Even een korte situatieschets.
Ik kocht enige tijd geleden 2 jaarling merries, een onvoorziene tweeling die ondertussen zonder problemen de leeftijd van 17maanden hebben. Ze zijn bij geboorte volledig opgevolgd door de kliniek en gezond verklaart. Ze zijn springgefokt met goede papieren, waarvan ik eventueel enkele veulentjes in de toekomst zou van willen.
Nu is de grootste van de 2 na een maand beginnen manken in draf. Dit niet elke pas, maar vooral na gek te doen. Ook niet in stap of galop.
Dit houdt nu al 2 maanden aan dus ik heb haar rechterbeen op foto laten zetten....
Conclusie van mijn veearts: botafwijking waarbij artrose op de rechterkogel gevormd kan worden. Ze krijgt BoneKare bij als supplement op aanraden van de veearts. Hij raad dan ook aan volgend jaar opnieuw een RX te nemen om te zien of er artrose al is gevormd.
Wat kan hieraan gedaan worden qua operatie? Alsook kan iemand de RX foto ‘lezen’ en concreet uitleggen hoe en wat er op te zien is, want mijn veearts heeft hier zeer weinig uitleg over gegeven alsook een heel wisselende uitleg! (Eerst was er 50/50 kans op artrose en nu ineens zou ze al artrose hebben).
Het lijkt alsof ze geen pijn heeft daar ze gewoon gek blijft doen in de weide. Maar ik zit wat met de handen in het haar... wat moet ik doen met haar? Ze is nog zo jong... en ik wil haar niet meteen afschrijven.