Toekomstvisie paard met overstrekte voorbenen en artrose?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkies7

Toekomstvisie paard met overstrekte voorbenen en artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 12:42

Beste allemaal,

Ik heb deze week vervelend nieuws gehad over mijn paard. Ze liep wisselend kreupel en omdat dit terug bleef komen heb ik de dierenarts gevraagd om een kreupelheidsonderzoek uit te voeren. Hier kwamen onderstaande bevindingen uit:
- In stap toont paard niet kreupel
- In draf op rechte stuk niet duidelijk kreupel
- In draf op cirkel en zachte ondergrond rv linksom kreupel, rechtsom niet duidelijk te zien
- In draf op cirkel en harde ondergrond rv rechtsom kreupel, linksom niet duidelijk te zien
- Buigproef ondervoet rv is negatief
- Buigproef voorknie rv is positief

Daarna onderzoek op de poetsplaats:
- fors overstrekt in voorknie (beide voorbenen)
- voelbare overvulling van rechtervoorknie, met name bovenste gewrichtshelft
- bij afvoelen nergens een pijnlijkheid op te wekken

Aan de hand hiervan is besloten om röntgenfoto's te maken van de rechter knie. Daaruit kwamen onderstaande bevindingen:
- enige artrose in de bovenste gewrichtshelft van de knie
- overvulling van het gewricht is zichtbaar

Hieruit kwam als diagnose dat de kreupelheid zeer waarschijnlijk voortkomt uit de afwijkende stand van het voorbeen waardoor er een piekbelasting op de voorkant van het gewricht ontstaat.

Als achtergrond kan ik hierbij vertellen dat het hier gaat om een 9 jarige merrie; kruising Tinker x Welsh Cob, geïmporteerd vanuit Ierland. Ik heb haar vorig jaar augustus bij een handelsstal gekocht en klinisch laten keuren. Daarbij waren geen bijzonderheden zichtbaar, beenstand is mij niet opgevallen. Toen ik Abigail net had was ze erg snel gespannen en afstandelijk, daardoor heb ik haar vooral veel rust gegeven, grondwerk en loswerken gedaan en pas sinds februari zijn we aan de slag gegaan onder het zadel. Daarbij heb ik alleen nog maar gefocussed op ontspannen rijden. Dit betekend dat we 90% van de tijd stappen en stilstaan, zo veel mogelijk met losse teugels. Ik oefen daarbij met sturen op de hals, beenhulpen etc. Maar de grootste uitdaging zat hem altijd in het 'blijven stappen' met haar. Ze was altijd de eerste 10 minuten erg rennerig; willen draven en hard. Ooit begonnen we zelfs in galop.. En ik ben ook gewoon aan de longeerlijn en met hangen begonnen met haar en heb hierbij altijd alle tijd, geduld en begeleiding gehad. Na deze drammerige 10 minuten is ze plots op een touwhalster te rijden, terwijl ze daarvoor dwars door het bit heen loopt (ook bitloos geprobeerd, geen succes in het begin).
Ik vond het wel vreemd dat ze maar niet verbeterde na 3 maanden exact hetzelfde te doen onder het zadel. De dierenarts gaf aan dat dit kan rijmen met de artrose. Warmere gewrichten zijn minder pijnlijk dan koude en het zou kunnen dat Abigail dus vluchtgedrag vertoonde vanwege pijn..
Ik ben dan ook acuut gestopt met het zitten op haar rug.

Nu gaf de dierenarts aan dat we haar kniegewricht in kunnen spuiten in een poging om de ontsteking te remmen of hopelijk te elimineren. Ze gaf echter wel aan dat de kans groot is dat de oorzaak van deze kreupelheid, ontsteking en artrose de afwijkende stand van het voorbeen is. Mede doordat ik haar onder het zadel nog amper belast heb en Abigail deze kreupelheid ook al eens heeft laten zien voordat ik haar reed. Daarnaast moet bij inspuiting eerst gecontroleerd worden of haar pees aan de achterzijde van de voorknie wel intact is. Zo niet is de kans op herstel erg klein te noemen.

Ik heb voor nu besloten om haar op de weide te laten staan en heb de dierenarts gevraagd in hoeverre zij kan inschatten dat Abigail pijn zal hebben en wellicht pijnstillers nodig heeft. Als van het najaar alle paarden weer naar binnen gaan wil ik de echo van de pees laten maken en als deze in orde is, het gewricht in laten spuiten. Dan weet ik namelijk zeker dat ze zich rustig zal houden en de inspuiting de grootste kans van slagen zal hebben. Daarna is het aankijken...

Stalgenoten raadde mij aan om bijvoorbeeld naar revalidatiecentra voor paarden te gaan kijken zoals Noor Tanger of Horses in Hands. Ik zou zeker met hen in gesprek willen gaan om te zien of er mogelijkheden zijn, maar ben een beetje bang voor het antwoord...

Hebben jullie misschien ervaring met vergelijkbare situaties? Er gaat vanalles door mijn hoofd...

Hieronder mijn lieve, knappe dame <3

Afbeelding

Alvast bedankt

Groetjes, Willemijn

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:54

Jeetje wat sneu. Weer ellende bij een geïmporteerde (half)Tinker. Meestal zouden de alarmbellen al moeten gaan rinkelen maar daar heb je nu niks meer aan. Ze staat inderdaad erg hol in het voorbeen. Heeft de keuringsarts daar niets van gezegd? Was het je eigen arts of eentje van de verkoper? Hier hadden ze zeker een opmerking over moeten maken bij een klinische keuring. Sowieso zou ik elk paard in welke prijsklasse dan ook röntgenologisch en klinisch laten keuren maar goed, dat is niet gebeurd.
Tja, ik denk dat mijn mening er hier niet toe doet maar hier ga je op leeglopen qua inspuitingen en behandelingen en echt een fijn rijpaard ga je er niet meer aan krijgen. Dan de vraag of het ook prima is als ze enkel bij jou op de wei kan lopen. Dat lukt denk ik nog een paar jaar, dan kan dat ook niet meer pijnvrij. Dus ik zou er niet teveel meer instoppen, dat geld ben je kwijt. Maar goed, een paard is een emotioneel iets en het is moeilijk om emotie en rationaliteit los van elkaar te zien.
Je hebt nu niets meer aan ‘als’ en had ik maar. Als geld geen issue is dan kunnen inspuitingen tijdelijk helpen. Goede kundige hoefsmid erbij die misschien iets kan corrigeren aan de stand. En rijden zal je op een heel laag pitje moeten zetten. Of je pijlen moeten richten op een ander paard. En die wel helemaal laten keuren en dan nog moet je mazzel hebben. Ook dat is geen garantie voor een ellende vrij leven, maar het voorkomt deze dingen wel.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:04

Weinig werk in de benen en toch al zulke problemen
Slechte conformatie
Moeilijk te rijden en niet de mogelijkheid om zo door te trainen dat het beter word

Als je als buitenstaander bovenstaaand verhaal leest is de conclusie al snel duidelijk

Je hebt twee opties

1. Afscheid nemen en kijken hoe lang ze het in de wei als pensioenpaard volhoud
2. Laten behandelen in een goede kliniek. Eventueel revalidatie. In training zetten om het rijtechnisch beter en gehoorzamer krijgen, zodat je verantwoord kunt trainen om het lichaam zo goed mogelijk te houden. Er rekening mee houden dat je elke 3/6 maanden terug moet naar de kliniek om het bij te houden.

Optie 1 doet even pijn maar is voor je portemonnee het verstandigste
Optie 2 is schreeuwend duur en je weet maar niet of je met een fijn rijpaard eindigd

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 13:22

Suzanne F. schreef:
Jeetje wat sneu. Weer ellende bij een geïmporteerde (half)Tinker. Meestal zouden de alarmbellen al moeten gaan rinkelen maar daar heb je nu niks meer aan. Ze staat inderdaad erg hol in het voorbeen. Heeft de keuringsarts daar niets van gezegd? Was het je eigen arts of eentje van de verkoper? Hier hadden ze zeker een opmerking over moeten maken bij een klinische keuring. Sowieso zou ik elk paard in welke prijsklasse dan ook röntgenologisch en klinisch laten keuren maar goed, dat is niet gebeurd.
Tja, ik denk dat mijn mening er hier niet toe doet maar hier ga je op leeglopen qua inspuitingen en behandelingen en echt een fijn rijpaard ga je er niet meer aan krijgen. Dan de vraag of het ook prima is als ze enkel bij jou op de wei kan lopen. Dat lukt denk ik nog een paar jaar, dan kan dat ook niet meer pijnvrij. Dus ik zou er niet teveel meer instoppen, dat geld ben je kwijt. Maar goed, een paard is een emotioneel iets en het is moeilijk om emotie en rationaliteit los van elkaar te zien.
Je hebt nu niets meer aan ‘als’ en had ik maar. Als geld geen issue is dan kunnen inspuitingen tijdelijk helpen. Goede kundige hoefsmid erbij die misschien iets kan corrigeren aan de stand. En rijden zal je op een heel laag pitje moeten zetten. Of je pijlen moeten richten op een ander paard. En die wel helemaal laten keuren en dan nog moet je mazzel hebben. Ook dat is geen garantie voor een ellende vrij leven, maar het voorkomt deze dingen wel.

Bedankt voor je snelle reactie, het is zeker waar dat achteraf alles makkelijk is. Ik heb haar laten keuren door een dierenarts die, achteraf gezien, de handelaar veel te goed kende. Er is geen opmerking gemaakt over haar beenstand, anders had ik nog kunnen overwegen om hier verder naar te laten kijken. Maar ze was op dat moment goed bevonden en niet ieder paard met een afwijkende stand heeft immers problemen, maar mijn dierenarts beoordeelde dit toch als een forse overstrekking van het gewricht.
Je hebt gelijk dat ze niet geschikt is als rijpaard, ik ga haar in geen geval helpen door erop te gaan zitten en het gewricht nóg meer te belasten. Dat is zuur voor mij, maar het feit dat ze onbelast ook pijn heeft maakt het nog veel vervelender voor het paard.
Mijn dierenarts was ook heel terughoudend in de prognose, maar wat je zegt; ik heb inmiddels een band met dit paard en dat maakt zulke beslissingen lastig.. Soms tegen beter weten in..

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 13:27

JeanneV schreef:
Weinig werk in de benen en toch al zulke problemen
Slechte conformatie
Moeilijk te rijden en niet de mogelijkheid om zo door te trainen dat het beter word

Als je als buitenstaander bovenstaaand verhaal leest is de conclusie al snel duidelijk

Je hebt twee opties

1. Afscheid nemen en kijken hoe lang ze het in de wei als pensioenpaard volhoud
2. Laten behandelen in een goede kliniek. Eventueel revalidatie. In training zetten om het rijtechnisch beter en gehoorzamer krijgen, zodat je verantwoord kunt trainen om het lichaam zo goed mogelijk te houden. Er rekening mee houden dat je elke 3/6 maanden terug moet naar de kliniek om het bij te houden.

Optie 1 doet even pijn maar is voor je portemonnee het verstandigste
Optie 2 is schreeuwend duur en je weet maar niet of je met een fijn rijpaard eindigd

Dank je voor je reactie, ik kan alleen maar zeggen dat ik het met je eens ben en dit eigenlijk al in mijn achterhoofd had...

Ondanks de situatie is het fijn om meningen van andere paardenmensen te horen, ik wil een weloverwogen beslissing kunnen nemen, maar wel een realistische

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:43

Tinkies7 schreef:
Ondanks de situatie is het fijn om meningen van andere paardenmensen te horen, ik wil een weloverwogen beslissing kunnen nemen, maar wel een realistische

Ik ben heel onaardig, sorry daarvoor, maar ik denk dat je heel goed weet wat het antwoord moet zijn.

Heb ballen, verlos haar uit d'r lijden.
Ze heeft geen schijn van kans.

Sterkte met die beslissing want ja, dat is heftig en echt niet leuk maar de enige juiste. Sterkte :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:51

ikke schreef:
Tinkies7 schreef:

Ik ben heel onaardig, sorry daarvoor, maar ik denk dat je heel goed weet wat het antwoord moet zijn.

Sterkte met die beslissing want ja, dat is heftig en echt niet leuk maar de enige juiste. Sterkte :(:)

Eens.
Paard draagt 60% lichaamsgewicht op de voorbenen, als die niet correct in elkaar gezet zijn, dan gaat dat heel pijnlijk worden.

Kelly_ann

Re: Toekomstvisie paard met overstrekte voorbenen en artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:29

Jeetje, wat vervelend dat je erin bent getuind bij de handelaar....

Ik zou ze lekker de zomer op de wei gunnen en dan laten hemelen. Als je het qua geweten aankan zou ik zeggen slacht. Er zitten namelijk wel mooie biefstukjes aan..... Zorg wel dat je erbij bent of iemand die je vertrouwt erbij laten zijn.

En dan op zoek naar een fijn rijpaard dat je laat keuren door je eigen dierenarts.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:35

Ik zou ook je verlies nemen en haar uit dr lijden verlossen. Het siert je dat je aan oplossingen wil denken, maar dat zou voor mij enkel een optie zijn als ze onder het zadel bijvoorbeeld beter zou zijn.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:41

Heel veel sterkte met je definitieve keuze TS, ik denk dat je zelf wel weet wat hierin het beste gaat zijn :(.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:14

ikke schreef:

Ook mee eens! En ik zou haar ook niet nog laten lopen, wat heeft zij eraan? Pijn op de wei is ook pijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:18

Ik ben het met mijn voorgangers eens. Wil je het bevestigd hebben zet haar dan eens een week op pijnstillers, ik vermoed dat je een groot verschil gaat zien.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:58

Kelly_ann schreef:

Ik zou ze lekker de zomer op de wei gunnen en dan laten hemelen. Als je het qua geweten aankan zou ik zeggen slacht. Er zitten namelijk wel mooie biefstukjes aan..... Zorg wel dat je erbij bent of iemand die je vertrouwt erbij laten zijn.

En dan op zoek naar een fijn rijpaard dat je laat keuren door je eigen dierenarts.

Even inhaken op slacht: grote kans dat dit paard als importpaard te laat een paspoort heeft gekregen en niet meer voor humane consumptie geschikt is. Dan heeft slacht naar mijn idee geen meerwaarde boven inslapen.

Sorry Tinkies7, het is vreselijk rot dat je zo'n beslissing nu al moet gaan nemen, maar het is als ik het zo lees wel het beste voor je mooie merrie!

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:10

Ik kan je geen adviezen geven over wat je het beste zou kunnen doen met haar om het zelf op te lossen.

Enige advies wat ik je kan geven:bel noor tanger op en leg je verhaal uit.
Noor en patrick hebben al diverse keren succesvol laten zien dat afgekeurde paarden/paarden die volgens verschillende klinieken zijn opgegeven, wel degelijk geholpen kunnen worden.
Bel ze op, leg je verhaal uit, laat ze de prognoses goed bestuderen en wacht op hun oordeel!
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Het is niet goedkoop zo'n revalidatietraject, maar binnen een jaar na aanschaf al in laten slapen en alle DA kosten die je inmiddels gehad hebt... Ben je ook al een paar ribben kwijt geraakt.
Heb je het geld liggen, kan je het betalen en heb je het er voor over om haar paardwaardig op te lappen zou ik dat zeker doen bij noor en patrick. Zij zijn wel echt heel eerlijk en direct en als zij er geen vertrouwen in hebben zullen ze je dat ook direct eerlijk vertellen.

Succes met deze moeilijke beslissing! Heel naar om zo'n keuze al te moeten maken zo snel na aanschaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:15

Jet schreef:
Kelly_ann schreef:

Even inhaken op slacht: grote kans dat dit paard als importpaard te laat een paspoort heeft gekregen en niet meer voor humane consumptie geschikt is. Dan heeft slacht naar mijn idee geen meerwaarde boven inslapen.

Sorry Tinkies7, het is vreselijk rot dat je zo'n beslissing nu al moet gaan nemen, maar het is als ik het zo lees wel het beste voor je mooie merrie!

Niet voor humane consumptie kan prima naar de slacht alleen verdwijnt vaak in diervoer. Het is maar net wat je zelf wil.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:37

kim_1990 schreef:
Ik kan je geen adviezen geven over wat je het beste zou kunnen doen met haar om het zelf op te lossen.

Noor en patrick hebben al diverse keren succesvol laten zien dat afgekeurde paarden/paarden die volgens verschillende klinieken zijn opgegeven, wel degelijk geholpen kunnen worden.....

Maar hoe ga je holle knieën recht krijgen?

Je kán ongetwijfeld met heel veel correcte training meer gewicht op het achterbeen krijgen enzo.

En heel eerlijk, zij hebben ook een bedrijf dus zijn eerder geneigd te zeggen dat ze hoopvol zijn met wat mitsen en maren. Want dan heb je er een klant bij.

Bovendien is dit geen piepjong paard meer en is er al schade in de knieën.
En ook is het proces ernaartoe, dus maanden/jaren trainen ook geen makkelijke en pijnvrij weg. Moet het paard tot die tijd misschien maar even op de kiezen bijten want na 1.000 verzamel oefeningen is het over???

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:41

kim_1990 schreef:

Noor en patrick hebben al diverse keren succesvol laten zien dat afgekeurde paarden/paarden die volgens verschillende klinieken zijn opgegeven, wel degelijk geholpen kunnen worden.
Bel ze op, leg je verhaal uit, laat ze de prognoses goed bestuderen en wacht op hun oordeel!
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Het is niet goedkoop zo'n revalidatietraject, maar binnen een jaar na aanschaf al in laten slapen en alle DA kosten die je inmiddels gehad hebt... Ben je ook al een paar ribben kwijt geraakt.
Heb je het geld liggen, kan je het betalen en heb je het er voor over om haar paardwaardig op te lappen zou ik dat zeker doen bij noor en patrick. Zij zijn wel echt heel eerlijk en direct en als zij er geen vertrouwen in hebben zullen ze je dat ook direct eerlijk vertellen.

Succes met deze moeilijke beslissing! Heel naar om zo'n keuze al te moeten maken zo snel na aanschaf.

Hoe dan..
Rugproblemen kun je vaak rijtechnisch wel wat mee, peesproblemen kun je ook vaak voorkomen door anders te trainen enz. Maar een overstrekt gewricht gaat niet goed staan door training.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:44

Lastige keuze zeg!

Revalidatietraining is wel echt ontzettend duur en biedt natuurlijk geen garanties. Bij Noor en Patrick is de basis revalidatie al ongeveer 1.000 per maand zag ik op hun facebook voorbij komen en incl. aquatraining 1.500 per maand. Ik snap vanuit de aanbieder hoe zo'n bedrag tot stand komt maar het zijn wel flinke uitgaves als je voor die keuze staat..

En wat hierboven al geschreven staat.. die holle knieën ga je met training niet recht krijgen. Uiteraard wel meer gewicht op de achterhand etc. etc.

Je kan eens bij wat revalidatiestallen informeren wat zij ervan denken en hoe zij de kansen inschatten. Lijkt me heel lastig als je voor zo'n keuze komt te staan, want er komt natuurlijk ook altijd emotie bij kijken als het om je eigen dier gaat.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:22

Ik denk dat Noor en Patrick hier ook niet aan zouden willen beginnen. Soms is het toch echt de beste keuze het dier in te laten slapen. Was anders met mijn atactische merrie ook in een traject aangegaan. Ik ben een tijdje werkzaam geweest voor Noor toen ze nog in Luttenberg geloceerd was. Ik kwam daar veel paarden tegen maar geen enkel met verkeerde standen e.d.

JustLizz schreef:
Lastige keuze zeg!

Revalidatietraining is wel echt ontzettend duur en biedt natuurlijk geen garanties. Bij Noor en Patrick is de basis revalidatie al ongeveer 1.000 per maand zag ik op hun facebook voorbij komen en incl. aquatraining 1.500 per maand. Ik snap vanuit de aanbieder hoe zo'n bedrag tot stand komt maar het zijn wel flinke uitgaves als je voor die keuze staat..

En wat hierboven al geschreven staat.. die holle knieën ga je met training niet recht krijgen. Uiteraard wel meer gewicht op de achterhand etc. etc.

Je kan eens bij wat revalidatiestallen informeren wat zij ervan denken en hoe zij de kansen inschatten. Lijkt me heel lastig als je voor zo'n keuze komt te staan, want er komt natuurlijk ook altijd emotie bij kijken als het om je eigen dier gaat.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:28

Ik begrijp dat je met rechtrichten kunt zorgen dat je geen last krijgt van HKO.
Ik begrijp dat je met goed over de rug rijden en buikspieren aanspannen een paard minder last heeft van KS.
En natuurlijk met goed op de achterhand zetten minder last heeft van die voorbenen.
Maar voordat dit paard dat goed kan heeft hij denk ik al veel pijn gehad.

Ik denk wel dat je behoorlijk genaaid door de verkoper, want dit moest al te zien zijn geweest.
En dat geeft het belang maar weer eens aan voor een keuring van eigen da.

Sterkte met je beslissing.

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 21:05

Robijntjah schreef:
Ik ben het met mijn voorgangers eens. Wil je het bevestigd hebben zet haar dan eens een week op pijnstillers, ik vermoed dat je een groot verschil gaat zien.

Dit kan ik overleggen met mijn dierenarts, dat geeft wel een beeld van de pijn die ze nu kan ervaren. In stap zie ik er namelijk niets aan en het is een heel vrolijk paard. Zou graag weten of ze zonder pijnstillers op de weide kan of dat ze daar nu toch al te pijnlijk voor is..

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 21:11

Dank jullie wel voor de vele reacties. De kosten van revalidatie bij Noor en Patrick kan ik simpelweg niet betalen, dus dan weet ik dat ik daar niet om advies hoef te gaan vragen.

En ik weet het, jullie hebben gelijk, ik stel hier eigenlijk een heel simpele vraag. Ik had zelf hetzelfde antwoord kunnen geven in andermans topic. Maar nu gaat het om mijn paard, mijn lieve meisje, mijn droom.. En dat is anders..
Ik ken de bevindingen van de da sinds woensdag en het landt eigenlijk nu pas, ik heb mij er min of meer voor afgesloten; wilde het niet weten, hoop houden.. Man, wat wordt ik graag wakker uit deze nachtmerrie...

Ik had met de da afgesproken dat ik alles even zou laten bezinken en hen daarna zou bellen voor overleg, inmiddels ben ik daar klaar voor. Ik zal in overleg met hen doen wat het beste is voor Abigail. Ik hoop dat ze in ieder geval deze zomer nog met plezier op de weide kan staan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:21

Tinkies7 schreef:
Dank jullie wel voor de vele reacties. De kosten van revalidatie bij Noor en Patrick kan ik simpelweg niet betalen, dus dan weet ik dat ik daar niet om advies hoef te gaan vragen.

En ik weet het, jullie hebben gelijk, ik stel hier eigenlijk een heel simpele vraag. Ik had zelf hetzelfde antwoord kunnen geven in andermans topic. Maar nu gaat het om mijn paard, mijn lieve meisje, mijn droom.. En dat is anders..
Ik ken de bevindingen van de da sinds woensdag en het landt eigenlijk nu pas, ik heb mij er min of meer voor afgesloten; wilde het niet weten, hoop houden.. Man, wat wordt ik graag wakker uit deze nachtmerrie...

Ik had met de da afgesproken dat ik alles even zou laten bezinken en hen daarna zou bellen voor overleg, inmiddels ben ik daar klaar voor. Ik zal in overleg met hen doen wat het beste is voor Abigail. Ik hoop dat ze in ieder geval deze zomer nog met plezier op de weide kan staan

Het is ook echt een nachtmerrie scenario. Wat je ook beslist heel veel sterkte!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:46

Meis wat een 'dreun in je maag'...!
|( |( |(
Heel veel sterkte...!
:(:) :(:)

En vooral geen overhaaste beslissingen!!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 28-06-20 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 21:51

Zonder de foto's en de complete constateringen van de DA is het onmogelijk om vanachter een beeldscherm jou advies te geven over wat het beste voor jouw paard is. Wat wij wel kunnen zien is dat je paard een hol voorbeen heeft op de foto, echter zijn er tal van paarden met holle voorbenen die hier geen last van hebben. Ik heb zelf een 16-jarige ruin met holle voorbenen en wat mij opvalt is dat er dagen zijn dat hij holler staat dan andere dagen. Het is dus best mogelijk dat jouw paard toen je hem kocht helemaal niet zo'n dramatische voorbeenstand had als nu het geval is.
Wat mij verder opvalt aan de foto is dat jouw paard behoorlijk week gekoot lijkt te zijn, dus ver door zijn koten zakt. Dit is door het hoge gras niet goed te zien. Mocht dit inderdaad het geval zijn dan zou het best eens kunnen zijn dat een goede hoefsmid wonderen kan verrichten bij jouw paard. Door de stand van de koten wat steiler te krijgen (door de hoeven juist minder steil te maken) wordt het voorbeen ook automatisch minder hol. Heb je misschien een foto van de voorvoeten (en achtervoeten want ook achter staat ze wat vreemd).