luchtzuigen!!!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CBarrelracer

luchtzuigen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 00:07

hii allemaal,

ik heb nu 5 jaar een paint in mijn bezit die aan luchtzuigen doet.
oorzaak: verveling op stal
ik heb hem al helemaal laten controleren door de dierenarts om maagzweren etc uit te sluiten hij doet dit dus echt als stal ondeugd.
ik had hem eerst op pension staan waar ik hem snel weg had gehaald en op een stukje bij een boer had gestald waar hij 24/7 buiten stond met onbeperkt voordroog.
in 2019 zijn we verhuisd en zijn alle paarden aan huis komen te staan en beschikken ze nu over 3 open boxen met extra overkapping, een zandpaddock (uitloop) van 11 bij 31) en daaraan een track.
we voeren onbeperkt droog hooi.
maar nogsteeds blijft het luchtzuigen, nu vind ik het niet erg dat hij het doet maar hij sloopt alles, hooibakken, voerbakken (we hebben nu losse flexibele voeremmers die op de grond gezet word zodat hij ze niet kan slopen), planken trekt hij overal vanaf, dekens sloopt hij.
ik wil eigenlijk een band proberen omdat hij verder alles heeft wat hij nodig heeft en geen stress heeft.
nu hoor ik veel verschillende verhalen hierover maar eigenlijk alleen maar verhalen van paarden die op stal staan.
nu vroeg ik mij af zijn er mensen die dit ¨probleem¨ ook hebben en ook voor een band hebben gekozen?
hoe ging het bij jullie in de praktijk, kwam er meer stress? werd de situatie voor paard en eigenaar fijner? hoe ging het paard zich gedragen? nu weet ik dat het natuurlijk per paard verschilt maar hoor erg graag wat ervaringen van paarden die 24/7 buiten staan met onbeperkt hooi en evt track.

(hou het vriendelijk aub :D )

Avalanche

Re: luchtzuigen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 00:14

De mijne doet het heel af en toe. Stress denk ik.

Luchtzuigbanden kunnen serieuze schade aan het strottenhoofd geven, imo is het middel dan erger dan de kwaal. Ik geef haar iets waar ze op mag zuigen, en er wordt niets meer gesloopt :)

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 00:29

Avalanche81 schreef:
De mijne doet het heel af en toe. Stress denk ik.

Luchtzuigbanden kunnen serieuze schade aan het strottenhoofd geven, imo is het middel dan erger dan de kwaal. Ik geef haar iets waar ze op mag zuigen, en er wordt niets meer gesloopt :)

ik had hem ook iets gegeven idd waar hij op mag zuigen maar dat laat hij links liggen en sloopt bijna alles.
ze zijn hier al heel vaal ontsnapt omdat hij het hek kapot gezogen had (rende ook door de draden heen helaas maar dat hebben we nu verholpen)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:00

Goh wat apart dat hij met zijn zuigen ook dingen kapot maakt. Dat is namelijk niet altijd zo. Ik vermoed ook dat dat nog wel eens los van elkaar kan staan, maw dan zou een band niks oplossen. Heb je geprobeerd om alles met een flinke klap stroom af te zetten?

Natuurlijk kan je het een week ofzo proberen met een band maar eigenlijk vind ik het wat sneu, tis toch een beetje alsof je een roker dwingt te stoppen en de peuk vlakbij maar net buiten zijn bereik neerlegt..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:13

Heb je al laten kijken (of behandelen) naar maagzweren? Zolang/als die er zijn, zal hij niet snel stoppen met (veel) luchtzuigen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 08:52

dat zou ik ook eens proberen, als hij zo extreem blijft luchtzuigen dan zou dat heel goed met maagklachten te maken kunnen hebben

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 09:45

Luchtzuigen kan ook een manier zijn om met pijn om te gaan. Heb je daar wel eens naar gekeken? Dat kan van alles zijn, ik kende er eentje die had een pijn in de hoeven door hoefbeen vertakkingen die kapot waren. Die deed zoveel luchtzuigen, zelfs onder het zadel.

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 12:43

troi schreef:
Goh wat apart dat hij met zijn zuigen ook dingen kapot maakt. Dat is namelijk niet altijd zo. Ik vermoed ook dat dat nog wel eens los van elkaar kan staan, maw dan zou een band niks oplossen. Heb je geprobeerd om alles met een flinke klap stroom af te zetten?

Natuurlijk kan je het een week ofzo proberen met een band maar eigenlijk vind ik het wat sneu, tis toch een beetje alsof je een roker dwingt te stoppen en de peuk vlakbij maar net buiten zijn bereik neerlegt..

ja stroom hebben we geprobeerd maar hij gaat ertussendoor om alsnog verder te kunnen
ik vind het ook sneu maar deze situatie is natuurlijk voor beide niet fijn.
vandaar dat ik het eerst even rondvraag voordat ik het doe

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 12:49

even ter verduidelijking
- dieren arts heeft alles kwa pijn en maagzweren uitgesloten hij is volledig door de medische molen geweest
- middelen zoals antibijt en cribox al geprobeerd gaat even goed maar daarna gaat die er doorheen
- stroom geprobeerd hier gaat die slim en sneaky tussendoor om vervolgens verder door te gaan

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:03

Meld.
De mijne doet het ook. ik heb hem lichamelijk op alles na laten kijken, voerballen, likstenen, hooinetten, anti-verveling speeltjes, anti cribbox, alles!!!! heb ik geprobeerd. 24-7 hooi..maar hij blijft zuigen. Ook in de wei..geen paal, drinkbak of zichzelf is veilig. hij kan nl ook gewoon op niks zuigen..werkelijk..dreef me tot wanhoop. ik wilde door alles wat er geschreven is over luchtbanden, deze ook niet gebruiken..maar wat moet je dan...( en dat paarden het niet overnemen, heb ik voor mij persoonlijk verwezen naar land der fabelen, daar ik het zijn overbuurman zag gaan doen...dat was ook het moment dat ik de band toch heb aangedaan, zodat overbuurman geen verkeerd voorbeeld meer zag, en hij ook gelukkig niet is gaan luchtzuigen.)
Lang verhaal kort...de mijne draagt een leren band en die kunnen we relatief "los" zetten- past een vlakke hand tussen zijn strot en band zeg maar.
Is het leuk, nee. Is het nodig, ja. Hij draagt hem inmiddels 10 jr...en hoe vreselijk de band wellicht mag zijn, ik heb wel al die tijd, relatief onbezorgd, mijn vriendje. bij controlles op zijn luchtwegen zagen we geen nadelige werkingen van de band. ( scopie bij dierenarts...2 jr terug inmiddels, was dus na 8jr dragen)
Op de weide gaat ie af, paddock en stal ook in de trailer bv..moet ie aan.
Het is wat het is...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:03

Het luchtzuigen is dus niet het probleem maar dat hij alles sloopt.
ik heb een niet luchtzuiger gehad die dat deed, dus een luchtzuigband zal daar niet tegen helpen.
Hij at zelfs net gecarbeleumde palen/planken op. Niets was veilig.

Gelukkig heeft hij hier niet heel lang gestaan want hij begon zelfs aan de hoeken van de (houten)stallen te knagen.
Antibijt hielp maar tijdelijk (na 1 a 2 dagen at hij er zo weer door heen).

edit: Om pijn uit te sluiten kun evt (via de DA) hem een weekje op bv metacam zetten.

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 13:07

Buuk schreef:
Meld.
De mijne doet het ook. ik heb hem lichamelijk op alles na laten kijken, voerballen, likstenen, hooinetten, anti-verveling speeltjes, anti cribbox, alles!!!! heb ik geprobeerd. 24-7 hooi..maar hij blijft zuigen. Ook in de wei..geen paal, drinkbak of zichzelf is veilig. hij kan nl ook gewoon op niks zuigen..werkelijk..dreef me tot wanhoop. ik wilde door alles wat er geschreven is over luchtbanden, deze ook niet gebruiken..maar wat moet je dan...( en dat paarden het niet overnemen, heb ik voor mij persoonlijk verwezen naar land der fabelen, daar ik het zijn overbuurman zag gaan doen...dat was ook het moment dat ik de band toch heb aangedaan, zodat overbuurman geen verkeerd voorbeeld meer zag, en hij ook gelukkig niet is gaan luchtzuigen.)
Lang verhaal kort...de mijne draagt een leren band en die kunnen we relatief "los" zetten- past een vlakke hand tussen zijn strot en band zeg maar.
Is het leuk, nee. Is het nodig, ja. Hij draagt hem inmiddels 10 jr...en hoe vreselijk de band wellicht mag zijn, ik heb wel al die tijd, relatief onbezorgd, mijn vriendje. bij controlles op zijn luchtwegen zagen we geen nadelige werkingen van de band. ( scopie bij dierenarts...2 jr terug inmiddels, was dus na 8jr dragen)
Op de weide gaat ie af, paddock en stal ook in de trailer bv..moet ie aan.
Het is wat het is...

dit is dus precies wat ik heb.
mijn jongste van 3,5 staat vanaf dat ze 5 maanden is bij hem en begint nu ook licht trekjes van hem over te nemen richting het luchtzuigen terwijl ze alles hebben wat ze eigenlijk nodig hebben.
het is ook zeker iets wat ik natuurlijk in de gaten ga houden medisch zoals jij doet.
ik ben ook een beetje ten einde raad en wil niet dat me jongste het ook gaat doen dus ga denk ik wel een band proberen omdat ik de rest al heb geprobeerd en kijken hoe dat gaat.
heel erg bedankt voor je toelichting.

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 13:10

Brainless schreef:
Het luchtzuigen is dus niet het probleem maar dat hij alles sloopt.
ik heb een niet luchtzuiger gehad die dat deed, dus een luchtzuigband zal daar niet tegen helpen.
Hij at zelfs net gecarbeleumde palen/planken op. Niets was veilig.

Gelukkig heeft hij hier niet heel lang gestaan want hij begon zelfs aan de hoeken van de (houten)stallen te knagen.
Antibijt hielp maar tijdelijk (na 1 a 2 dagen at hij er zo weer door heen).

edit: Om pijn uit te sluiten kun evt (via de DA) hem een weekje op bv metacam zetten.

klopt helemaal hij sloopt alles, pijn is inmiddels al helemaal uitgesloten idd via dieren arts en metacam maar zelfs toen hij op metacam moest ivm hoofdwond ging hij door met luchtzuigen.
hij is nog redelijk voornamelijk op hooibakken, planken en zijn eigen dekens , stallen laat die nog met rust en knagen doet hij gelukkig ook nog niet

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:17

Oef, op mn oude werk genoeg luchtzuigers gekend, maar die sloopten niks..

Wij hadden een paard die door de band heen zoog, maar zonder band niet. En meer afleiding in de wei/paddock? Speelgoed ofzo?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:18

En meer naar buiten?

tamary

Kan je de water en hooibakken zo maken dat hij er uit kan eten en drinken met een graasmasker op? Dan wordt dingen vastpakken om te slopen een stuk moeilijker en hij heeft in elk geval een tijdje iets anders om hem bezig te houden.

Buuk

Er is hier op bokt ook een speciaal topic over luchtzuigen. Zo kwam op op bokt - door te googelen op luchtzuigen. Staan een heleboel tips in..je kan daar ook even op je gemak wellicht nog wat uithalen?
Ik geloof dat ik voor mezelf alles heb geprobeerd, maar mijn eigenwijze knollie boeit het niet...hij bleef het helaas doen. ( ben zelf ook eens zo'n beetje een week bij hem gebleven- als in 24/7...om hem op de momenten van zuigen alternatieven te bieden...resultaat is duidelijk..)

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 13:22

Es_ther schreef:
Oef, op mn oude werk genoeg luchtzuigers gekend, maar die sloopten niks..

Wij hadden een paard die door de band heen zoog, maar zonder band niet. En meer afleiding in de wei/paddock? Speelgoed ofzo?

hebben we al, verschillende ballen etc in de bomen gehangen, hooi op verschillende hoogtes, kruiden en planten krijgen ze ook, boomstammen op de track en van de zomer komt er een grind pad en hopelijk een heuvel

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 13:23

tamary schreef:
Kan je de water en hooibakken zo maken dat hij er uit kan eten en drinken met een graasmasker op? Dan wordt dingen vastpakken om te slopen een stuk moeilijker en hij heeft in elk geval een tijdje iets anders om hem bezig te houden.

graasmaskers laatst geprobeerd was binnen 10 min aan stukken gescheurd anders was dat idd een goede oplossing

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 13:23

Earth schreef:
En meer naar buiten?

hij staat 24/7 buiten op paddock paradise dus meer buiten kan niet zegmaar

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 13:39

Je zegt dat de veearts alles heeft onderzocht, maar hoe is hij onderzocht op maagzweren? Veeartsen willen nog weleens testen op aanrakingen op div plekken, maar het moet echt met een scopie.

En is er bloed afgenomen? Ik denk meer aan een tekort.

Als het management goed is en hij krijgt voldoende hooi, heeft sociaal contact en kan vrij bewegen, ga je denken aan vitamine/mineralen tekort als hij dingen pakt.

Wanneer is hij voor het laatst op zand getest en tegen behandeld? En wanneer heeft hij nog een wormenspuit gehad en welke?

Geef je iets van muesli of brok of een vitamine brok?

Wij kregen vorig jaar een luchtzuiger. Daar was ook wel een en ander nagekeken en hij stopte tussendoor wel. Kreeg ook maagcompositum.

Bij ons 24/7 buiten MET vriendjes ( wat ie niet echt gewend was ) en hij stopte vrijwel direct. Heeft ook nooit meer na eten staan luchtzuigen. Ook niks meer gegeven daarvoor.

Wel mankeerde hij wat andere dingen en kwamen die dingen er wel uit.

Een band is echt dierenmishandeling. Laat je ajb niks wijsmaken, want het is gewoon heel naar voor een paard. Je ziet het gelukkig steeds minder. Bij bepaalde stallen die ze wel gebruiken, zie je ze dan gek genoeg vaker, dus zegt toch vaak al genoeg.
Stress kan ook echt een oorzaak zijn bijv.

Dat andere paarden het overnemen in goede omstandigheden is eigenlijk een fabel. Paarden nemen het over, omdat ze in dezelfde omstandigheden leven en dus een reden krijgen om te luchtzuigen.
Wat wel ooit is bekeken; is de voorbeeld functie van leidende paarden. Een paard dat laag staat in rang in een kudde zouden andere paarden het niet van overnemen. Waar een paard hoger in rang staat bijv wel. Maar normaal zou een paard die zoiets doet geen leider zijn, omdat hij wat "mankeert". Daar zijn dus veel meningen over verdeeld.
Een jong paard kan het wel van de moeder overnemen of oudere paarden als de kudde niet groot en niet erg gemengd is.
Maar ook dat is niet altijd en 100% zo gebleken.

Als jouw paard in een kudde loopt op een track etc, zou dat haast geen problemen mogen geven voor andere paarden. Staan ze op stal, moet je testen of uit elkaar zetten gaat helpen. Maar ook daar kan het weer zijn dat door management, voer, tekorten door gelijk voeren een aanleiding kan zijn.

CBarrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-20 14:04

superpony schreef:
Je zegt dat de veearts alles heeft onderzocht, maar hoe is hij onderzocht op maagzweren? Veeartsen willen nog weleens testen op aanrakingen op div plekken, maar het moet echt met een scopie.

En is er bloed afgenomen? Ik denk meer aan een tekort.

Als het management goed is en hij krijgt voldoende hooi, heeft sociaal contact en kan vrij bewegen, ga je denken aan vitamine/mineralen tekort als hij dingen pakt.

Wanneer is hij voor het laatst op zand getest en tegen behandeld? En wanneer heeft hij nog een wormenspuit gehad en welke?

Geef je iets van muesli of brok of een vitamine brok?

Wij kregen vorig jaar een luchtzuiger. Daar was ook wel een en ander nagekeken en hij stopte tussendoor wel. Kreeg ook maagcompositum.

Bij ons 24/7 buiten MET vriendjes ( wat ie niet echt gewend was ) en hij stopte vrijwel direct. Heeft ook nooit meer na eten staan luchtzuigen. Ook niks meer gegeven daarvoor.

Wel mankeerde hij wat andere dingen en kwamen die dingen er wel uit.

Een band is echt dierenmishandeling. Laat je ajb niks wijsmaken, want het is gewoon heel naar voor een paard. Je ziet het gelukkig steeds minder. Bij bepaalde stallen die ze wel gebruiken, zie je ze dan gek genoeg vaker, dus zegt toch vaak al genoeg.
Stress kan ook echt een oorzaak zijn bijv.

Dat andere paarden het overnemen in goede omstandigheden is eigenlijk een fabel. Paarden nemen het over, omdat ze in dezelfde omstandigheden leven en dus een reden krijgen om te luchtzuigen.
Wat wel ooit is bekeken; is de voorbeeld functie van leidende paarden. Een paard dat laag staat in rang in een kudde zouden andere paarden het niet van overnemen. Waar een paard hoger in rang staat bijv wel. Maar normaal zou een paard die zoiets doet geen leider zijn, omdat hij wat "mankeert". Daar zijn dus veel meningen over verdeeld.
Een jong paard kan het wel van de moeder overnemen of oudere paarden als de kudde niet groot en niet erg gemengd is.
Maar ook dat is niet altijd en 100% zo gebleken.

Als jouw paard in een kudde loopt op een track etc, zou dat haast geen problemen mogen geven voor andere paarden. Staan ze op stal, moet je testen of uit elkaar zetten gaat helpen. Maar ook daar kan het weer zijn dat door management, voer, tekorten door gelijk voeren een aanleiding kan zijn.

hij is onderzocht doormiddel van scopie en aanraking, er is een bloed onderzoek geweest

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:11

Maagzweren is één, maar dunne darmzweren kan ook. Daar kun je met een scopie bijna niet bij, bij mensen is dat al lastig.
Heb je wel eens behandeld alsof je paard maag- en darmzweren had?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:16

Was dat wel een uitgebreide bloed onderzoek?

Er is altijd een reden en bloedonderzoek is helaas maar een momentopname.

Even voorop gesteld; Ik ben de laatste die een therapeut of een alternatieve weg raadpleegd. Maar tot nu toe toch 2x gedaan.

Eerste paard mankeerde iets, maar we kwamen er echt niet achter. Ben naar Steffie vd Laarse gegaan. Zij deed acupunctuur en ik was super sceptisch, maar ik zag het paard voor mn eigen ogen reageren. Daarna een combinatie van kruiden mee en hij knapte heel goed op.

Met een ander paard Laarakker geraadpleegd vanwege luchtweg problemen. Die begint dan met de darmflora, want daar begint alles.

Hij had ook al even een blessure en daarvoor zijn we bij een veearts en een grote kliniek geweest die beiden niks konden vinden.
Toen naar een fysio die ook dierenarts is en zij zag het gelijk. Hij toonde op 2 hele soecifieke plekken op pijn, maar toonde verder nauwelijk. Ik zag het al even, maar liep overal dood.

Waar ik normaal dus niet snel die kant op ga, zeg ik wel, bij alles traditioneel uitsluiten; kijk eens die kant op. MAAR.............bij iemand die in de basis wel echt arts is. Geen kruiden cursus of vaag verhaal.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 14:19

Hilary schreef:
Maagzweren is één, maar dunne darmzweren kan ook. Daar kun je met een scopie bijna niet bij, bij mensen is dat al lastig.
Heb je wel eens behandeld alsof je paard maag- en darmzweren had?

Dat wilde ik ook net voorstellen. Dus met omeprazole en sucralan oid.