Paard mest voeren voor darmbacteriën.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Paard mest voeren voor darmbacteriën.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:33

Wie is hier bekend mee?

Het gaat om een jong paard. Is 3 maanden geleden ontwormd vanuit opfok voor het zadelmak maken (Ze verwachten toen dat er een aardige besmetting op zat). Daarbij is geen mestonderzoek gedaan.
Ik heb haar een maand geleden gekocht, mestonderzoek laten doen en toen zat er een lichte bloedwormbesmetting op. Heb haar toen ontwormd met Equest Groen.

Ze Eet goed, zit mooi in het haar, glanst mooi en is in een maand heel mooi aangekomen. Is ook energierijk. Ze kwam dof, lang in haar en erg mager binnen. En dan is er natuurlijk een maar.
Ze krijgt zeer droog voordroog en momenteel even geen gras, staat op zand. Zandkuur krijgt ze als de poeders op zijn, dat mag niet tegelijkertijd.

Paard heeft ontzettend natte mest. Soms heel dun dan weer een stuk minder dun, maar altijd nat. Bij het laten van scheten komt er soms een straaltje water uit. Ze krijgt nu https://www.medpets.nl/equi-protecta-algae-vitalis/ door haar voer. Ze doet het behoorlijk goed, maar dit is natuurlijk niet fijn voor haar.

Nu vertelde me iemand dat het zou kunnen zijn dat haar darmbactiëren 'verdwenen' zijn. Door het voeren van 1 mestbal per dag van een (uiteraard) wormvrij paard met goede mestballen, gedurende een dag of 7, je de bacteriën weer in de darmen krijgt en op een redelijk eenvoudige manier de darmflora weer op orde krijgt.

Het bestaat ook via een sonde, maar dat vind ik dan weer niet zo paardvriendelijk.

Alle andere opties zijn lief en heel goed bedoeld, maar ik ben echt op zoek naar info over het voeren van mest voor een gezondere darmflora.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 04-06-20 22:00, in het totaal 2 keer bewerkt

ikkedus

Re: Paard mest voeren voor darmbacteriën.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:40

De sonde ken ik. De mestbal methode ken ik niet. Hoe weet je dan dat dat andere paard “goed” is?
Paarden eten regelmatig mest, maar geen idee of dat hun eigen of anderpaards mest is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:41

ikkedus schreef:
De sonde ken ik. De mestbal methode ken ik niet. Hoe weet je dan dat dat andere paard “goed” is?
Paarden eten regelmatig mest, maar geen idee of dat hun eigen of anderpaards mest is.

Dat is natuurlijk altijd een gok, maar een paard wat al meerdere jaren 4x per jaar door middel van mestonderzoek gecontroleerd wordt is redelijk betrouwbaar.

Met een sonde werkt het hetzelfde, daar kunnen ze ook nooit 100% garantie geven.

siskeh

Re: Paard mest voeren voor darmbacteriën.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:46

mestonderzoek is zeker niet volledig betrouwbaar, als je de groene equest hebt gehad, is ze dan wel ontwormt tegen lintworm? Daarbij is Zand ook altijd een goede om te checken.

Bij veel paarden is kuil/voordroog of gras toch ook wel een boosdoener.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:50

Je zou kunnen transfauneren, maar dat kost ontzettend veel geld, is intensief en het resultaat is niet altijd goed. Ik zou daarvoor dan ook enkel kiezen als laatste redmiddel. Het herstellen van een darmflora kan ontzettend land duren. Daar gaan maanden overheen. Wat bij mij heeft geholpen: hooi voeren, niks uit plastic. Gastrobrok van havens en dat is het. Je kunt eventueel yea sacc bijgeven, een probioticum. Dan komt het met de tijd wel goed. Mits je paard geen wormen meer heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-20 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:51

siskeh schreef:
mestonderzoek is zeker niet volledig betrouwbaar, als je de groene equest hebt gehad, is ze dan wel ontwormt tegen lintworm? Daarbij is Zand ook altijd een goede om te checken.

Bij veel paarden is kuil/voordroog of gras toch ook wel een boosdoener.

Zandkuur gaat ze zeker krijgen, maar dat kan nu niet gezien ze nu poeders krijgt.
Ze krijgt voordroog, heeft ze altijd gehad en de mest is veel beter geweest. Naar hooi is eigenlijk geen optie omdat de voordroog van eigen land komt.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 04-06-20 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:53

Joman schreef:
Je zou kunnen transfauneren, maar dat kost ontzettend veel geld, is intensief en het resultaat is niet altijd goed. Ik zou daarvoor dan ook enkel kiezen als laatste redmiddel. Het herstellen van een darmflora kan ontzettend land duren. Daar gaan maanden overheen. Wat bij mij heeft geholpen: hooi voeren, niks uit plastic. Gastrobrok van havens en dat is het. Je kunt eventueel yea sacc bijgeven, een probioticum. Dan komt het met de tijd wel goed. Mits je paard geen wormen meer heeft.

Probiotica kan een averechts effect hebben. Transfauneren ga ik niet aan beginnen. Ik zoek juist informatie over de mest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:55

PSvanLot schreef:
Joman schreef:

Probiotica kan een averechts effect hebben. Transfauneren ga ik niet aan beginnen. Ik zoek juist informatie over de mest.

Die krijg je. Maargoed, succes met je zoektocht.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 21:58

Joman schreef:
PSvanLot schreef:

Over het voeren van de mest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:05

PSvanLot schreef:
Joman schreef:

Ik denk dat iedere dierenarts je uitlacht om dit idee.
De te bewandelen route met dit probleem, heb ik 2 jaar geleden uitgebreid doorgenomen met 3 verschillende dierenartsen omdat mijn paard er niet vanaf kwam. Dit heb ik hierboven geschetst. Je paard mest voeren van een ander paard slaat natuurlijk nergens op.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:12

Joman schreef:
PSvanLot schreef:

De te bewandelen route met dit probleem, heb ik 2 jaar geleden uitgebreid doorgenomen met 3 verschillende dierenartsen omdat mijn paard er niet vanaf kwam. Dit heb ik hierboven geschetst. Je paard mest voeren van een ander paard slaat natuurlijk nergens op.

Ik heb het met 2 veeartsen besproken en die begrijpen het principe helemaal maar hebben enkel ervaring met de sonde. Daar breng je net zo goed mest mee in de maag, alleen de manier van toedienen is anders. Veel minder paardvriendelijk.

En jij kan het nergens op vinden slaan. Maar het wordt zelfs in het ziekenhuis bij mensen gedaan, enkel wordt het dan rectaal ingebracht.

Vraag me ook af waarom je reageert als je het onzinnig vindt. Ga je druk maken om andere mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:15

PSvanLot schreef:
Joman schreef:

Ik heb het met 2 veeartsen besproken en die begrijpen het principe helemaal maar hebben enkel ervaring met de sonde. Daar breng je net zo goed mest mee in de maag, alleen de manier van toedienen is anders. Veel minder paardvriendelijk.

En jij kan het nergens op vinden slaan. Maar het wordt zelfs in het ziekenhuis bij mensen gedaan, enkel wordt het dan rectaal ingebracht.

Vraag me ook af waarom je reageert als je het onzinnig vindt. Ga je druk maken om andere mensen.

Je slaat de spijker op de kop: bij mensen wordt het rectaal gedaan en bij paarden dmv een sonde in de maag. Het is niet voor niets dat het niet op een andere manier wordt gegeven, zoals jouw contact je vertelt.
Ik geef je gewoon een advies. Daar zou je ook voor kunnen bedanken. Maargoed, blijkbaar sta je er niet voor open. Succes met je zoektocht.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:18

Ik heb het ooit bij een veulen geweten dat er door de DA mest “opgegoten” werd van een gezond paard, maar dat was dus met een sonde rechtstreeks in de maag.

Ik vraag me af of een paard zo maar eender welke mest van een ander paard zal opeten?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:20

Joman schreef:
PSvanLot schreef:

Je slaat de spijker op de kop: bij mensen wordt het rectaal gedaan en bij paarden dmv een sonde in de maag. Het is niet voor niets dat het niet op een andere manier wordt gegeven, zoals jouw contact je vertelt.
Ik geef je gewoon een advies. Daar zou je ook voor kunnen bedanken. Maargoed, blijkbaar sta je er niet voor open. Succes met je zoektocht.

Ga jij een paard uitleggen als je het rectaal inbrengt: He vriend, je mag de komende 5 uur niet mesten? Koekoek...
En of je het nu opvreet of met een sonde inbrengt maakt geen enkel verschil. Enkel is het via een sonde makkelijker omdat het dan zeker in de maag komt.

Maar ik ga het topic laten verwijderen want het moet volgens jou manier en daar heb ik geen zin in.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 04-06-20 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:21

Lukasje schreef:
Ik heb het ooit bij een veulen geweten dat er door de DA mest “opgegoten” werd van een gezond paard, maar dat was dus met een sonde rechtstreeks in de maag.

Ik vraag me af of een paard zo maar eender welke mest van een ander paard zal opeten?

Dat vroeg ik me ook af ;)

In een bak pulp oid met daar doorheen wat muesli oid. Het gaat maar om een mestbal en dan in water geweekt voer.
Heb net wat opgezocht en kom het toch wel wat tegen. Gaat goed als je genoeg voer erbij doet. Geen kilo's uiteraard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:23

Paarden eten wel degelijk mest van andere paarden, vaak zat gezien in de kudde. Ook veulens eten mest van hun moeder om de darmbacteriën op peil te brengen.
Maar hoe transfauneren werkt weet ik niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:25

cissy schreef:
Paarden eten wel degelijk mest van andere paarden, vaak zat gezien in de kudde. Ook veulens eten mest van hun moeder om de darmbacteriën op peil te brengen.

Met een sonde in de maag brengen van mest van een gezond paard of gezonde darmbacterien. Kan beide.
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 04-06-20 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:26

Misschien niet helemaal antwoord op je vraag, maar ik ken een geval van een paard dat een ziekte had door als veulen vervuild kuil gegeten te hebben. Dat is dit niet hoor, maar waar ik naartoe wil is het volgende:

Door alle antibiotica die dat paard heeft gehad is de darmflora dusdanig verstoord geraakt dat er zelfs schimmels konden groeien. Eigenaar heeft toen een homeopaat in de armen genomen. Paard (ook nog jong, net aan 2) is er bovenop gekomen.

Als je meer info wil, pb me maar ;)
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 04-06-20 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:26

PSvanLot schreef:
Joman schreef:

Ga jij een paard uitleggen: He vriend, je mag de komende 5 uur niet mesten? Koekoek...
En of je het nu opvreet of met een sonde inbrengt maakt geen enkel verschil. Enkel is het via een sonde makkelijker omdat het dan zeker in de maag komt.

Maar ik ga het topic laten verwijderen want het moet volgens jou manier en daar heb ik geen zin in.

Hahaa ja natuurlijk. Je krijgt niet de antwoorden die je wil, dus je laat het topic verwijderen? Ben benieuwd welke mod zich voor je karretje laat spannen.

Of je het opvreet of inbrengt, maakt wel degelijk verschil. Misschien even verdiepen in de werking van een paardenlichaam.

Hoezo zou je een paard moeten uitleggen dat ie de komende 5u niet mag mesten? Al mest hij 10 keer in het uur. Je kunt proberen door middel van zaken die ik al in het topic heb gezet, en waarvan ik zeker weet dat een da hetzelfde advies geeft, proberen het mestwater weg te krijgen. Je vraag is verder gewoon onzin. Ik hoop dat je dat inziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:27

cissy schreef:

Dat is uit vrije wil en komt vaak doordat een paard iets te kort komt. Heeft echt niets te maken met de vraag die hier wordt gesteld.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:32

Citaat:

Mest van een ander paard geven slaat echt wel ergens op, maar wordt alleen gedaan bij ernstige problemen. Via een sonde, want zo opeten gaan ze echt niet doen. Ik heb het zelf wel gedaan met lammeren die heel erg aan de diarree waren. Maar die stop je gewoon een paar keutels achter in de keel, wat bij een paard niet lukt. Het werkte wel. Ik zou je paard Darm (oer) balans van ECO style geven. werkt prima.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:35

pillow schreef:
Citaat:

Mest van een ander paard geven slaat echt wel ergens op, maar wordt alleen gedaan bij ernstige problemen. Via een sonde, want zo opeten gaan ze echt niet doen. Ik heb het zelf wel gedaan met lammeren die heel erg aan de diarree waren. Maar die stop je gewoon een paar keutels achter in de keel, wat bij een paard niet lukt. Het werkte wel. Ik zou je paard Darm (oer) balans van ECO style geven. werkt prima.

Die staat inderdaad ook op mijn lijstje. Ik ga er nog eens een nachtje over denken. Misschien komen er straks nog berichten van mensen met ervaring.

Kan de foto niet meer vinden van degene die het gevoerd hebben, nog maar eens zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:36

pillow schreef:
Citaat:

Dat kaart ik nota bene zelf aan; dat heet namelijk transfauneren :+
Ik zeg dat het voeren van mest van een ander paard nergens op slaat. Wel lezen graag.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:37

Hoe lang geef je de Algae Vitalis nu en in Welke dosering?

Het voeren van mestwater door de slobber wordt wel vaker gedaan, maar veel paarden weigeren het te eten.
Normaal begin je met een heel klein beetje en dat bouw je langzaam op.
Geen ervaring mee of het werkt, maar wel vaker over gelezen.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 04-06-20 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:37

Joman schreef:
Of je het opvreet of inbrengt, maakt wel degelijk verschil. Misschien even verdiepen in de werking van een paardenlichaam.

Wat is dan het verschil?
Via een ronde komt het in de maag en als ze het opeten ook. In speeksel zit niets wat de mestbacteriën aan kan tasten of veranderen dus dat is het verschil niet.

:)