Een soort van volg-topic aangemaakt voor mijn pony, die momenteel in de kliniek staat.
Mijn lieve Dante heeft een voorhoofdsholtes ontsteking. Misschien kunnen sommige herinneren dat mijn pony Dante een tijd geleden een snotneus had, in April al, en die is toen behandeld met antibiotica en eigenlijk heel goed weggebleven.
Het begon eigenlijk vorige week weer 1-12-2020, Dante had een snotneus (uit beide kanten) en ze lag, opzich heel rustig. Ze lag in het paddock en zag er echt niet uit. Temperatuur was op dat moment 39.1, later zelfs 39.8.
Dierenarts gebeld, die waren rondom 10.30 bij ons, koortsremmer, antibiotica en slijmverdunning. Vervolgens even aankijken. Om het idee te geven, zo stond ze er bij:

Echter ze at niet, en ze startte zelfs met rollen en flemen. Dit was allemaal nog dezelfde dag, ik denk rond 15.30 uur. Wederom de dierenarts gebeld, maar die was op dit moment erg druk, dus de kliniek gebeld waar Dante bekend bij is. Deze zijn direct gekomen. Pony is gesondeerd, om te kijken of er teveel in de maag zat, en tevens is er bloed afgenomen, een snel-swap-test op Rhino, Droes en Influenza en heeft ze heel wat paraffine gehad. Daarbij kreeg ze een pijnstiller geïnjecteerd. Om een idee te geven:

Ze lag op zich heel rustig. Eigenlijk knapte ze enorm op daarna. Ze voelde zich beter. Wel bleef ze liggen, maar zolang ze rustig lag konden we het eigenlijk wel een beetje loslaten.
Ik ben op een gegeven moment rondom middernacht naar huis gegaan, nadat ik overleg had met de kliniek.

De volgende dag belde de kliniek terug; Dante haar bloedwaarden toonde ontstekingen aan, en haar leverenzymen waren ook niet goed. Ook de sneltesten waren terug, en Dante had geen Droes, Rhino of Influenza. Dante at nog niet, en ze had ook nog niet gemest. Best wel veel contact gehad die dag, maar ze maakte zich niet druk om het mesten. Ze was niet koliekerig. Even het advies gehad met haar te gaan grazen en dit wilde ze wel. Pony was direct ook een stuk helderder.

Uiteindelijk heeft ze om 15.30 ook gemest, ruim 30 uur later. Afgesproken met de dierenarts het zo even te laten, ze at geen hooi, maar wel gras en ook pulp en slobber wilde ze wel. Ze mestte, en dankzij de koortsremmer had ze ook geen koorts. Wel afgesproken de antibiotica behandeling stop te zetten, pony at nog lang 3/4 van de ruwvoer niet, en om orale antibiotica te geven, moest ze dat wel doen.
De volgende dag (donderdag) kwam de dierenarts weer, eigenlijk zouden we starten met penicilline spuiten. Even goed overleg gehad, hoe of wat. Ik wilde eigenlijk wel weten waar het vandaan kwam. Tanden waren tenslotte gedaan, en hier was niets geks te zien. Uitvloeiing uit de neus stonk ook niet.
Er is dus vrijdags niet veel gedaan, we hebben haar een opkikker gegeven zodat ze wat meer zou eten, en gezien ze bekend was met maagzweren zijn we weer gestart met de ulcergoldspuiten. Hierna ging haar eetlust aanzienlijk omhoog. Afgesproken de dag erna pony op te laden en naar de kliniek te gaan.

Vrijdag:
Er is een scopie gemaakt, en echter zagen we hier heel veel kaasachtige pus. Ook een behoorlijke bal in haar neus, maar geen echte aanleiding van wat er nou precies was, dus besloten ook nog rongtenfotos te maken. Hierop was te zien dat alle holtes aangetast waren met pus, en een behoorlijke verdikking. Al met al kwam het dus neer op een voorhoofdsholteontsteking die vergevorderd is. Besloten haar woensdag (09-12) operatief te laten helpen. Ze gaat volledig onder narcose en ze boren een gat in haar schedel om daarna een “drain” te plaatsen en om al die sinussen te gaan spoelen. Verwachting is dat ze sowieso een week op de kliniek staat.

Het weekend heeft ze gewoon op stal gestaan, en heeft ze lekker hier en daar gras gegeten, volgepropt met pulp. Hooi laat ze nog steeds liggen, maar dat zou kunnen omdat ze er teveel op moest kauwen, en dat dan pijn zou doen.
Dus daar zijn we dan, gister heb ik Dante alvast naar de kliniek gebracht, en morgen wordt ze geopereerd. Zometeen ga ik even naar haar toe. Ze heeft nogal last van “verlatingsangst” dus toen ik haar gister alleen liet was het ook echt een zielig angstig hoopje.

Voor de nieuwsgierige heb ik dus maar een topic aangemaakt. Ik vind het echt heel spannend, het is maar een kleine Shetlander haha.
In ieder geval, ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes