Paard komt slecht uit wintervacht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Paard komt slecht uit wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 19:46

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Mijn merrie van 13 jaar komt niet fijn uit haar wintervacht, sowieso is ze enorm laat begonnen met verharen en komt het met plekken eraf. Zo zijn hele stukken al mooi in zomervacht terwijl andere plekken nog volledig behaard zijn.

Plekken waar wrijving komt, zijn eerder verhaard, vandaag kwamen ineens heel veel haren uit haar borst los.
Tussen de voorbenen/oksel al wat langer, daar is meer wrijving/beweging.

Ik vind het er niet normaal uit zien. Zou dit kunnen duiden op tekorten? En waar kan ik dan aan denken?

Mijn gedachte:
- koper tekort
- cushing test (al verwacht ik dit niet)

Veearts komt binnenkort hierop bloed prikken.

Dit paard is in januari van binnen naar buiten stal verhuist, ik heb er toen een extra deken op gelegd, in febr/mrt heeft ze dit ook een beetje gehad, toen is ze pas in haar wintervacht geschoten. Ze heeft de hele winter stil gestaan ivm blessure. Eerdere jaren heb ik haar geschoren en is ze dus niet zelf uit haar haren hoeven komen.

Wat foto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:57

mijn ruin is altijd vreselijk laat met verharen, maar meeste komt er altijd af zodra hij in het gras loopt.
ik vermoed dat dat dan iets van vitamine E /selenium is.
je kunt kijken of je voeding wel alles bevat wat je paard hebben moet aan vitamines en mineralen?
want je denkt koper,maar misschien is het net iets anders
je kunt in elk geval een volledig bloedonderzoek laten doen om te kijken of er iets mis is.
dan kun je laten kijken of er tekort uit komt.
ontwormen is vaak ook nog wel iets wat kan.
zeer zeker bloedworm geeft nog wel eens het beeld van slecht verharen.

dus dan heb je al een aantal zaken wat je na kunt laten kijken

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:41

Zo ziet die van mij er ook uit..
Dacht eerst depressief door een maand box rust. Daarna begon ze wel weer te glimmen en nu is t ineens weer een soort teddybeer. Heb in verhouding wel weinig geborsteld omdat ze nog steeds een blessure heeft en dus niet bereden wordt.

(Zelfde vader en even oud :9 )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:04

Misschien een gekke invalshoek, maar je paard zn vacht wordt geschoren en er ligt een deken op. Is het dan heel gek dat de vacht niet functioneert?
Eerdere jaren schoor je haar, dus viel het niet zo op?
Neemt niet weg dat ik sws zou laten uitzoeken of ze tekorten oid heeft. Volg je gevoel daarin..

geerke

Re: Paard komt slecht uit wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:06

Wanneer is je paard voor het laatst ontwormd?

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:10

Mijn paard verhaart eigenlijk ook moeilijk dit jaar. Ineens, van het ene op het andere jaar. Ze is in februari begonnen met heel erg verharen, maar had een vrij dikke vacht dus niet alles is er destijds af gegaan. Dat is plots ook weer gestopt. Ze heeft tussendoor ook nog in de kliniek gestaan en veel medicatie gehad (waaronder prednison en veel antibiotica), dus ik dacht dat het daar wellicht aan lag. Ik moet zeggen dat ik heel veel berichten lees over paarden die later of moeilijker uit hun vacht komen dit jaar, onze hoefsmid zei het ook al. Ik weet het niet goed, vacht groeit en laat los onder invloed van licht natuurlijk, maar wellicht dat de late nachtvorst er ook nog mee te maken heeft?

Overigens had mijn paard bij zowel het mestonderzoek in maart als bij die van afgelopen week, <50 op alle wormsoorten. Zij is ook in november voor het laatst (preventief) ontwormd en heeft vanaf toen niet meer op gras of met paarden gestaan die wel besmet waren (zijn allen preventief ontwormd). Ook uit uitgebreid bloedonderzoek bleken geen tekorten op magnesium na, maar na bijvoeren van magnesium is er aan het verharen niks veranderd. Inmiddels is mijn paard al goed op weg en is het grootste deel er nu af (ik heb haar op weg geprobeerd te helpen met het supplement NAF Opkikker en dat heeft wel goed geholpen), maar ik laat haar dit najaar wel op cushing testen.

Hopelijk komt jouw paard ook snel beter uit haar vacht! Inderdaad op je gevoel af gaan, bloed laten nakijken kun je natuurlijk altijd doen :) Wat zegt jouw dierenarts ervan? Die van mij kwam eigenlijk alleen met cushing, maar nu daarop testen schijnt minder betrouwbaar te zijn.. Hoewel je wel gewoon een positieve uitslag kunt krijgen, vertelde mijn DA dat een negatieve uitslag in het voorjaar/zomer niet betekent dat je paard geen cushing heeft en dan zou het in het najaar sowieso weer moeten. Het is een lastige kwestie!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 22:10

Humpiedumpie schreef:
Misschien een gekke invalshoek, maar je paard zn vacht wordt geschoren en er ligt een deken op. Is het dan heel gek dat de vacht niet functioneert?
Eerdere jaren schoor je haar, dus viel het niet zo op?
Neemt niet weg dat ik sws zou laten uitzoeken of ze tekorten oid heeft. Volg je gevoel daarin..

Mijn paard is vorig jaar winter voor het laatst geschoren, dit jaar niet. Het zou idd kunnen dat hierdoor de vacht niet meer functioneert en dit ‘normaal’ is voor haar, dit heeft ze eerder niet kunnen laten zien inderdaad.

Ze heeft sinds het boven de 15 graden is en snachts boven 0 al geen deken meer op. Nu een paar weken, op een enkel nachtje na.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 22:11

geerke schreef:

Oktober geloof ik, in maart kwam niks uit het wormenonderzoek, dus ook niet ontwormd. Hier had ik nog niet aan gedacht, tnx!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 22:18

_Nynke schreef:
Mijn paard verhaart eigenlijk ook moeilijk dit jaar. Ineens, van het ene op het andere jaar. Ze is in februari begonnen met heel erg verharen, maar had een vrij dikke vacht dus niet alles is er destijds af gegaan. Dat is plots ook weer gestopt. Ze heeft tussendoor ook nog in de kliniek gestaan en veel medicatie gehad (waaronder prednison en veel antibiotica), dus ik dacht dat het daar wellicht aan lag. Ik moet zeggen dat ik heel veel berichten lees over paarden die later of moeilijker uit hun vacht komen dit jaar, onze hoefsmid zei het ook al. Ik weet het niet goed, vacht groeit en laat los onder invloed van licht natuurlijk, maar wellicht dat de late nachtvorst er ook nog mee te maken heeft?

Overigens had mijn paard bij zowel het mestonderzoek in maart als bij die van afgelopen week, <50 op alle wormsoorten. Zij is ook in november voor het laatst (preventief) ontwormd en heeft vanaf toen niet meer op gras of met paarden gestaan die wel besmet waren (zijn allen preventief ontwormd). Ook uit uitgebreid bloedonderzoek bleken geen tekorten op magnesium na, maar na bijvoeren van magnesium is er aan het verharen niks veranderd. Inmiddels is mijn paard al goed op weg en is het grootste deel er nu af (ik heb haar op weg geprobeerd te helpen met het supplement NAF Opkikker en dat heeft wel goed geholpen), maar ik laat haar dit najaar wel op cushing testen.

Hopelijk komt jouw paard ook snel beter uit haar vacht! Inderdaad op je gevoel af gaan, bloed laten nakijken kun je natuurlijk altijd doen :) Wat zegt jouw dierenarts ervan? Die van mij kwam eigenlijk alleen met cushing, maar nu daarop testen schijnt minder betrouwbaar te zijn.. Hoewel je wel gewoon een positieve uitslag kunt krijgen, vertelde mijn DA dat een negatieve uitslag in het voorjaar/zomer niet betekent dat je paard geen cushing heeft en dan zou het in het najaar sowieso weer moeten. Het is een lastige kwestie!

Klinkt als een vergelijkbaar verhaal inderdaad! Mijn paard staat wel op gras, met andere, deze zijn tegelijk onderzocht en/of ontwormd.

Cushing denk ik zelf minder aan, omdat dat er anders uitziet, maar als ik toch bloed laat prikken, laat ik dat wel meteen mee testen.

Ik verwacht eigenlijk wel dat de haren er binnen nu en 2 weken helemaal af zijn, gaat best hard nu, dat zal wel goedkomen verwacht ik, vooral benieuwd of er inwendig iets niet klopt wat ik hieraan zou kunnen zien. Er komt een prachtige lichte/dunne vacht met appeltjes onder vandaan, en ook haar wintervacht glanst enorm.
Ik verwacht dus Eigenlijk geen grote gezondheidsproblemen, wormen en koper ga ik iig zeker achteraan !

Niet leuk om te horen dat er meer paarden zijn die er Moeite mee hebben dit jaar, maar ergens wel fijn te weten dat het mogelijk meer met het rare weer te maken heeft..

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:52

Ik hoor ook veel paarden die moeilijk uit de vacht komen.
Ontwormen zou kunnen helpen. Lijnzaadolie voeren ook, daar ging het bij mijn paard ineens heel snel mee.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 00:22

Mijn jongste shetlander is altijd laat, die staat altijd alleen in augustus 2 weken in zomervacht. Oftewel die scheer ik meestal rond deze tijd zodat zijn haar in ieder geval kort is. De andere is meestal ook laat, maar nu door een ander stalritme opeens wel vlugger. Maar ze hebben beide hetzelfde ritme qua stalling, alleen de leeftijd verschilt behoorlijk. Jonkie is nu 5 en de oudste 13. Lijnzaadolie en alles wel gevoerd en het maakte bij die van mij geen bal uit qua hoe vlug ze uit de vacht geraken. Ook met scheren had mijn jongste rond deze periode geen donkere zomervacht eronder zitten. Alleen lichte haren, oftewel geschoren zomervacht. Misschien is je paard ook wel gewoon een late en valt het je nu pas op, omdat geschoren vacht minder verschil geeft ten opzichte van zomer. Mijn pony's zijn overigens shetlanders, dus daar zit wel wat vacht op.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:07

Ik heb een jaarling die niet echt meer wintervacht heeft maar wel stukken ook nog dikkere vacht en de rest echt al zomervacht. Ik vind het bij haar ook al lang duren, ze had wel echt een hele lichte bloedworm besmetting een tijd terug maar dat is nu opgelost.. Ik ben haar vitamine brok nu wat gaan opvoeren en dat lijkt effect te hebben, maar dat kan ook placebo zijn, of het is de combi met geen bloedworm meer hebben en de brokjes :+

Tevens is zij niet de enige op stal die nog restanten van dikkere vacht heeft...

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 09:11

geerke schreef:

Inderdaad dit, wormen!

Heb mijn veulen van vorig jaar eind vorig jaar naar opfok gebracht, de hele winter was ik al niet blij hoe ze er uit zag, eind maart opgehaald uit opfok en na paar weken thuis bleek ze vol wormen te zitten, had een veel te rauwe vacht en verhaarde maar niet.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 09:21

Ondanks het negatieve mestonderzoek maar n maart nu toch de Equest (groen) aangevraagd, toch maar kijken of dit gaat helpen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:08

renee16 schreef:
Ondanks het negatieve mestonderzoek maar n maart nu toch de Equest (groen) aangevraagd, toch maar kijken of dit gaat helpen.

Ze zijn er wel hoor...verstandige mensen ;)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:09

Ben heel benieuwd TS, zou je willen laten weten wat het doet voor je paard? :)

Die van mij heeft idd net als het paard van ElinaSK, niet een dikke wintervacht maar gewoon plekken waar het nog dikker is. Paard ziet er overigens super uit, heeft er heel anders uit gezien bij een lichte bloedworm besmetting. Bovendien sta ik niet te springen om er een wormkuur in te stoppen nu haar darmen al zo'n enorme optetter hebben gehad :D Ze heeft lang getobt met een bloedwormbesmetting en is destijds makkelijker uit de vacht gekomen dan nu, ondanks die besmetting.

Maar wellicht toch het proberen waard als het bij meerdere mensen positief effect heeft!

Wel opvallend dat dan al die paarden die dat plots dit jaar hebben, dan ook wormen zouden moeten hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 23:03

[quote="_Nynke"]Ben heel benieuwd TS, zou je willen laten weten wat het doet voor je paard? :)

Die van mij heeft idd net als het paard van ElinaSK, niet een dikke wintervacht maar gewoon plekken waar het nog dikker is. Paard ziet er overigens super uit, heeft er heel anders uit gezien bij een lichte bloedworm besmetting. Bovendien sta ik niet te springen om er een wormkuur in te stoppen nu haar darmen al zo'n enorme optetter hebben gehad :D Ze heeft lang getobt met een bloedwormbesmetting en is destijds makkelijker uit de vacht gekomen dan nu, ondanks die besmetting.

Maar wellicht toch het proberen waard als het bij meerdere mensen positief effect heeft!

Wel opvallend dat dan al die paarden die dat plots dit jaar hebben, dan ook wormen zouden moeten hebben.[/quote

Misschien omdat er minder ontwormd word?
Vanwege mestonderzoek? Ik heb trouwens nog nooit zoveel paarden met een bloedwormbesmetting meegemaakt sinds mestonderzoek.Veel mensen denken ook dat ontwormmiddelen slechter voor een paard zijn dan wormen :D

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 23:28

Die van mij had ook moeite met uit het haar komen. Had haar in februari verhuisd dus mogelijk daarmee te maken gehad. Ze heeft toen een 5-daagse kuur tegen parasieten gehad waarna ik snel verbetering zag. Doordat haar cyclus niet op gang kwam naar een HH gebracht en die hebben haar nog eens ontwormt tegen bloedwormen. Nu begint ze beetje bij beetje beter in haar vel te zitten, weer appeltjes te vormen en te glimmen.

Grote kans dat het dus gewoon een parasiet is die in de weg zit. :j

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:32

Die van mij heeft ook nog op sommige plekken een dikke vacht, Waar hij veel zweet daar is nu een mooie zomervacht.
Ik heb dit probleem elk jaar en ik ben ook wel benieuwd of dit sneller kan. Maar ik vind het dit jaar nog best lang koud in de nacht dat ik het nu niet zo'n probleem vind. Als het straks echt warm word laat het wel los denk ik.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:38

Citaat:
Eerdere jaren heb ik haar geschoren en is ze dus niet zelf uit haar haren hoeven komen.

Je scheert het haar gewoon kort hoor. Of epileer je je paard? :')

Paard komt hoe dan ook in de rui.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:48

Hier merk ik bij 2 pony's helaas ook dat ze dit jaar veel trager zijn met verharen. Mijn ene is normaal halverwege mei terug strak in het pak en is nu nog niet klaar en de andere heb ik pas een jaar maar was er vorig jaar grotendeels door eind mei ook. Het is voor hun beide wel het eerste jaar als ruin nu dat ze verharen en dacht dat het mogelijks ook invloed had.

Ik heb het ook al bij meerdere gelezen dat hun pony dit jaar er langer over aan het doen is. Hier weet ik het zeker aangezien ik het kan vergelijken op foto's ook. :o

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:52

Mijn paard heeft daar in het verleden wel last van gehad. Bij haar was het vermoedelijk doordat ze stil had gestaan vanwege blessure, de nodige stress had van de behandeling, medicatie die een aanslag is op het lijf. Maar inmiddels ken ik mijn paard en weet ik dat de lever haar zwakke plek is. Een lever detox kuur ter ondersteuning doet bij haar altijd veel goeds.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 08:57

Hier een shet die alle symptomen van cushing leek te hebben...maar gewoon insulineresistent was en echt niets van cushing had wat mij en de DA enorm verbaasde. Zijn dikke vacht wacht op een scheerapparaat want het gaat er niet af vanzelf.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 11:25

Cowgirl schreef:
Citaat:
Eerdere jaren heb ik haar geschoren en is ze dus niet zelf uit haar haren hoeven komen.

Je scheert het haar gewoon kort hoor. Of epileer je je paard? :')

Paard komt hoe dan ook in de rui.

Ik gebruik de epilady idd :D verbaasde me al dat zo zo mopperde..

Tuurlijk komt ze na het scheren ook in de rui, maar dat is zo een klein verschil dat je dit niet echt ziet. Nu had ze haren van 2 cm ofzo, zo een vacht heeft ze nooit eerder gehad.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 11:29

Als ik een vergelijking maak met vorig jaar juni komt er ook een ander kleurtje onder vandaan, veel lichter en vol met appeltjes nu
Nu:
Afbeelding

Vorig jaar juni:
Afbeelding