Paard op buut?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Paard op buut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 21:40

Misschien rare vraag. Maar mijn paardendierenarts schrijft bij mijn paarden alleen metacam voor als pijnstiller/onstekingsremmer. Weet iemand wat de reden voor is waarom een reguleren dierenarts geen buut voorschrijft en hoe dit zit?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:42

Ik heb van een stalgenoot gehoord dat buut vaak de laatste redmiddel is. Met buut mag je ook niet op wedstrijd dat weet ik wel.
Een stalgenootje kreeg dat voor haar paard dat ie hoefbevangen was

RianneH

Re: Paard op buut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:46

Ik betwijfel sterk of buut (Fenylbutazon) wel legaal is in Nederland, maar kan het niet echt duidelijk vinden.

Het is een zwaar middel, naast dat een paard erna niet meer voor consumptie geslacht mag worden (maar lang niet altijd een aantekening in het paspoort krijgt), is het behoorlijk zwaar voor de maag en meende ook de nieren.
Geen lekker goedje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:46

is denk ik ook omdat buut nogal een heftig middel is?
heb ooit een veearts gehad die het wilde geven aan mijn ruin, maar ik heb er vriendelijk voor bedankt.
zitten nogal wat nare bijwerkingen aan en paard mag ook daarna niet meer voor menselijke consumptie geslacht worden.

even edit, op google staat wel een en ander aan info er over.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 12-07-20 21:47, in het totaal 2 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:47

Buut is krachtiger dan metacam, maar heeft daardoor ook meer bijwerkingen. Daarom kies je als eerste voor metacam als dat kan.
Daarnaast mogen paarden die bute gehad hebben inderdaad niet meer geslacht worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:47

trysteffy schreef:
Met buut mag je ook niet op wedstrijd dat weet ik wel.

Met geen een pijnstiller mag je op wedstrijd :D

Buut mag in principe niet meer als eerste optie worden gegeven ivm minder goede risico-baten verhouding dan metacam. Daarnaast moet een paard dat buut krijgt ook meteen als ongeschikt voor de slacht worden aangemerkt.
Als metacam onvoldoende werkt geven ze buut. Maar het is erg verschillend per dierenarts.

Buut is inderdaad een tijdje illegaal geweest in NL maar dat is teruggedraaid.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:48

Waarom schrijft een huisarts eerst diclofenac voor, voor je aan de Tramadol gezet wordt?

Bute is echt wel een tikkeltje heftiger dan metacam. Overigens mag je met hem enkele pijnstiller starten, ook niet met metacam.

Voor bute moet het paspoort ook afgetekend worden, voor metacam niet.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 22:16

Sizzle schreef:
Buut mag in principe niet meer als eerste optie worden gegeven ivm minder goede risico-baten verhouding dan metacam. Daarnaast moet een paard dat buut krijgt ook meteen als ongeschikt voor de slacht worden aangemerkt.
Als metacam onvoldoende werkt geven ze buut. Maar het is erg verschillend per dierenarts.

Dat verklaart waarom in sommige gevallen er toch voor wordt gekozen.

Sizzle schreef:
Buut is inderdaad een tijdje illegaal geweest in NL maar dat is teruggedraaid.

Goed om te weten, ik dacht zelf nog dat nog steeds verboden was maar dat is het dus niet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 20:44

Naar mijn ervaring is de hoofdreden om metacam te geven ipv buut als je het langere periode moet geven aangezien bute slecht kan zijn voor de maag.
Ik heb een paard gehad die daar heftig op reageerde (werd er heel nukkig van) die kreeg altijd metacam.
Maar verder wordt naar mijn ervaring toch vooral bute gebruikt als echte pijnstilling (bv na behandeling of operatie).

Daarnaast is metacam een hele pak duurder dan bute.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:44

Utixo schreef:
Waarom schrijft een huisarts eerst diclofenac voor, voor je aan de Tramadol gezet wordt?

Bute is echt wel een tikkeltje heftiger dan metacam. Overigens mag je met hem enkele pijnstiller starten, ook niet met metacam.

Voor bute moet het paspoort ook afgetekend worden, voor metacam niet.

Omdat tramadol een opiaat is en diclofenac een NSAID. Die vergelijking gaat dus niet op aangezien zowel Fenylbutazon als Meloxicam (Metacam) NSAIDs zijn.

Het aftekenen van het paspoort is omdat het onduidelijk is in hoeverre fenylbutazon in het spierweefsel aanwezig blijft en daardoor minder geschikt is voor menselijke consumptie.

Ook Metacam is (zoals elke andere NSAID) erg slecht voor het maagslijmvlies.

Het ‘enorme’ verschil wat vaak geroepen wordt tussen metacam en buut valt dus erg mee.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 20-07-20 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 13:52

Mijn paarden gaan altijd op Buut. Heb ze zelf trouwens uitgesloten voor menselijke consumptie, waardoor er geen aantekening in hun paspoort staat.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 14:42

Buut is meer specifiek voor klachten van het bewegingsapparaat. Metacam voor eigenlijk alle pijnklachten maar wel vele malen duurder.
"Vroeger" werd Buut altijd gegeven, Metacam is er eigenlijk nog niet zo lang.

Voor paarden die niet naar de slacht gaan maakt het niet uit en het is allebei verre van gezond maar soms noodzakelijk. Onze paarden zijn ook uitgesloten van de slacht en gaan, indien nodig, dus op de Buut. Metacam vind ik, qua werking, een stuk minder.

Buut is ook een duidelijke ontstekingsremmer; ik weet niet of Metacam dat ook is??

Linde83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:09

En buut is niet geregistreerd voor het paard in Nederland, metacam wel. De dierenarts is officieel verplicht om een middel te gebruiken dat geregistreerd is voor het paard in Nederland, als dat beschikbaar is. Eigenlijk mag daar alleen vanaf geweken worden als blijkt dat het alternatief (bijvoorbeeld de metacam) onvoldoende werkzaam is. Dat buut goedkoper is, is geen geldige reden om over te stappen. Jouw dierenarts doet het dus netjes volgens de regels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 18:39

Metacam is ook een ontstekingsremmer ElCid, het wordt juist ook gegeven daarvoor. Toen mijn paard vorig jaar met een dik onderbeen stond, zorgelijk naar nog niet erg genoeg voor antibiotica was metacam voldoende om de ontsteking af te zwakken em het been weer een normale vorm te geven.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 19:29

Linde83 schreef:
En buut is niet geregistreerd voor het paard in Nederland, metacam wel. De dierenarts is officieel verplicht om een middel te gebruiken dat geregistreerd is voor het paard in Nederland, als dat beschikbaar is. Eigenlijk mag daar alleen vanaf geweken worden als blijkt dat het alternatief (bijvoorbeeld de metacam) onvoldoende werkzaam is. Dat buut goedkoper is, is geen geldige reden om over te stappen. Jouw dierenarts doet het dus netjes volgens de regels.

Buut is tegenwoordig gewoon verkrijgbaar via de DA, vooral bij problemen aan het bewegingsapparaat. Ik heb het al zeker 2x gekregen ( nou ja, gekocht) via de DA bij kreupelheden. Daarvoor is Metacam toch echt de minder goede oplossing.

Linde83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 20:04

ElCid schreef:
Linde83 schreef:

Buut is tegenwoordig gewoon verkrijgbaar via de DA, vooral bij problemen aan het bewegingsapparaat. Ik heb het al zeker 2x gekregen ( nou ja, gekocht) via de DA bij kreupelheden. Daarvoor is Metacam toch echt de minder goede oplossing.
Ja, het is verkrijgbaar maar het is niet officieel geregistreerd in Nederland voor het gebruik bij paarden. Het wordt uit andere landen ingevoerd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:15

Paarden die buut hebben gehad mogen ook niet meer geslacht worden voor humane consumptie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:25

...oma weet nog dat Evert Offereins zich hard maakte voor het gebruik van buut, dat als doping werd gezien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:41

Janneke2 schreef:
...oma weet nog dat Evert Offereins zich hard maakte voor het gebruik van buut, dat als doping werd gezien.

Voor of tegen?
Ik mag hopen dat zo‘n goede DA niet pro pijnstilling in de sport was.
Ik weet wel dat er vroeger al snel een ‚zakje‘ gegeven werd, ook in de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:12

Vind het wel gek dat men in Nederland zo negatief staat tegenover Buut. Hier in België is het heel normaal om dat te geven, tenzij je als eigenaar aangeeft dat je je paard niet wil uitsluiten voor menselijke consumptie.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:22

Officieel moet eerst metacam gegeven worden en als dat niet helpt pas buut.
En dan inderdaad een aantekening in het paspoort dat slacht voor vlees niet mag.

Hier heb ik al vaker direct buut gekregen.
Aantekening vind ik verder geen probleem, laat ze toch inslapen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:28

Ik vind de werking eigenlijk best verschillend en het zou per situatie bekeken moeten worden. Soms kan je beter direct Buut geven ipv eerst metacam.
Waar je in veel gevallen echt voldoende hebt aan metacam.

Maar ik vind eerst metacam, dus ook rotzooi, moeten geven voor je buut mag voorschrijven echt belachelijk. Dat is dan vaak 2x rommel, waar direct buut beter is. En dan vooral bij acute dingen.

Ik heb het wel direct gekregen gelukkig en heb nog wel wat liggen ook. Ben zelf wel zo wijs om het niet standaard en onbeperkt te geven.

Veel medicatie hebben bijwerkingen, maar daar wordt bij paarden echt te weinig aandacht aan besteed. Ik zie ook echt wel duidelijk een reactie op Equisolon bijv. Ook echt zware rommel.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:31

Mijn paard met gebroken been heeft direct buut(butagran) gekregen van mijn NL dierenarts, dus het zal vast wel mogen in NL, alleen waarschijnlijk de "ouderwetse" buut niet.
Dit mocht ik wel niet blijven geven vanwege de bijwerkingen. Dus na een paar weken begon het gelukkig beter te gaan en heb ik dit wel kunnen afbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:22

Afbeelding
Afbeelding

Nog een oud zakje gevonden. Staat toch op dat het voor paarden is. Vind het echt super raar dat het in Nederland niet zou mogen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:30

Het mag wel, maar onder bepaalde voorwaarden.

Het mag niet in paarden die nog bestemd zijn voor humane consumptie. Het paard moet afgetekend worden voor de slacht (omdat het voor mensen kankerverwekkend kan zijn).
Daarnaast mag het alleen als je kan bewijzen dat de in NL geregistreerde middelen niet afdoende werken.

Dus: Ik wil een paard pijnstilling geven. Dan geef ik eerst metacam. Werkt dat niet goed genoeg, dan mag ik bute geven, als ik het paspoort van het paard afteken.
Het feit dat bute goedkoper is, is geen geldig argument om direct naar bute te grijpen. Als je ervaring hebt met een bepaalde aandoening, en je weet dat metacam in het verleden nooit goed genoeg heeft gewerkt, dan zou je eerder naar bute mogen grijpen, maar als DA moet je dit kunnen verantwoorden.