Ik heb deze week vervelend nieuws gehad over mijn paard. Ze liep wisselend kreupel en omdat dit terug bleef komen heb ik de dierenarts gevraagd om een kreupelheidsonderzoek uit te voeren. Hier kwamen onderstaande bevindingen uit:
- In stap toont paard niet kreupel
- In draf op rechte stuk niet duidelijk kreupel
- In draf op cirkel en zachte ondergrond rv linksom kreupel, rechtsom niet duidelijk te zien
- In draf op cirkel en harde ondergrond rv rechtsom kreupel, linksom niet duidelijk te zien
- Buigproef ondervoet rv is negatief
- Buigproef voorknie rv is positief
Daarna onderzoek op de poetsplaats:
- fors overstrekt in voorknie (beide voorbenen)
- voelbare overvulling van rechtervoorknie, met name bovenste gewrichtshelft
- bij afvoelen nergens een pijnlijkheid op te wekken
Aan de hand hiervan is besloten om röntgenfoto's te maken van de rechter knie. Daaruit kwamen onderstaande bevindingen:
- enige artrose in de bovenste gewrichtshelft van de knie
- overvulling van het gewricht is zichtbaar
Hieruit kwam als diagnose dat de kreupelheid zeer waarschijnlijk voortkomt uit de afwijkende stand van het voorbeen waardoor er een piekbelasting op de voorkant van het gewricht ontstaat.
Als achtergrond kan ik hierbij vertellen dat het hier gaat om een 9 jarige merrie; kruising Tinker x Welsh Cob, geïmporteerd vanuit Ierland. Ik heb haar vorig jaar augustus bij een handelsstal gekocht en klinisch laten keuren. Daarbij waren geen bijzonderheden zichtbaar, beenstand is mij niet opgevallen. Toen ik Abigail net had was ze erg snel gespannen en afstandelijk, daardoor heb ik haar vooral veel rust gegeven, grondwerk en loswerken gedaan en pas sinds februari zijn we aan de slag gegaan onder het zadel. Daarbij heb ik alleen nog maar gefocussed op ontspannen rijden. Dit betekend dat we 90% van de tijd stappen en stilstaan, zo veel mogelijk met losse teugels. Ik oefen daarbij met sturen op de hals, beenhulpen etc. Maar de grootste uitdaging zat hem altijd in het 'blijven stappen' met haar. Ze was altijd de eerste 10 minuten erg rennerig; willen draven en hard. Ooit begonnen we zelfs in galop.. En ik ben ook gewoon aan de longeerlijn en met hangen begonnen met haar en heb hierbij altijd alle tijd, geduld en begeleiding gehad. Na deze drammerige 10 minuten is ze plots op een touwhalster te rijden, terwijl ze daarvoor dwars door het bit heen loopt (ook bitloos geprobeerd, geen succes in het begin).
Ik vond het wel vreemd dat ze maar niet verbeterde na 3 maanden exact hetzelfde te doen onder het zadel. De dierenarts gaf aan dat dit kan rijmen met de artrose. Warmere gewrichten zijn minder pijnlijk dan koude en het zou kunnen dat Abigail dus vluchtgedrag vertoonde vanwege pijn..
Ik ben dan ook acuut gestopt met het zitten op haar rug.
Nu gaf de dierenarts aan dat we haar kniegewricht in kunnen spuiten in een poging om de ontsteking te remmen of hopelijk te elimineren. Ze gaf echter wel aan dat de kans groot is dat de oorzaak van deze kreupelheid, ontsteking en artrose de afwijkende stand van het voorbeen is. Mede doordat ik haar onder het zadel nog amper belast heb en Abigail deze kreupelheid ook al eens heeft laten zien voordat ik haar reed. Daarnaast moet bij inspuiting eerst gecontroleerd worden of haar pees aan de achterzijde van de voorknie wel intact is. Zo niet is de kans op herstel erg klein te noemen.
Ik heb voor nu besloten om haar op de weide te laten staan en heb de dierenarts gevraagd in hoeverre zij kan inschatten dat Abigail pijn zal hebben en wellicht pijnstillers nodig heeft. Als van het najaar alle paarden weer naar binnen gaan wil ik de echo van de pees laten maken en als deze in orde is, het gewricht in laten spuiten. Dan weet ik namelijk zeker dat ze zich rustig zal houden en de inspuiting de grootste kans van slagen zal hebben. Daarna is het aankijken...
Stalgenoten raadde mij aan om bijvoorbeeld naar revalidatiecentra voor paarden te gaan kijken zoals Noor Tanger of Horses in Hands. Ik zou zeker met hen in gesprek willen gaan om te zien of er mogelijkheden zijn, maar ben een beetje bang voor het antwoord...
Hebben jullie misschien ervaring met vergelijkbare situaties? Er gaat vanalles door mijn hoofd...
Hieronder mijn lieve, knappe dame

Alvast bedankt
Groetjes, Willemijn