Littekens soepel maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Littekens soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 11:49

Mijn verzorgpaard heeft al sinds zijn 3de jaar littekens op zijn benen zitten, vooral achterbenen. Hij is nu 17 jaar. Hij is een tijd heel erg inactief geweest, maar ik ben al zo’n 10 maanden bezig met hem om hem af te laten vallen, wat actiever te maken etc. Sinds een anderhalf maand ongeveer worden de littekens kleiner op zijn benen en lijken er af te vallen. Echter zitten er dan telkens wondjes onder het afgevallen stuk.

Naast deze ‘harde brokken’ heeft hij ook gewoon kale stugge plekken op zijn benen van oude littekens. Naast de extra doorbloeding die hij door de arbeid krijgt wil ik zijn huid op zijn benen eigenlijk soepel proberen te houden en kijken of het lukt om de littekens minder tot niet terug te laten komen als harde brokken.

Ik zat zelf te denken doormiddel van een crème . Vaseline lijkt mij geen goed plan want dit houd wel vet, maar is op olie basis en laat geen lucht door en sluit de boel juist af.
Uiercreme is meer op vet basis en leek mij misschien een beter alternatief.

Echter zat ik zelf ook te denken aan slakkengel. Dit gebruik ik namelijk op mij zelf om littekens soepel te houden, maar is het wel verstandig een menselijk goedje op een paard te smeren?

Waar ik naar vraag is eigenlijk of jullie nog wat weten, in welke hoek ik moet zoeken of misschien andere trucjes.

De foto’s zijn van afgelopen winter. Ik zal morgen of overmorgen even recente foto’s maken. Maar swinters zagen zijn benen er zo uit (+ heel wat haar...). Het zijn echt harde ‘eeltachtige’ brokken die knoepert hard zijn en echt vastzitten aan zijn huid. Vallen ze er af zit er dus gewoon een wondje op zijn been.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Littekens soepel maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:51

Bepanthen zou je ook kunnen proberen, en dan de herstellende zalf.

Maar ik weet niet of dit beter word. Misschien dat met betadine scrub wassen ook wel wat helpt.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:52

Ipv littekens zit ik meer aan mok/rasp te denken.
Wassen met betadine zodat de de korsten en merendeels af zijn en een dikke laag sudocreme erop smeren. Doe dit eens 2 x per week en kijk hoe het vordert.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:53

Zijn dat wel zeker weten littekens? Ze zien er een beetje raar uit

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 11:55

Marije_1997 schreef:
Bepanthen zou je ook kunnen proberen, en dan de herstellende zalf.

Maar ik weet niet of dit beter word. Misschien dat met betadine scrub wassen ook wel wat helpt.

Eens in de maand doe ik dat inderdaad ja, maar wil ik niet te vaak doen, want betadine droogt ook de huid uit had ik ergens ooit vernomen. Wanneer er wondjes zijn maak ik dit natuurlijk wel schoon met een watje met betadine oplossing.

Ik denk met bepanthen herstellende zalf dat ik elke week een nieuwe tube nodig heb :') Maar ik hou hem jn gedachte!

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:57

Gewoon wassen met betadine, dat het droog wordt dat valt reuze mee. Je wast een plekje en niet het hele paard.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 11:59

Hij heeft vroeger in een natuurgebied gestaan als opfok, heeft daar ontstekingen aan zijn benen gekregen. Die wonden zijn toen niet goed verzorgt/opgemerkt. Ik ga er vanuit dat de eigenaar wel weet hoe dit is ontstaan want hij is al sinds veulen af aan in het bezit van hun, en na die wonden is dit gekomen.

En ik zat zelf niet direct te denken aan rasp, dat gaat toch gepaard met vochtbenen en huid die openbarst? Na 14 jaar lijkt het mij persoonlijk dat als het onbehandelde rasp was het er wel erger uit zou zien? Ik heb geen idee hoor! Ik heb ook niet overal ervaring/kennis over.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:00

Ik vind het er vreemd uitzien. Dat zijn niet zomaar korsten lijkt me. Of zit er modder op -want dat zie je ook iets op de hoef zitten-? Dan is het lastig te zien vanaf deze foto's wat en hoe erg het is. Ik zou het goed schoonmaken met betadine scrub en daarna trouw elke dag uierzalf erop (maar niet te dik). Zo proberen de korsten tegen te houden. Het is ook niet goed om elke dag de korsten eraf te halen, dan kan het vaak niet goed genezen. Dan voorzichtig met scrub schoonhouden en waar je kan uierzalf erop. Bewegen is inderdaad heel erg goed, door de doorbloeding. En hoe gezonder het paard zelf, des te beter iets kan genezen.Uiteindelijk moet het paard toch van binnenuit de genezing inzetten. Dus voeding, stalling/wei e.d. in orde. Een litteken wat geen wondjes heeft, enkel wat stugger litteken kan je ook wat masseren met bijv. uierzalf.

Edit: qua waar het zit valt het wel op dat het precies op de witte delen zit. Dan denk je eerder aan een aandoening. Heeft hij last met lopen? Als dat zo is zou een veearts erbij handig zijn. Zo niet dan eerst zelf eens een paar weken verzorgen.
Laatst bijgewerkt door stefje op 10-06-20 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:02

Je kan gerust elke dag wassen met betadine. Mijn paard heeft nu meerdere wonden en die was ik al 1,5 maand elke dag met betadine en ze ziet er super uit :) Even honingszalf erop daarna.
Maar dit ziet er niet uit als littekens voor mij? Vind ze heel vreemd ogen?

Bepathen op een paard smeren zou ik niet snel doen eerlijk gezegd. Ik gebruik dat voor m'n tattooages maar zou voor een paard eerder honingszalf gebruiken dan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:09

Dit is echt eerder mok of rasp.

Wassen verergerd dit.
Nu snap ik dat je de eigenaar volgt. Maar er zijn zat eigenaren die dingen fout hebben.
Heb nog nooit zulke littekens gezien en draai toch echt al 20 jaar mee met talloze paarden

Littekens zo oud veranderen niet ineens heel sterk. Veel vet zit er niet aan de benen, dus het afvallen zou niet ontzettend veel wijzigingen mee moeten brengen als het litteken weefsel is.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 10-06-20 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 12:10

stefje schreef:
Ik vind het er vreemd uitzien. Dat zijn niet zomaar korsten lijkt me. Of zit er modder op -want dat zie je ook iets op de hoef zitten-? Dan is het lastig te zien vanaf deze foto's wat en hoe erg het is. Ik zou het goed schoonmaken met betadine scrub en daarna trouw elke dag uierzalf erop (maar niet te dik). Zo proberen de korsten tegen te houden. Het is ook niet goed om elke dag de korsten eraf te halen, dan kan het vaak niet goed genezen. Dan voorzichtig met scrub schoonhouden en waar je kan uierzalf erop. Bewegen is inderdaad heel erg goed, door de doorbloeding. En hoe gezonder het paard zelf, des te beter iets kan genezen.Uiteindelijk moet het paard toch van binnenuit de genezing inzetten. Dus voeding, stalling/wei e.d. in orde. Een litteken wat geen wondjes heeft, enkel wat stugger litteken kan je ook wat masseren met bijv. uierzalf.

Edit: qua waar het zit valt het wel op dat het precies op de witte delen zit. Dan denk je eerder aan een aandoening. Heeft hij last met lopen? Als dat zo is zou een veearts erbij handig zijn. Zo niet dan eerst zelf eens een paar weken verzorgen.

Op zijn bruine voorbenen heeft hij het ook, maar in mindere mate. Het zit ook hoger op op het bruine deel van zijn achterbenen ;)
Qua lopen en bewegen zelf niet, nou ja dat denk ik, daar ben ik ook mee bezig op dit moment. Maar oorzaak daarvan ligt (lijkt) niet bij die plekken, maar meer een spierkwestie.

Ik zal morgen sowieso even recente foto’s maken! En een pot uiercreme kopen, kan sowieso nooit kwaad lijkt me.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:16

Montgri schreef:
Hij heeft vroeger in een natuurgebied gestaan als opfok, heeft daar ontstekingen aan zijn benen gekregen. Die wonden zijn toen niet goed verzorgt/opgemerkt. Ik ga er vanuit dat de eigenaar wel weet hoe dit is ontstaan want hij is al sinds veulen af aan in het bezit van hun, en na die wonden is dit gekomen.

En ik zat zelf niet direct te denken aan rasp, dat gaat toch gepaard met vochtbenen en huid die openbarst? Na 14 jaar lijkt het mij persoonlijk dat als het onbehandelde rasp was het er wel erger uit zou zien? Ik heb geen idee hoor! Ik heb ook niet overal ervaring/kennis over.

Littekens aan 4 benen door in een natuurgebied te lopen? Heel vreemd

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:16

Montgri schreef:
Sinds een anderhalf maand ongeveer worden de littekens kleiner op zijn benen en lijken er af te vallen.

Ik ben oprecht benieuwd naar wat jij denkt wat de definitie is van een litteken? Een litteken wordt meestal niet opeens kleiner na 13 jaar en ik heb ook geen idee hoe je het voor je ziet dat littekens er af vallen? Een litteken zit ín je huid en kan er dus niet afvallen. Ik denk dat dit eerder hardnekkig rasp of mok is. Ik zou er dan echt zsm de DA bij halen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:20

Ik denk dat ze bedoeld dat de korsten eraf vallen / kleiner worden en dat er dan een wondje onder zit.

Ik zou niet zo maar wat gaan smeren of wassen. Ik zou de dierenarts willen raadplegen hierover vóór je wat dan ook gaat smeren.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 12:32

Dat littekens in omvang niet kleiner worden snap ik ook. Maar de laag die er op zit, die bedoel ik inderdaad. Die laag wordt kleiner, wordt minder, valt er af.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 12:32

Knert schreef:
Montgri schreef:

Littekens aan 4 benen door in een natuurgebied te lopen? Heel vreemd

Wat is er vreemd aan dan als ik vragen mag?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:35

Als het littekens zijn van 14jr geleden zou je niet verwachten dat ze zich nu nog zo zouden ontwikkelen en actief veranderen. Dit lijkt daardoor wat anders te zijn dan littekens, bijv rasp. Of rasp over oude littekens, dat kan natuurlijk altijd. Zou eerst laten onderzoeken wat er echt aan de hand is voordat je gaat smeren.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:38

Die van mij had ook 2 zulke plekjes aan zijn benen van een cm ongeveer, ik snap wat je bedoelt, het is idd keihard en daaronder zit dan een wondje of weke huid, ik heb het bij die van mij weggekregen door het elke dag in te smeren met een vette zalf (lanette) dan wordr het week, vervolgens eraf wassen met betadine en elke dsg blijven smeren en schoonhouden zodat er geen korst meer op komt. Bij die van mij is het nu weg en zit er weer haar.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:44

Ik zou eens een fotootje naar de dierenarts sturen, die kunnen je denk ik beter helpen dan de mensen op Bokt... Dit is wel iets heel aparts namelijk.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 12:45

Astorga schreef:
Als het littekens zijn van 14jr geleden zou je niet verwachten dat ze zich nu nog zo zouden ontwikkelen en actief veranderen. Dit lijkt daardoor wat anders te zijn dan littekens, bijv rasp. Of rasp over oude littekens, dat kan natuurlijk altijd. Zou eerst laten onderzoeken wat er echt aan de hand is voordat je gaat smeren.

Gewoon een vraag hoor. Maar zou dat niet kunnen komen omdat hij al 5 jaar ‘stil’ stond. (24/7 op de wei). En nu sinds een krap jaar echt weer actief in beweging is (met nog altijd 24/7 wei). Dat de doorbloeding beter wordt en daardoor de huid onder de brokken beter doorbloed is. Waardoor er een ‘genezing’ plaatsvind?

Super stom voorbeeld. Mijn opa had last van suiker en had een bril, lag voor 50 dagen kantje randje op de IC met veel complicaties, is daar uitgekomen en hersteld en heeft nooit meer last gehad van zijn suiker en zag volgens oogtesten ook beter en had geen bril meer nodig. Alsof zijn lichaam gereset was. Klinkt magisch, maar is toch echt gebeurd (op andere vlakken kwam hij er wel slechter uit).

Misschien zelfde als dat een mens dat geboren is met stijl haar na 20 jaar langzaam slag in het haar krijgt?

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 12:47

mavantos schreef:
Ik zou eens een fotootje naar de dierenarts sturen, die kunnen je denk ik beter helpen dan de mensen op Bokt... Dit is wel iets heel aparts namelijk.

Daar ben ik nu ook achter haha :P
Ik dacht oprecht dat het gewoon een extreme vorm van litteken weefsel is... zelfde als dat sommige mensen echt van die opliggende littekens creëren en andere juist hele vlakke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:48

Dat een mens naar 20 jaar slag in het haar krijgt komt omdat iedere zoveel jaar je totaal ander haar krijgt. Heel normaal.

Ik zou die wonderen even uit je hoofdzetten en je da vragen. Ik vind het persoonlijk ook geen littekens lijken. Maar wassen met betadine en een vette crème kunnen geen kwaad.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 12:49

SuperSuup schreef:
Die van mij had ook 2 zulke plekjes aan zijn benen van een cm ongeveer, ik snap wat je bedoelt, het is idd keihard en daaronder zit dan een wondje of weke huid, ik heb het bij die van mij weggekregen door het elke dag in te smeren met een vette zalf (lanette) dan wordr het week, vervolgens eraf wassen met betadine en elke dsg blijven smeren en schoonhouden zodat er geen korst meer op komt. Bij die van mij is het nu weg en zit er weer haar.

Ah dankjewel voor je ervaring! Lanette zalf ken ik inderdaad wel.
Dankjewel

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:51

Montgri schreef:
mavantos schreef:

Daar ben ik nu ook achter haha :P
Ik dacht oprecht dat het gewoon een extreme vorm van litteken weefsel is... zelfde als dat sommige mensen echt van die opliggende littekens creëren en andere juist hele vlakke.

Ik ken meer paarden met veel littekenweefsel en heb dit nog nooit gezien. Je zou ook kunnen zeggen dat littekenweefsel anders is dan normale huid en je juist daarom mok/rasp krijgt?

Vind dit wel heftig eruit zien en zou zeker even advies vragen bij de dierenarts. Die heeft misschien wel een zalfje of shampootje. Als zoiets naar binnen slaat heb je straks bloedvergiftiging oid. Zou dit wel echt even goed laten uitzoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:53

Littekenweefsel valt er niet af, hier zit een dikke laag bovenop de huid en logisch dat ze misschien los komen door beweging maar er moet toch wel een oorzaak te vinden zijn. Eigenaar heeft er nooit onderzoek naar gedaan? Beetje heel erg slordig want kan me voorstellen dat dit voor het dier niet prettig is met lopen.