Paard kreupel, ten einde raad

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Paard kreupel, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 21:42

Ik zit met mijn handen in het haar.
Ik weet niet meer wat ik moet en ik wil het eens met jullie bespreken, misschien komt iemand dit bekend voor.
Het gaat om een tinkermerrie van 10 jaar oud.
Ik heb haar 3,5 jaar geleden gekocht, ze stond toen 2 weken in nederland.
Ik heb haar (groen) gekocht. Dit was niet zeker maar de handelaar waar ik haar van kocht had geen informatie over haar. Ik heb haar toen zelf beleerd.

Ze loopt nu sinds een hele tijd onregelmatig. Een jaar geleden ongeveer heb ik er toen een dierenarts bij laten komen.
Deze heeft een kreupelheidonderzoek gedaan en foto’s gemaakt van rechts voor. Ze valt namelijk op links.
Hellaas was er uit dit onderzoek niks duidelijks te vinden. De DA rade mij toen aan om ijzers met zooltjes te proberen en kijken of dat hielp.

Ik was niet helemaal tevreden met deze uitkomst dus heb ik een second opinion laten doen bij een andere dierenarts. Hellaas is hier ook met een kreupelheidsonderzoek niks gevonden.

Toen heb ik er op advies van mensen een Ostheopaat bij laten komen.
Deze zei mij dat mijn paard enorm vast zat in haar rechterschouder.
Toendertijd een jaar geleden heb ik een ongeluk gehad met mijn tinker waarbij de koets achterhaar is omgekiept en waardoor ze er toen mee vandoor is gerend.
De Ostheopaat kwam daardoor tot de conclusie dat mijn tinker waarschijnlijk hierdoor na enige tijd toch last heeft gekregen en haar lichaam verkeerd is gaan gebruiken waardoor ze nu vast zat en verkeerd is gaan lopen.
Ik heb toen op aanraden van de Ostheopaat met behandeling en lang en laag trainen het weer opgepakt.
Volgens de Ostheopaat moest het met training beter gaan.

We zijn nu inmiddels een jaar verder en ik heb in het afgelopen jaar het met training proberen op te lossen.
Ze is echt wel verbeterd in het feit dat ze beter lang en laag kan e beter door haar rug loopt.
Als ze goed nageeflijk en ontspannen door haar rug loopt merk je dan ook niks aan haar onregelmatigheid.

Echter als ze op zichzelf in de weide loopt of aan de hand draaft loopt ze toch onregelmatig.

Enkele weken geleden zijn we gaan zwemmen, twee dagen achter elkaar. En toen liep ze weer heel slecht. Nu staat ze sinds die tijd alweer een paar weken stil en het gaat weer beter maar ze loopt wel nog steeds met die onregelmatigheid.

Ik rijd nu niet meer op haar omdat ik mijzelf er niet lekker bij voel.

Ze heeft zo wel altijd heel veel zin om te lopen.
Ze draaft uit zichzelf in de weide en met wandelen. Met rijden was ze ook altijd erg entousiast.

Zelf ben ik mij gaan inlezen en ik dacht aan een lichte vorm van ataxie omdat ze ook wel veel struikeld en moeite heeft met rechte lijnen lopen en lengtebuiging.

Ik zou vandaag eigenlijk naar een andere dierenarts gaan voor nog eens een kreupelheidsonderoek en foto’s etc maar dat is hellaas niet door kunnen gaan omdat mijn vervoer uiteindelijk niet door ging.

Alvast heel erg bedankt als je dit hele verhaal hebt gelezen!

Komt iemand dit bekend voor?
Ik heb eventueel de röntgenfoto’s van een jaar geleden.

Saaams

Re: Paard kreupel, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:47

SI Artrose?
Of hals problematiek?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:52

Bij veel struikelen denk ik gelijk aan hoefkatrolontsteking. Maar dat zou de dierenarts op de foto gezien moeten hebben. Moeite met lengtebuiging zou ook uit de rug kunnen komen. Maar ja zo kun je alles wel opnoemen :+.
Mijn advies, ga naar een goede kliniek. Dat is misschien in 1e instantie even duurder, maar dan kom je er wel uit met een diagnose. Als het al een jaar speelt, zal het ook helaas geen simpele blessure zijn. Heesch, Lingehoeve, Raaphorst, Equitom zijn bijvoorbeeld echt goede paardenklinieken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:55

Ik zou het toch ook in de bovenlijn zoeken. Dus foto's laten maken van de hals en rug zou ik mee beginnen.
Ik vind het wel vreemd dat de eerste dierenartsen je zo hebben weggestuurd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 21:59

Check die schouder maar eens écht heel goed.

Als die kar omgegaan is, en hij heeft die meegesleept, dan is er ongetwijfeld heel veel druk van het lamoen op de schouder gekomen.
Als in écht heel veel.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:09

Diddykong schreef:
Bij veel struikelen denk ik gelijk aan hoefkatrolontsteking. Maar dat zou de dierenarts op de foto gezien moeten hebben. Moeite met lengtebuiging zou ook uit de rug kunnen komen. Maar ja zo kun je alles wel opnoemen :+.
Mijn advies, ga naar een goede kliniek. Dat is misschien in 1e instantie even duurder, maar dan kom je er wel uit met een diagnose. Als het al een jaar speelt, zal het ook helaas geen simpele blessure zijn. Heesch, Lingehoeve, Raaphorst, Equitom zijn bijvoorbeeld echt goede paardenklinieken.

Die klinieken zijn hellaas allemaal heel ver weg.
Ik woon in roermond, limburg en heb zelf geen trailer of rijbewijs voor een trailer te rijden. En hellaas heb ik niet veel mensen om mij heen die kunnen rijden. En die kunnen ook geen uur met mij naar een kliniek gaan rijden .

Het liefst had ik haar onder een mri maar dat is allemaal heel ver weg en ik kom daar niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:10

Heb je bewegende beelden van hoe ze loopt?

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:11

Caira schreef:
Heb je bewegende beelden van hoe ze loopt?

Die ga ik morgen maken. Ik heb geen recente beelden alleen beelden van hoe de met de longeerhulp aan de longe loopt maar dit is al van afgelopen winter.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:16

Ik zou naar Dr Riemersma rijden, praktijk Den Heyberg. Dat is vanaf Roermond wel te overzien en hij is echt ontzettend goed met dit soort blessures en het vinden van de oorzaak. Ik denk namelijk wel dat dat je prioriteit moet zijn, als je de oorzaak niet kent kan je niet fatsoenlijk revalideren en overbelast je het misschien onbedoeld steeds meer.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:21

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:23

0000 schreef:
Ik zou naar Dr Riemersma rijden, praktijk Den Heyberg. Dat is vanaf Roermond wel te overzien en hij is echt ontzettend goed met dit soort blessures en het vinden van de oorzaak. Ik denk namelijk wel dat dat je prioriteit moet zijn, als je de oorzaak niet kent kan je niet fatsoenlijk revalideren en overbelast je het misschien onbedoeld steeds meer.

Spreekt hij wel gewoon nederlands? Mijn duits is namelijk echt slecht

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:24

Ja hoor, het is eigenlijk een Fries geloof ik.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 22:25

0000 schreef:
Ja hoor, het is eigenlijk een Fries geloof ik.

Top dan ga ik hem morgen eens bellen

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:31

Hoe zijn de kreupelheidsonderzoek uitgevoerd? Is er ook verdoofd? Zijn er ook echo's gemaakt? Zijn beide voeten of benen op de foto geweest? En op een foto zie je ook niet altijd alles. Een goede DA zou aan de beweging al moeten kunnen zien of het laag in het been zit of hogerop.

Ik zou persoonlijk een paarden taxi regelen en toch naar een kliniek gaan waar echt gedegen onderzoek kan worden verricht met goede apparatuur.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:44

Is ze getest op pssm? Ik vind haar heel kort lopen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:46

Met dit verhaal zou ik ook goed onderzoek laten doen naar traumatisch letsel tgv het ongeluk.
Kreupel in de wei met dit verhaal eraan ga je met geen enkele trainingsmethode oplossen en bokkers kunnen hier wel van alles van vinden, maar hier zal een dierenarts serieus naar moeten kijken.

Het moet toch mogelijk zijn om m.b.v. een paardentaxi oid naar de kliniek te gaan?
Volgens mij zitten zowel Someren als Ell voor jou redelijk in de buurt.
Natuurlijk is dat een investering, maar nog een jaar doormodderen met een paard met ernstig letsel waar misschien gerichte behandeling voor nodig is of helemaal geen herstelkans is kost veel meer...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:52

Femke_Tweety schreef:

Als die kar omgegaan is, en hij heeft die meegesleept, dan is er ongetwijfeld heel veel druk van het lamoen op de schouder gekomen.
Als in écht heel veel.

Dat niet alleen, ook het feit dat het na zwemmen erger is(onbelast bewegen) doet mij vermoeden dat het hoger zit.
Heb je er al eens een goede chiropractor bij gehad? Toont ze gevoeligheid op haar wervels,schoft, schouder of si?
Je filmpje is geen goede manier om te beoordelen, kun je een filmpje maken op een rechte lijn op het harde?
Stap en draf, van voor, achter en opzij, hoofd zo los mogelijk.
Pssm zou niet mijn eerste gedachte zijn adv je verhaal, al blijven tinkers hier natuurlijk wel gevoeliger voor.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:54

Caira schreef:
Ik vind haar heel kort lopen

Dat vind ik ook. Maar sommige Tinkers zijn niet zo ruim.

Citaat:
Deze zei mij dat mijn paard enorm vast zat in haar rechterschouder.
Toendertijd een jaar geleden heb ik een ongeluk gehad met mijn tinker waarbij de koets achterhaar is omgekiept en waardoor ze er toen mee vandoor is gerend.

Eerste wat ik dan zou doen is de schouders op de foto. Helemaal na het zwemmen, dat is wel een aanwijzing dat er daar iets niet goed zit.

Hopelijk vind je iemand in de buurt die je kan helpen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 22:58

ze loopt niet kort. Ze loopt achter in tempo en loopt tegen de longeerhulp aan, dit filmpje is geen betrouwbaar beeld ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:02

Wildgirl schreef:
Femke_Tweety schreef:

Als in écht heel veel.

Dat niet alleen, ook het feit dat het na zwemmen erger is(onbelast bewegen) doet mij vermoeden dat het hoger zit.
Heb je er al eens een goede chiropractor bij gehad? Toont ze gevoeligheid op haar wervels,schoft, schouder of si?
Je filmpje is geen goede manier om te beoordelen, kun je een filmpje maken op een rechte lijn op het harde?
Stap en draf, van voor, achter en opzij, hoofd zo los mogelijk.
Pssm zou niet mijn eerste gedachte zijn adv je verhaal, al blijven tinkers hier natuurlijk wel gevoeliger voor.

Ehm, PSSM is erfelijk; heeft niks met gevoeligheden te maken maar met genetica.

Zijn de klachten sec terug te voeren op/na dat ongeluk of was ze daarvoor ook al niet goed (naar jouw idee)?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 00:04

Dat klopt Ikke, en binnen o.a de tinkers komt pssm vaker voor. Dus ja, gevoeliger/de kans is groter.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 01:24

Spierschade?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:03

De osteopaat is maar 1 keer geweest?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:58

Ik vind haar ook kort lopen maar zie niet snel belastingskreupelheid, als ze meer doordraaft komt er dan een knikje in haar hoofd/ halshouding?

Dat het erger is geworden na het zwemmen zou mij ook doen vermoeden dat de schouder een rol zou kunnen spelen of ergens anders in de bovenlijn.

Over het algemeen geldt, met een knikje in het hoofd tijdens het lopen is het belastingskreupelheid onder de knie. Geen knikje dan zit het hoger of is het scheefheid. Is het op de ene hand erger dan op de andere hand?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:25

Het is denk ik beter dit paard eens te filmen wanneer het los draaft/ stapt....
Zo'n longeerhulp geeft een slecht beeld omdat het eigenlijk maakt dat het paard juist meer spanning creëert en uiteindelijk slechter gaat lopen. Dus dat ding iig maar in de fik steken.

Destijds zochten ze het in de hoeven. Ze adviseerden immers ijzers. Dat zal niet voor niets geweest zijn. Veel kreupelheden komen uit de voeten.
Je hebt niet perse een ijzers nodig wellicht, maar wanneer daar een verdenking lag lijkt het me voor de hand liggend dat eerst af te vinken en van daaruit verder.
Dus wellicht een andere manier van bekappen, of bescherming in de vorm van een schoen? Met de nattigheid van de laatste dagen, en het zwemmen wordt een zool week... als daar al een gevoeligheid zit kan ze weer onregelmatig tonen.

Andere waar ik aan denk is wellicht toch een verkeerd lichaamsgebruik. Door het hoofd te fixeren ontstaat er veel spanning in het CTO gebied. Als dat goed vast zit krijg je ook hupjes in het lopen.

M.a.w.: zoek het eerst eens in voor de hand liggende zaken en werk van daaruit het lijstje af. Dus hoe gevoelig zijn die voeten? En hoe ontspannen en correct heeft dit paard haar lichaam leren gebruiken?