Slecht gebit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Slecht gebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 22:54

Om een lang verhaal kort te maken.
Sinds een jaar heb ik een merrie onder mijn hoede van nu bijna 18.

Ze kwam broodmager en verwaarloosd aan.
Bleek al snel dat ze een zeer slecht onderhouden gebit had vol diasteses en ontstekingen.
Eerste maal heeft de tandarts ze ondanks driedubbel verdoving enkel kunnen schoonmaken om het te eten even te kunnen verbeteren.
Eindigde met een blauwe arm en dodelijke vermoeidheid van ons :')
Zoveel pijn had mijn paard.

Inmiddels zijn er meerdere bezoeken geweest en zijn er 7 kiezen uit, 1 zelf eruit gevallen er 6 getrokken over diverse beurten.
2 snijtanden mistte ze al.
In april heeft ze door het gebit vreselijk koliek gehad en is echt door de naald gekropen
Vorige week weer een verstopping omdat ze plotsklaps niet kon eten door een kies..en zo is er altijd wat
Haar gebit is een gatenkaas inmiddels, ze is nu een week stabiel.
Ze krijgt 6 kilo voer over 5 beurten verdeeld.
3750 priores (3x) en 2250 grasbrok (2x).
Ja ik weeg het zodat ik weet wat erin gaat.
Ze kan nu heen hooi eten en ik weet niet of dat ook deze keer bij trekt.
Kan echt nu niet kauwen (kies 7 vdw getrokken)
Gras lukt ook nog niet en ze maakt enkel proppen en om verstopping te voorkomen staat ze daarom op de paddock met zand.
Dat eet ze overigens niet

Vtv at ze wel hooi en sinds haar koliek ging dat zelfs perfect zonder proppen en was in 24 uur omgeslagen vorige week

Ze is nu vrolijk, knettergek en doet het goed.
Nog wel een te magere conditie maar ziet er niet slecht uit.
Ze verveelt zich alleen wat, nu betrapte ik haar vandaag op het feit dat ze haar mest eet
Weet iemand waarom ze dit zal doen?
Verveling? Mist ze door alles een stof?

Moet ze meer voer misschien ?
Details
-ze is ongeveer 1.60 en bijna 18
- het is geen breed paard en op top conditie zal ze een kilo of 500 wegen, 6 kilo zou genoeg moeten zijn maar kan altijd extra.
-ze staat licht in t werk, recreatief dressuur tweemaal hooguit door een bijrijdster en de andere rijd meestal 1 hooguit tweemaal een sukkel rondje buiten
Dit moet ze blijven doen van mij want ze zit vol energie, gaat graag mee en leert graag
- vanwege haar eetgedrag staat ze alleen op de paddock (staan anderen omheen) maar morgen verbouw ik de boel zodat ze tegen de verveling een paar uur 1 van mijn shetlanders heeft.
-meeste kiezen missen onder en eentje maar boven sinds afgelopen week. Snijtanden in het midden boven

Hoop dat iemand tips heeft hoe ik met de situatie kan omgaan.
Steeds Als het even goed gaat gaat het weer mis.
Geld is het probleem niet, werk voor haar extra en zal alles voor haar doen wat moet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:06

Krijgt ze ook een vitaminebrokje bij?

Je zou aanvullend voor wat structuur bijvoorbeeld hartog senior 5* complete (of de woorden staan in andere volgorde in die naam, dat kan ik nooit onthouden) kunnen proberen. Mijn merrie mist 4 kiezen en twee tanden (ook bovenste in het midden); ander gehakseld ruwvoer (luzerne, grasmix) eet ze eigenlijk niet, maar die 5* star staat ze zelfs voor te huhuhu’en. Ze eet overigens nog gewoon hooi en gras ook, die 5* is een extraatje.
Ze krijgt geen SP meer, dat was toch wat te veel suiker en zetmeel icm PPID en hoefbevangenheid. Nu krijgt ze geweekte luzernebrok en Marstall bergwiesen Mash (en een vitaminebrokje).

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 23:19

Nee nog geen vitamine brokje, de laatste tijd ging het erg hard dus de sp en grasbrok is al wel opgeschroefd en nu ga ik verder kijken.
Ik hoop dat ze nu ook zodanig hersteld dat ze weer hooi en gras gaat eten.

Is die van Hartog vergelijkbaar aan sp?
Ik sta nl overal open voor maar het moet in ieder geval (deels) vervangend zijn omdat ik er vanuit ga dat hooi en gras nooit meer de primaire voeding gaat zijn en hooguit extra.
Fijn als het lukt uiteraard maar ik maak mezelf niet te blij

Wat doet de luzerne brok precies, op het voorgaande gebitsformulier stond dat ze het nooit meer mag uit angst voor verstopping maar ik ken het niet in brok.

De marstal is voor...? Ik ga ook googlen hoor maar je weet pas hoeveel soorten voer er zijn als je zoiets als dit aan de hand hebt.
Zoveel soorten en zoveel dingen.

Vitaminebrok ga ik morgen direct halen. Twijfel of ik dat allemaal blijf weken. Doe ik nu met de grasbrok ook

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:22

Als je zegt dat ze 6 kg. van de SP en grasbrok krijgt en 500 kg. zou moeten wegen, is dat denk ik toch te weinig.
Om een paard op gewicht te houden hebben ze 1- 1,5 kg. per 100 kilo lichaamsgewicht aan droge stof nodig. Neem je droog hooi ( 80% droge stof), zit je bij een gewicht van 500 kg. al snel op 6-9 kg. droog hooi. Wil je dat ze groeien ga je naar de 2 kg. per 100 kg. kom je op 12 kg.
Als ze alles goed opeet, zou ik het langzaam aan nog wat verhogen.
En een vitaminebrok erbij is ook nog een idee.
Er bestaat ook lucerne-mix van Hartog, misschien kan ze dat hele korte wel eten zonder proppen te maken of een verstopping te krijgen?
Dat van Hartog waar Hillary het over heeft is deze: https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... are-senior .

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:25

Gewoon het voer aanhouden wat je nu doet, en bij de grasbrok een vitamine/mineralenbrok toevoegen. Die kan ook gewoon meegeweekt worden.
Pavo Vital is goed, Vitalbix, Marstall force, Metazoa en zo zijn er wel wat meer. Om haar wat variatie te geven is een Mash (Bergwiesen, Vitalbix etc) als slobber inderdaad ook een goed idee. En geweekte bietenpulp ook.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 23:30

Nu ik de kilo's langzaam opvoer eet ze het goed op.
Ook doordat ze 5 voerbeurten heeft nu.
Voorheen liet ze weleens wat staan maar toen at ze ook nog hooi.
Bedankt voor je berekening, de standaard adviezen zou ze het niet mee overleven :')

Ze krijgt dus 2 soorten voer, is het ideaal om er een soort aan toe te voegen ? Of krijgt ze met 3 a 4 soorten last van haar maag %)
Uiteraard alles opbouwend.

Een mix zou ik kunnen proberen, wellicht een handje erbij over de sp of gb in ieder geval voor de smaak.

We hadden het 1 maand perfect voor elkaar, het ging goed en ze kwam echt aan. Tot vorige week dus

Edit; bedankt lindsey, bietenpulp vind madame in ieder geval niet zoveel aan.
Voor de rest is ze vrij makkelijk.
Echt ik zit 22 jaar in de paarden en nooit zoiets als dit gehad.
Ik voel me een beginner :')

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 23:44

Ik heb een shet met een slecht gebit. Hij is 34 en zijn kiezen zijn zover afgesleten dat hij hooi ed niet meer weg krijgt. Hij er ook al een aantal slokdarmverstoppingen gehad, allemaal van hooi. Hij kauwt nog wel hooi en gras, maar heeft met de verstoppingen geleerd het niet meer door te slikken. Hij leeft volledig op wiesencobs, lucernecobs en maiscobs.

Zowel wiesencobs als lucernecobs als maiscobs moet je weken. Net als SP. Alleen zijn wiesencobs gemaakt van gras en kruidensoorten en zit er niks anders doorheen. SP is imo een krachtvoervervanger waar wiesencobs een ruwvoer vervanger is. Lucernecobs en maiscobs zijn lucerne en mais die ook tot een brok verwerkt zijn en die je nat voert.

Maak je de grasbrok ook nat?? Ik kan me zo voorstellen dat ze met brok ook moeite heeft. Die van mij leeft voor zijn papje, of soep als ik het expres extra nat maak :D En ik denk dat je rustig nog omhoog kan met de grasbrok. Mijn shet van ik gok 70 a 80 cm krijgt al per dag zeker 1,5 kilo. Ik vervang wel al het hooi en gras dan he, alles wat hij wel weg krijgt aan gras en hooi is alleen maar extra. Hij heeft zijn eigen hoekje, waar de rest niet kan komen en daar staat de hele dag een bak met cobs voor hem klaar. En je ziet hem regelmatig van de wei afkomen en in zijn hoekje cobs eten.

Wiesencobs zijn er in verschillende merken, ik gebruik die van Marstall of Agrobs. En de lucerne en maiscobs heb ik ook van Agrobs. Die kan je ook gecombineerd kopen dan heten ze Kraftpaket. Dat is dan wiesencobs, maiscobs en lucernecobs in 1 zak.
Imo kan je wiesencobs rustig aan je huidige voer toevoegen. Mede omdat het een ruwvoeder vervanger is en uit gras en kruiden bestaat. Geloof niet dat ze daarvan last van de maag gaat krijgen.

Kidde

Re: Slecht gebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 00:57

Wordt ze elektrisch of met de hand gevijld? Heeft ze trouwens geen EORTH of heb ik daar overheen gelezen?

Verder denk ik dat een vitaminebrokje zoals Marstall Force inderdaad geen slecht idee is.

Weet je ook zeker dat de ontworming op orde is?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 01:09

Totaal geen ervaring mee, maar wilde even zeggen dat ik echt respect voor je heb hoeveel jij doet en klaar staat voor je dieren!
Hopelijk krijg je het voor elkaar om een fijne balans te vinden voor je paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 01:41

Gekke vraag, zijn ee grotere paarden waar ze bij zou kunnen?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 09:44

Bedankt voor je input rina daar kan ik zeker wat mee. Klinkt alsof sp eigenlijk 'minder goed' is als een echte ruwvoer vervanger en dat is wel wat het moet zijn
Heerlijk om voer te gaan shoppen :Y)
Ik schrijf alles op en neem alles mee en wellicht ga ik haar deels omschakelen.

Kidde, ze heeft geen eorth. Het zijn puur de diasteses die dwars zaten en ontstoken waren doordat er geen onderhoud is gepleegd.
Ze heeft er nu nog 2 die wel zijn opgevuld en alle zichtbare echt foute tot nu toe zijn verwijderd.
Ze werkt oa ook elektrisch. Hoewel vijlen nog niet erg nodig is geweest in dat jaar

Dankjewel Saskia dat is erg lief. Officieel is ze nog niet eens van mij maar ik weiger haar de handel terug in te sturen.
Dat overleefd ze dus echt niet.
Hoop haar binnen een half jaar over te nemen en gelukkig krijg ik die tijd ook wel :=
Eerst de dierenarts rekeningen maar wegwerken _O-
Even doorzetten, ze is zo lief en braaf dat ze het echt waard is :)
En dan rijd ik zelf eigenlijk 1x in de 4 maanden maar een rondje :')

Maartje ze staat wel aangrenzend aan grotere paarden maar niet erbij.
Ze is ook wel heel erg op zichzelf moet ik zeggen.
Met 1 van de 3 shetlanders klikt het heel erg goed omdat meneertje poep aan haar gedrag heeft _O- dus vandaar de shet optie.
Dat is ook makkelijker als ze gevoerd moet worden dan kan hij er niet bij
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 07-06-20 09:47, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:45

dat mest eten kan best zijn dat ze dan toch te weinig krijgt hoor.
kijk voor nog een extra voerbeurt.
of wat misschien ook wil is iets als fibrenuggets er bij gaan geven.
mijn ruin kreeg dat afgelopen winter er bij en merk dat dat toch wel hielp.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:19

LukieBradley schreef:
Is die van Hartog vergelijkbaar aan sp?
Ik sta nl overal open voor maar het moet in ieder geval (deels) vervangend zijn omdat ik er vanuit ga dat hooi en gras nooit meer de primaire voeding gaat zijn en hooguit extra.
Fijn als het lukt uiteraard maar ik maak mezelf niet te blij

Ik zag dat iemand anders al een linkje had geplaatst, maar de 5* is gehakseld ruwvoer, maar voelt heel zacht aan. Mijn merrie eet dat dus goed, terwijl ze alle andere gehakselde varianten (luzerne, grasmix, etc) laat liggen. Alleen gehakseld hooi van de Paardenkamp (heb daar een keer een tas gehaald om te proberen) at ze ook goed.
En de Wiesen Fasern van Marstall eet ze ook, maar dat is heel fijn, bijna poeder.

Lukiebradldy schreef:
Wat doet de luzerne brok precies, op het voorgaande gebitsformulier stond dat ze het nooit meer mag uit angst voor verstopping maar ik ken het niet in brok.

Luzernebrok is in feite hetzelfde als luzerne, maar dan heel fijn gemalen en tot een brokje geperst. Deze krijgt mijn merrie omdat ze gewone luzerne niet echt wil eten, maar ook omdat ze daar wat van ging hoesten. Waarschijnlijk omdat de luzernestengeltjes vrij hard zijn en dan prikkeling geven in de keel. Ik week de luzernebrok wel, want de hele brokjes zijn gewoon te hard om goed weg te krijgen. Ze eet het dan wel, maar geeft het halverwege op omdat het te veel moeite kost.

Lukiebradldy schreef:
De marstal is voor...? Ik ga ook googlen hoor maar je weet pas hoeveel soorten voer er zijn als je zoiets als dit aan de hand hebt.
Zoveel soorten en zoveel dingen.

Ik zal even wat meer achtergrond geven bij mijn merrie :) Ze is 25, heeft PPID en is erg gevoelig voor hoefbevangenheid. Omdat ze ook wat kiezen mist én niet heel makkelijk op gewicht te houden is, kreeg ze SP. Daar werd ze (maar zonder medicatie voor PPID) ook bevangen op.
Ik heb overlegd met Utrecht over haar rantsoen. Zij raadden aan om de SP te vervangen voor een product met meer eiwit, wat wel laag is in suiker en zetmeel. Ze is via Utrecht ook op PPID-medicatie gezet, maar niet op de standaard Prascend (ze at daarmee bijna niet meer en veranderde in een onvoorspelbaar, paarden-aanvallend monster). Het advies van Utrecht (voedingsdeskundige daar) was:
- ad lib hooi, wat bij haar uitkomt op ca 4,5 kg; ik weet niet wat ze daadwerkelijk eet, ze staat in een groepje met anderen en ze krijgen geweekt hooi gevoerd, dus nawegen kun je het nooit)
- 1,5 kg luzernebrok (geweekt, in minimaal 2 porties)
- 1 kg speedibeet (droog gewogen, daarna uiteraard geweekt)
- vitaminebrokje (ze krijgt de brokjes van Je Paard Gezond en Fit; duur, maar goede verhoudingen en je hoeft er maar weinig van te voeren)

Nou is mevrouw licht kieskeurig en wat gevoelig op de maag, waarschijnlijk door de medicatie. Dus die kg speedibeet moest ik zelf maar opeten (200 gram at ze nog net; als ik meer gaf, at ze dag erna haar andere voer bijna niet meer), en die luzernebrok begon ze aan, maar de tweede helft mocht ik ook zelf opeten. Tja, daar sta je dan.

We zijn op zoek gegaan naar een alternatief wat ze wél at én wat qua suiker en zetmeel laag zat, maar in eiwitten hoog. Mijn stalgenootje/vriendin studeert in Wageningen en heeft alle voedingswaarden van het Utrecht-dieet op een rij gezet (excl. hooi) en bij elkaar opgeteld. Daarna zijn we op zoek gegaan naar voersoorten waar we dezelfde waarden mee konden bereiken. De Marstall Bergwiesen Mash bleek qua verhoudingen erg vergelijkbaar (bijna 1 op 1) met de luzernebrok.

Pony kreeg in het begin 3 x per dag 0,5 kg luzernebrok met 0,25 kg Bergwiesen Mash (samen geweekt in een emmer). Op een gegeven moment wilde ze dit niet echt meer eten, en heb ik het gesplitst. De BM at ze helemaal op, de luzernebrok niet. Toen ben ik met stapjes van 50 gram luzernebrok gaan toevoegen aan de BM, tot het punt dat ze het niet meer wilde eten. Ik zit nu (en blijf op) 200 gram luzernebrok en 250 gram BM, dat eet ze goed en ze valt niet af. Mocht ze besluiten de luzernebrok helemaal niet meer te willen, dan gaat ze geheel over op BM, maar dat is voor mijn portemonnee iets minder vriendelijk (12,5 kg kost 21 euro). Dat boeit me overigens niet, als ze het zo wil, dan krijgt ze het zo, maar zolang ik de luzernebrok er nog in krijg, doen we dat.

De Hartog 5* heb ik als proef gekocht, omdat DubbelDun hier op bokt ergens schreef dat het heel zacht spul was en haar oudje at het (mede daarom) erg goed. Pony eet dat dus ook goed, maar ze krijgt er op dit moment niet heel veel van. Nu even helemaal niet ivm opbouwen weidegang. Ik ben echter blij dat ze het eet, want het kan in de toekomst wel een mooie aanvulling zijn.

Lukiebradldy schreef:
Vitaminebrok ga ik morgen direct halen. Twijfel of ik dat allemaal blijf weken. Doe ik nu met de grasbrok ook

De meeste vitaminebrokjes zijn maar kleine korreltjes, dus als je die door geweekt voer roert, kun je het zo geven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:58

Ik zat juist te denken dat als je je paard bij een groter paard zet je het xo kunt doen dat jouw paard (onbeperkt) ksn eten en de ander niet.

Ik heb zelf een 'oude mannen stalletje' voot mijn 30 jarige die voor zijn leeftijd een prima gebit heeft.door een balk op te hangen kan alleen hij daar in lopen de rest is te groot.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:10

Dat heb ik voor mijn merrietje ook :j Zij kan onder een draadje door en heeft aan de andere kant drie stallen (beetje overdreven voor 1 pony) met een stukje stoep. Ze heeft twee routes om van het stoepje af te komen de paddock in, dus er is altijd een route zonder dat ze langs de leidende merrie moet.
Op haar stukje heeft ze twee waterbakken, drie hooibakken (twee binnen en één buiten) en een liksteen.

Voor de zomer wil ik het iets aanpassen, dan is ze 1 stal kwijt en gaat er ook een hooibak verhuizen, maar dan kan ik de anderen daar makkelijker voeren met heet weer (dan bivakkeren ze overdag bij de stallen).

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 12:41

Heel erg bedankt hilary, voor de duidelijke uitleg en toevoegingen.
Ik ga nu vitaminebrok scoren en van de week naar de winkel met meerdere merken even rond dwalen.
De mijne eet wel heel gemakkelijk en soorten voer maakt niet zo uit bij haar maar ik moet er wel rekening mee houden dat ze niet alles lekker vind .
Nu ik erover nadenk at ze pulp en speedibeet ook alleen gemixt met muesli goed.
Is anders te kaal denk voor mevrouw :')

Ze heeft net gereden en ze zit vol energie. Is wel sneller moe maar ze vind het wel erg leuk. Daarna haar grasbrok erin en ze is tevreden.
De mest is wel ranzig daardoor maar goed dat nemen we erbij.

Een groter paard in die constructie is geen optie helaas.
Vandaar de keuze voor mijn shetje, die is de helft kleiner.
Die kan ook niet in haar hooibak trouwens dus haar voer kan hij niet bij.
Heb vandaag wat getest en zolang ze spriet voor spriet kauwt krijgt ze wel wat weg.
Anders gooit ze het als een prop eruit.
Ook geen ramp, is alleen verspilling en zo krijgt ze nog wat extra.
Zat te denken aan een slowfeeder net waar ze wel beide dan bij kunnen en allebei kunnen eten.

Wat ik wél kan doen is een extra draadje voor de shet neerzetten dat hij zijn hooi daar heeft en zij er niet bij kan. En als ze lastig is hij weg kan :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:47

Als ze dan hooi krijgt, begint ze dan heel gulzig? Want dan maakt mijn merrie ook proppen. Ik speel dan soms even zelf voor slowfeeder en voer haar kleine plukjes die ze eerst goed moet wegkauwen voordat ik een nieuw plukje geef. Op een gegeven moment gaat de haast er wat uit en kauwt ze wat bedachtzamer, dan laat ik haar weer zelf eten. Het is net of ze haar holle kies even moet vullen en daarna weer normaal kan kauwen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 12:50

Dit is wat ik dus ook heb gedaan omdat ze het liefst een berg tegelijk verslind _O-
Het is niet dat ze met kleine plukjes geen proppen maakt maar wel aanzienlijk minder

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:29

LukieBradley schreef:
Heel erg bedankt hilary, voor de duidelijke uitleg en toevoegingen.
Ik ga nu vitaminebrok scoren en van de week naar de winkel met meerdere merken even rond dwalen.
De mijne eet wel heel gemakkelijk en soorten voer maakt niet zo uit bij haar maar ik moet er wel rekening mee houden dat ze niet alles lekker vind .
Nu ik erover nadenk at ze pulp en speedibeet ook alleen gemixt met muesli goed.
Is anders te kaal denk voor mevrouw :')

Ze heeft net gereden en ze zit vol energie. Is wel sneller moe maar ze vind het wel erg leuk. Daarna haar grasbrok erin en ze is tevreden.
De mest is wel ranzig daardoor maar goed dat nemen we erbij.

Een groter paard in die constructie is geen optie helaas.
Vandaar de keuze voor mijn shetje, die is de helft kleiner.
Die kan ook niet in haar hooibak trouwens dus haar voer kan hij niet bij.
Heb vandaag wat getest en zolang ze spriet voor spriet kauwt krijgt ze wel wat weg.
Anders gooit ze het als een prop eruit.
Ook geen ramp, is alleen verspilling en zo krijgt ze nog wat extra.
Zat te denken aan een slowfeeder net waar ze wel beide dan bij kunnen en allebei kunnen eten.

Wat ik wél kan doen is een extra draadje voor de shet neerzetten dat hij zijn hooi daar heeft en zij er niet bij kan. En als ze lastig is hij weg kan :')

oh dat is ook handig! shet die niet in de bak kan, niet eens aan gedacht.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:40

ik zou grove tarwezemelen gaan voeren, dat is licht verteerbaren hoeven ze amper op te kauwen, dit samen met een muesli wat vochtig rul mengen. de paarden waar ik op pas doen het er super op.

meneba tarwezemelen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:43

Heb je zelf wel eens aan geweekte bietenpulp/Speedibeet geroken? Ik vind het niet gek dat de meeste paarden dat niet willen eten zonder dat er een lekkere smaakmaker door zit.
Met bietenpulp/Speedibeet moet je ook nog opletten omdat dat een scheve verhouding van Calcium/Fosfor heeft, Zemelen hebben dat de andere kant op scheef en kan je daarom dus ook beter niet voeren zonder die scheve verhouding met iets anders recht te trekken.

Hilary, wat jij schrijft over dat te gulzig eten en daardoor proppen maken, dat heeft de 31-jarige merrie van een stalgenoot van mij ook. Het is een volbloed paard, maar de eigenaresse zegt altijd dat het net is alsof ze als ze net binnenkomt niet meer weet dat hooi/voordroog anders is dan gras dat ze zelf afhapt. Zij schudt het allemaal helemaal uit en voert dan ook de eerste plukjes zelf en dan gaat het goed. Anders heeft ze als het even tegenzit zo een slokdarmverstopping te pakken.

Ik durf niet te zeggen of een slowfeeder goed is hiervoor, je hebt dan ook weer kans dat ze het eten opgeeft omdat het teveel moeite kost. Misschien is een gewoon hooinet met grotere gaten wel een goede tussenoplossing. Het houdt het snelle eten met te grote plukken iets tegen, maar niet voldoende om er op af te knappen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 16:52

Een slowfeeder is bij dat gulzige eten wel handig, maar zelfs daarmee moet je het even in de gaten houden. Mijn stalgenootje heeft de trailertas van Little Bit, dat zijn echt kleine gaatjes. Maar mijn merrie trok daar flink aan, de eerste hap was een schattige hoeveelheid, daarna had ze een grote pluk te pakken. Ik denk dat ik redelijk mazzel heb met haar; ze eet wel gulzig, maar het resultaat zijn uitgespuugde proppen en geen slokdarmverstopping (even afkloppen maar...).

Wij voeren trouwens al het hooi uit hooinetten. Netten met een te kleine maas kan ze goed uit eten, maar ik wil graag dat ze het redelijk makkelijk te pakken krijgt. De netten met een grotere maas maakt ze echter een zooitje van: grote plukken uit het net trekken, de helft laten vallen (het meeste landt gelukkig in de hooibak ipv op de grond) en de helft opeten. En dan niet eerst hetgeen opeten wat gevallen is, maar gewoon de volgende pluk uit het net trekken.

Speedibeet heb ik wel eens geproefd, ja. Smaakt naar karton. Ik kan me zeer goed voorstellen dat het niet zo lekker gevonden wordt :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:14

Zo ruikt het inderdaad ook, nat karton, bah!

Ikzelf heb voor mijn merrie zonder echte eetproblemen een slowfeeder van Equiculinair, 3 x 3 cm., maaswijdte. https://equiculinair.nl/slowfeeders/ , hiervan de middelste van het bovenste rijtje. Nu in de zomertijd zeg maar, nu ze op het gras staat, eet ze er amper van als ze eens binnenkomt, maar in de winter heeft ze er gelukkig geen moeite mee, maar het gaat wel langzamer dan zonder en het geeft veel minder vertrapt en ondergeplast of -gemest hooi.
Toch kan ik me voorstellen dat dit voor oudere paarden te kleine mazen zijn en dat wat groter mazen wel iets minder gulzig laten eten.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 18:04

Speedibeet en pulp zien en ruiken idd niet aantrekkelijk :')

Die link van de slowfeeder netten is wel ideaal.
Ze zijn prijzig maar bij epplejeck waren er nog duurdere %)
Zo eentje gaat op mijn lijstje.
Misschien moet ik 3 banen nemen :')
Een normaal net met grote mazen zoals standaard is dus te groot.
Die heeft ze gehad en ttrekt er mega plukken uit, kauwt half.
Maakt proppen, stikt er half in etc. -O-
Vandaar ik het met een slowfeeder wil proberen.
Ze hoeft niet veel hooi te kunnen eten maar het is ook bezigheidstherapie natuurlijk en afleiding.
En anders zoek ik weer wat anders.

Al het geprobeerde voer en hooinetten etc wat over is en niks, staan 3 andere klikos voor klaar _O-

Heb haar net gevoerd, beetje vitamine brokken ga ik door iedere bak doen.
Ze viel gewoon aan op de bak. ~~}>

Edit; ik waardeer jullie tips en hulp echt enorm :j
Na vorige week zonk de moed me weer in de schoenen.
Nu vind ik het weer een uitdaging

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:44

Ik zoi absoluut geen slowfeeder gebruiken bij een slecht gebit