Ervaringen lasertherapie bij peesblessure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Ervaringen lasertherapie bij peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 13:22

Graag zou ik jullie ervaringen willen horen mbt
de inzet van lasertherapie bij peesblessure(s)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ervaringen lasertherapie bij peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:37

Stuur JandeRegelaa eens een berichtje.
Die heeft hier ervaring mee.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 13:49

Ik heb er ervaring mee, paard heeft in 9 weken boxrust na een paar weken 5 a 6 laserbehandelingen gehad, daarna echo en pees zat weer aan elkaar, mocht ik gaan stappen.

Zou het altijd proberen, het is niet al te duur.

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 14:57

Zowel bij mij als bij een stalgenoot heeft laseren niet geholpen bij een peesblessure. Maar betrof in beide gevallen een ouder paard ( 21 en 23) en dan is herstel van een peesblessure sowieso moeizaam. Dus misschien heeft het daar mee te maken.

Ik vond het overigens best duur: 35 euro per behandeling maar omdat de dierenarts op stal moest komen voor elke behandeling (ik heb zelf geen vervoer voor mijn paard) kwam daar per behandeling nog eens 35 euro bij aan voorrijkosten, dus in totaal 70 euro per behandeling. Voor 12 behandelingen in totaal 840 euro afgetikt. Daarna weer een scan en nul resultaat. Toen was het voorstel om nog een keer 12 behandelingen te doen, daar heb ik maar van af gezien.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:04

Hier in het na traject enkele laserbehandelingen gedaan.
Grootste effect was het verdrijven van vocht, pees genas ook goed maar dit was geen hoofdbehandeling en paard is dus maar 6x gelaserd.
Kennissen van mij hebben wel goede ervaringen met laserbehandelingen, maar die moet een bepaalde periode vrij intensief dus meerdere keren per week. Daardoor wordt er vaak gekozen om het paard naar de kliniek te brengen en deze daar te houden gedurende de gehele behandeling.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:22

Mijn paard heeft 14 laserbehandelingen gehad voor tussenpeesblessure.

Er was na 10 behandelingen een licht herstel te zien op de peesscan en daarom heeft ze er nog 4 extra gehad.

Mijn paard loopt nu 24/7 buiten en krijgt in November een nieuwe peesscan.
Maar van buiten af ziet haar been er goed uit. Zwelling is helemaal weg.

En mevrouw trekt dagelijks een sprintje in de wei. Ben dus heel benieuwd naar de uitslag in November.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:25

Paard intensief laten laseren na een chronische peesblessure, was een dure grap maar hij loopt weer. Op dat moment 15 jaar en meerdere issues in dat been. Nano is ook nieuw en recent. In verhouding minder duur... ik wilde dat doen ipv laser maar therapie was hier moeilijk te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:31

Ik heb er (nog) geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd of het kan bij een oude blessure, waarbij de pees nog wel gevuld is. Paard heeft overigens tot verbazing van de da hier geen last van.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:31

Bij knieblessure als ondersteuning vorig jaar mijn 22 jarige gelaserd, naast aangepast beslag, IRAP, koelen. Binnen 8 weken liep ze alweer zuiver! Volgens de dierenarts fenomenaal.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:34

Marije_1997 schreef:
Ik heb er (nog) geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd of het kan bij een oude blessure, waarbij de pees nog wel gevuld is. Paard heeft overigens tot verbazing van de da hier geen last van.

Bij mijn paard deden ze het juist toen de pees nog dik was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:35

boemel schreef:
Marije_1997 schreef:

Bij mijn paard deden ze het juist toen de pees nog dik was.

Peesblessure is in oktober al minimaal een jaar "dik" neemt nu door stappen en koelen stukje bij beetje wel af. En of het echt weer mooi slank word is de vraag maar wellicht dat lasertherapie hierin kan helpen. En eventueel ook gelijk voor de atrose. Nu hij toch in een herstelproces zit ivm atrose kan ik net zo goed beide aanpakken.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:39

Ik heb het laten doen. Mijn pony had op beide voorbenen een peesblessure door compensatie. Links ernstiger dan rechts. Links is denk ik een keer of 9 gedaan. Maar bij de echo daarna was het verschil tussen beide pezen nog even groot. Ik had verwacht dat de gelaserde op z’n mist op hetzelfde niveau uit zou komen. Weet niet hoe het zonder gegaan was maar had meer gehoopt.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:40

Marije_1997 schreef:
Peesblessure is in oktober al minimaal een jaar "dik" neemt nu door stappen en koelen stukje bij beetje wel af. En of het echt weer mooi slank word is de vraag maar wellicht dat lasertherapie hierin kan helpen. En eventueel ook gelijk voor de atrose. Nu hij toch in een herstelproces zit ivm atrose kan ik net zo goed beide aanpakken.

Een losse keer zal weinig doen. Gallen bv gaan ook weg maar als je dan terug doet wat je deed komt die gal gewoon weer terug. Laseren is eigenlijk echt iets wat je frequent moet doen om het goed te doen. Mijne werd in het begin (oude blessure) drie keer per week gedaan. Dan twee keer per week. Dan eens per week. Dan eens per twee weken enz. Is een hoop geld in gegaan. Als je dat niet wil dan zou ik iets anders proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 15:43

Oakland1990 schreef:
Marije_1997 schreef:

Een losse keer zal weinig doen. Gallen bv gaan ook weg maar als je dan terug doet wat je deed komt die gal gewoon weer terug. Laseren is eigenlijk echt iets wat je frequent moet doen om het goed te doen. Mijne werd in het begin (oude blessure) drie keer per week gedaan. Dan twee keer per week. Dan eens per week. Dan eens per twee weken enz. Is een hoop geld in gegaan. Als je dat niet wil dan zou ik iets anders proberen.

Geld ben ik nu hoe dan ook toch al kwijt. Da is niet voor niets en de hoefsmid zeker niet. Daarbij kan ik nu niet rijden en alleen wat tutten en stappen. Daar word je na een 3 a 4 maanden gewoon moe van. Ik wil em zsm van z'n speciaal beslag af en hem gewoon weer aan het werk hebben, dat is namelijk wel wat ie graag wil, werken.

Er is overigens wel verbetering hoor. Maar als alles nog "beter" gemaakt kan worden heb ik dat er zeker voor over. Want wil graag kunnen bewijzen dat dingen ook anders kunnen :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:12

Dan moet je hem ergens zetten waar ze vaak kunnen laseren of iemand zoeken wie zo vaak langs kan komen. Mijne liep tussendoor op een postzegel paddockje met hooi op speciaal beslag. Belangrijk is dat de doorbloeding op gang blijft door beweging. Niet koelen na een behandeling want dan zet je de nawerking stil.

Geld is relatief. Ik veeg dit alles niet uit met pakweg duizend euro. Wil er niet naar rekenen maar kan makkelijk een veelvoud zijn, icm speciaal beslag elke zes weken, smid die wil meedenken. Checks op kliniek enz.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:20

Bij mijn 16-jarige met zware peesblessure anderhalf jaar geleden, heeft 10x laseren absoluut geholpen met het minderen van de zwelling. Hij vond de behandelingen ook erg prettig, wat warmte op de zere plek. Daarnaast paddockrust en veel controles (echo's). Wij zijn inmiddels weer aan het opbouwen (grondwerk, rijden) en ik ben dolgelukkig, hoe goed hij gaat!! Sterkte voor jullie!!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:27

Terugval bij een peesblessure schijnt regelmatig voor te komen.
Mijn paard is een heethoofd. Rustig aan doen .. zit niet in haar systeem.

Ze brak de boel af op stal. Waarschijnlijk is de blessure alleen maar erger geworden. Ik heb ook gezegd dat zodat we groen licht krijgen om te beginnen, ze toch nog een paar maand extra rust krijgt.

Ik weet pas volgend jaar of het genezen is of niet. Duurt helaas zo lang.
Gelukkig kon ik het financieel opbrengen er een paard bij te kopen, dus ik kan fijn doortrainen.

En hopelijk volgend jaar met 2 paarden aan de slag.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:39

Mijne werd ook helemaal zen van het laseren. Stond los op de paddock er van te genieten. Het dempt ook pijn.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 18:33

Bedankt iedereen voor jullie reacties!
Ik ben al begonnen met behandelingen.
Vroeg mij ook af waarom koelen wordt afgeraden icm met laseren, maar als ik het zo begrijp is dat om de nawerking niet te verstoren.
Iemand toevalligook ervaring met de Tendon saver?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:01

Die ken ik niet?

Ik voer ook sinds de hele blessuretijd kurkuma bij (ontstekingsremmende, gaat artrose tegen) en glucosamine/msm/collageen. Als ik een vd drie weg laat wordt hij minder soepel maar dat kan ook aan de artrose liggen en niet aan de pees.

Silicium is een grondstof van de pezen, dit bijvoeren kan nooit kwaad.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 19:12

Oakland1990 schreef:
Die ken ik niet?

Ik voer ook sinds de hele blessuretijd kurkuma bij (ontstekingsremmende, gaat artrose tegen) en glucosamine/msm/collageen. Als ik een vd drie weg laat wordt hij minder soepel maar dat kan ook aan de artrose liggen en niet aan de pees.

Silicium is een grondstof van de pezen, dit bijvoeren kan nooit kwaad.

Het is een low laser apparaat.
Curcuma geef ik al preventief en msm ben ik recent mee gestart.
Daarnaast nu ook Tendo van puur.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 19:13

Cayenne schreef:
Stuur JandeRegelaa eens een berichtje.
Die heeft hier ervaring mee.

Bedankt ik heb hem een pb gestuurd

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 19:57

Low laser gaat minder diep. Mijne werd gelaserd met een klasse vier. Dit is het hoogste. Deze gaat tot 10cm diep.

Tendo puur heb ik ook geprobeerd maar merkte alleen de eerste dagen net dat hij gevoeliger werd dus weer mee gestopt ookal schijnt dat normaal. Kon dat niet aanzien op dat moment.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 23:08

Oakland1990 schreef:
Low laser gaat minder diep. Mijne werd gelaserd met een klasse vier. Dit is het hoogste. Deze gaat tot 10cm diep.

Tendo puur heb ik ook geprobeerd maar merkte alleen de eerste dagen net dat hij gevoeliger werd dus weer mee gestopt ookal schijnt dat normaal. Kon dat niet aanzien op dat moment.

Heb al behandeling gestart bij de dierenarts met
high level laser, wil alleen zelf een low laser aanschaffen extra erbij

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 00:11

Ik deed laser, stappen en dan koelen. Op aanraden van dierenarts.