"Sporen"plekje ondanks buikband

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMickey

"Sporen"plekje ondanks buikband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 11:27

Mijn paard is extreem gevoelig op de huid, ik word er gek van. Als je er al naar kijkt is het open. Ik rij zonder sporen en met een buikband en nog heeft ze een plekje (niet "door", maar wel het velletje zichtbaar en de haren eraf). Uiteraard wil ik haar geen pijn doen of "open" rijden. Ik smeer met levertraanzalf om het te verzorgen. Ik werk al veel aan mijn houding en zit met mijn instructrice. Ze krijgt het plekje ook maar aan 1 kant. Heeft iemand voor mij de gouden tip ? De buikband mag ik in een wedstrijd niet gebruiken, maar heeft ze altijd in training thuis om.

tyleysmiley

Re: "Sporen"plekje ondanks buikband

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:31

Ik zou aan de binnenkant van je rijlaars een stukje schapenwol,fleece of iets dergelijks plakken...in de kleur van je laars ziet het er ook niet zo opvallend uit

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:35

Glans spray opspuiten dan glij je er meer over. Niet als het open is natuurlijk

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:36

En voordat je gaat aanpassen, ook even gewoon kijken naar je laars. Misschien zit er wel een stukje leer los of een vervelende overgang van verschillende stukken leer wat irriteert.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:37

Ik denk inderdaad de tip van stukje schapenwol aan de binnenkant van je laars. En verder goed inpoederen met babypoeder

MightyMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 11:40

misschien domme vraag, maar een stukje schapenwol aan de binnenkant bevestigen (als in lijmen ?) Dat blijft op den duur toch nooit zitten ? (vuil, zand, nattigheid?).

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:45

MightyMickey schreef:
misschien domme vraag, maar een stukje schapenwol aan de binnenkant bevestigen (als in lijmen ?) Dat blijft op den duur toch nooit zitten ? (vuil, zand, nattigheid?).

Misschien kan je een bandje maken (net zoals een sporenbandje om je laars zit) waar je het aan bevestigd. Zo weet je dat het niet kan verschuiven en kan je het eraf halen om te wassen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:02

Is het niet juist de buikband die de plek veroorzaakt?
Wat voor buikband is het, kan me er niet echt een voorstelling van maken.
Maar als je met je been tegen een stuk elastische stof "aanspoort" zal die stof ook wel heen en weer bewegen over de buik van je bewegende paard, dus vandaar dat ik me afvraag of het middel niet erger is dan de kwaal?

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:07

ik zou stoppen met de levertraan zalf, want die maakt de huid zachter en die is wat stroef waardoor er nog meer wrijving ontstaat.
ik zou inderdaad glansspray/antiklit erop spuiten waardoor het heel glad wordt en er minder wrijving is.
(de voorwaarde is wel dat de huid heel en in principe gezond moet zijn)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:12

Weet je zeker dat het van het sporen is? Niet van een singel die niet lekker zit o.i.d

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:20

Scherp stikseltje in de buikband of aan je laars? En stukje van je beugel beschadigt dus scherp

Heb het ooit gehad dat mijn spoortje beschadigt was effe met de vijl er langs en het was opgelost

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:36

Het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat je haar kan beschadigen door je laars? Dat moet ergens anders door komen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:37

Popstra schreef:
Weet je zeker dat het van het sporen is?

MightyMickey schreef:
Ik rij zonder sporen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:51

Daan13 schreef:
Popstra schreef:
Weet je zeker dat het van het sporen is?

MightyMickey schreef:
Ik rij zonder sporen

Popstra vraagt of ze zeker weet of het van het sporen is.
Of wel van het "aansporen" niet van de sporen :)

Lastig, met een gezond huid zou dit niet moeten kunnen dus ik zou erg goed mijn materiaal nakijken om te controleren of er niets is wat haar open schuurt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:26

Ik zou ook zeggen dat het misschien niet komt van je rijderij. Maar van iets (laars/beugel/riempje/buikband/dekensingel/etc/etc) anders.

Rij anders eens een tijdje met kortere of langere beugels (nog beter, ander zadel vz of sprongzadel) en zie of het plekje zich verplaatst.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:36

Draagt ze een deken? Komt het misschien daarvan?

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:36

Sedert april 2017 is de bodybandage op wedstrijd toegestaan voor alle klasses. Het is gebruikelijk dat je op het voorterrein door de toezichthouder eronder laat kijken. Zonder sporen en MET band acht Ik plekjes niet aannemenlijk. Zelf rij Ik op dit moment zonder de band de draag sporen met horizontaal draaiende metaal bolletje uit 1 stuk (bestaan ook halve draaiende maantjes maar die beschadigen het haar eerder)

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:41

Hoe ziet ze er verder uit? Glanzende vacht? Goed op gewicht? Kijkt alert en is actief? Als ze niet goed in haar vel zit of bijvoorbeeld structureel een tekort heeft kan dat ook effect op de haarkwaliteit hebben... zeker als je al het andere hebt uitgesloten. Wat krijgt ze te eten?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:46

Is dit paard veelvuldig stuk gereden bij een vorige eigenaar?
Ik ken meerdere paarden die open gereden zijn met sporen, vaker dan eenmalig die heel gevoelig zijn gebleven op die plek.
Die konden ook van niks kale plekken hebben of wondjes.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:53

Nico12 schreef:
Sedert april 2017 is de bodybandage op wedstrijd toegestaan voor alle klasses. Het is gebruikelijk dat je op het voorterrein door de toezichthouder eronder laat kijken. Zonder sporen en MET band acht Ik plekjes niet aannemenlijk. Zelf rij Ik op dit moment zonder de band de draag sporen met horizontaal draaiende metaal bolletje uit 1 stuk (bestaan ook halve draaiende maantjes maar die beschadigen het haar eerder)

Waar zie je dit terug in de reglementen?

Voor zover ik het kan vinden zie ik bij het dressuur reglement, artikel 119, punt 3, laatste punt, staan dat het niet is toegestaan.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:11

roosje78 schreef:
Nico12 schreef:

Waar zie je dit terug in de reglementen?

Voor zover ik het kan vinden zie ik bij het dressuur reglement, artikel 119, punt 3, laatste punt, staan dat het niet is toegestaan.

Sorry, dressuurwedstrijd en voorterrein niet toegestaan. Springen en Eventing sedert april 2017 alle klasses WEL toegestaan zowel in de ring en ook op voorterrein.

MightyMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 14:55

O wat lief al deze reacties; even alles op een rijtje.

Ik rij altijd met body bandage. Afgelopen week 1x niet (want hij zat in de was) en hup, sporenplek :-(

- ik rij met een body bandage ; https://www.ej.nl/paard/zadels-toebehoren/accessoires/body-bandage_16821.html?channable=e78103.MTE4NDQzLTAwMC1QQUFSRA&utm_campaign=kiesproduct.nl&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=&gclid=CjwKCAjwrvv3BRAJEiwAhwOdMxbEezG85-lIRHeFEAoFcNE225DYopsxUPfUTtHXgVEFB4i8vGe6rRoCzCQQAvD_BwE;
- de buikband is (vreemdgenoeg) NIET toegestaan in de dressuur. (wel bij springen en eventen; bizar weer )
- het is absoluut niet de band die het plekje veroorzaakt; de band is elastisch en soepel en zacht.
- er zitten geen rare losse of harde stukjes op mijn laars. Gechecked.
- er zitten geen beschadigingen op mijn beugel, gechecked.
- ze draagt geen dekens en ook geen dekensingel. Het is echt een plekje op de plek van je spoor of waar je "aanspoort'
- ik heb wel in het verleden gereden met sporen en ook alle soorten sporen geprobeerd (bolletjes, knopjes, wieltjes; uiteindelijk waren de enige die 'vriendelijk" genoeg waren de sporen met horizontale wieltjes van Sprenger
- ik ben de eerste eigenaar, dus geen vorige eigenaar die haar "stuk" gereden heeft (en ik wil dat liever ook niet natuurlijk)
- mijn paard krijgt een prima rantsoen, een plekje op die plaats komt niet van een slechte voedingstoestand, ze is op en top gezond en zit goed in de vacht.

Dus hopelijk snappen jullie dat ik vrij radeloos ben....
Thuis kan ik de buikband wel gebruiken maar niet op een wedstrijd. Hoe kan ik nu wedstrijd rijden als ze de eerste de beste keer meteen een plekje heeft, zelfs al rij ik zonder spoortje....
Vandaag heb ik mijn beugels een gaatje langer gedaan, de body bandage om en geen sporen om, maar ze heeft nu natuurlijk een plekje... daar moet eerst weer haar op groeien... :(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:02

Suzanne F. schreef:
Het lijkt me zo onwaarschijnlijk dat je haar kan beschadigen door je laars? Dat moet ergens anders door komen.

Zij beschadigd ook niet.. de haren schuren eraf (huid is nog heel).
Mijn arabier krijgt ook snel kale plekken.
Als ik hem (veel) met een halster buiten zet heeft hij standaard kale plekken op zijn neus, achter zijn oren en zelfs aan de zijkant (bakstukken halster).

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:01

Nu zit ik in een andere hoek te denken, een collega haar dochter heeft een huid afwijking en die heeft ook extreem snel beschadigde huid. Een stiksel veroorzaakt al een blaar...het heeft een naam maar ik weet het niet hoe het heet.
Zou dat bij dit paard ook kunnen?
en als je laarzen met ander materiaal gebruikt, maakt dat verschil?

maar wat brainless schrijft van slijtage van het halster dat is idd mogelijk ons trekpaard heeft dat ook en de andere niet tewijl alle halsters van het zelfde materiaal zijn, zelfs soepel leer slijt ook op tot kale plekken Hoe het mogelijk is ?( toch iets wat bij dat paard hoort)!

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:12

kwita schreef:
Nu zit ik in een andere hoek te denken, een collega haar dochter heeft een huid afwijking en die heeft ook extreem snel beschadigde huid. Een stiksel veroorzaakt al een blaar...het heeft een naam maar ik weet het niet hoe het heet.
Zou dat bij dit paard ook kunnen?
en als je laarzen met ander materiaal gebruikt, maakt dat verschil?

maar wat brainless schrijft van slijtage van het halster dat is idd mogelijk ons trekpaard heeft dat ook en de andere niet tewijl alle halsters van het zelfde materiaal zijn, zelfs soepel leer slijt ook op tot kale plekken Hoe het mogelijk is ?( toch iets wat bij dat paard hoort)!

ehlers danlos syndrome ?