Ik ben van hoefsmid verwisseld en morgen is de eerste afspraak bij de nieuwe hoefsmid. De reden van verwisselen heeft absoluut niet te maken met dat ik niet tevreden ben over mijn vorige hoefsmid maar het heeft te maken met verhuizen waardoor wij net buiten het werkgebied vallen. We zouden wel bij de hoefsmid kunnen blijven alleen dan zou het enkel in combie kunnen of op een route wat ik begrijp. Echter vind ik het wel prettig een hoefsmid te hebben die mocht hij wat hebben er snel bij kan zijn en niet door, goed bedoeld, afstand pas heel veel later kan komen. En deze hoefsmid is ook verbonden aan een kliniek waar mijn paard nu ook bij zit inclusief tandarts etc. Dus mooi het hele pakket bij elkaar.
De vorige hoefsmid heeft bij mijn paard een ijzer er meteen onder geslagen met 2 lippen voor. Toen ik voor het eerst kwam waren de hoeven van mijn paard helaas een beetje verpest door de allereerste hoefsmid die ik een blauwe maandag heb gehad en ze leken behoorlijk te zijn uitgelopen. Net als een pudding die uit elkaar is gezakt als het ware. Nu zijn de hoeven van mijn paard weer helemaal de oude en staat hij nog wel op ijzers (dit was het advies bij de keuring in Wolvega ivm dunne zolen, hij is hiervoor op de foto gezet). De reden van 2 lippen was dat ze beter konden uitrollen weet ik mij te herinneren. Nu had ik mijn hoefsmid een bericht gedaan dat mijn paard wel voor hoefijzers heeft met 2 lippen en of dat een probleem was. En toen kreeg ik van deze hoefsmid te horen dat hij wel ijzers met 2 lippen standaard mee heeft maar dat zijn eigenlijke voorkeur uitgaat naar een hoefijzer met 1 lip of helemaal geen lippen.
Nu ga ik dat morgen natuurlijk ook verder met hem bespreken maar wat is jullie mening over ijzers met 2 lippen is dat echt zo slecht? Of zou het de moeite waard zijn om met 1 lip of geen lip te proberen? Alvast bedankt