Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ikkedus schreef:De sonde ken ik. De mestbal methode ken ik niet. Hoe weet je dan dat dat andere paard “goed” is?
Paarden eten regelmatig mest, maar geen idee of dat hun eigen of anderpaards mest is.
siskeh schreef:mestonderzoek is zeker niet volledig betrouwbaar, als je de groene equest hebt gehad, is ze dan wel ontwormt tegen lintworm? Daarbij is Zand ook altijd een goede om te checken.
Bij veel paarden is kuil/voordroog of gras toch ook wel een boosdoener.
Joman schreef:Je zou kunnen transfauneren, maar dat kost ontzettend veel geld, is intensief en het resultaat is niet altijd goed. Ik zou daarvoor dan ook enkel kiezen als laatste redmiddel. Het herstellen van een darmflora kan ontzettend land duren. Daar gaan maanden overheen. Wat bij mij heeft geholpen: hooi voeren, niks uit plastic. Gastrobrok van havens en dat is het. Je kunt eventueel yea sacc bijgeven, een probioticum. Dan komt het met de tijd wel goed. Mits je paard geen wormen meer heeft.
PSvanLot schreef:Joman schreef:Je zou kunnen transfauneren, maar dat kost ontzettend veel geld, is intensief en het resultaat is niet altijd goed. Ik zou daarvoor dan ook enkel kiezen als laatste redmiddel. Het herstellen van een darmflora kan ontzettend land duren. Daar gaan maanden overheen. Wat bij mij heeft geholpen: hooi voeren, niks uit plastic. Gastrobrok van havens en dat is het. Je kunt eventueel yea sacc bijgeven, een probioticum. Dan komt het met de tijd wel goed. Mits je paard geen wormen meer heeft.
Probiotica kan een averechts effect hebben. Transfauneren ga ik niet aan beginnen. Ik zoek juist informatie over de mest.
PSvanLot schreef:Joman schreef:
Die krijg je. Maargoed, succes met je zoektocht.
Over het voeren van de mest.
Joman schreef:PSvanLot schreef:
Over het voeren van de mest.
Ik denk dat iedere dierenarts je uitlacht om dit idee.
De te bewandelen route met dit probleem, heb ik 2 jaar geleden uitgebreid doorgenomen met 3 verschillende dierenartsen omdat mijn paard er niet vanaf kwam. Dit heb ik hierboven geschetst. Je paard mest voeren van een ander paard slaat natuurlijk nergens op.
Ik denk dat iedere dierenarts je uitlacht om dit idee.
De te bewandelen route met dit probleem, heb ik 2 jaar geleden uitgebreid doorgenomen met 3 verschillende dierenartsen omdat mijn paard er niet vanaf kwam. Dit heb ik hierboven geschetst. Je paard mest voeren van een ander paard slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb het met 2 veeartsen besproken en die begrijpen het principe helemaal maar hebben enkel ervaring met de sonde. Daar breng je net zo goed mest mee in de maag, alleen de manier van toedienen is anders. Veel minder paardvriendelijk.
En jij kan het nergens op vinden slaan. Maar het wordt zelfs in het ziekenhuis bij mensen gedaan, enkel wordt het dan rectaal ingebracht.
Vraag me ook af waarom je reageert als je het onzinnig vindt. Ga je druk maken om andere mensen.
Joman schreef:PSvanLot schreef:
Ik heb het met 2 veeartsen besproken en die begrijpen het principe helemaal maar hebben enkel ervaring met de sonde. Daar breng je net zo goed mest mee in de maag, alleen de manier van toedienen is anders. Veel minder paardvriendelijk.
En jij kan het nergens op vinden slaan. Maar het wordt zelfs in het ziekenhuis bij mensen gedaan, enkel wordt het dan rectaal ingebracht.
Vraag me ook af waarom je reageert als je het onzinnig vindt. Ga je druk maken om andere mensen.
Je slaat de spijker op de kop: bij mensen wordt het rectaal gedaan en bij paarden dmv een sonde in de maag. Het is niet voor niets dat het niet op een andere manier wordt gegeven, zoals jouw contact je vertelt.
Ik geef je gewoon een advies. Daar zou je ook voor kunnen bedanken. Maargoed, blijkbaar sta je er niet voor open. Succes met je zoektocht.
Lukasje schreef:Ik heb het ooit bij een veulen geweten dat er door de DA mest “opgegoten” werd van een gezond paard, maar dat was dus met een sonde rechtstreeks in de maag.
Ik vraag me af of een paard zo maar eender welke mest van een ander paard zal opeten?
cissy schreef:Paarden eten wel degelijk mest van andere paarden, vaak zat gezien in de kudde. Ook veulens eten mest van hun moeder om de darmbacteriën op peil te brengen.
Maar hoe transfauneren werkt weet ik niet.
Je slaat de spijker op de kop: bij mensen wordt het rectaal gedaan en bij paarden dmv een sonde in de maag. Het is niet voor niets dat het niet op een andere manier wordt gegeven, zoals jouw contact je vertelt.
Ik geef je gewoon een advies. Daar zou je ook voor kunnen bedanken. Maargoed, blijkbaar sta je er niet voor open. Succes met je zoektocht.
Ga jij een paard uitleggen: He vriend, je mag de komende 5 uur niet mesten? Koekoek...
En of je het nu opvreet of met een sonde inbrengt maakt geen enkel verschil. Enkel is het via een sonde makkelijker omdat het dan zeker in de maag komt.
Maar ik ga het topic laten verwijderen want het moet volgens jou manier en daar heb ik geen zin in.
cissy schreef:Paarden eten wel degelijk mest van andere paarden, vaak zat gezien in de kudde. Ook veulens eten mest van hun moeder om de darmbacteriën op peil te brengen.
Maar hoe transfauneren werkt weet ik niet.
Citaat:Ik denk dat iedere dierenarts je uitlacht om dit idee.
pillow schreef:Citaat:Ik denk dat iedere dierenarts je uitlacht om dit idee.
Mest van een ander paard geven slaat echt wel ergens op, maar wordt alleen gedaan bij ernstige problemen. Via een sonde, want zo opeten gaan ze echt niet doen. Ik heb het zelf wel gedaan met lammeren die heel erg aan de diarree waren. Maar die stop je gewoon een paar keutels achter in de keel, wat bij een paard niet lukt. Het werkte wel. Ik zou je paard Darm (oer) balans van ECO style geven. werkt prima.
pillow schreef:Citaat:Ik denk dat iedere dierenarts je uitlacht om dit idee.
Mest van een ander paard geven slaat echt wel ergens op, maar wordt alleen gedaan bij ernstige problemen. Via een sonde, want zo opeten gaan ze echt niet doen. Ik heb het zelf wel gedaan met lammeren die heel erg aan de diarree waren. Maar die stop je gewoon een paar keutels achter in de keel, wat bij een paard niet lukt. Het werkte wel. Ik zou je paard Darm (oer) balans van ECO style geven. werkt prima.
Joman schreef:Of je het opvreet of inbrengt, maakt wel degelijk verschil. Misschien even verdiepen in de werking van een paardenlichaam.