Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nine1987 schreef:Je zegt dierenarts heeft niets gevonden, mag ik vragen wat er allemaal is gedaan?
Kelly_ann schreef:Kan van alles betekenen...
Nu ongemak of pijn, maar ook ongemak of pijn uit het verleden.
Naast een lichamelijk probleem kan het ook nog een rijtechisch ding zijn. En ook hier, iets wat nu speelt of uit het verleden en nu een gedragspatroon.
Je zegt op buitenrit en met kinderen geen last.
Misschien geven volwassenen teveel druk in de rijbaan of is het paardje in het verleden gereden met teveel druk.
Je hebt al een paar lichamelijke dingen onderzocht, je kan verder kijken bij een kliniek. Maar ikzelf zou eerst eens een aantal maanden puzzelen aan de gedragskant.
Ik zou beginnen met het eenvoudigste. Conditie opbouwen buiten en daar wat 'dressuur' meepakken spelenderwijs.
In de rijbaan voorlopig alleen met kinderen, grondwerk, longeren, sprongetje? Ofwel, leuke dingen zonder druk die wel leiden naar kracht, conditie en (fysiek en mentaal) moeilijkere oefeningen.
Lolabats23 schreef:nine1987 schreef:Je zegt dierenarts heeft niets gevonden, mag ik vragen wat er allemaal is gedaan?
Alles na gekeken, van buitenaf...elke wervel is gevoeld, hoofd nek benen hoeven buik rug billen buigproef longeren, alles deed hij braaf en goed mee tot het zadel er aan kwam, zag je hem reageren. Alleen zonder zadel doet hij het ook.
Zie wel zwarte kleur haar vlekjes op zijn schoft, waar het wit hoort te zijn, dus er heeft denk ik wel een verkeerd zadel op gelegen. (Mits dat andersom ook is, bij bruine of zwarte paarden wordt het dan wit)Ook is hij basis beleerd en daarna voornamelijk op buiten rit gereden. Dus de bespiering mist ook wel. Wijken nageven of stelling kent hij niet. Hij wordt het liefst gestuurd op stem en niet op been.
Lagonda schreef:Mijn paard heeft ook, een tijd geleden, een beetje zo gedragen. Staken, bokjes, achteruit. Die bleek maagzweren te hebben, daarop behandeld en daarna niks aan de hand!
Waarschijnlijk was het zadel=singel=pijn. Been geven (dus druk op buik) was meer pijn en stress. En dat dan ook zonder zadel.
Misschien een idee om ook mee te nemen?
Kidde schreef:Als ze zo extreem reageert zou ik sowieso een afspraak maken om haar eens goed op de kliniek na te laten kijken. Ik zou dat persoonlijk eerst doen voor je andere dingen probeert.
Kelly_ann schreef:Kidde schreef:Als ze zo extreem reageert zou ik sowieso een afspraak maken om haar eens goed op de kliniek na te laten kijken. Ik zou dat persoonlijk eerst doen voor je andere dingen probeert.
Een goed advies, altijd... Je weet immers nooit of het paard misschien ergens pijn of last heeft.....
Maar het kost je ook honderden euro's terwijl het best een gedragsprobleem kan zijn.
Ik zou eerst eens de tijd nemen het gedrag te bekijken en verbeteren.
Zeker omdat het paard zonder problemen op buitenrit gaat of met kinderen rondrijdt.
Ik vind de bokt adviezen altijd erg uitgaan van de medische kant. Terwijl aan de rijderij en omgang met paarden zoveel te verbeteren valt vaak.
Lolabats23 schreef:nine1987 schreef:Je zegt dierenarts heeft niets gevonden, mag ik vragen wat er allemaal is gedaan?
Alles na gekeken, van buitenaf...elke wervel is gevoeld, hoofd nek benen hoeven buik rug billen buigproef longeren, alles deed hij braaf en goed mee tot het zadel er aan kwam, zag je hem reageren. Alleen zonder zadel doet hij het ook.
Zie wel zwarte kleur haar vlekjes op zijn schoft, waar het wit hoort te zijn, dus er heeft denk ik wel een verkeerd zadel op gelegen. (Mits dat andersom ook is, bij bruine of zwarte paarden wordt het dan wit)Ook is hij basis beleerd en daarna voornamelijk op buiten rit gereden. Dus de bespiering mist ook wel. Wijken nageven of stelling kent hij niet. Hij wordt het liefst gestuurd op stem en niet op been.
pillow schreef:Als ik het probleem lees lijkt het mij een gedragsprobleem. Op buitenrit doet hij het niet, bij een kind doet hij het niet en hij is nagekeken. Hier op Bokt wordt zo vaak een medische oorzaak bedacht, maar 9 van de 10 keer wordt dit soort gedrag veroorzaakt door een twijfelende ruiter en een paard die dit gaat uitproberen. Dus zweepje erbij en flink voorwaarts rijden. Even het mes tussen de tanden en laten weten dat jij gaat bepalen wat er gebeurt.
fohadie schreef:pillow schreef:Als ik het probleem lees lijkt het mij een gedragsprobleem. Op buitenrit doet hij het niet, bij een kind doet hij het niet en hij is nagekeken. Hier op Bokt wordt zo vaak een medische oorzaak bedacht, maar 9 van de 10 keer wordt dit soort gedrag veroorzaakt door een twijfelende ruiter en een paard die dit gaat uitproberen. Dus zweepje erbij en flink voorwaarts rijden. Even het mes tussen de tanden en laten weten dat jij gaat bepalen wat er gebeurt.
Wel ja, we gaan een paard wat niet correct is ingereden er eens lekker doormeppen!
Lijkt me niet de oplossing.
ElCid schreef:In dit filmpje staan manieren om zelf ook al te ontdekken of het een maagzweer zou kunnen zijn: https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4 . Dat kan je vast uitproberen.
Wat krijgt het paard te eten?