Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Esther schreef:Welk been?
Jonge paarden hebben nog wel eens last dat de knie in het achterbeen op slot gaat. Met het paard achteruit laten lopen kun je het vaak oplossen. Bij zo'n jong paard in de groei gebeurt dat nog wel eens, meestal groeien ze er overheen. Anders zorgen dat hij genoeg spieren krijgt, achterhand trainen en door de smid iets binnendoor laten zetten.
Ninx schreef:Kun je ook vertellen wat je doet tijdens les? In principe zou ik een tweejarige namelijk nog helemaal niet laten werken, en al helemaal niet op een volte.
Een paard van 2 aan de longe zetten is eigenlijk ook echt een heel erg slecht idee. Een paard van die leeftijd moet 24 uur per dag buiten in beweging zijn.
De enige reden om iets te doen met een paard van die leeftijd kan inderdaad een knie probleem zijn. Maar ook dan is alleen rechtuit wandelen geoorloofd.
De voet steeds met hele kleine stukjes blijven corrigeren is wel verstandig. En dan liever elke 3 weken een heel klein beetje, dan om de 6 a 8 weken weer een heel stuk.
Wanneer je onregelmatigheid blijft zien gewoon opladen en naar de kliniek. Dan heb je het snelste antwoord, en dat kost je per saldo vaak het minste.
Ninx schreef:Een jong paard leert het beste manieren van volwassen paarden in een groep, daar kunnen wij mensen niet tegenop.
Dat het dier handzaam is, zodat je het kunt laten behandelen door een smid en veearts is wel belangrijk. Maar verder lekker met rust laten.
Gezien zijn slechte afkomst zijn losse knietjes niet ondenkbaar. En dat kan absoluut goed komen. Komt toch erg veel voor bij jonge paarden.
_Penotti schreef:1 keer in de week is vaak te veel en zeker met les vaak veel te lang.
Ik ben het met ninx eens, braaf meelopen en bij de smid, ja eens 10 minuten trailer oefenen prima.
Maar wekelijkse les is meestal overvragen.
Betreft de kreupelheid, dat hoort niet, dus inderdaad even da laten komen.
maralyn schreef:Paar x uitgeschoven?
Oftewel, klabats op z'n gezicht?
Iets wat ik een dubbele salto met flikflak noem?
EvaArt schreef:maralyn schreef:Paar x uitgeschoven?
Ik heb zelf niet gezien maar mijn vriend en hij zei uitgeschoven en tegen onze andere pony gebotst. Maar tis echt alleen als hij zich nu draait op de weide. Ook omdat het zo hard regende heeft hij voor re rest eigenlijk niets gedaan buiten onder de bomen gestaan. Dat was 3 dagen geleden denk ik. En gisteren hebben we dan gemerkt dat hij kreupel liep als hij zich draaid. Rechtdoor is het niet loopt ie normaal zonder problemen geeft ook geen pijn reactie nergens.
EvaArt schreef:maralyn schreef:Paar x uitgeschoven?
Ik heb zelf niet gezien maar mijn vriend en hij zei uitgeschoven en tegen onze andere pony gebotst. Maar tis echt alleen als hij zich nu draait op de weide. Ook omdat het zo hard regende heeft hij voor re rest eigenlijk niets gedaan buiten onder de bomen gestaan. Dat was 3 dagen geleden denk ik. En gisteren hebben we dan gemerkt dat hij kreupel liep als hij zich draaid. Rechtdoor is het niet loopt ie normaal zonder problemen geeft ook geen pijn reactie nergens.
Shenavallie schreef:Een uur met een tweejarige in de weer? Dat is wel heel erg veel van het goede. Een tweejarige leer je een stukje met je meelopen (en dat bouw je over langere tijd uit) en braaf stil te staan als hij voor het hek staat om weer het land op te mogen. Af en toe een voetje laten geven, zodat hij weet dat hij rustig moet blijven bij de hoefsmid, eventueel af en toe een borstel erover en verder niets. Longeren is al helemaal not done op die leeftijd. Teveel mensen die te vroeg en teveel vragen van een veel te jong dier en dan op latere leeftijd niet begrijpen waarom een dier zoveel mankeert. De gewrichten zijn op die leeftijd nog helemaal niet klaar om op die manier aan het werk te gaan. Mijn advies: geef het dier de tijd om op te groeien en te leren van soortgenoten.![]()
Verder lees ik dat hij nog hengst is ('hengstenpuber'). Wellicht is castreren een optie. Veel hengsten worden daar rustiger van. Niet persé slomer (lees: die van mij is nog steeds super actief), maar dat opdringerige raken ze meestal wel kwijt.
bigone schreef:Twee en dan je aandacht er een uur bijhouden ? Onbegonnen werk en niet meer doen, ook geen uur in de week. En met draaien pijn is zeker niet goed dus dierenarts lijkt me een heel goed plan.