Voedingswaarde stro; toch rijker dan je denkt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Voedingswaarde stro; toch rijker dan je denkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 08:29

Ik zat gisteren een beetje te puzzelen met het voer.
Weer eens filosoferen hoe je eettijd verlengt, maar geen extra calorieën (althans: wat minder....) naar binnen gooit.

Ik doe dat nu met tarwestro, maar zat ook te kijken naar andere strosoorten.... smakelijker/ armer/ etc...

En toen kwam ik dit artikel tegen. Uiteraard staat er wat 'technischer' taal in waar voerkenners vast meer van begrijpen.
Maar hoe realistisch is het dat stro voeren dus misschien contraproductief is wanneer je je paard op gewicht wilt houden?

https://equimed.com/news/health/feeding ... -a-mistake

Mungbean

Re: Voedingswaarde stro; toch rijker dan je denkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:43

Hmmmm, interesting
Bij mijn paard lijkt het wel te helpen maar dat is mischien gewoon meer omdat het eigenlijk niet lekker is dus ze maar gewoon een beetje staan te knabbbelen ipv eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:49

Ik voer ook stro naast hooi maar zoals sizzle al zegt wordt dat meer geknabbeld dan gegeten. Zoethout knabbels ipv een zakje drop snacken :Y) :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 11:41

Sizzle schreef:
Hmmmm, interesting
Bij mijn paard lijkt het wel te helpen maar dat is mischien gewoon meer omdat het eigenlijk niet lekker is dus ze maar gewoon een beetje staan te knabbbelen ipv eten.

Ja... zou kunnen, veel paarden zijn gelukkig verwende nuffige tutten... de mijne vreten alles wat los & vast zit.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 11:56

Interessant altijd om te lezen.

Maar het ligt er een beetje aan. Welk soort stro geef je en hoeveel? Als je bijv stro met hooi in 1 net doet, zullen ze eerst meer moeite doen om het hooi eruit te zoeken en dat vertraagt. Een deel stro binnen krijgen is dan geen directe dikmaker.

Mijn ene ruin heeft ooit verstopt gezeten door stro . We kwamen van een stal af waar ze ons belzarde met ruwvoer. Hij had blijkbaar zijn stal leeg staan vreten en na 2 dagen behadelen tegen koliek, kwam alles eruit en was 1 en al stro. Ik ben dus zelf altijd voorzichtig met grote hoeveelheden. Hoewel er nu onbeperkt hooi is en ik geen bergen stro aanbied.

Als knabbelen en vertragen vind ik het nog steeds een mooi extra middel. Ik heb meer moeite om schoon stro te vinden wat niet bespoten is etc.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:53

Geen onderzoek, maar wij hadden destijds bij ons op stal een tweetal paarden staan die moesten afslanken. De eigenaren gaven de paarden hooi met stro, om inderdaad de eettijd te verlegen en wat te knabbelen aan te bieden. De paarden werden er enorm opgeblazen en bol van en vielen inderdaad niet af.

Om deze reden zou ik zelf nooit stro bijgeven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:59

Princesj schreef:
Geen onderzoek, maar wij hadden destijds bij ons op stal een tweetal paarden staan die moesten afslanken. De eigenaren gaven de paarden hooi met stro, om inderdaad de eettijd te verlegen en wat te knabbelen aan te bieden. De paarden werden er enorm opgeblazen en bol van en vielen inderdaad niet af.

Er zit natuurlijk ook verschil in het stro en hoeveel en hoe je het aanbiedt.

Veel mensen die hun paard willen laten afslanken gaan hun paarden iets teveel uithongeren. Als je de exacte verhoudingen niet weet, niet weet hoeveel hooi iemand erbij aanbood, de kwaliteit ervan, wat ze ernaast aten, hoelang ze er van konden eten etc etce. Is het echt niet te zeggen wat de boosdoener is.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:11

superpony schreef:
Princesj schreef:

Er zit natuurlijk ook verschil in het stro en hoeveel en hoe je het aanbiedt.

Veel mensen die hun paard willen laten afslanken gaan hun paarden iets teveel uithongeren. Als je de exacte verhoudingen niet weet, niet weet hoeveel hooi iemand erbij aanbood, de kwaliteit ervan, wat ze ernaast aten, hoelang ze er van konden eten etc etce. Is het echt niet te zeggen wat de boosdoener is.

Zodra ze stopten met het stro bijgeven waren ze minder opgeblazen. Terwijl de hoeveelheid hooi ongewijzigd was.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:23

je hebt stro en stro, net zoals dat je hooi en hooi hebt. Het is nogal van wezenlijk verschil of je voerstro hebt, of strooistro, en dan nog welke graansoort het geweest is, dat maakt al verschil in dikte en lengte van stengel. Dan zijn er nog de invloeden van het weer, laat je het eerst liggen, pers je het meteen etc.

Zelf geven we al jaren stro bij als onderdeel van het rantsoen, en hier nooit opgeblazen paarden of andere problemen. Let wel, wij trekken voermonsters van het stro, weten dus wat erin zit en kunnen zo sluitend rekenen met andere voedermiddelen.

Bij paarden die insulineresistent zijn oid, zoals in het artikel over wordt gesproken kunnen natuurlijk heel anders reageren op stro. Daar heb ik geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:29

@princesj; hoeveel uur per dag stonden die paarden op stal?

Stro afbreken is flink werken voor de darmen. Beweging stimuleert de peristaltische beweging en dus een goede werking van de darmen. Kan me voorstellen dat een paard die veel stil staat meer gasophoping krijgt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:09

Zijn er ervaringen met de goede verhouding hooi en stro?
De mijne eten sinds deze week al weer 2 baaltjes hooi per dag weg, een pre van 1.55 en een trekpaard, en beide meer dan rond en gezond.
Ze kunnen nog (minimaal) knabbelen in een stukje weide, dus ik vind het met deze temperaturen toch wel iets te gortig.
Ze hebben ook voederballen met wat brok liggen (zijn nooit helemaal leeg) en ik gooi regelmatig wat wilgentakken, dus ik wil hooi wat beperken en stro aanbieden ernaast.
Ik twijfel of ik een baaltje stro in een slowfeeder onder het afdak hang en portie hooi (1 baaltje ipv 2? of anderhalf? ) in de ruif, of het beter zou mengen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:16

Princesj schreef:
Zodra ze stopten met het stro bijgeven waren ze minder opgeblazen. Terwijl de hoeveelheid hooi ongewijzigd was.

Ja, dat dat verschil maakte kan. Maar dat stro dat deed bij ze ligt dus aan het soort stro, hoeveel stro op hoeveel hooi. Hoelang ze kunnen eten etc etc.

En wat hier wordt gezegd; Bewegen is het aller belangrijkste!! Zonder beweging geen optimale darmwerking. En dan hebben we het niet over een paar uurtjes buiten. Dat is niet voldoende.

Juist bij stro om te voeren, moet je goed kijken wat je geeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:18

Duhelo schreef:
De mijne eten sinds deze week al weer 2 baaltjes hooi per dag weg, een pre van 1.55 en een trekpaard, en beide meer dan rond en gezond.
Ze kunnen nog (minimaal) knabbelen in een stukje weide, dus ik vind het met deze temperaturen toch wel iets te gortig.
Ze hebben ook voederballen met wat brok liggen (zijn nooit helemaal leeg) en ik gooi regelmatig wat wilgentakken, dus ik wil hooi wat beperken en stro aanbieden ernaast.
Ik twijfel of ik een baaltje stro in een slowfeeder onder het afdak hang en portie hooi (1 baaltje ipv 2? of anderhalf? ) in de ruif, of het beter zou mengen?

Hoe zwaar is je hooi?

En hoe groot is je trekpaard?

Ik geef onze 5 ook ongeveer 2 baaltjes per dag, soms niet eens en daar doen ze echt 24 uur mee. Soms is dan niet eens alles leeg. Maar dat zijn 3 quarters ( 550kg) een nf (440kg) en een shet (160kg) dus durf het niet te zeggen ivm trekpaard.

Misschien wat meer moeite laten doen? Verder uit elkaar aanbieden??

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:50

Baaltjes zijn 20 kilo. Trekpaard weegt rond de 1000 kilo,de pre 500.
Dus 1.5 proc vh lichaamsgewicht is 22 kilo droge stof.
Met 40 kilo hooi zouden ze dus ruim over moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:03

Mijn trekpaard (750kg) en shet (250kg) eten samen 20kg hooi per dag. Ik voer niet onbeperkt want dan zouden ze ook gemakkelijk 30kg weg stoppen. Daarom ligt er in 1 van de bakken altijd een laag stro zodat er wat te knabbelen is. Hoeveel ze hiervan eten is heel wisselend en hangt ook wel samen met het weer. De ene dag eten ze het plakje stro helemaal op en soms doen ze er 2 of 3 dagen mee.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:24

Mijn paard at ooit steeds zijn stal leeg toen er stro lag, hij heeft er koliek door gekregen. Ik ben toen over gegaan op vlas.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:39

Duhelo schreef:

Kunnen ze 24/7 op dat stukje wei? Dan hebben ze toch sowieso altijd wat te knabbelen, waarom dan het ruwvoer niet gewoon beperken tot de hoeveelheid die ze nodig hebben?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:09

marleen_usar schreef:
Mijn paard at ooit steeds zijn stal leeg toen er stro lag, hij heeft er koliek door gekregen. Ik ben toen over gegaan op vlas.

Die van mij ook, maar dat had wel een oorzaak. Heeft daarna nog jaren op stro gestaan zonder problemen. En ook daar maakt het echt uit welk stro je gebruikt en hoeveel hooi je aanbiedt.

Maar gelukkig staan ze niet meer op stal, dus die problemen niet. En bewegen is sowieso belangrijk. Dat doen paarden in een stal ook niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:02

hwn schreef:
Duhelo schreef:

Kunnen ze 24/7 op dat stukje wei? Dan hebben ze toch sowieso altijd wat te knabbelen, waarom dan het ruwvoer niet gewoon beperken tot de hoeveelheid die ze nodig hebben?

ja, maar het is wel een heel klein stukje (15*40) waar meer kruid staat wat ze niet eten dan gras, mijn goede stukjes zijn nu afgesloten in de hoop dat het nog wat terug schiet.
En ik vind het geen fijn idee dat ze meerdere uren zonder hooi/stro staan :+

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:55

Duhelo schreef:

Jij geeft 2 x de hoeveelheid hooi dan nodig. Waarom? dan worden ze toch moddervet? Als het is om ze de hele dag wat te eten te geven kun je idd beter stro voeren. Het is toch helemaal niet erg als ze een tijd niks hebben. Ik geef de mijne iedere 5 uur een portie hooi (totaal 8 a 10 kg) s'avonds om 11.30 de laatste en dan ook wat stro. Het is een Schwartswalder van 148 cm en die is nog vet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:09

pillow schreef:
Duhelo schreef:

Jij geeft 2 x de hoeveelheid hooi dan nodig. Waarom? dan worden ze toch moddervet? Als het is om ze de hele dag wat te eten te geven kun je idd beter stro voeren. Het is toch helemaal niet erg als ze een tijd niks hebben. Ik geef de mijne iedere 5 uur een portie hooi (totaal 8 a 10 kg) s'avonds om 11.30 de laatste en dan ook wat stro. Het is een Schwartswalder van 148 cm en die is nog vet.

Ik ben het niet eens met het feit dat het niet erg is als ze een tijd niks hebben. Ik wil dat mijn paarden onbeperkt ruwvoer hebben, in de vorm van hooi of een andere vorm.
In de winter krijgen ze sowieso onbeperkt hooi, deels ook voor mijn gemak (2 keer per week de ruif vullen ipv iedere dag), en dan zie ik dat ze met zijn 3 +- 2.5 baaltjes hooi per dag eten. Dat vind ik een prima hoeveelheid en is ook in lijn met wat de trekpaarden voorheen aten (elk +- 1 baaltje per dag).
Nu is er tijdelijk een trekpaard weg en staan de twee jongste samen, maar eten ze nu ook rustig 2 baaltjes per dag weg, en in de zomerkanten vind ik dat iets te gortig, zeker omdat ze niet mager staan.

Dus Stro erbij als alternatief voor het hooi vind ik een prima oplossing, maar ik wil ze ook niet gaan uithongeren of laten verstoppen door teveel stro, vandaar de vraag wat de ideale balans is.
Is dit bv 30 proc stro en 70 hooi? helft helft? ok kan ik beter gewoon onbeperkt stro geven en dan de uitgerekende portie hooi erbij?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:16

@Duhelo: ik zou dan je portie hooi uitrekenen (wel iets lager zetten want in stro zit ook voedingswaarde in, hetzij minder) en onbeperkt stro erbij geven in een net.

Maar ik zou dan ook wel even in de gaten houden dat ze dat stro niet net zo verslinden als het hooi. Dat is bvb het geval voor de mijne en daarom durf ik het bij hem niet aan.

Een andere optie is ook om een kleinere maaswijdte te gebruiken bij je hooinetten, of 2 boven elkaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:18

Dat verslinden is een goed punt idd. Afgelopen winter heb ik ook een net opgehangen en toen keken ze er amper naar.
Nu, moet ik wel zeggen, als ik twee baaltjes in gooi is het na een dag op, maar op de grond rondom en in de ruif liggen wel nog wat restjes. Dus ik vermoed dat ze geen honger meer hebben (nouja, ze hebben dan net 40 kilo hooi gebunkerd, als ze dan nog honger hebben ...) en meer eten uit verveling.
Even kijken waar ik goed voederstro kan verkrijgen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:37

Ik gebruik hier ook stro (gerstestro) om de opname van hooi nog wat extra vertragen. Daarnaast heb ik een apart slowfeedernet hangen met pure gerstestro erin als "back-up". Van dat net eten ze heel wisselend. Als ze meer op de wei staan, eten ze ook wat meer stro (wat meer structuur?). In de winter eten ze er ook meer van dan in de zomer.

Ik heb twee palletboxen en drie losse hooinetten. In de palletboxen meng ik ook regelmatig wat gerstestro wat door het hooi. Ongeveer 1 plak op een halve baal hooi. Daardoor zijn ze zeker zuiniger met hun hooi!

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:56

Nog even los van de smakelijkheid van tarwestro, zit er in stro nog een ander probleem: het wordt vaak (of altijd?) pre-harvest dessication bespoten met glyfosaat. Dr. Getty vertelt in het volgende artikel waar glyfosaat bij mensen mee in verband wordt gebracht (o.a. diabetis, wat je zou kunnen vertalen als laminitis): https://gettyequinenutrition.com/pages/ ... arily-safe