Luzerne/lucerne

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Luzerne/lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 22:06

Ik voer nu een tijdje de lucerne van Hartog. Deze vind ik zelf behoorlijk 'stekelig' en mijn merrie geeft ook aan dit niet prettig te vinden. Als ik er wat kokend water op giet voor ik het voer, gaat het er wel met smaak in. Het is echt het prikkelige wat ze niet fijn vindt.

Heeft er iemand ervaringen met een ander merk, dat wat zachter is?

Ik zat te kijken naar 'purehorse', maar die adviseren dan maar 60 gram per dag. Op dit moment krijgt ze een volle voerschep, dus zou t liefst wat meer voeren. En het is erg prijzig!

Iemand suggesties?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:08

Ik vind die van vitalbix ook iets minder stekelig, en die bevat ook blad, waardoor het meer eiwitten bevat.

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:09

Is de Grasmix van Hartog een optie?
Die is niet stekelig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:09

Havens heeft lucerne in brokvorm.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:10

Om die reden ben ik overgegaan op Grasmix, ook van Hartog. Dat is een stuk zachter van structuur.

Overigens voer ik het nu helemaal niet meer. Mijn paard heeft bijna geen kiezen meer. Hij eet wel wat hooi van zijn weidegenoot mee, maar om nou speciaal gras te gaan voeren waar hij toch proppen van kauwt... Ik was iig wel tevreden over de zachtheid van de Grasmix.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:10

De luzerne in de Hartog Digest is wel super zacht !

Anders kun je denken aan luzernebrok bv van Dengie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:15

Wij hebben destijds advies gekregen van de kliniek om luzerne te voeren. Ook ik kreeg destijds opmerkingen hier op bokt dat luzerne stekelig is en niet goed voor de maag (we voeren het juist voor de maag.) Daarop heb ik de kliniek gebeld en gesproken met de behandelend dierenarts en deze zei dat het verwaarloosbaar is dat een paard last heeft van het stekelige of dat het schadelijk is. Daarbij is één voerschep (ik neem aan z'n kilo voerschep) ook verwaarloosbaar, want 1 kilo is al 4 a 5 voerscheppen. Daar verkijk je je echt op is mijn ervaring, dat is echt een emmer vol. :oo

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:17

Stekelig voor de maag was bij mijn paard het punt niet. Hij vond het te stekelig voor zijn tandvlees (naarmate hij meer kiezen kwijtraakte).

Ik maakte uit de post van de TS op dat dat bij haar paard ook het geval is, vandaar mijn reactie en advies. Maar misschien heb ik het mis. :)

Jasmijn159

Re: Luzerne/lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 22:24

Een brok is geen optie, ik voer het juist om haar wat trager te laten eten, dus een beetje blijven kauwen is wel de bedoeling :D
En het lijkt mij echt puur het stekelige tijdens het kauwen wat ze inderdaad niet prettig lijkt te vinden. Ze is ook wat kieskeurig wanneer er bijvoorbeeld een wat grovere baal hooi gevoerd wordt.. Tis niet voor niks een merrie :')

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:30

Optiform van mijten is zachter en werkt goed op de darmen. Due van mij zijn er gek op en poepen elke keer keitjes sinds ik dit geef. Dit is vooral timothee stengels uit mn hoofd. Vitalbix luzerne is ook wat minder grof
Laatst bijgewerkt door Horseloverl op 13-12-20 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:31

IngridM schreef:
De luzerne in de Hartog Digest is wel super zacht !
Anders kun je denken aan luzernebrok bv van Dengie?

Ik vind de Digest echt mooi voer, en ze vinden het erg lekker.
Wij voeren ook Daily Plus van Pavo, dat is ook wat zachter en iets goedkoper dan de Digest.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:35

Agrobs heeft lucerne cobs, die zijn lekker zacht, maar moet je wel een kwartiertje laten weken. Zit ook wat minder zetmeel/suiker in dan die van hartog

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 22:37

Hartog senior care is heel zacht

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 08:10

Vetcur heeft de Wellness Mix, dat is heel zacht van textuur. Weet zo niet of ze nog meer ruwvoerproducten hebben, maar een stalgenoot voert dat en dat voelt heel fijn aan

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 08:18

Die van mij vindt het ook al prima met een scheut koud water erdoor, misschien net zo makkelijk? Dan hoef je niet te wachten tot het is afgekoeld ofzo maar kan je het meteen geven
Laatst bijgewerkt door Sintara op 14-12-20 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 08:18

Jasmijn159 schreef:
Ik voer nu een tijdje de lucerne van Hartog. Deze vind ik zelf behoorlijk 'stekelig' en mijn merrie geeft ook aan dit niet prettig te vinden. Als ik er wat kokend water op giet voor ik het voer, gaat het er wel met smaak in. Het is echt het prikkelige wat ze niet fijn vindt.

Heeft er iemand ervaringen met een ander merk, dat wat zachter is?

Ik zat te kijken naar 'purehorse', maar die adviseren dan maar 60 gram per dag. Op dit moment krijgt ze een volle voerschep, dus zou t liefst wat meer voeren. En het is erg prijzig!

Iemand suggesties?

Waaraan merk je dat ze het niet fijn vindt? Ben ik even benieuwd naar.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 08:54

Ik hsb, volgens mij van hartog, wel eens een luzerne mix gehad doordat het een mix is was het beduidend minder stekelig. Luzerne zelf is gewoon wel stekelig maakt niet uit welk merk.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:01

Ik heb de lucerene van vitalbix en die vind ik fijner dan die van pavo daily plus. Denk kwa stekeligheid dat beide het zelfde is. maar vind die van pavo wat stoffiger. Maar ben ook nog wat zoekend

Beide paarden krijgen maar 2/3 handjes lucerene gewoon om hun bakjes wat op te vullen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:31

Ik vond de hartig Lucerne ook stekelig en mijn paard at het met lange tanden dus leek het zelf ook onprettig te vinden.
Ze eet de grasmix van Hartog vele malen beter. En die voelt ook heel zacht aan. De digest is mooi voer maar wel een slagje duurder, dat zou ik enkel voor vertraging van het eten niet de investering waard vinden.

Ik heb ook wel eens een pak Mix van Havens gegeven, die ging er ook goed in.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:41

Ik heb een poos terug grasmix gehad van marstall en dat was echt heel stoffig.
Is de grasmix van hartog minder stoffig? Gezien luchtwegklachten.
Hier word de hartog lucerne wel met smaak gegeten. Ik vind hem juist mooi zacht. Die van subli is zelfs pijnlijk om te pakken.

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:37

Saaams schreef:
Ik heb een poos terug grasmix gehad van marstall en dat was echt heel stoffig.
Is de grasmix van hartog minder stoffig? Gezien luchtwegklachten.
Hier word de hartog lucerne wel met smaak gegeten. Ik vind hem juist mooi zacht. Die van subli is zelfs pijnlijk om te pakken.

De Grasmix van Hartog is niet stoffig.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:39

Dat is ook een beetje mijn probleem met de hartog lucerne, om die reden ga ik nu mijn zak opmaken en dan de brok proberen. Die is ook gewoon van hartog, ben erg tevreden van het merk dus ga eens kijken of de brok even goed is voor mijn paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:43

Nouvel schreef:
Ik vind die van vitalbix ook iets minder stekelig, en die bevat ook blad, waardoor het meer eiwitten bevat.

Die vindt mijn paard ook het lekkerste. Minder stekelig en blijkbaar smakelijker als alle andere merken die ik geprobeerd heb.

Hartog werd uit de bak gegooid. (Wel later van de grond gegeten, maar dan lag de helft al buiten de box.) Grasmix vond ze ook niet geweldig, dit is eigenlijk de 1e die ze echt normaal op eet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:46

Ik vind luzerne ook veel te stekelig en mijn paard wil het niet eten. Ze kan er ook niet bijster goed tegen. Snel jeuk en dikke stalbenen als ze luzerne krijgt. Ik voer nu grasmix van hartog. Daar heb ik zelf een veel beter gevoel bij en paardlief vindt het super lekker.

trysteffyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 18:55

Ik voer al een paar maanden lurcene van hartog maar vanmiddag viel mij op met de nieuwe zak die ik nu heb stuk grover is dan de zakken daarvoor.
Voor de rest ben ik opzich wel tevreden.