Mok behandelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mayadeby

Mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 20:31

Hallo allemaal.

1 van de paarden heeft mok door natte benen te hebben gedurende een lange tijd.

Vandaag heb ik de korsten proberen afkrabben en dan gewassen met isobetadine op aanraden van de dierenarts. De korsten kwamen alleen slecht tot niet los...

Wie heeft er nog tips om mok te behandelen? Ik las uierzalf om de korsten te weken?

Groetjes
Maya

tengeltje11

Re: Mok behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:32

is het puur mok door vocht of zitten er ook mijten?

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 20:33

Geen mijten volgens de dierenarts :)

Ze heeft lange tijd op een te natte weide gestaan voor ze van ons was.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 20:34

Ik gebruik de mok creme van nice horses. Zit bloem van zwavel in, een ouderwets middeltje wat siper goed werkt!

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:48

Naar mijn weten mag je de korsten van mij NOOIT eraf krabben!
Mijn tip, eerst goed kaal scheren. Echt kaal da je er goed bij kan. 2 dagen wassen met betadine en dan smorgens en savonds goed insmeren met sudocreme. Aantal dagen volhouden en weg is je mok!

Aanvulling; na buitenspelen benen goed droog maken met een handdoek. En evt als ze erg vies zijn of met een borstel schoonmaken of even schoonspuiten en goed droog maken. Zand behandelen heeft geen zin

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:49

Zamba schreef:
Mijn tip, eerst goed kaal scheren. Echt kaal da je er goed bij kan. 2 dagen wassen met betadine en dan smorgens en savonds goed insmeren met sudocreme. Aantal dagen volhouden en weg is je mok!

Aanvulling; na buitenspelen benen goed droog maken met een handdoek. En evt als ze erg vies zijn of met een borstel schoonmaken of even schoonspuiten en goed droog maken. Zand behandelen heeft geen zin

Op mijn insta pagina heb ik een hee mooi resultaat staan van vorig jaar. Weet niet hoe ik die kan delen

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:53

Sudocreme werkt fantastisch!

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:05

Zamba schreef:

Afbeelding

Links onder in is waar de foto begint, zo trof ik vorig jaar mijn paard aan na mijn vakantie. De foto loopt van links onder in, naar rechts onder, rechts boven en als laatste links boven.
Links onderin was op 16 oktober, links boven op 2 november. Dit met alleen wassen met betadine (geloof ook tussendoor nog een keer toen het echt vies was) en alleen 2x daags sudocreme

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:12

Ik heb goede ervaring met Easy Mok van Frama.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:14

Mijn knollie had van het zomer droge mok tot aan zijn knieën bijna. Waarschijnlijk verbrand geweest en ik liep met dikke buik en had de benen niet in de gaten gehouden. Droog houden en vaak mokcreme smeren! Zeker 2x per dag en super dikke laag. Soms voorzichtig wat losse korstjes eraf krabben. Na 2 maand was ik er pas vanaf.

Ik had het gewassen in het begin en korsten eraf geweekt, kwam 3 dubbel zo hard terug. Zo'n slecht plan was dat ;(

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:31

Pak ook de binnenkant aan, weerstand doet heel veel. Cute mok tabletten heb ik goede ervaringen mee.

Daarnaast eerst wassen met betadine (zag dat je dit had gedaan) en dan dagelijks schoon en droog insmeren met mokzalf. Hier ook goede ervaringen met sudocreme.

Niet krabben! Het valt er echt wel af.

Zorgen voor een droge schone stal en bij het binnen zetten de benen droog maken en insmeren.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:35

biotex wassen schijnt ook goed te helpen!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 00:24

Ik heb bij mijn paard al een aantal dingen geprobeerd, maar Sudocreme werkt tot nu toe het beste! Eerst even schoonmaken en dan de sudocreme erop, gewoon 1x per dag. Kun je gewoon bij de Kruidvat oid kopen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:54

Is het een koudbloed of een warmbloed? Bij koudbloeden komt mok in de meeste gevallen door de voeding, dus als dat het geval zou zijn dan zou ik daar ook even naar kijken.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:59

Naar mijn weten moet je juist niet aan die korsten gaan krabben? :). Ik heb goede ervaringen met NAF MSM zalf. In combinatie met een weerstand ondersteunend supplement. Mijn merrie had begin dit jaar ook mok door te natte weide. 2x daags smeren heeft mij toen goed geholpen.

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 17:28

8nnemiek schreef:
Is het een koudbloed of een warmbloed? Bij koudbloeden komt mok in de meeste gevallen door de voeding, dus als dat het geval zou zijn dan zou ik daar ook even naar kijken.

Een warmbloed :) ze krijgt suiker/granen vrij voer van equifit

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:01

Zamba schreef:

:j ik behandel vergelijkbaar.
Ik pluk wel de loszittende korstjes uit de vacht. Dus echt de korstjes die al los zijn van de huid, maar nog in de haren vast zitten. De rest lekker laten zitten, schoonmaken en insmeren met sudocreme. Maar als je idd de benen scheert dan zal het er vanzelf wel afvallen.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:23

Eelmo schreef:
Zamba schreef:

:j ik behandel vergelijkbaar.
Ik pluk wel de loszittende korstjes uit de vacht. Dus echt de korstjes die al los zijn van de huid, maar nog in de haren vast zitten. De rest lekker laten zitten, schoonmaken en insmeren met sudocreme. Maar als je idd de benen scheert dan zal het er vanzelf wel afvallen.

Ik pluk idd de korstjes ook uit de haren. Maar heb het idee dat als je niet eerst scheert je er niet echt mooi bij kan en de helft in de haren blijft hangen

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-20 20:52

We hebben hiernet de benen proberen scheren maar er zitten zoveel korsten op dat het amper ging ...

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 23:22

Ik krab ook niet open idd, alleen als ze al los zitten..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:18

Als er zoveel korsten zitten dan vooral laten zitten en smeren, smeren en nog eens smeren. Die korsten moeten los gaan zitten en dan pak je ze er zo af. Dat heeft even tijd nodig maar peuteren/krabben enz bevorderd niet het herstel.

Van binnenuit ondersteunen en van buitenaf zorgen voor zo droog mogelijk en dan ingemeerd elke dag op stal zetten.
Niet elke keer wassen en niet krabben.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:22

mayadeby schreef:
We hebben hiernet de benen proberen scheren maar er zitten zoveel korsten op dat het amper ging ...

Evt met een schaar de langste haren weg knippen en vooral heel goed gaan smeren. Goed opletten dat je wel echt goed de mok zelf en de huid er direct naast goed insmeert.
Het nadeel van benen met haar (ook kwpners Kunnen veel haar op de benen hebben) vind ik dat veel van de zalf vaak in de haren blijft plakkken

Pollewop113

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 09:46

Ik zou zelf persoonlijk niet meer met Sudocreme op open wonden smeren. Bij mij is het hierdoor naar binnen geslagen en had ik ineens Einschuss met lange revalidatie en dure dierenartsrekeningen tot gevolg.
Ik heb het juiste middel ook nog niet gevonden omdat ik met een zalf van de paardenkliniek heb gesmeerd. De eventuele volgende keer wil ik ook iets proberen met zwavel, maar liever hoop ik dat ze het niet meer krijgt!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:58

Ik zou ook niet de korsten eraf krabben. Voor elk paard is verschillend welke zalf werkt, daar kom je helaas maar op 1 manier achter.

Wat hier goed werkte was benen droog maken, insmeren met Naf Mud cream (combinatie van zwafel, msm, tea tree en rozemarijn).
https://www.paardendrogist.nl/naf-mud-g ... gKzFvD_BwE

Tea tree ben ik altijd voorzichtig mee. Maar omdat de huid week wordt en bacteriën naar binnen kunnen slaan vond ik het juist een goede toevoeging. Tea tree is antibacterieel, schimmeldodend en antiviraal. Maar daardoor dus ook best agressief voor een gevoelige huid.
De zalf werkt bij mijn paard bij jeuk ook erg goed.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 08:38

Pollewop113 schreef:
Ik zou zelf persoonlijk niet meer met Sudocreme op open wonden smeren. Bij mij is het hierdoor naar binnen geslagen en had ik ineens Einschuss met lange revalidatie en dure dierenartsrekeningen tot gevolg.
Ik heb het juiste middel ook nog niet gevonden omdat ik met een zalf van de paardenkliniek heb gesmeerd. De eventuele volgende keer wil ik ook iets proberen met zwavel, maar liever hoop ik dat ze het niet meer krijgt!

Maar kwam dat door de sudocreme? De dierenarts heeft mij dit zelf aangeraden.. Sudocreme erop en voor die tijd goed schoonmaken, evtl met betadineshampoo.. Als dat niet helpt, dan pas agressievere middelen proberen zoals hydrocortiderm, zei ze.. Voor mijn paard werkt het tot nu toe wel, misschien is het ook per paard en per soort mok weer verschillend?