Ik haal net mijn paard uit de wei met een vreemde bult op haar pees. Ze heeft op haar achterbeen een schiefel die nog niet helemaal ‘oud’ is. Ze heeft hem vorig jaar winter opgelopen maar helaas met regelmaat in de wei tikt ze hem toch aan waardoor hij weer ‘actief’ wordt. Zit op een vervelende plek maar in principe niets aan doen aldus de DA.
Nou heeft ze ineens schuin onder/achter de schiefel een harde schijf op haar pees zitten. Het is geen vocht bult. Dit heb ik nog nooit eerder gezien en maak me best veel zorgen nu.

Ik heb hier de schiefel, die inmiddels uit 2 delen lijkt te bestaan aangewezen en de zwelling ook.

Eergisteren, afgelopen woensdag is de smid geweest. De binnenkant van haar hoeven achter (geen ijzers) is altijd iets langer dan de buitenkant. Hij zet haar daardoor heel iets binnendoor sinds kort. Donderdag heeft ze vrij gehad, alleen wat geknuffeld en heb ik niks gezien. Kan dit misschien een gevolg daarvan zijn icm de schiefel die weer aangetikt is?
- ik zie nergens een wondje of plekje
- op het harde niets te zien in stap/draf
- belast het been volledig, staat zelfs met het andere been op rust
- totaal geen reactie bij aanraking/knijpen/drukken
- niet warm
- in de bak duidelijk kreupel, lijkt het been opzij - vooruit te plaatsen ipv gewoon naar voren
- na wandelen in de bak zichtbaar pijn. Op het harde haar vrolijke zelf.
- DA gebeld. Vind het geen spoed, kan de pees zijn, kan een bloeduitstorting zijn, kan irritatie van omliggende weefsels zijn. Heeft haar het liefst binnen maar adviseert haar normale patroon niet te doorbreken om onrust te voorkomen. Ze kan zelf in en uitlopen de hele dag, ‘s nachts staat ze op stal. Beide kanten een maatje waar ze over het draad bij kan.
Toch vind ik wachten tot maandag nog best ver weg.... het voelt niet lekker, vind het er ook niet lekker uitzien. Herkent iemand dit misschien? Ik hoor graag ervaringen. Ze heeft ice vibes om gehad maar geen verschil daarna.
Alvast bedankt!