Sinds een jaar heb ik een merrie onder mijn hoede van nu bijna 18.
Ze kwam broodmager en verwaarloosd aan.
Bleek al snel dat ze een zeer slecht onderhouden gebit had vol diasteses en ontstekingen.
Eerste maal heeft de tandarts ze ondanks driedubbel verdoving enkel kunnen schoonmaken om het te eten even te kunnen verbeteren.
Eindigde met een blauwe arm en dodelijke vermoeidheid van ons

Zoveel pijn had mijn paard.
Inmiddels zijn er meerdere bezoeken geweest en zijn er 7 kiezen uit, 1 zelf eruit gevallen er 6 getrokken over diverse beurten.
2 snijtanden mistte ze al.
In april heeft ze door het gebit vreselijk koliek gehad en is echt door de naald gekropen
Vorige week weer een verstopping omdat ze plotsklaps niet kon eten door een kies..en zo is er altijd wat
Haar gebit is een gatenkaas inmiddels, ze is nu een week stabiel.
Ze krijgt 6 kilo voer over 5 beurten verdeeld.
3750 priores (3x) en 2250 grasbrok (2x).
Ja ik weeg het zodat ik weet wat erin gaat.
Ze kan nu heen hooi eten en ik weet niet of dat ook deze keer bij trekt.
Kan echt nu niet kauwen (kies 7 vdw getrokken)
Gras lukt ook nog niet en ze maakt enkel proppen en om verstopping te voorkomen staat ze daarom op de paddock met zand.
Dat eet ze overigens niet
Vtv at ze wel hooi en sinds haar koliek ging dat zelfs perfect zonder proppen en was in 24 uur omgeslagen vorige week
Ze is nu vrolijk, knettergek en doet het goed.
Nog wel een te magere conditie maar ziet er niet slecht uit.
Ze verveelt zich alleen wat, nu betrapte ik haar vandaag op het feit dat ze haar mest eet
Weet iemand waarom ze dit zal doen?
Verveling? Mist ze door alles een stof?
Moet ze meer voer misschien ?
Details
-ze is ongeveer 1.60 en bijna 18
- het is geen breed paard en op top conditie zal ze een kilo of 500 wegen, 6 kilo zou genoeg moeten zijn maar kan altijd extra.
-ze staat licht in t werk, recreatief dressuur tweemaal hooguit door een bijrijdster en de andere rijd meestal 1 hooguit tweemaal een sukkel rondje buiten
Dit moet ze blijven doen van mij want ze zit vol energie, gaat graag mee en leert graag
- vanwege haar eetgedrag staat ze alleen op de paddock (staan anderen omheen) maar morgen verbouw ik de boel zodat ze tegen de verveling een paar uur 1 van mijn shetlanders heeft.
-meeste kiezen missen onder en eentje maar boven sinds afgelopen week. Snijtanden in het midden boven
Hoop dat iemand tips heeft hoe ik met de situatie kan omgaan.
Steeds Als het even goed gaat gaat het weer mis.
Geld is het probleem niet, werk voor haar extra en zal alles voor haar doen wat moet.