merrie met artrose en kissing spine

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

teamshetjes

merrie met artrose en kissing spine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 21:01

beste allemaal,
ik heb een aantal vragen rondom jullie ervaringen en advies. ik zou het waarderen als mijn vragen worden beantwoord en dat als er een meningsverschil is tussen u en mij is, dit respectvol word aangeduid.

mijn merrie is nu 7. ze is toen ze 4 was ingereden en heeft daarna 2,5 jaar stilgestaan, mede door dracht en veulen.
november 2019 heb ik dr gekocht, wetende dat het een project zou zijn maar met het vertrouwen dat ze een mooi sportpaard zou worden.
helaas vanaf de eerste rit merkte ik dat er iets niet goed was. er was veel verzet tijdens het rijden: schudden met het hoofd, nek omhoog gooien, zwiepen met de staart, bokken, steigeren, niet vooruit willen, constant proberen te rennen en zo hard gaan als maar kan.
na 4 maanden heb ik de dierenarts die Fien had gekeurd laten komen om naar dr rug te kijken, maar die zei na even voelen dat er niets was en dat het volledig het karakter was.

ik heb in de maanden daarna korte periodes gereden, maar ze heeft veel in de wei gestaan en alleen grondwerk gedaan omdat ik het niet zag zitten. de periodes dat ik wel reed ging het nooit echt beter.
de osteopaat kon na lange tijd eindelijk komen (was niet mogelijk vanwege corona en ziekte).
zei wees me op een beckenbreuk en dus een scheefgroeing van de achterhand, en dat ze nauwlijks ruimte voelde tussen een aantal ruggenwervels.

we zijn bij een nieuwe DA geweest voor rontgefoto's.
daar kwamen we er achter dat ze inderdaad kissing spine had, maar ook artrose in alle 4 de bene. in beide voorvoeten en beide achterspronggewrichten.
de DA heeft me verteld dat, met de infiltratie en juiste revalidatie, ik weer volledig kon gaan werken met Fien. rijden, dressuur, springen, etc.

ik vroeg me af of dit realistisch is? zijn er mensen met ervaring met paarden met kissing spine en artrose? of mensen met paarden met 1 van de twee die denken dat ze kunnen helpen?
ik betwijfel dat springen heel verantwoord is, gezien de artrose?

ook dacht ik om misschien nu al te besluiten om dr met pensioen te doen. ze is nog zo jong en heeft nu al zo veel pijn, is het dan nog wel redelijk om te proberen te rijden?

en is het mogelijk om haar nog als fokmerrie te gebruiken? ik neem aan van niet meet de ks?

als u verder nog iets wilt zeggen of advies wilt geven doe dit dan aub respectvol.
alvast bedankt :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:05

Nee, dat is niet realistisch. Ik kan me echt niet voorstellen dat een arts dit gezegd heeft. Sowieso is Kissing Spines al een zeer ernstige diagnose maar met aan 4 benen artrose erbij is dit echt kansloos.
En het arme dier heeft ook duidelijk pijn, anders had ze zich niet zo verzet. Als sportpaard heeft ze geen toekomst meer en zelfs recreatief zou ik er nooit meer op gaan zitten. Foktechnisch moet je dit ook niet willen. Sowieso niet vanwege het ongemak in het lichaam. Over het genetische kan je discussiëren maar met pijn aan 4 benen en in de rug wil daar geen veulen in hebben.

Naar welke kliniek ben je geweest?

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 21:07

Suzanne F. schreef:
Nee, dat is niet realistisch. Ik kan me echt niet voorstellen dat een arts dit gezegd heeft. Sowieso is Kissing Spines al een zeer ernstige diagnose maar met aan 4 benen artrose erbij is dit echt kansloos.
En het arme dier heeft ook duidelijk pijn, anders had ze zich niet zo verzet. Als sportpaard heeft ze geen toekomst meer en zelfs recreatief zou ik er nooit meer op gaan zitten. Foktechnisch moet je dit ook niet willen. Sowieso niet vanwege het ongemak in het lichaam. Over het genetische kan je discussiëren maar met pijn aan 4 benen en in de rug wil daar geen veulen in hebben.

ik ben bij Equitom geweest,

ik was al bang dat het eigenlijk een beetje hopeloos was.
ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb ook van mensen geadviseerd gekregen om dr in te laten slapen gezien ze nog zo jong is, is dit echt nodig?

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 21:07

Suzanne F. schreef:

ik ben bij Equitom geweest,

ik was al bang dat het eigenlijk een beetje hopeloos was.
ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb ook van mensen geadviseerd gekregen om dr in te laten slapen gezien ze nog zo jong is, is dit echt nodig?

Suzanne F.

Re: merrie met artrose en kissing spine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:10

Dat zou mijn keuze wel zijn maar als je de mogelijkheid hebt om haar op de wei te zetten dan kan je kijken hoelang ze zich houdt op de wei. Maar vaak krijgen ze zelfs daar pijn en ongemak. En om over de kosten niet te spreken natuurlijk. Maar als de kosten het probleem niet zijn dan zou ik haar op de wei gooien.
Rijden moet je geen rekening meer mee houden. Zou ik zelf persoonlijk nooit meer doen als ik deze diagnose wist. Daar zou ik me niet meer goed bij voelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:12

Is dat de merrie die je gekocht heb om mee te springen nadat je je andere brave verkocht had?
Dat vind ik ontzettend akelig voor je dat je dan zoveel pech hebt ermee. Ik had de eerdere spanningstopics wel gezien maar hoopte dat het rijtechnisch was.
Ik ben bang dat voor jullie het avontuur hier stopt, het rijden oppakken klinkt inderdaad niet realistisch helaas. Y;(
Fokken is ook geen goed idee.
Ik moet zeggen dat ik het ook niet helemaal eerlijk vind van een DA om dure behandelingen voor te stellen die niet een hele goede prognose hebben.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:36

De dierenarts zegt dat toch niet voor niks zo? Heb je het echt goed begrepen? Hoe zou dat traject er uit gaan zien en ook niet onbelangrijk; wat gaat het kosten en hoe lang gaat het duren.

Het klinkt zoals jij het beschrijft eerlijker om in te laten slapen, hoe rot ook. Het paard weet het niet he, het is voor ons mensen alleen enorm moeilijk om zo'n beslissing over leven en dood te nemen.
Maar nogmaals de dierenarts zegt zoiets niet als hij het niet meent lijkt me. Wat een ontzettend verdrietige diagnose, sterkte.

Dressage001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 21:52

Wat een heftige diagnose, ontzettend vervelend voor jou en je paard.
De diagnose zoals jij hem beschrijft is ietwat kort door de bocht. Kissing spine is er in verschillende gradaties. Tegenwoordig is er veel mogelijk. Maar het hangt er dus af van op hoeveel wervels het is en hoe ernstig de kissing spine is. Hetzelfde geldt voor de artrose, ook hierin zijn gradaties. Van mild tot ernstig. Met milde arthrose kan een paard nog gewoon goed bewegen en zijn er weinig klachten. Wel moet je de afbraak van het kraakbeen stoppen om erger te voorkomen.

Maar wat ik zou doen: spreek je gevoel uit naar de dierenarts. Dat het jou in de oren klinkt dat er geen redden meer aan is en waarom zij wel een goed herstel voor zich zien. Equitom staat overigens zeer goed aangeschreven en ze zijn erg vooruit strevend in de behandelmethodes met heel goede resultaten. Persoonlijk zou ik daar wel vertrouwen in hebben. Mits ze een duidelijke onderbouwing hebben natuurlijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 22:07

teamshetjes schreef:
(...)
de osteopaat kon na lange tijd eindelijk komen (was niet mogelijk vanwege corona en ziekte).
zei wees me op een beckenbreuk en dus een scheefgroeing van de achterhand, en dat ze nauwlijks ruimte voelde tussen een aantal ruggenwervels.

we zijn bij een nieuwe DA geweest voor rontgefoto's.
daar kwamen we er achter dat ze inderdaad kissing spine had, maar ook artrose in alle 4 de bene. in beide voorvoeten en beide achterspronggewrichten.
de DA heeft me verteld dat, met de infiltratie en juiste revalidatie, ik weer volledig kon gaan werken met Fien. rijden, dressuur, springen, etc.

ik vroeg me af of dit realistisch is? zijn er mensen met ervaring met paarden met kissing spine en artrose? of mensen met paarden met 1 van de twee die denken dat ze kunnen helpen?
ik betwijfel dat springen heel verantwoord is, gezien de artrose?

ook dacht ik om misschien nu al te besluiten om dr met pensioen te doen. ze is nog zo jong en heeft nu al zo veel pijn, is het dan nog wel redelijk om te proberen te rijden?

en is het mogelijk om haar nog als fokmerrie te gebruiken? ik neem aan van niet meet de ks?

als u verder nog iets wilt zeggen of advies wilt geven doe dit dan aub respectvol.
alvast bedankt :)

Is wat de osteopaath voelde als bekken breuk 'hetzelfde' als de KS op de röntgenfoto?

Artrose in het spronggewricht heet in de wandeling 'spat'. Een paard kan er fiks pijn aan hebben, maar na enige tijd plus een inspuiting is het doorgaans stabiel en kan er nog een heleboel. (Als in: lekker rijden, verwacht geen dier dat hoog in de sport kan lopen.)

KS heb je in gradaties, met goed rijden:
achterbenen voor de loodlijn uit het heupgewricht van het paard,
in stap en draf het voorste achterbeen onder het zwaartepunt van de ruiter
neus voor de loodlijn uit het voorhoofd -
is er bij milde KS veel mogelijk. Rechtrichten is van belang.

En ook artrose in het voorbeen heeft gradaties - en er is weinig relatie tussen de pijn als gevolg van artrose en de schade die je ziet op de röntgen.

Dus vraag meneer equi Tom het hemd van het lijf...!!!!

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 23:46

Bedankt voor alle reacties al.

De artrose was nog niet heel heftig, allemaal graad 2 of 3.

De kissing spines was graad 3/4 met op 3 plekken wervels die tegen elkaar aan zitten.

Het idee was, voor zover ik het gevolgd heb, dat met behulp van de infiltratie de ontsteking en pijn geremd zou worden,en in die moest ik zo goed mogelijk revalideren om de spieren op te bouwen die ze nodig zou hebben om de "gebreken" te compenseren.
Ik heb geen super uitgebreid rapport, wat ik nu wel jammer vind, want na er een tijdje over na te denken twijfel ik zelf ook aan wat ze wel en niet zal kunnen.
Maar de DA zei dus dat ze na de revalidatie weer volledig zou kunnen werken.
Hij zei ook dat dat wel heel erg lag aan of Fien zich zou laten revalideren (gezien ze altijd dr rug wegdrukte tijdens het rijden) dit kwam natuurlijk door de pijn, maar als ze dat niet kan afleren, doe ik alleen maar meer schade als ik er op ga zitten.

Dit is uiteraard ook een grote twijfel van mij, maar voor ik daar over wilde gaan nadenken wilde ik eerst toch wel goed nadenken of het sowieso niet onverantwoord is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 23:58

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:15

Wat een lastige situatie. Sowieso moet je je gevoel volgen welk gevoel dat ook is.
Wil je oprecht overwegen wat de kosten zijn en kiesen voor een humane oplossing dan is dat prima.
Jij hebt het paard niet gefokt. Jammer om te zeggen maar een broodfokker heeft er ooit voor gezorgd dat dit paard ooit gefokt is met als doel het als duur sportpaard te verkopen. Waarschijnlijk nagelaten om zijn eigen merrie te onderzoeken of ze zelf wel geschikt was om gezonde paarden zonder gebreken op de wereld te zetten.

Kies je om alles een kans te geven dan is het ook goed.
In deze situaties wil niemand belanden. Maar af en toe gebeurd het toch. Ik leef met je mee. Heb zelf een paardje gehad dat net geen 5 is geworden vanwege malformatie op C6 en C7.

Maar ik wil je 1 ding meegeven. Als er inderdaad een kliniek is die de behandelingen met succes uitvoert dan ben je bij equi tom op de goede plek.
Maar weet ook dat equitom ver en heel ver gaat met oplossingen die je soms niet moet willen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 00:17

Heb je destijds grondwerk / werk aan de hand gedaan voor je ging rijden...?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 02:06

Wat een vervelende combinatie van bemerkingen. Ik wil toch wel even gezegd hebben dat ik het zo goed vind dat je doorgezocht hebt en naar je paard geluisterd hebt.

Je bent bij een heel erg goed aangeschreven kliniek geweest. Als hij zegt dat er een goede kans is op herstel zou ik het wel een kans durven geven. Wat revalidatie betreft komt het dan wel heel erg neer op je eigen rijtechnische kunnen: de mate van rug wegdrukken kan ontzettend verschillen tussen ruiters. Een kundige revalidatietrainer is misschien ook het overwegen waard, in ieder geval in het begin en om je te begeleiden.

Het is een jong paard met een heel leven voor zich. Ik ben opzich behoorlijk nuchter dus eindeloos doktoren aan een opgegeven paard zou ik niet aan beginnen. Maar als de artsen er heil in zien en je nog jaren vooruit kan...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 02:20

Als je echt twijfelt zou ik voor een second opinion gaan.
Maar ik denk dat je met deze diagnose niet van je paard kan en mag verwachten dat het echt nog een rijpaard zal worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:20

Als ik je andere topics lees over hoe het rijden ging dan zie ik het somber in. Als het een paard was met deze indicatie maar met weinig klachten dan had ik heeeeeeeel misschien nog iets geprobeerd. Maar het dier is gespannen met rijden, hoofd omhoog en gaat rennen. Heel typisch KS gedrag dus. Dit gekoppeld aan pijn aan 4 benen geeft een slechte prognose.
Als je een geldboom in de tuin hebt dan kan je het een kans geven met duizenden euro’s aan inspuitingen, maar bedenk dat het nooit echt beter wordt, alleen de klachten worden wat minder als je mazzel hebt. Dan stop je duizenden euro’s in een paard wat nooit meer gezond wordt en wat nooit het rijpaard gaat worden wat jij wilt. Ik zou dat geld liever in een ander paard stoppen. Maar ik sta er dan inmiddels na alle ellende ook vrij nuchter in. Ik zie zoveel mensen dokteren met hun paarden, de klinieken kunnen steeds grotere complexen bouwen, ze verdienen goud geld.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 09:37

Janneke2 schreef:

Helemaal in het begin heb ik veel gelongeerd en gewandeld, de de eerste paar keren rijden ben ik ook met serieuzer grondwerk begonnen,
Ze was ook tijdens het grondwerk vaak gestresst. Bij alles wat ik vroeg meteen "ahhhhh wat help wat moet ik doen", ook als we de oefening al vaker hadden gedaan. Dus ik ben niet heel ver gekomen, maar ik zet ook het grondwerk nu nog door.
We zijn nu bij het schouder binnen en schouder buiten, en dat gaat we redelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:42

Voor KS geldt, hoe goed kun je rijden? Ben jij in staat een paard goed over de rug te trainen zowel aan de hand als ohz?

De diagnose van de DA vind ik niet slecht, ik zou het zeker een kans geven. Inslapen kan altijd nog. Ik sluit me aan bij MariekeS en wat Janneke zegt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:50

Equitom is een zeer goede DA maar gaat naar mijn mening inderdaad wel vaak tot net over de rand van het zinvolle als het over behandelingen en diagnostiek gaat. Ze hanteren haast een humane standaard waarbij je alles moet proberen wat mogenlijk is. Prima voor sommige gevallen maar ik zou niet altijd perse zo ver gaan voor een paard.
Een second opinion zou ik dus niet raar vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:55

ga voor de second opinion, denk dat je daarmee alleen de farmacie spekt, maar goed het geeft even ruimte om nog geen definitieve beslissing te moeten nemen

KS en artrose zijn niet te genezen, het zijn allemaal lap middelen ten gunste van de farmacie,
het paard zal - met injecties, ect. - even geen pijn voelen maar het proces stopt niet hooguit een beetje vertragen
een paard kan goed compenseren maar ook dit stopt eens

de merrie de rest van haar leven op pijnstillers/ontstekingsremmers...............ik zou het niet willen

maar het is erg sneu dat deze aankoop nu al voor zoveel problemen zorgt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-20 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:01

Het is denk ik niet wat je wilt horen, maar ook ik denk dat dit vrij kansloos is. Helaas ervaring mee, heb er destijds ook een topic voor aangemaakt. Paard in kwestie was 9 jaar. Kissing spines, ook in combinatie met kissing spines, maar dan in zo'n beetje halswervel. Paard had eigenlijk training nodig om 'goed' te blijven, maar werd op een gegeven moment te slecht om te trainen en daarmee ook te slecht voor een pijnvrij leven. Ik heb haar moeten inslapen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:06

Ik denk dat wij moeilijk kunnen beoordelen of het wel of niet realistisch is. Van beide problemen hangt het heel erg af hoe ernstig het is. Is het maar minimaal? Dan heb je meer kans op slagen met de juiste management. Beide zijn niet te genezen maar met de juiste behandelingen en management wel te controleren.

Ik zou eens met de foto’s die er gemaakt zijn naar een sportdierenarts en een second opinion aanvragen.

Zo vanaf het scherm valt het niet te beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:10

__elise__ schreef:
Het is denk ik niet wat je wilt horen, maar ook ik denk dat dit vrij kansloos is. Helaas ervaring mee, heb er destijds ook een topic voor aangemaakt. Paard in kwestie was 9 jaar. Kissing spines, ook in combinatie met kissing spines, maar dan in zo'n beetje halswervel. Paard had eigenlijk training nodig om 'goed' te blijven, maar werd op een gegeven moment te slecht om te trainen en daarmee ook te slecht voor een pijnvrij leven. Ik heb haar moeten inslapen.

neem aan dat je hier artrose bedoeld

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:45

teamshetjes schreef:
Janneke2 schreef:

Helemaal in het begin heb ik veel gelongeerd en gewandeld, de de eerste paar keren rijden ben ik ook met serieuzer grondwerk begonnen,
Ze was ook tijdens het grondwerk vaak gestresst. Bij alles wat ik vroeg meteen "ahhhhh wat help wat moet ik doen", ook als we de oefening al vaker hadden gedaan. Dus ik ben niet heel ver gekomen, maar ik zet ook het grondwerk nu nog door.
We zijn nu bij het schouder binnen en schouder buiten, en dat gaat we redelijk.

Belangrijk is onder andere dat het aan beide zijden even goed gaat.
Goed houdt ook in, dat het dier haar rug iets opbolten goed ondertreedt.
Graag een geschoolde begeleider er van tijd tot tijd bij, want het is de basis - waarvan ik vurig hoop dat je er op voort kunt bouwen.

Citaat:
KS en artrose zijn niet te genezen, het zijn allemaal lap middelen ten gunste van de farmacie,
het paard zal - met injecties, ect. - even geen pijn voelen maar het proces stopt niet hooguit een beetje vertragen
een paard kan goed compenseren maar ook dit stopt eens

... nu ben ik natuurlijk (...) geen paard maar ik loop al 37 jaar rond met artrose.
Genezen doet het van tijd tot tijd en 't komt weer terug.
Het gaat om goed management en wat supplementen, maar ik ben wel pijnvrij. (Zonder 'farmaceutische' pijnstillers.) Bij een paard hoort zoiets als 'de hele dag buiten/ kunnen bewegen' tot het management.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:08

MCE schreef:
__elise__ schreef:

neem aan dat je hier artrose bedoeld

Oeps, ja klopt. Artrose in de hals. Kan het niet meer veranderen.

Overigens heb ik het idee dat veel dierenartsen inderdaad nog veel willen 'sleutelen' aan zo'n paard. Terwijl dit niet meer te genezen is, en alleen maar erger zal worden. Uiteindelijk wint alleen de dierenarts aan zo'n dier. Er zijn paarden die het relatief goed doen met een dergelijke diagnose, maar dat zijn echt de uitzonderingen.