Waarom wel of geen koliekoperatie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shiraie

Waarom wel of geen koliekoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 12:14

Hallo!

Dit is al mijn derde topic van vandaag :o Maar dit topic open ik a.d.h.v. mijn andere topic 'Gemiddelde buffer aankoop paard'. In dit topic is best een discussie ontstaan en de koliekoperatie + de kosten die erbij komen kijken werden meerdere malen genoemd.

Sommige zijn voorstanders anderen weer niet. Zou bokt me (wellicht uit ervaring) kunnen vertellen waarom je wel of waarom je niet een koliekoperatie zou doen? Voor mij is dit belangrijke informatie alvorens ik een paard aan ga schaffen.

Bedankt alvast!

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:20

Mijn vorige paard heeft na een koliekoperatie nog jaren normaal gefunctioneerd. En het paard van een vriendin is zelfs twee keer geopereerd voor ze goed was en ook die doet het nu al ruim een jaar prima! Als de prognose redelijk is zou ik het dus zeker doen!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:23

Simpel antwoord: nee, geen koliekoperatie.

Uitgebreid antwoord: nee, geen koliekoperatie tenzij goede prognose en in mijn ervaring is dat enkel bij een milt nier band eventueel mogelijk. Als er stukken beknelde darm verwijderd moeten worden, mogen ze gelijk inslapen.

Wat ik zou doen als mijn paard een koliek krijgt die niet simpel thuis op te lossen is? Wel naar kliniek brengen, indien redelijke kansen met operatie toch op tafel. Indien geen redelijke kansen, dan houdt het op.

En dat is alleen het gevoelsmatige aspect. Hebben we het nog niet over de duizenden euro's die zo'n grapjes kosten, die kan en wil ik er ook niet zomaar aan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:24

Men heeft het altijd over een koliekoperatie, maar er zijn zoveel andere zaken die net zoveel of meer geld kosten. Breukjes, ook een simpele breuk zoals een griffelbeenbreuk brengt ook operatiekosten met zich mee, daarnaast kun je kreupelheden hebben en niet weten waar het vandaan komt etc. Koliek is maar een fractie van de risico's en de eventuele kosten die met een paard gepaard kunnen gaan.
Of ik een paard aan koliek zou laten opereren, is afhankelijk van de prognose. Dat geldt overigens ook voor iedere andere blessure.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:24

Een koliekoperatie is best heel heftig. Persoonlijk ken ik eigenlijk geen enkel paard dat 100% gezond uit de operatie is gekomen. Dat gaat van een heel licht en nog aanvaardbaar gevolg als 'gevoeliger zijn voor koliek' tot een paard dat sinds de operatie regelmatig epilepsie-aanvallen kreeg.

Mijn "standaard" is dus: geen operatie bij koliek, tenzij de dierenarts echt overtuigd is van een goede prognose.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:26

Hele lastige vraag en ook een waar je nóóit eenduidig antwoord op gaat krijgen.

Voor mijzelf: ik ga geen koliekoperatie doen. Mijn vriendinnen zeggen allemaal hetzelfde. Vier stalgenoten hebben het wél laten doen. Drie daarvan waren alsnog hun paard kwijt. De vierde loopt inmiddels 8 jaar later nog vrolijk rond.

De complicaties ná de operatie zijn voor mij, en veel andere mensen die ik ken, reden om het niet te willen doen. Als ze de operatie al goed doorkomen, zit je nog met een vrij groot risico op infecties, slecht herstel, of herstel waarbij ze de rest van hun leven aangepast gevoerd moeten worden. Natuurlijk zijn er ook gevallen die nadien gewoon weer goed functioneren hoor! Maar voor mijzelf heb ik besloten dat niet te laten doen. Er zijn meer ingrepen waar ik niet aan begin, omdat ik dat zelf een te grote aanslag vind gedurende te lange tijd. Dat is héél persoonlijk en je kunt denk ik ook niet een 'goed' of 'fout' verbinden aan die keuze.

Daarnaast is er het financiële aspect - wat niet zou mogen meespelen, maar het toch doet uiteindelijk, al is het maar omdat je misschien wel budget hebt voor de operatie, maar niet per se voor een revalidatie van misschien wel 10.000 euro: operatie kost je een paar duizend euro. Gaat het mis in de revalidatie, loopt dat gemakkelijk op naar tussen de 5 en 10k.

Ik ben overigens NIET van 'ik doe het niet omdat ik met dat geld makkelijk een ander paard kan kopen'. Dát vind ik wéér een heel andere discussie. Zoals ik er nu in sta is mijn huidige paard mijn laatste paard. Ongeacht of ze morgen omvalt of 35 jaar mag worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:27

Nee met het oog naar mijn paard zeg ik nee tegen een koliek operatie.
Ze is sws al niet het type paard om zo´n lange tijd verplicht op stal te staan, daar zou ze echt helemaal gek van worden.

Daarnaast al verschillende keren gesprekken hierover gehad met de kliniek hier, die zijn er ergens ook geen voorstanders van. Kijk ze bieden het aan, voeren het indien gewenst uit. Maar heeft niet hun voorkeur. Hierin ook het paard in het oog gehouden.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:31

Ik heb inmiddels alweer 10 jaar geleden een paard laten opereren aan koliek. Had goede overlevingskansen. Paard is er helemaal bovenop gekomen. Het heeft me wel een aardige duit gekost maar ik kon het echt niet over mijn hart verkrijgen om haar een spuitje te laten geven terwijl ze goede kansen had.

Ik had haar verzekerd en als je naar je portemonnee kijkt, kun je haar beter af laten maken. Dan krijg je nl. van de verzekering het aankoopbedrag terug. Nu kreeg ik € 1.000 voor de dierenartskosten maar dat is een schrale troost voor het bedrag wat ik daadwerkelijk kwijt was. Ik heb daarom meteen mijn verzekering opgezegd. Ik spaar sindsdien liever zelf.

Ik zou mijn huidige paard wéér laten opereren als de kansen gewoon goed zijn. Ik ken helaas ook diverse paarden die het niet gehaald hebben. Het is echt iets vreselijks koliek...

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:37

Ik heb afgelopen september voor deze keuze gestaan. De dierenarts gaf hem 65% kans om door de operatie te komen en daarna verplicht 6 weken op stal. Ik had voor dat we naar de kliniek reden al bij mijn dierenarts aangegeven dat ik hem niet zou laten opereren als dat de enigste mogelijkheid nog was.

Over de kosten hebben we het niet eens gehad. Ik heb namelijk gekozen voor wat voor mijn paard het beste was. Zes weken boxrust zou voor hem echt de hel zijn geweest. Dat wou ik hem niet aandoen. Het risico van overlijden op de operatietafel vond ik ook te groot.

Dat ik de juiste keuze had gemaakt om hem in te laten slapen bevestigde mijn paard zelf ook. Na de onderzoeken hebben we hem op de kliniek op stal gezet om het papierwerk in te vullen omdat hij daar nog niet bekend was. Hij is in de stal gaan liggen en was ook niet meer in de benen te krijgen. Hij is in plaats van in de speciale sedatie box door de dierenarts in de stal ingeslapen. Dit ging heel rustig en hij was zo weg.

Bij mijn huidige paard durf ik nog niet te zeggen wat ik zou doen. Ze is nog maar 2 jaar en heeft geen moeite met alleen binnen staan/op stal staan. Ik denk in haar geval als de kans op een geslaagde ok boven de 65% ligt ik het mischien wel zou doen. Maar daar kan ik pas over oordelen als het ooit zover komt. Maar hoop eerlijk gezegd nooit meer voor deze keuze te komen staan.

Mijn andere paard was op dat moment 18.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:38

Ik heb mijn oudje destijds toen hij 21 was laten opereren van koliek. Darm was rond een lipoom gedraaid.
Hij heeft erna nog 9 fantastische jaren gehad zonder enig probleem.

Maar zou ik het weer laten doen ? Nee. Het duurde best een tijd eer zijn darmen terug aan het werk gingen en die hele periode in de kliniek was vast echt niet leuk voor hem.

Als het thuis niet te verhelpen valt, mogen ze hemelen. Ik rij er zelfs niet meer mee naar de kliniek.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:40

Nee, ik heb het niet laten doen. Mijn ruin stond met verstoppingskoliek. Ik heb hem 3 dagen gegeven in de kliniek met de hoop dat het los kwam. En toen begon hij te verslechteren en heb ik hem laten gaan.
De kliniek stuurde nog voorzichtig aan op een operatie, maar ik heb voet bij stuk gehouden. Hij was al slecht, en ik denk dat die operatie helemaal een aanslag op hem geweest was, zijn darmen begonnen al te scheuren...

Dus nee :)

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 12:40

Essxan schreef:
Ik heb afgelopen september voor deze keuze gestaan. De dierenarts gaf hem 65% kans om door de operatie te komen en daarna verplicht 6 weken op stal. Ik had voor dat we naar de kliniek reden al bij mijn dierenarts aangegeven dat ik hem niet zou laten opereren als dat de enigste mogelijkheid nog was.

Over de kosten hebben we het niet eens gehad. Ik heb namelijk gekozen voor wat voor mijn paard het beste was. Zes weken boxrust zou voor hem echt de hel zijn geweest. Dat wou ik hem niet aandoen. Het risico van overlijden op de operatietafel vond ik ook te groot.

Dat ik de juiste keuze had gemaakt om hem in te laten slapen bevestigde mijn paard zelf ook. Na de onderzoeken hebben we hem op de kliniek op stal gezet om het papierwerk in te vullen omdat hij daar nog niet bekend was. Hij is in de stal gaan liggen en was ook niet meer in de benen te krijgen. Hij is in plaats van in de speciale sedatie box door de dierenarts in de stal ingeslapen. Dit ging heel rustig en hij was zo weg.

Bij mijn huidige paard durf ik nog niet te zeggen wat ik zou doen. Ze is nog maar 2 jaar en heeft geen moeite met alleen binnen staan/op stal staan. Ik denk in haar geval als de kans op een geslaagde ok boven de 65% ligt ik het mischien wel zou doen. Maar daar kan ik pas over oordelen als het ooit zover komt. Maar hoop eerlijk gezegd nooit meer voor deze keuze te komen staan.

Mijn andere paard was op dat moment 18.

Wat een heftig verhaal. Lijkt me heel moeilijk. Ik denk dat je de goede keuze hebt gemaakt, zo klinkt het. Wel erg hoor :(:) Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik heb hier heel veel aan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:43

Voor een rijpaard ga ik het traject in op voorwaarde dat:
- paard is nog gezond en fit en <20 jaar
- paard heeft een karakter dat behandeling en revalidatie toe zou laten
- prognose is goed.

Voor mijn shetten bvb ga ik niet naar de kliniek. Die beestjes zijn toch al op pensioen en zouden veel te lang moeten revalideren en te veel stress hebben. Als die koliek hebben wordt er thuis behandeld of ingeslapen.

Persoonlijk denk ik dat de situatie heel erg van paard tot paard en soort koliek afhangt en je het niet zo van te voren zal kunnen zeggen. Ik raad wel aan om altijd het geld te hebben liggen, zodat de financiele overweging niet mee hoeft te spelen.

Ervaringen (bij vrienden): 1 paard dat al jaren heel goed is (stuk darm verwijderd zelfs) en nu ergens vooraan in de 20 is. 1 paard ingeslapen op tafel, 1400 euro. 1 pony ingeslapen op kliniek, was al oud en eigenaar wou niet opereren.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 22-06-20 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:46

Poekkie schreef:
- prognose is goed.

Voor mijn shetten bvb ga ik niet naar de kliniek. Die beestjes zijn toch al op pensioen en zouden veel te lang moeten revalideren en te veel stress hebben. Als die koliek hebben wordt er thuis behandeld of ingeslapen.

Dat stukje karakter is ook zó belangrijk. Mijn huidige merrie kun je nog geen uur in haar eentje laten staan zonder mensen of andere paarden erbij. Die gaan steigeren, draaien, krijsen... Niet echt een karaktertje voor meerdere weken boxrust... Qua behandeling kun je alles met haar. Maar die revalidatie zou ik haar echt niet aan willen doen. Mijn vorige paard was andersom: die kon je niet behandelen zonder hem eerst te sederen, maar in z'n eentje ergens dagen staan, had hem niks uitgemaakt.

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 12:46

Bedankt voor de reacties allen! :) Ik heb er zeker wat aan. Niet dat ik nu meteen al weet wat ik in de toekomst ga doen. Maar ik ben wel wat wijzer geworden al. Maar wat een nare verhalen! Het lijkt mij heel heftig je paard te verliezen aan koliek. Eerlijk gezegd word ik er een beetje angstig van. Dat zit in mijn karakter hoor en gaat weer over. En toch zijn het dingen waar je over na moet denken vroeg of laat. Het liefst nooit, maar toch...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:47

kiki1976 schreef:
Nee met het oog naar mijn paard zeg ik nee tegen een koliek operatie.
Ze is sws al niet het type paard om zo´n lange tijd verplicht op stal te staan, daar zou ze echt helemaal gek van worden.

Daarnaast al verschillende keren gesprekken hierover gehad met de kliniek hier, die zijn er ergens ook geen voorstanders van. Kijk ze bieden het aan, voeren het indien gewenst uit. Maar heeft niet hun voorkeur. Hierin ook het paard in het oog gehouden.

Dit.
Mijn paard zou knettergek worden van weken op stal.
Daarbij is hij niet te laden, dus om hem überhaupt op een kliniek te krijgen wordt al een hel.
Vorig jaar ontdekte ik een bultje op z'n piemel.
Dierenarts is ruim een uur bezig geweest hem te sederen.
Daarbij is mijn paard sws een geval apart qua gedrag.
Ik heb dus ook aangeven dat bij zeer ernstige zaken mijn paard wordt ingeslapen en de da was het volledig met mij eens.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:48

Ik zou het mijn paard niet aandoen. Ik heb nog geen 2 weken geleden in een slechte horrorfilm gezeten met het paard van een stalgenoot.

Paard was geopereerd, herstel ging voorspoedig, paard mocht naar 10 dagen naar huis, geen koorts gehad, top waardes etc.

Nog geen 24 uur thuis en de hechtingen springen. Ik hoef je niet uit te leggen wat er dan gebeurd, maar het beeld gaat nooit meer van mijn netvlies. Het dier leeft dan ook niet meer.

Komt mijn paard er niet bovenop met medicatie, dan doe ik het hem gewoon niet aan, daarvoor hou ik te veel van hem.
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 22-06-20 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:48

@TS je hoeft niet direct angstig te worden hoor. Heel veel paarden zijn met milde koliek prima te behandelen thuis met pijnstillers en paraffine olie ;)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:49

Tallie1979 schreef:
Ik zou het mijn paard niet aandoen. Ik heb nog geen 2 weken geleden in een slechte horrorfilm gezeten met het paard van een stalgenoot.

Paard was geopereerd, herstel ging voorspoedig, paard mocht naar 10 dagen naar huis, geen koorts gehad, top waardes etc.

Nog geen 24 uur thuis en de hechtingen springen. Ik hoef je niet uit te leggen wat er dan gebeurd, maar het beeld gaat nooit meer van mijn netvlies.

Komt mijn paard er niet bovenop met medicatie, dan doe ik het hem gewoon niet aan, daarvoor hou ik te veel van hem.

Sodeju, dat wil je écht niet meemaken. Dat is echt een nachtmerrie :( :(:)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:51

Ik heb het bij mijn paard wel gedaan nu alweer bijna 4 jaar geleden, helaas uiteindelijk niet goed afgelopen, omdat hij er nog een hoefbevangenheid bovenop kreeg. Maar 2 paardjes van mijn oude stal zijn ook geopereerd en een daarvan loopt nog steeds rond, is al ergens achterin de 20 en die gaat nog lekker mee naar het strand enzo, beestje is topfit. De andere is inmiddels overleden, maar heeft na de operatie ook echt nog jaren geleefd en ook gewoon weer onder het zadel.
Dus ja als de prognose goed is zou ik het doen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:52

Ik vind het een moeilijke.

Mijn paard is in februari geopereerd. Geen koliek, wel septische artritis in de sprong. De prognose was eigenlijk ronduit slecht. Alles samen heeft het bijna 4000 euro gekost, de operatie is daar nog niet de helft van geweest.
Maar paard is er volledig bovenop gekomen, wonder boven wonder.

Een koliekoperatie... Het is algemeen geweten dat dat heel vaak slecht afloopt. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik het wel of niet zou doen. Ik denk dat ik vooral naar de dierenarts zou luisteren. Als die zegt dat het weinig zin heeft en de operatie zelf is al een paar duizend euro, dan denk ik dat ik het niet zou doen...

Maar vaak is koliek idd thuis te behandelen. Dan loop je ook snel tegen de honderden euro's aan wel...

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 12:52

Skippy01 schreef:
@TS je hoeft niet direct angstig te worden hoor. Heel veel paarden zijn met milde koliek prima te behandelen thuis met pijnstillers en paraffine olie ;)

Gelukkig! :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:03

Skippy01 schreef:
Poekkie schreef:
- prognose is goed.

Dat stukje karakter is ook zó belangrijk. Mijn huidige merrie kun je nog geen uur in haar eentje laten staan zonder mensen of andere paarden erbij. Die gaan steigeren, draaien, krijsen... Niet echt een karaktertje voor meerdere weken boxrust... Qua behandeling kun je alles met haar. Maar die revalidatie zou ik haar echt niet aan willen doen. Mijn vorige paard was andersom: die kon je niet behandelen zonder hem eerst te sederen, maar in z'n eentje ergens dagen staan, had hem niks uitgemaakt.

Voor mij is dat de hoofdreden om het niet te doen, kijkend naar mijn paardje

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:14

Eigenlijk kun je dit vantevoren niet zeggen. Ik heb vorig jaar mijn 27-jarige toch maar naar de kliniek gebracht in de hoop dat ze daar iets konden zonder operatie. Na de diagnose op de kliniek binnen een minuut ja gezegd tegen een operatie. Vooraf nooit gedacht en zelfs getwijfeld of ik hem naar de kliniek ging brengen 1,5 uur voordat ik ja zei tegen de operatie.
De prognose was heel goed, paard stond er fit en 'strijdbaar' bij. Weekje later mocht hij naar huis, de boxrust is erg goed verlopen, hij staat aan huis, ik ging paar keer per dag met hem grazen aan de hand, en door een hele ruime stal kreeg hij ook geen dikke benen. Een jaar later staat hij er nog steeds vrolijk bij, inmiddels 28 jaar :).

Maar ik snap ook heel goed dat mensen er niet voor kiezen, het was toch bijna 6000 euro, het levert als eigenaar enorm veel stress op en laten we wel wezen, een paard heeft geen idee of hij onder narcose gaat of nooit meer wakker wordt. In die zin doe je het vooral voor jezelf. En ik had natuurlijk vrij ideale omstandigheden qua revalidatie omdat hij aan huis staat en het in juni was, over het algemeen stond ik lekker in het zonnetje met hem in de wei zo'n 2 uur per dag, de eerste keer om 6.30 en de laatste keer rond 21.00. In de winter lijkt me dat heel anders.

troi

Re: Waarom wel of geen koliekoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:29

Mijn ruin heeft een karakter waarmee hij de revalidatie aan zou kunnen (idd een belangrijke voorwaarde!) maar ik zou hem alleen laten opereren als er een goede prognose was. Ik zie knap veel paarden een operatie ingaan die er niet meer goed uitkomen en dan na een lijdensweg alsnog overlijden. Dat lijkt me verschrikkelijk!