Waarschijnlijk geen koliek, maar wat dan?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Waarschijnlijk geen koliek, maar wat dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 19:43

Hallo allemaal! :)

Allereerst, de dierenarts is al een aantal keer geweest. Het gaat hier om een 22 jarige merrie die we net twee weken hebben.

Zaterdag ging Dakota in de wei liggen vlak naast me. Wat ik verassend vond omdat ze hier nog maar zo kort is. Ze heeft een tijdje gelegen terwijl ik haar aan het kroelen was en stond na 15 minuten weer op. Daarna weer steeds schrapen en proberen te gaan liggen.

Na een paar minuten ging ze schrapen, naar haar been kijken, naar haar buik kijken, buigen in de benen maar liet ze zichzelf niet neerkomen.

We hebben toen de dierenarts gebeld omdat we dachten dat ze koliek had. De dierenarts was vrijdagavond ook al geweest omdat ze toen ineens met een dik been stond. Waarschijnlijk zich ergens aan gestoten oid want er zat ook een flinke schaafwond.

Zaterdag kwam de dierenarts dus weer, geen koorts, geen hoge hartslag, geen rare geluiden in de darmen (en ze had ook net 5 minuten voor de dierenarts kwam gemest). Ze heeft pijnstillers en darmontspanners gekregen en na een paar minuten ging ze weer grazen.

Zaterdagavond is de dierenarts wederom langsgekomen omdat ze hetzelfde gedrag liet zien. Advies was 24u niet eten en ze heeft wederom pijnstillers en darmontspanners gehad.

Gisteren ging het beter.

Vandaag kwam ik en had de eigenaar haar vanochtend een uurtje naar buiten gedaan en het volgende gedrag gefilmd:

De dierenarts lijkt het ook niet te weten, de medicatie doet in ieder geval niet veel. Ze gaf wel aan dat het waarschijnlijk geen koliek is omdat darmen normaal klinken en ze wel gewoon eet.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Kan het een maagzweer zijn?

Bedankt voor het meedenken. :)

Nicje87

Re: Waarschijnlijk geen koliek, maar wat dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:02

Staat ze continue zo opgetrokken?

Mijn eerste gedachte zandkoliek.
Tweede gedachte maagzweer.
Hoe is haar mest? En heb je al contact gehad met haar vorige eigenaar?
Leuk paard trouwens!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 20:05

Nee ze staat nu weer heel relaxt te grazen. Het komt echt met fases.
Haar mest was zaterdag wat natter dan normale drollen maar geen diarree oid. Weet dat ze bij de vorige eigenaar 23/7 op stal stond en een uurtje in de stapmolen. Kan zandkoliek zo snel ontwikkelen? Ze staat op kort gras omdat we haar langzaam wilde laten wennen aan gras...

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:05

Wow dus ze was geen gras gewend? Dan zou ik het echt daar in zoeken. Heeft ze haar hele leven zo gestaan?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:10

Wat eet je paard? Dat is dan de eerste vraag. Alleen gras? Of nog meer?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:10

Kort gras is vaak heel suikerrijk wat zeker gaskoliek kan veroorzaken, helemaal als ze het niet gewend zijn.
Het beste is om weidegang rustig op te bouwen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 20:11

Gras overdag en 's avonds op stal en dan hooi. Schepje biks bij het 's avonds op stal gaan.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:12

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:12

Het is een paint neem ik aan?
Mij vallen die spierknopen in de broekspier op. PSSM1 negatief? De stress van verhuizing + gras zijn namelijk typische triggers en dit koliekerig naar de buik kijken herken ik van mijn pssmer.
De meeste pssmer mogen absoluut niet op gras, dus wellicht wist de vorige eigenaar al.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-06-20 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:13

is wel erg kort gras
ik vind dit niet heel erg op koliek lijken, meer dat ze gefrustreerd is dat iets niet lukt.
wat ik zou denken:
kan ze goed liggen, rollen en opstaan?
dit gras lijkt wel erg kort.haar gebit is goed en ze kan het goed eten?
desnoods plak hooi op de wei er bij doen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:14

ellepel schreef:
is wel erg kort gras
ik vind dit niet heel erg op koliek lijken, meer dat ze gefrustreerd is dat iets niet lukt.
wat ik zou denken:
kan ze goed liggen, rollen en opstaan?
dit gras lijkt wel erg kort.haar gebit is goed en ze kan het goed eten?
desnoods plak hooi op de wei er bij doen?

Is juist typisch koliek.
Sommige paarden gaan liggen en rollen, maar deze wil gaan liggen en kijkt naar zijn buik.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:15

Ik zou haar als eerste van dat gras halen. Is veel te kort en te veel zand plekken. Je kan controleren of ze zand eet door mest in een plastic handschoen te doen en daar over heen water te gieten. Even laten staan en als ze dus zand eet dan zinkt dat naar de onderkant van de handschoen.
Ik zou dat als eerste controleren. En zoals een bokker boven mij zei controleer op maagzweren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:16

brainless ja ik wilde net al er bij typen, ik heb wel veel koliek gezien,maar die doen dat juist niet op die manier.
maar dat verschilt dus toch blijkbaar

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 20:23

Kan dat mestonderzoek ivm zand ook met oude mest? Het is niet mijn paard dus ben er ook niet elke dag, maar anders ga ik morgen gewoon een paar uur in de wei zitten wachten tot ze mest.

Zandkuur kan geen kwaad denk ik?

PSSM ken ik niet, zal ik eens op gaan zoeken. Heb inmiddels ook de dierenarts waar ik gewerkt heb (gezelschapsdieren maar heeft zelf ook paarden) het filmpje gestuurd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:28

Als ze pssm1 zou hebben moet ze heel suikerarm gehouden worden met regelmatige beweging.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:37

Ik geloof dat ik deze naar de kliniek zou brengen.
Zou veel te bang zijn voor een (zand)koliek of iets :o

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:07

Het liefst zo verse mest mogelijk. Valt makkelijker uit elkaar.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:37

Ik zou gezien het beeld weldegelijk denken aan koliek, maar dan misschien aan zandkoliek. Een mestonderzoek is daarbij niet altijd representatief, dus ik zou haar opladen en naar de kliniek brengen. Volgens mij kunnen ze dan een echo maken of foto waar het op te zien is.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:00

Misschien kuur Darmbalans proberen?

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:01

Ik denk bij het zien van het filmpje inderdaad ook aan PSSM1.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 22:07

Ik heb inmiddels een anonieme tip van iemand die haar van vroeger kent dat het een zandkoliek aanval is, die had ze schijnbaar vaker. Ik ga morgen per direct zandkuur weg halen en ze is van het korte gras af. Ben heel blij met het meedenken van jullie! Heel erg bedankt!! :) Ik houd jullie op de hoogte en we houden het in de gaten!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:10

Oei vanaf zaterdag al problemen die niet direct door de dierenarts geduid kunnen worden... ik zou haar opladen naar de kliniek.

Hebben jullie de vorige eigenaar al grbeld om te vragen of zr dit van haar herkennen?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 23:01

Zand koliek kan de da toch simpel zelf testen?

Wij hebben ook een apart geval. Lijkt sinds zondagavond ook op koliek maar mest wel, geen gas oid. Liggen, schrapen en sinds vanmiddag ook hoge koorts door ontsteking remmer heen. Dus opgeladen en staat nu op de kliniek. Ze hadden het over een virus wat heerst sinds kort maar checken hem nog op inwendige ontsteking. DA 2x thuis geweest maar ze wisten zo snel geen diagnose te stellen. Dan is de kliniek toch de veiligste optie.

Die van ons had om 18:30 37,5 temp en een uur later 39,6. Toen de DA er was een halfuur later 40,6. Dus mijn tip is zeker de temp in de gaten te houden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 23:14

Capriootje schreef:
Zand koliek kan de da toch simpel zelf testen?

Wij hebben ook een apart geval. Lijkt sinds zondagavond ook op koliek maar mest wel, geen gas oid. Liggen, schrapen en sinds vanmiddag ook hoge koorts door ontsteking remmer heen. Dus opgeladen en staat nu op de kliniek. Ze hadden het over een virus wat heerst sinds kort maar checken hem nog op inwendige ontsteking. DA 2x thuis geweest maar ze wisten zo snel geen diagnose te stellen. Dan is de kliniek toch de veiligste optie.

Die van ons had om 18:30 37,5 temp en een uur later 39,6. Toen de DA er was een halfuur later 40,6. Dus mijn tip is zeker de temp in de gaten te houden.

Voor een betrouwbare zand-test maak je een röntgenfoto van de buik, en niet elke dierenarts kan dat aan huis.
Zand testen in de mest zegt alleen of er zand in die mest zit. Niet hoeveel er nog in de buik zit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 23:19

Ik zou deze ook absoluut laten testen op PSSM.