder luzerne. Er zijn op bokt meer topics te vinden over paarden die druk worden van luzerne.

Nature's Best en Sereen zijn hoger in suiker en zetmeel dan ik zou willen bij een paard dat druk wordt. Als je paard verder niks nodig heeft zou ik ook kijken naar alleen een vitaminekorrel, desnoods met een beetje gezonde slobber of wat esparcette om het mee te mengen. Overigens zijn veel paarden nu best wel druk, dus het weer en vuurwerk helpt mogelijk ook niet mee.

Ik heb idd ook gedacht aan lucerne.
Maar in de NB zit ook lucerne en da zou ze daar ook op moeten reageren? Misschien doet ze dat ook wel maar dan in mindere mate ( qua frisheid). Wel jeukerig.
De tijd van het jaar werkt zeker niet mee, ben ik het mee eens.
Welke slobber zou jij aanraden?
In mijn beleving heeft ze wel voer nodig. Het is niet een snelle eter.
Al krijgt ze van mij niet veel krachtvoer/muesli .sochtends en savonds een kwart

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:42

Marus schreef:
mairead schreef:

In alle voeren van voermeesters veel suikers en zetmeel en melasse?

Vanwaar daar je de active+ aan? Dat komt op mij over als veel energie
En toch lees ik geregeld over paarden die ook op vitalbix heftig reageren

Vitalbix Active+ zit toch nog een stuk minder suiker en zetmeel in dan de voermeesters sereen en is bovendien melasse- en havervrij. De Active+ zit bovendien over het algemeen wat beter in de vitamine/mineralen en de energiewaarde is toch nagenoeg hetzelfde als de Voermeesters:
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... rs-sereen/

Ik hoor juist veel dat veel paarden wat minder energiek worden op de Vitalbix (met name op de Daily Complete, maar die zit als brokje ook in de Active+). Dus je zou ook de DC kunnen gaan voeren en als die niet graag gegeten wordt, mengen met een beetje Active+...

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 16:43

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:43

In luzerne zit veel calcium die de opname van magnesium stagneert, vandaar ook mijn vraag over de magnesium

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:44

Sommige kunnen ook ril worden als ze niet voldoende vitamine en mineralen krijgen.
En met 2x een kwartje zit je lang niet aan de aanbevolen hoeveelheid van de meeste merken.
Ook iets om mee te nemen in je zoektocht.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 16:53

Clasical schreef:
In luzerne zit veel calcium die de opname van magnesium stagneert, vandaar ook mijn vraag over de magnesium

Fijn om te weten! Interessant.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:55

Ik weet niet of je misschien mijn topic voorbij hebt zien komen van mijn pony die opeens extreme angst had. Het topic heet extreme stress bij pony. Hij zat in zijn geval heel hoog in het kalium, wat dus in bijv. Subli heel veel zit. Mijn pony krijgt nu om hem rustig en in balans te houden:

1/2 kilo basisbrok van Pavo
Aanbevolen hoeveelheid magnesium per dag
Aanbevolen hoeveelheid pavo vital (vitamine en mineralenbrok) per dag
En voor het mengen zelfgemaakte lijnzaad'smurrie' (dit vinden ze vaak ook lekkerder dan gewone lijnzaad)

Hij is echt samen met trauma therapie wat hij krijgt, een compleet ander paard geworden. Veel relaxter en glimt mooi :')

Mijn dierenarts zei dus ook dat in pavo veel minder kalium zit. Misschien dat je paard daarom ook daarvan rustiger wordt..
Laatst bijgewerkt door Iilssx op 16-12-20 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 16:56

Dennis schreef:
Sommige kunnen ook ril worden als ze niet voldoende vitamine en mineralen krijgen.
En met 2x een kwartje zit je lang niet aan de aanbevolen hoeveelheid van de meeste merken.
Ook iets om mee te nemen in je zoektocht.

Ja die wetenschap ben ik vaker tegen gekomen. In dit geval lijkt het mij geen logische verklaring voor gedrag want dan zou ze nu ook zo moeten reageren want van de NB krijgt ze zeker niet meer.

Ik ga dat ook uitpluizen de hoeveelheid die zij nodig is.
Voor nu durf ik niet veel meer te geven ivm gedrag .
Daarom zou een vit. Korrel ideaal zijn. Maar voor ik weer iets aan ga schaffen wil ik uitvogelen welke het minste kans geeft op hele wakkere paarden....want dat is voor het paard ook dikke ellende, nog meer stress

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 16:59

Iilssx schreef:
Ik weet niet of je misschien mijn topic voorbij hebt zien komen van mijn pony die opeens extreme angst had. Het topic heet extreme stress bij pony. Hij zat in zijn geval heel hoog in het kalium, wat dus in bijv. Subli heel veel zit. Mijn pony krijgt nu om hem rustig en in balans te houden:

1/2 kilo basisbrok van Pavo
Aanbevolen hoeveelheid magnesium per dag
Aanbevolen hoeveelheid pavo vital (vitamine en mineralenbrok) per dag
En voor het mengen zelfgemaakte lijnzaad'smurrie' (dit vinden ze vaak ook lekkerder dan gewone lijnzaad)

Hij is echt samen met trauma therapie wat hij krijgt, een compleet ander paard geworden. Veel relaxter en glimt mooi :')

Mijn dierenarts zei dus ook dat in pavo veel minder kalium zit. Misschien dat je paard daarom ook daarvan rustiger wordt..

Zo ontzettend fijn voor je pony en ook voor jou! Dat is wat je graag wil de juiste voeding en balans vinden.

Echter is het echt een puzzel.wat per paard verschilt merk ik wel.
Heel veel reageren energievol op de pavo vital en pavo brok.

Ik neem het wel mee in mijn zoektocht

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 17:00

@Mairead

Ik ga dit eens uitzoeken

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:30

Ik heb een heel wakker paard gekregen nadat ik pavo fibrebeet ging voeren. Ik denk een combi van teveel energie geven en de luzerne, maar zeker weten doe ik het niet. Feit is wel dat hij, nu hij weer pavo Basic+, speedibeet en pavo vitaminekorrels krijgt (en wat bach bloesems), enorm gekalmeerd is. Ook heb ik een kuur MasticHorse gegeven om zijn maag tot rust te brengen mocht er iets van maagzweer of irritatie zijn geweest.
Ik gaf eerst een vitaminekoek (van Aveve) maar daar zit haver en best veel suiker in. Nu dus de vitaminekorrel van Pavo.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:40

Gek eigenlijk, ik ben ook sereen gaan voeren aan mijn welsh kruizing met het idee om haar wat relaxed te krijgen. Nu voer ik nog maar 2 weken. Merk nog geen verschil... afgaande op wat er vermeld word bij het voer zou je denken dat ze wat rustiger zou worden. En inderdaad zetmeel en suiker wel hoog.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 20:12

maximosa schreef:
Gek eigenlijk, ik ben ook sereen gaan voeren aan mijn welsh kruizing met het idee om haar wat relaxed te krijgen. Nu voer ik nog maar 2 weken. Merk nog geen verschil... afgaande op wat er vermeld word bij het voer zou je denken dat ze wat rustiger zou worden. En inderdaad zetmeel en suiker wel hoog.

Ja klopt, per paard zo verschillend. Ik las wel positieve ervaringen daarom heb ik er toen ook voor gekozen de sereen een kans te geven.

Net als met piannisimo, ik lees dat die ook hoog in suiker zit?

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 20:13

Annemarievzr schreef:
Ik heb een heel wakker paard gekregen nadat ik pavo fibrebeet ging voeren. Ik denk een combi van teveel energie geven en de luzerne, maar zeker weten doe ik het niet. Feit is wel dat hij, nu hij weer pavo Basic+, speedibeet en pavo vitaminekorrels krijgt (en wat bach bloesems), enorm gekalmeerd is. Ook heb ik een kuur MasticHorse gegeven om zijn maag tot rust te brengen mocht er iets van maagzweer of irritatie zijn geweest.
Ik gaf eerst een vitaminekoek (van Aveve) maar daar zit haver en best veel suiker in. Nu dus de vitaminekorrel van Pavo.

Bijzonder dan he. In pavo basic geen luzerne dan?