Rasp? Mijt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoppie

Rasp? Mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 22:37

Hey iedereen,
heb al meerdere topics hiervan voorbij zien komen maar ik wilde het toch eventjes neerzetten. Wat is dit? Ik heb de dierenarts gebeld en die raadde aan met betadine shampoo, moet ik dit dan meerdere keren per dag doen of om de 2 dagen? Ze heeft er geen jeuk aan en ik mag er gewoon aanzitten van haar. Het zit alleen op haar achterbenen en korstjes enzo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Snoppie

Re: Rasp? Mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 22:41

Afbeelding
(Niet mijn foto!!!)

Het lijkt heel erg hierop met die korstjes en spikkeltjes.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:44

Zoek eens op friesian expert oil. Wordt veel ingezet bij mok, rasp en mijt bij langbehaarde benen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:53

Ik zou oppassen met die betadine shampoo, ik zou de wondjes er een keer mee wassen en goed uitspoelen. Op de foto lijkt alles nog op de benen te zitten? Alleen wassen als het nodig is, ik zou het verder zo droog mogelijk houden. Ik kan het op jouw foto’s niet echt goed zien, maar ik vind het niet echt op de foto van het sokkenpaard lijken eerlijk gezegd het ziet er wat roder uit? Heeft de dierenarts je paard ook echt gezien? Wat dacht die dat was dan?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:00

Als je het zeker wil weten zou je een afkrabsel moeten laten maken.

Van wat ik van de foto kan beoordelen ziet het er niet persé uit als (heftige) mijt.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 23:49

Pallatin schreef:
Ik zou oppassen met die betadine shampoo, ik zou de wondjes er een keer mee wassen en goed uitspoelen. Op de foto lijkt alles nog op de benen te zitten? Alleen wassen als het nodig is, ik zou het verder zo droog mogelijk houden. Ik kan het op jouw foto’s niet echt goed zien, maar ik vind het niet echt op de foto van het sokkenpaard lijken eerlijk gezegd het ziet er wat roder uit? Heeft de dierenarts je paard ook echt gezien? Wat dacht die dat was dan?

Op stal werd tegen mij gezegd dat ik het niet moest uitspoelen anders had het geen nut. Dit is dus blijkbaar lariekoek? Moet ik het wel uitspoelen? Zo ja na hoeveel minuten in laten trekken?

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 23:50

upendo schreef:
Als je het zeker wil weten zou je een afkrabsel moeten laten maken.

Van wat ik van de foto kan beoordelen ziet het er niet persé uit als (heftige) mijt.

Ik had gebeld voor een afkrabsel maar DA zei dat ik eerst met betadine shampoo moest kijken of dat zou helpen en als dat niks doet ik haar dan weer moet contacten.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 23:51

Pallatin schreef:

De reden waarom het er nu niet meer zo uit ziet is omdat ik het er uit geborsteld had enzo, later bedacht ik me dat ik daar even een foto van had moeten maken maar ja toen al te laat.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 08:46

Snoppie schreef:
Pallatin schreef:

Op stal werd tegen mij gezegd dat ik het niet moest uitspoelen anders had het geen nut. Dit is dus blijkbaar lariekoek? Moet ik het wel uitspoelen? Zo ja na hoeveel minuten in laten trekken?

Betadine zalf laat je zitten, betadine shampoo spoel je uit.

Als je ergens foto's van wilt nemen, altijd doen voor insmeren met betadine, dan is het beter te zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:01

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 12:16

ellepel schreef:
de gebruiksaanwijzing staat wel op de betadineverpakking.
dus zo moet je het ook doen.

zit dit op het pijpbeen?
dan is het denk ik canon bone dermatitis.
lees dit even:

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/schi ... is/129658/

Was geen nieuw flesje dus dat papiertje was er helaas al af
Ja op het pijpbeen

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 20:16

Vandaag weer gekeken, het lijkt voor me gevoel cleaner maar ik heb geen idee

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:22

Dat gele is wel iets van wondvocht, dan zijn het wel een soort wondjes. Waarvan dan ook...het ziet er nu iig schoon uit, ik zou het nu de komende dagen echt even droog houden en niet wassen. Dat kan ook irriteren. Mochten de benen vies zijn met zand oid zachtjes afborstelen en schoonmaken met een schone droge handdoek. Op korstjes smeerde ik wat sudocreme bij mijn paard, dat leek het beste te werken. Ik moet wel zeggen dat die van mij iets soortgelijks had afgelopen zomer, ik denk een combinatie van weidegang en zonlicht. Toen het weideseizoen over was, waren de plekjes zo weg.... :?

JorisV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:31

Om een beter beeld te krijgen, ga je eerst moeten scheren. Zo weet je als er meerdere wondjes zijn en mijten houden niet van kort geschoren poten. Wassen is de beste optie. Ik denk aan shampoo zoals doterra body wash, terrashield, pepermunt. In feite shampoo met essentiële oliën. Wrijf de benen na het wassen paard in met diatomeeënaarde. Wasbeurt na 10 dagen herhalen.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:47

Stampt je paard met dat been? Dan is het mijt. Van de jeuk gaan ze stampen.
Mijn dierenarts raadt dan wassen met sebacil

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:58

Ik zou je ook als advies willen geven om de aangedane plek te scheren en ruim erom heen. Dan kun je veel beter zien wat er aan de hand is en of het beter of slechter wordt. Ook behandelen gaat beter omdat je dichter op de huis komt.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 23:51

Voor me gevoel ziet het er beter uit maar dat kan ook zo zijn omdat ik heel graag wil dat het er beter uitziet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 23:54

Kaatje81 schreef:
Ik zou je ook als advies willen geven om de aangedane plek te scheren en ruim erom heen. Dan kun je veel beter zien wat er aan de hand is en of het beter of slechter wordt. Ook behandelen gaat beter omdat je dichter op de huis komt.

Hoe moet ik dat doen? Ze heeft overal wondjes op haar benen. Die zijn alleen niet zo goed te zien op de fotos maar als je met je hand er langs gaat voel je ze wel.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 00:03

Het lijkt wel erg op mijt. Vooral die gele korstjes. Mijt zit meestal ook in de kootholte. Mijt gaat niet weg met betadine. Wassen met sebacil helpt wel. Staat hierboven ook al ergens. Je hoeft overigens niet het hele paard te wassen. Alleen de benen is genoeg. Wel herhalen na een dag of 7 tot 10. en misschien nog wel een keer.
Het is wel erg besmettelijk, maar desondanks krijgen niet alle paarden op dezelfde stal er last van.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 14:40

Zo ziet het er nu uit, het is vooral heel droog en is ook wat hogerop de benen gegaan.
Dat haar haren een beetje raar eruit zien op die ene foto komt doordat ik even met mijn handen er doorheen was gegaan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:26

dat zijn best wel veel schilfertjes he.
kun je die ook makkelijk weg poetsen?
hoe gaat het verder?

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 15:17

ellepel schreef:
dat zijn best wel veel schilfertjes he.
kun je die ook makkelijk weg poetsen?
hoe gaat het verder?

Ja, hoe meer je ook borsteld hoe meer schilfers er komen. Voorderest zit er volgens mij wel verbetering in maar het zit nu ook hogerop dus ik weet niet of dat dan goed is. Of het dan verergert zeg maar. Ik denk dat ik misschien wat sudocreme ga kopen want ik hoor daar hele goede dingen over.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:27

Kijk even naar de link van ellepel.
Canon bone dermatitis, dat zou het best kunnen zijn.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 00:13

Morgen gaan we naar de kliniek met jinx. Toch maar het zekere voor het onzekere, ik wil niet dat ze zometeen ook nog risico loopt op einschuss (ik hoop echt dat ze dit nog niet heeft). Ik houd jullie op de hoogte

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 09:16

ben wel benieuwd,als het er nou nog zit is dat inderdaad wel vreemd.
hoop dat het mee valt!