Ervaringen behandeling SI-gewricht dierenarts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BrittOllie

Ervaringen behandeling SI-gewricht dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 11:48

Hallo :)

Elk half jaar laat ik mijn paard behandelen door de fysiotherapeut en hier reageert hij ook goed op. Hij is verder gezond, heeft een goede conditie en kan het trainingsniveau aan. Hij is nu 12 jaar, 1.75m hoog en loopt op wedstrijd in het Z2.

Echter loop ik binnen het rijden (al lange tijd) tegen wat punten aan waarvan de oorzaak in het SI gewricht blijkt te liggen. Denk hierbij aan moeite met lengtebuiging met name in de linker zijgangen en de vliegende galopwissel van links-rechts. Na behandelingen van de fysio zie ik wel kleine verbeteringen, maar het blijft een knelpunt. De fysiotherapeut vertelde mij dat het probleem soms dieper zit dan zij behandelen kunnen. En dat mijn paard ook een onprettig of pijnlijk gevoel moet ervaren op de momenten dat ik dit soort oefeningen uitvoer. Zij benoemde dat ik het SI gewricht kan laten behandelen door de dierenarts, met een injectie.

Nu ben ik hier niet mee bekend, dus ik vroeg mij af of hier mensen zijn met ervaringen met zo’n behandeling en of zij hiermee ook bepaalde rijproblemen oplosten? En aan wat voor kostenplaatje moet ik denken?

Ik wil er nog even bij zeggen dat de gezondheid van mijn paard voorop staat. Ik overweeg zo’n injectie omdat ik me er bewust van ben dat mijn paard last/pijn moet hebben van/aan dit gewricht en dat wil ik oplossen. Het management qua voeding, verzorging, tandarts, zadelcheck, fysio etc is verder goed geregeld en recente x-rays van benen en rug zijn ook goed. :)

Suzanne F.

Re: Ervaringen behandeling SI-gewricht dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 11:52

Niet alle SI problemen zijn met een injectie op te lossen hoor. Ik zou dit bij een kliniek eerst eens even goed laten nakijken. Zeker als je aangeeft dat je toch tegen problemen aanloopt.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:02

Het si gewricht is niet (goed) op de foto te zetten. als je wil weten hoe het met het si is, kun je een inwendige (dus rectaal) echo laten maken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:05

Het is lastig om echt op de juiste locatie in te kunnen spuiten, het SI kan vrij diep liggen waardoor je er amper bij komt.
Ik heb goede ervaringen met een chiropractor ipv een fysiotherapeut bij paarden die SI problemen hebben. Inspuiten zou ik alleen overwegen wanneer ik dmv echo onderzoek zeker zou weten dat de juiste plek ingespoten kan worden. Ik heb teveel paarden gezien waarbij het inspuiten hierdoor dus niet heeft uitgemaakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:40

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:33

SI problemen komen vaak vanuit de rug of vanuit de achterbenen. Door blokkades in de lendenwervels krijg je verhoogde spierspanning en dat kan doorwerken op het SI gewricht. Een osteopaat (of chiropractor) kan deze blokkades verhelpen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:51

Van inspuiten kan je paard echt flink opknappen. Niet alles is met een fysio of osteopaat op te lossen.

Ik heb mijn paard nu zo'n anderhalf jaar geleden laten inspuiten en die is echt veel beter geworden. Het inspuiten gaat via echobegeleiding dus ze kunnen heel nauwkeurig prikken.

Ik weet zo even niet meer wat het gekost heeft maar volgens mij rond de 100€ per injectie.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:19

Ik zou eerst laten kijken wat het probleem in het si precies is voordat er gespoten wordt. Dit wordt inderdaad via een rectale echo gedaan. Als je weet wat het probleem is, kan je gericht behandelen.

Edit: er zijn overigens twee si gewrichten, links en rechts. Er is dus ook de mogelijkheid dat één van de gewrichten een probleem heeft, terwijl de ander gewoon goed is.

treffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:59

Begin dit jaar heb ik mijn paard ook laten inspuiten in het SI gewricht (links) in combinatie met mesotherapie. De injectie werd met een inwendige echo gedaan, zodat er idd gericht geprikt kon worden.

De kliniek zei dat ik met enkele weken verschil zou moeten zien, ik merkte alleen vrij weinig. Na verder zoeken bleek de oorzaak in een slecht passend zadel en verkeerd ruwvoer te liggen. Nu ik een nieuw zadel heb en verhuisd ben, merk ik wel heel erg veel verschil.

Mijn advies is dus echt goed naar de oorzaak te kijken en die weg te nemen ipv alleen in te spuiten.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:23

Ik heb die van mij ook 2 keer laten inspuiten in het verleden. Wereld van verschil in positieve zin. Hij ging veel beter lopen en had duidelijk minder last.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:39

Tip: SMDC kliniek in Heesch.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:34

Ik zou inderdaad eerst een inwendige echo laten maken op een goede paardenkliniek, die daar veel ervaring mee heeft. Aan de hand van die echo kan dan bepaald worden wat het beste zal gaan werken voor jouw paard: inspuiten of een chiropractor/osteopaat die het behandelt.
Ik heb er geen idee van waar je woont, als je een omgeving aangeeft, kunnen we misschien een goede paardenkliniek daar in de buurt aangeven.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 20:35

Bedankt voor jullie reactie! :)
Door de fysio wordt hij met dry needling behandeld in het SI gewricht, maar dit kan niet diep genoeg. Ik ben ook eens bij een osteopaat geweest, dit was geen succes en voor mijn gevoel ook niet de juiste oplossing voor mijn paard, vond dat ook heel grof en mijn paard vond het absoluut niet leuk. Ik kon toen ook een maand lang mijn paard niet nageeflijk rijden etc terwijl ik netjes de adviezen en tips van de osteopaat opvolgde. Dat wil ik niet nog een keer proberen.
Bij de fysio daarentegen zie ik een paard wat zich tijdens de behandeling ontspant ipv verzet en merk ik na een behandeling ook positief verschil.

Mijn fysio gaf aan dat er niks mis is met zijn ruggenwervel. Het komt echt vanuit het SI gewricht.
Het is overigens ook niet zo dat het een dramatisch probleem is. Rechtuit en op voltes loopt mijn paard prima. Ik kan ook best wel een redelijke travers of appuyement rijden op links. Maar het verschil met rechts qua lengtebuiging is aanzienlijk. Van rechts-links kan hij ook echt uitstekende wissels maken, andersom een gek huppeltje. En ik zit zo langzamerhand op een punt dat ik denk dat ik het rijtechnisch niet meer kan oplossen/verbeteren. Vandaar dat ik degene die zo’n behandeling hebben gedaan vraag om hun ervaringen.

@supersuup en lianne125, merkten jullie meteen na de injectie al een groot verschil of krijg je dan een soort trainingsschema mee om het te verbeteren? Of hoe moet ik dat voor me zien. :) En supersuup, hoe uitte het verschil zich?

Edit: ik woon in Twente en ga meestal naar de Watermolen. Mijn fysio werkt ook veel met hen samen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:04

Ik heb er wel ervaring mee en ja het werkte hier wel. Maar dat was wel omdat er op de echo dus een ontstekingsreactie te zien was en met behulp van die echo er dus ingespoten werd. Daarna kreeg ik een opbouwschema mee, maar merkte de 1e keer erop al een verschil. Ik moet wel zeggen dat we dus ook echt moesten trainen om het bij de moeilijke oefeningen ook te merken, maar dat was niet zo gek. Spieren moesten ook 'wennen' aan het lichaam dat ineens wel de mogelijkheid om die oefeningen te kunnen doen.

(en wij kwamen uit een bekende blessure waarbij het tijdens de opbouw toch niet lekker voelde, maar anders, dus wel anders)

Sowieso dus even laten onderzoeken op de kliniek. Dan hoor je snel genoeg of inspuiten nut heeft of niet.

yvonne36

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:10

Recent heb ik het Si-gewricht laten inspuiten. Door een eerdere blessure is mijn paard op een verkeerde manier gaan lopen om zichzelf te ontlasten.Afgelopen mei hebben we het SI gewricht laten inspuiten en is zo positief veranderd. Ik zou dat echt doen met ondersteuning van een goede dierenarts.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:26

Paard van een vriendin is ingespoten ivm hele lichte artrose aan één kant van het si gewricht. Paard is er enorm van opgeknapt. Overigens hebben ze het wel aangevuld met aqua training.
Paard kon daarna de sport weer in, zowel dressuur als springen.
Ondertussen zijn we al bijna weer een jaar verder en gaat nog steeds super

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:27

Ik zou vanuit die omgeving kiezen voor het SMDC in Heesch, het is wel even rijden voor je, maar daar hebben zoveel expertise en super apparatuur, werken ook samen met fysio etc. https://www.sporthorsemdc.com/ . Ook al lijkt het nu niet heel erg, als je zo daar gaat, en ik denk dat je dat zelf ook al vermoedt, kan het eigenlijk op deze manier alleen maar erger worden en dan is het misschien niet zo makkelijk of niet meer te behandelen.
Sterkte met je beslissing hoor, het is best lastig om het juiste te kiezen wat bij jullie past!

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 19:54

Dank voor al jullie reacties :)

Heesch is al gauw 2+ uur rijden vanaf hier ;) Hier in de omgeving zullen ze vast ook de juiste expertise hebben.

Ik ga nog even concreet met mijn fysio overleggen, zij wilde voor mij het ook wel met de dierenarts bespreken wat en hoe!

Blij om te lezen dat er toch wel veel goede ervaringen zijn. Gaat het hier om eenmalige behandelingen of wordt dit periodiek bijgehouden?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 19:59

BrittOllie schreef:
Dank voor al jullie reacties :)

Heesch is al gauw 2+ uur rijden vanaf hier ;) Hier in de omgeving zullen ze vast ook de juiste expertise hebben.

Ik ga nog even concreet met mijn fysio overleggen, zij wilde voor mij het ook wel met de dierenarts bespreken wat en hoe!

Blij om te lezen dat er toch wel veel goede ervaringen zijn. Gaat het hier om eenmalige behandelingen of wordt dit periodiek bijgehouden?

Watermolen is een prima kliniek, dus zou hun gewoon contacteren met je vraag.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:46

Heesch red je wel binnen de 2 uur hoor, tenminste, gerekend vanaf de Watermolen ;) , het is maar net wat je wil. Daar heb je paardenartsen die heel veel met dit soort problemen te maken hebben, ze hebben prima apparatuur om alles te bekijken en ze kunnen de afbeeldingen ( Röntgen of echo) ook goed lezen, juist omdat ze er zo vaak mee te maken hebben. Ook zien ze daar vaak al aan het bewegingspatroon waar het probleem zit, wat bij andere klinieken die er minder vaak mee te maken hebben vaak net even minder is.
En anders de Lingehoeve in Lienden, daar kan je ook wel terecht met dit soort problemen. Dat is mogelijk net wat dichterbij.

Of een behandeling met inspuiten effect heeft en of het herhaald moet worden en zo ja hoe vaak weet je waarschijnlijk alleen óf na grondig onderzoek in een zeer goede kliniek of na ondervinding.

Nogmaals sterkte hoor!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 23:05

Als je in Twente woont zou ik naar Arthur Asveld gaan. Zit met zijn kliniek tegenover de Vossenbos in Wierden. Hij heeft veel verschillende moderne technieken om blessures op te sporen en op te lossen.
Hij is ook chiroprator.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:22

Ik zou ook eerst voor een inwendige echo gaan en het toch echt laten uitzoeken. Klinkt als dat je paard toch duidelijk last van heeft. Inwendige echo zijn de kosten ook niet en kan je evt. gericht behandelen. Mijn paard toonde van het winter bekken problemen en we hebben de hele regio nagelopen, om vast te stellen dat Si en Lumbosacraal, heiligbeen e.d goed waren. Ze had alleen een ontsteking in haar heupgewricht, deze is ingespoten, maar reageerde wel op drukplekken van het SI.

Je kan even rond bellen en kijken wat bij de Watermolen mogelijk is en waar ze ervaring mee hebben. Veel succes!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 22:12

Ik heb het ook ooit laten doen bij een paard en qua wissels was het een enorm verschil! Waar hij voorheen naar een kant toe altijd wat moeite had met de wissel gingen die erna ineens heel soepel.
Zeker de moeite dus om te laten doen!

En osteo/fysio is een mooie aanvulling maar geen alternatief voor de reguliere geneeswijze.

Je kan naar een kliniek gaan of een goede da met xrays en scanapparaat kan dit ook prima bij je thuis doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:45

Jet schreef:
Heesch red je wel binnen de 2 uur hoor, tenminste, gerekend vanaf de Watermolen ;) , het is maar net wat je wil. Daar heb je paardenartsen die heel veel met dit soort problemen te maken hebben, ze hebben prima apparatuur om alles te bekijken en ze kunnen de afbeeldingen ( Röntgen of echo) ook goed lezen, juist omdat ze er zo vaak mee te maken hebben. Ook zien ze daar vaak al aan het bewegingspatroon waar het probleem zit, wat bij andere klinieken die er minder vaak mee te maken hebben vaak net even minder is.
En anders de Lingehoeve in Lienden, daar kan je ook wel terecht met dit soort problemen. Dat is mogelijk net wat dichterbij.

Of een behandeling met inspuiten effect heeft en of het herhaald moet worden en zo ja hoe vaak weet je waarschijnlijk alleen óf na grondig onderzoek in een zeer goede kliniek of na ondervinding.

Nogmaals sterkte hoor!

Ik weet het niet hoor, maar op de Watermolen zitten de team veterinairs van de Nederlandse teams, niet echt de pietje puk dierenartsen..........

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:18

Benzz, die zitten ook in Wolvega, team-veterinairen, maar voor zoiets als dit zou ik toch voor een kliniek kiezen die zich meer specifiek heeft toegelegd op benen, ruggen etc.
Je hoort mij overigens nergens zeggen dat de Watermolen niet goed is, maar ik denk zelf dat het SMDC voor dit soort zaken beter is.