Kissing spines lendenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelaar20

Kissing spines lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 19:52

Hallo allemaal,

Mijn paard is gediagnosticeerd met kissing spines. Hij is nu ingespoten en uiteraard gaan we in de training hiermee aan de slag, maar ik ben benieuwd of er nog supplementen of behandelingen zijn waar bokkers goede ervaringen mee hebben? Ik zou graag jullie ideeën horen. Zelf ben ik hier totaal niet in thuis dus alle tips zijn welkom.
Laatst bijgewerkt door Babbelaar20 op 11-12-20 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Re: Kissing spines lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:57

Dat had mooi geweest als er een poepertje of behandeling was waardoor KS zou genezen. Zo werkt het helaas niet. Prognose is vaak heel ongunstig.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 19:59

Suzanne F. schreef:
Dat had mooi geweest als er een poepertje of behandeling was waardoor KS zou genezen. Zo werkt het helaas niet. Prognose is vaak heel ongunstig.

Ja dit is een hele helpende reactie...
Ik vraag om behandelingen of supplementen ter ondersteuning niet om de magische oplossing.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:02

Babbelaar20 schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja dit is een hele helpende reactie...
Ik vraag om behandelingen of supplementen ter ondersteuning niet om de magische oplossing.

Het zal de meest helpende reactie zijn, alleen niet wat je wilt horen. Er zijn geen supplementen die hier iets voor kunnen doen. Behandelingen kan je altijd doen maar de kans dat de kliniek daar beter van wordt dan het paard is groot. Er zijn meerdere behandelingen die kunnen worden toegepast maar stel je verwachtingspatroon wel fors bij, ze kosten veel geld en gaan vaak niet brengen wat je hoopt.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 20:11

Suzanne F. schreef:
Het zal de meest helpende reactie zijn, alleen niet wat je wilt horen. Er zijn geen supplementen die hier iets voor kunnen doen. Behandelingen kan je altijd doen maar de kans dat de kliniek daar beter van wordt dan het paard is groot. Er zijn meerdere behandelingen die kunnen worden toegepast maar stel je verwachtingspatroon wel fors bij, ze kosten veel geld en gaan vaak niet brengen wat je hoopt.

Ik sta nog helemaal aan het begin van dit traject en het paard is jong dus ik wil zeker de behandeling van de DA proberen. Ik ben zelf altijd zeer realistisch dus het heeft niet zoveel te maken met of ik iets wel of niet wil horen. Ik zal mezelf alleen eeuwig voor mn kop slaan als ik niet onderzocht had of er naast reguliere behandelingen ook goeie ervaringen zijn met andere dingen. Vandaar mijn vraag. Ik ben op zoek naar informatie.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:34

Doe mij even een pb, mijn merrie is 8 jaar geleden gediagnosticeerd en loopt nog vrolijk rond ☺️

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 20:59

kwoot verkloot
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-20 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:00

Suzanne F. schreef:

Helaas heeft Suzanne F. wel gelijk, TS..

Vele eigenaren die denken de rijtechnische kennis in pact te hebben om het paard pijnvrij te berijden..
Vaak is inderdaad de repliek zoals hierboven staat..

Succes, gewoon er niet meer op willen rijden is het eerlijkst, dan is je paard je het meest dankbaar, hoeft zich niet te compenseren door onkunde.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:52

Kissing spines...
Heb er een 5 jarige om in laten slapen en een 14 jarige om laten pensioneren.
Ik wens je veel wijsheid toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:57

Wees wijs en maak er een grasmaaier van. Vervang het woord kissing maar door scratching. Is een betere uitleg van hetgeen er aan de hand is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 21:58

Babbelaar20 schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik sta nog helemaal aan het begin van dit traject en het paard is jong dus ik wil zeker de behandeling van de DA proberen. Ik ben zelf altijd zeer realistisch dus het heeft niet zoveel te maken met of ik iets wel of niet wil horen. Ik zal mezelf alleen eeuwig voor mn kop slaan als ik niet onderzocht had of er naast reguliere behandelingen ook goeie ervaringen zijn met andere dingen. Vandaar mijn vraag. Ik ben op zoek naar informatie.

Snap ik. Die van mij was 4 jaar. Het is echt ontzettend zuur. Maar tenzij je een geldboom in de tuin heb kan je beter realistisch zijn. Je zegt dat je dit bent maar als je vraagt om behandelingen of supplementen dan ben je dat toch niet genoeg. Ja, er zijn wat behandelingen, deze kan je vinden als je googlet, oa mesotherapie. Maar het kost allemaal heel veel geld en de resultaten zijn matig, het is net wat het doel is met het paard. Daarom je verwachtingen ernstig bijstellen, zeker als het paard nog jong is.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 11-12-20 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:06

Tegenover alle paarden met problematische kissing spines staan er net zoveel paarden die prima functioneren ondanks catastrofale rug foto's. Het ene paard functioneerd er beter mee dan de andere, dat is wat we weten. Ik vindt kissing spines helemaal niet spannend... ik wil geen paarden met slechte rug foto's omdat ze voor de handel minder aantrekkelijk zijn... als ik never nooit of niet zou willen of hoeven te verkopen maakte die rug foto's helemaal niets uit.

Jorissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:07

Hier een 13 jarige met pensioen door kissing spines.
Met 3,5 jaar ontdekt in zeer lichte vorm, met vele fysio behandelingen, super goede hoefsmid en echt goede begeleiding qua les en dan niet alleen rijden maar vooral veel vanaf de grond trainen. Een aantal jaar recreatief leuk kunnen rijden.
Met 11 jaar oud en een klap van een ander paard op de wei en geblesseerd geraakt en op wat stap ritjes na alleen maar gedokterd. Nu dus met pensioen zolang ze nog pijn vrij kan genieten.
Qua supplementen nooit verschil gemerkt terwijl ik wel heel veel heb geprobeerd.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:08

Een paard met KS hoeft echt niet meteen afgeschreven te worden! Hoe is hij/zij onder het zadel? Toont ze veel pijn?
In welke gradatie is de KS?
Wat zijn je doelen?
Mijne heeft het in hele lichte mate en heeft er klinisch geen last van. Je kunt iets van mesotherapie, laten inspuiten of zelfs laten opereren. Op FB is er ook een groep voor mensen met een paard met KS.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:09

JeanneV schreef:
Tegenover alle paarden met problematische kissing spines staan er net zoveel paarden die prima functioneren ondanks catastrofale rug foto's. Het ene paard functioneerd er beter mee dan de andere, dat is wat we weten. Ik vindt kissing spines helemaal niet spannend... ik wil geen paarden met slechte rug foto's omdat ze voor de handel minder aantrekkelijk zijn... als ik never nooit of niet zou willen of hoeven te verkopen maakte die rug foto's helemaal niets uit.

Nee, als ze geen symptomen vertonen niet. En ja die zijn er ook. Maar heel vaak zijn er helaas wel symptomen waardoor deze diagnose eruit komt. En die kunnen best vaag zijn, ik had het bij die van mij nooit verwacht. En de rugfotos waren eigenlijk nog dramatischer dan de symptomen. De kliniek kon zich niet voorstellen dat ik hier een jaar fijn mee rondgereden had voor er vage kreupelheden kwamen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:12

om antwoordt te geven op de gestelde vraag.... nee, er bestaan geen supplementen om kissing spines te ondersteunen. ik zou je paard wel elk half jaar laten nakijken door een sport dierenarts.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:12

De ernst lijkt me ook nog wel van invloed voordat je zo’n dier helemaal afschrijft. Mijn vorige paard had een lichte vorm van kissing spines; achteraf gezien vermoedelijk veroorzaakt door een combinatie van verkeerde training en natuurlijke aanleg. Hij had lichte röntgenologische afwijkingen, en is na behandeling door de DA nog ca. Een halfjaar gerevalideerd door een andere ruiter ivm fysiotherapie op tweewekelijkse basis als ik het me goed herinner. Na een aantal weken ben ik hem zelf bij gaan rijden onder begeleiding van fysio en na verloop van tijd heb ik het geheel weer overgenomen. Ik denk niet dat hij geheel pijnvrij is geworden, maar zolang hij elke dag beweging kreeg waarbij hij ook zijn rug moest bollen was het wel een heel happy paard wat graag wou lopen. Na ca vijf jaar heeft de DA hem uit interesse nogmaals op de foto gezet en bleek er geen verslechtering te zien.
Ja, het heeft geld gekost, nee, het was niet altijd leuk. Het was wel verschrikkelijk leerzaam, ik heb er veel beter en met veel meer losheid en ontspanning door leren rijden en het paard heeft nog 13 jaar uiterst vrolijk mee rondgelopen (is uiteindelijk ingeslapen wegens blessure aan een achterheen).

Voor de daadwerkelijke vraag, ik voerde glucosamine en chondroitine bij, en had de indruk dat hij er baat bij had, maar naast kissing spines had hij een lichte kraakbeenbeschadiging in 1 kogel, ik durf dus niet te zeggen waar het precies een positief effect op had.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:51

Mijn intussen 17-jarige ruin met KS staat blij op de wei sinds zijn 15de. Buiten een keertje wandelen doen we niks meer. De prognose is vaak slecht en echt een goed rij-paard ga je er meestal niet meer aan hebben, toch zeker niet pijnvrij.

Ik heb een tijdje duivelsklauw gegeven. Ik heb ook een tijdje metacam gegeven om te kijken of hij zich anders ging gedragen/lopen. Gelukkig bleef dat hetzelfde waardoor ik ernstige pijn als weidepaard kon uitsluiten. Er bestaan geen supplementen om het te verbeteren, enkel om te verdoven.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:55

Waarom perse op een paard die iets mankeert willen rijden?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:01

Paard van Feline (van YouTube) heeft dit toch ook? Daar wordt de hele kast opengetrokken met middeltjes/behandelingen etc. Wellicht dat je daar nog wat uit kan halen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:07

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:10

Ts wat was de reden dat je je paard hebt laten onderzoeken en hoe zien de foto’s er uit?

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:18

Je zou door grondwerk kunnen proberen zijn buikspieren te trainen en zijn bekken laten kantelen door het reflex met b.v. 2x hoefenkrabbers en dan ga je achter je paard staan (als hij veilg is) anders in de box achter de boxdeur gaan staan en iemand bij het hoofd, dan bovenop de billen beginnen en naar beneden glijden. Ik hoop dat je aan iemand kunt vragen het voor te doen, een osteopaat b.v.
Ook de oefening hoofd tussen de voorbenen naar beneden vragen met wat lekkers (zonnegroet heet het geloof ik).
En wat ons paard van 6 jaar
Afbeelding
met 4 wervels kissingspines nog wel kon was zonder pijn voor de menwagen lopen.
Afbeelding

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:23

Lees mijn verhaal anders maar eens als je je verveelt. Is een ontzettend knap, maar bovenal lief paard. Ik heb niet voor niets foto's laten maken en ik vermoed jij ook niet ts.

Ik heb idd zo ongeveer elk lapmiddeltje al gehoord en voorgeschoteld gekregen en de pest is, als ik hem zo zie donderjagen met zijn vriendje, krijg ik zelfs de neiging om er een zadel op te gooien, zo fantastisch loopt hij. Maar ik heb hem beloofd dat dit nooit meer gaat gebeuren en dus kan ik hem niet terug brengen. Voor het paard zelf helemaal goud, alleen voor mij is het ontzettend zuur.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:25

Babbelaar20 schreef:
Hallo allemaal,

Mijn paard is gediagnosticeerd met kissing spines. Hij is nu ingespoten en uiteraard gaan we in de training hiermee aan de slag, maar ik ben benieuwd of er nog supplementen of behandelingen zijn waar bokkers goede ervaringen mee hebben? Ik zou graag jullie ideeën horen. Zelf ben ik hier totaal niet in thuis dus alle tips zijn welkom.

Wat nodig is zijn sterke psoas spieren.
Die training kun je ondersteunen met een supplement dat spieropbouw helpt.
(Kleine instinker: de psoas is veel dunner dan de spieren die de rug hol trekken. Bij pijn is het dus geen doen, want de dikste spieren trekken het hardste.)

En verder beginnen met grondwerk, de psoas rekken met wijken- van- af- de-grond, opbouwen met schouderbinnenwaarts/ buitenwaarts vanaf de grond
en als het aan de orde is,
paard is grondig bevestigd in het kort maken van de onderlijn en lang maken van de bovenlijn,
het eerste jaar in de verlichte zit rijden en nadrukkelijk 'de neus er uit' en die schoftlift maken.
(Op zich niet super moeilijk, maar je moet het wel precies weten en exact doen en bij mij op stal zijn de paarden met 'een schoftlift onder het zadel' beslist zeldzaam.)