Is mijn paard te dik? Help, ik zie het niet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Is mijn paard te dik? Help, ik zie het niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 09:50

Ik krijg van de staleigenaar regelmatig - zo ook gisteren - te horen dat mijn paard toch echt te dik is.
Ik zie het niet. Volgens mij staat ze goed. Er hoeft niks meer bij te komen, ze heeft een beetje reserve, maar al bij al denk ik niet dat ze echt te dik is. Maar misschien zie ik het gewoon niet objectief ofzo haha, liefde maakt blind :+

Beetje info: Daisy is 18 jaar, heeft artrose en wordt niet meer gereden. We gaan zo'n 5x per jaar op buitenrit. Ze staat 24/7 op de wei, waar ze ook een schuilstal heeft. Ze krijgt in het winterseizoen hooi, in het zomerseizoen niet, dan eet ze gras. Het zou, volgens de staleigenaar "geen vet gras" zijn. Ik voer haar elke dag krachtvoer, maar heel basic. Een mengeling van 2 krachtvoeders, van elk een klein schepje. Laag in suikers en eiwitten. Meer voor de lekker dan dat ze het echt nodig heeft, want ze moet dus al lang niet meer werken.

Volgens de staleigenaar zou ik beter stoppen met haar in de zomerperiode krachtvoer te geven.
Wat denken jullie?

Foto van deze maand, op een warme dag gemaakt waardoor je de ader op haar buik meer ziet lopen:
Afbeelding

Foto's van in mei:
Afbeelding

Afbeelding

Hier nog fluffy wintervacht
Afbeelding

Foto van in april:
Afbeelding

Ter vergelijking een foto van 2011, toen ze nog regelmatig bereden werd:
Afbeelding

Edit Ze is een kruising Quarter x BWP en sowieso een beetje "overbouwd". Ze meet 1.55m.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 07-06-20 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Is mijn paard te dik? Help, ik zie het niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:56

Ja vind haar wel te dik. Lijkt me gezonder om haar wat af te laten vallen. Ik zou zeker stoppen met krachtvoer: niet nodig!
Wel vitamines en mineralen blijven bijvoeren uiteraard.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:58

Op de foto van 2011 heeft ze een mooi figuur :P nu echt wel meer dan wat extra reservere

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 10:00

brokjes schreef:
Ja vind haar wel te dik. Lijkt me gezonder om haar wat af te laten vallen. Ik zou zeker stoppen met krachtvoer: niet nodig!
Wel vitamines en mineralen blijven bijvoeren uiteraard.

Ik vind het zo zielig om haar niks te geven :+
Maar overgewicht is nog zieliger natuurlijk.

Vitamines en mineralen krijgt ze eigenlijk niet. Maar misschien kan ik dat wel beginnen geven, dan krijgt ze toch iets :+ Ze is het ook zo gewend natuurlijk, van een bak eten te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:02

Ah ja snap ik!
Maar je kunt iets blijven geven hoor, om toch wat lekkers aan te blijven bieden, zeker als ze het gewend is al die jaren.
Vitamine brokje van bijvoorbeeld pavo vital (zijn nog tal alternatieven) daar kun je ook je supplementen doorheen doen en paarden vinden het over het algemeen gewoon lekker :)

Gimmick11

Ze heeft een beetje een hangbuik, dat vertekend heel erg.
Maar ik zie bij dr achterhand wel wat spekjes zitten.
Ivm de artrose (waar zit dit? In de beengewrichten?) kun je haar beter echt niet te veel meer aan laten komen.
Idd geen kracht voer meer, een goede vitamine brok is genoeg.

belle_boef

Minder brok went snel genoeg.

Met artrose moet ze ook niet meer gewicht dan nodig mee moeten zeulen. Mogen wel wat kilo’s af

_black_rose_

ik zou ook het krachtvoer weg laten en in plaats daarvan zorgen dat je op een andere manier vitaminen en mineralen aanvullen.

Dat gewend zijn dit meer waarschijnlijk meer tussen jouw oren dan tussen die van het paard. Geef het een dag of 2 en ze is eraan gewend dat je komt om te knuffelen ipv eten te brengen.

_Penotti

Ik denk ook dat het net wat beter is als ze wat minder weegt.
Ook voor haar artrose, nu moet ze dat wat teveel is toch ook mee dragen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:03

Maar wat voor hoeveelheid krijgt ze. Een hele schep, een halve, een handje?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:03

Ze is niet schrikbarend dik, maar meer reserves moet ze inderdaad niet gaan krijgen.

Je ziet het bv aan de buik en billen waarbij de onderliggende weefsel in het geheel niet zichtbaar zijn.
En waarschijnlijk kun je bovenop haar bips niet makkelijk de zitbeenderen voelen. Dat is een goede graadmeter in welke conditie een dier zich bevindt.

Als het krachtvoer alleen voor de lekker is, zou je dat ook kunnen verminderen tot de helft. Dat eens een paar weken volhouden en dan zo’n zelfde fotoserie als hierboven maken en vergelijken.
Laatst bijgewerkt door Taucha op 07-06-20 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:04

Zoek eens op YouTube naar fatscore your horse. Dan vind je duidelijke uitleg hoe je kunt zien of je paard te dik is of niet

Overigens vind ik het geen slecht advies van je staleigenaar. Een vitamine brokje is voor veel paarden voldoende. Ik voer zelf marstall force

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 10:07

Qimm schreef:
Maar wat voor hoeveelheid krijgt ze. Een hele schep, een halve, een handje?

Ik heb een klein schepje, ze krijgt uit elke zak zo 1 schepje, dus 2 in totaal. Niet bijzonder veel, als je het in haar bakje ziet liggen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:07

Ik vind het persoonlijk wel meevallen en denk dat het voor 80% aan haar bespiering ligt. Ze mist duidelijk bespiering op haar rug (vergeleken met 2011) en heeft een soort hangbuik door gebrek aan buikspieren. Écht vet vind ik er anders uit zien.

Je kan natuurlijk altijd overstappen op een vitaminebrok. Is completer en zet minder aan.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 10:09

Gimmick11 schreef:
Ivm de artrose (waar zit dit? In de beengewrichten?) kun je haar beter echt niet te veel meer aan laten komen.

De artrose zit in de beengewrichten.
Misschien is een vitaminebrok wel beter. Maar hoe zit dat in de winter dan? Mag ze dan weer korrel krijgen? Of zou ze genoeg moeten hebben aan het hooi dan + vitaminebrok?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:10

LWDaisy schreef:
Gimmick11 schreef:

De artrose zit in de beengewrichten.
Misschien is een vitaminebrok wel beter. Maar hoe zit dat in de winter dan? Mag ze dan weer korrel krijgen? Of zou ze genoeg moeten hebben aan het hooi dan + vitaminebrok?

Ligt eraan hoeveel hooi, en hoeveel voedingswaarde erin zit.

Poekkie

Ik vind haar ook wel te zwaar. Als je zoekt naar een vitaminebrok, dan kan ik zeggen dat ze hier de cavalor support, pavo vital en pavo summerfit met veel smaak eten. (Als je altijd de bakjes schoonmaakt daarna... op de cavalor support wordt het minst gekwijld O:) )

Maar als je nu minder dan een halve kg krachtvoer voert en ze staat volop op gras, dan weet ik niet of je daarmee effectief verschil zal zien.

capopjekop

Dat moet je even kijken. Je ziet snel genoeg of ze gaan invallen. Die van mij hebben het altijd goed gedaan op vitamine korrel en ruwvoer. Alleen nu ze ouder worden en cushing hebben voer ik swinters grasbrok bij

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:11

Ze zou genoeg moeten hebben aan hooi en vitamine brok inderdaad. Als ze teveel afvalt in de winter kan je altijd nog eens kijken..

Ik denk ook dat het vooral een gebrek aan spieren is, maar ze heeft inderdaad ook wel iets meer vet dan ze nodig heeft

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:11

Jouw pony heeft vooral een hangbuik, dat kan komen van te weinig beweging Wandelen aan de hand is een mooie manier om extra te beweging met weinig belasting.
Hangbuik kan ook een teken zijn van cushing/PPID, gezien de leeftijd zou een test zinvol kunnen zijn zo dat je complicaties voor kan zijn.

Op de hals, achterhand en schouders vind ik haar niet dik, oudje op dieet is niet zo’n goed idee. Veel ruwvoer en een bij de leeftijd passende Vitamine brok (ook hiervoor is het belangrijk te weten of je pony cushing heeft, sommige Vitamine brokken zijn niet geschikt bij cushing) zo nodig aangevuld met senioren voeding is zeker belangrijk om je senior gezond te houden.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 10:11

Ik dacht zelf aan deze, één van de paarden bij ons op stal krijgt deze dagelijks bijgevoerd en lijkt mij wel oké. Iemand ervaring mee?

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:13

Die van mij gingen grond eten en aam hun liksteen likken van de pavo vital. Er ging een liksteen per week doorheen.. toen ik overstapte op marstall force was dat binnen een korte tijd over

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:13

Ik vind deze ook echt wel wat overgewicht hebben.

Mijn eigen paard is overigens nog veel zwaarder, het is dan ook geen waardeoordeel maar puur constatering.

Een kleine schep of een grote schep zoals jij in je berichten zegt, zegt ons niet zoveel.
Een eetlepel kan een schep zijn, een sneeuwschuif ook.
Dat gaat van 10 gram tot kílos.

Weeg eens hoeveel het is? Of zet even een foto neer van de schep die je gebruikt?

In de basis vind ik het advies stoppen met brok en muesli en daarvoor in de plek een vitaminekorrel of vitaminekoek wel een goede.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 10:22

Femke_Tweety schreef:
Ik vind deze ook echt wel wat overgewicht hebben.

Mijn eigen paard is overigens nog veel zwaarder, het is dan ook geen waardeoordeel maar puur constatering.

Een kleine schep of een grote schep zoals jij in je berichten zegt, zegt ons niet zoveel.
Een eetlepel kan een schep zijn, een sneeuwschuif ook.
Dat gaat van 10 gram tot kílos.

Weeg eens hoeveel het is? Of zet even een foto neer van de schep die je gebruikt?

In de basis vind ik het advies stoppen met brok en muesli en daarvoor in de plek een vitaminekorrel of vitaminekoek wel een goede.

Ik gok dat het zo'n 3 handjes zal zijn om 1 schepje te vullen, dus 6 in totaal. Ik zal vandaag een foto posten van de schep en wat ik normaal geef, ik denk dat het onder de halve kilo zit in totaal :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:25

Ik ben het eens met je stalhouder: dit paard hoef je niet bij te voeren. Moddervet is 'ie niet, dik zat is 'ie zeker wel. Google een op body condition score, er zijn diverse duidelijke plaatjes die je kunt gebruiken om te bepalen hoe dik of dun je paard is. Er staat uitleg bij dus ik denk dat dat wel te doen is :j

Ik zou daarom kiezen voor een vitaminebrok, ook in de winter. Er zijn er best een aantal op de markt en net wat je eigen voorkeur is (of de smaak van je paard) kun je voeren.