Paard allergisch, maar waarvoor?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BabiiVeeraa

Paard allergisch, maar waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 13:17

Ik weet even niet meer waar ik goed aan doe, vandaar dit topic. Hopelijk zijn er bokkers die zich herkennen in dit verhaal of ideeën hebben waar ik zelf nog niet aan heb gedacht. Bij voorbaat excuses voor het lange bericht, maar ik wil voor mezelf ook het verhaal zo compleet mogelijk wegzetten.

2,5 week geleden haalde ik mijn 23 jarige merrie naar stal, bij het naar binnen wandelen merkte ik dat ze moeilijk ademhaalde. Neusgaten waren normaal en ze keek helder uit haar ogen, maar een kenmerkende dubbelslag in de buik. Ik heb dit paard sinds ze 3 maanden oud is en de paarden hebben altijd aan huis gestaan. Ik kan dus met zekerheid zeggen dat ze dit nooit eerder heeft gehad. Wel was zij altijd de eerste waaraan je het kon merken als we een wat oudere partij hooi hadden. Droog kuchen. Een week het hooi nat maken en dan was het weer over en hoorde je geen enkele kuch meer.

Nu met deze dubbelslag, geen hoest en geen slijm. Maar ademhalen kostte zichtbaar kracht. Van zondag op maandag verslechterde ze erg. We waren bang dat ze zou stikken, bang voor wat we ‘s ochtends zouden aantreffen. Maandagochtend kwam direct de dierenarts. Geen koorts, geen slijm of vocht in de longen. Volgens de dierenarts was dit het meest positieve scenario, geen infectie, geen longontsteking en geen dampigheid. Waarschijnlijk een allergische reactie die bij haar flink op de longen slaat. Maar goed, allergisch voor wat?

Eerst maar zorgen dat ze weer adem krijgt. Naast een injectie zijn we direct gestart met ventipulmin, 2 weken lang 2 maal daags. Hier knapte ze direct van op, maar na 2 weken moet er mee gestopt worden omdat de receptoren dan niet meer goed reageren op dit medicijn. 2 weken gebruiken, dan een week stoppen en daarna weer 1 week gebruiken. Afgelopen zondagavond heeft ze de laatste portie gehad voor de stopweek. Vrijdag op zaterdag vond ik haar al slechter dan in de dagen ervoor, vermoedelijk zijn haar receptoren er iets sneller klaar mee dan gemiddeld, waardoor het medicijn al minder goed werd opgenomen als eerst.
Gisteren de eerste dag geen medicijnen, vanmorgen gelijk de dierenarts er weer bij. Je hoort haar piepen bij iedere ademhaling, ze moet zichtbaar hard werken. Als noodoplossing heeft ze een injectie prednison gehad, als dit goed aanslaat krijgen we een prednisonkuur voor de week waarin de ventipulmin niet wordt gegeven. Maar dit is uiteraard geen lange termijnoplossing.

- paarden staan overdag van +- 8 ‘s ochtends tot +- 9 ‘s avonds in grote weilanden in vaste groepen buiten. In de winter is dit van 9 tot 6/7.
- ‘s avonds op stal, alle paarden op stro. Dit is zij ook al haar hele leven gewend. Er wordt in de middag opgestrooid en de paarden komen ‘s avonds binnen.
- paarden krijgen hooi. Wanneer wij dit zelf een wat stoffiger pak vinden (grote balen), wordt het hooi buiten uitgeschud en natgesproeid. Weken doen we bewust niet ivm schimmels en bacteriën die dan snel kunnen toenemen.
- sinds een week hebben we een hooistomer. Al het hooi wordt nu dus gestoomd i.p.v. uitgeschud en gesproeid.

We denken zelf dat het een allergie op iets van buiten is. Na een nacht op stal is het minder erg dan na een dag op de wei. Daarnaast is er op stal niks veranderd en het ziektebeeld is plots en heftig ontstaan, niet naar verloop van tijd erger geworden. Achter onze weilanden is in de afgelopen 10 jaar een natuurgebied aangelegd met jonge aanplant. De kans dat het een reactie is op een van deze “nieuwe” planten die wellicht dit jaar voor het eerst in bloei staat, achten we daarom aannemelijk. Maar hoe zoek je dit uit?

We hebben nog de optie om haar in een buitenbox op vlas te zetten, waarbij de buurpaarden dan ook op vlas komen, maar gezien mijn gevoel zegt dat het geen reactie op stof/stro is en het juist iets van buiten is, voelt het nu tegenstrijdig om dit uit te proberen.

Zoals gezegd, ze is “al” 23 maar altijd gezond en in goede conditie geweest. Wie haar normaal gesproken ziet, ziet een gezond en happy paard, niemand zou haar 23 schatten. Maar stel het is een allergie als hooikoorts, ja dat seizoen loopt inmiddels van februari tot oktober. Ik wil haar niet een half jaar volproppen met heftige medicijnen waarbij ze alsnog last heeft, waarna ze na een half jaartje aansterken weer een half jaar medicijnen nodig heeft. Ik ben gek op haar en heb alles voor haar over, maar op deze manier is het voor haar geen leuk leven en zal ik een voor mij zwaar besluit moeten nemen en haar laten gaan. Maar stel het is wel een plantje wat zeg 6 weken bloeit... 6 weken medicatie en de rest van het jaar klachtenvrij en happy vind ik weer een heel verhaal.

Hoe kom ik hierachter en hoe lang gaat het duren om hierachter te komen. Hoe lang is het eerlijk naar mijn paard toe om te proberen de oorzaak te achterhalen. Vragen waar ik het antwoord niet op weet, de dierenarts overigens ook niet, dus ik verwacht dit van bokt ook niet. Maar misschien levert dit verhaal herkenning en/of nieuwe inzichten op, waardoor ik mijn meisje gewoon nog een lang en vooral gelukkig en gezond leven kan bieden.

Zoals gezegd, stallen aan huis en zeer ruim weiland. Of we 9 of 10 paarden voeren en onderhouden maakt geen verschil, dus zolang ze happy is en niet voor iedere ademhaling hoeft te werken, mag ze op een paardwaardige manier 100 worden. Maar ik vind het niet eerlijk naar haar toe om haar op ventipulmin en prednison bij wijze van spreken het oudste paard van Nederland te laten worden.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:30

Ik heb een soortgelijke ervaring, vage ademhalingsklachten met af en toe pompen, maar kon er de vinger niet op leggen en was niet dampig. Ik gokte ook op een allergie, maar heb na het zoveelste advies van Ventipulmin besloten om naar de kliniek te gaan om de oorzaak te laten achterhalen. Ze hebben een bronchoscopie gedaan en daar zijn wij heel veel wijzer van geworden. Valt te combineren met een longspoeling evt. Ik weet niet of je hier al aan gedacht hebt en dit nog wilt doen met een ouder paard, maar het heeft mij een hoop rust gegeven en duidelijkheid kwa behandeling.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 13:46

Solistar schreef:
Ik heb een soortgelijke ervaring, vage ademhalingsklachten met af en toe pompen, maar kon er de vinger niet op leggen en was niet dampig. Ik gokte ook op een allergie, maar heb na het zoveelste advies van Ventipulmin besloten om naar de kliniek te gaan om de oorzaak te laten achterhalen. Ze hebben een bronchoscopie gedaan en daar zijn wij heel veel wijzer van geworden. Valt te combineren met een longspoeling evt. Ik weet niet of je hier al aan gedacht hebt en dit nog wilt doen met een ouder paard, maar het heeft mij een hoop rust gegeven en duidelijkheid kwa behandeling.

Bedankt voor je reactie! Ik sta overal voor open, dierenarts heeft ook al aangegeven haar gezien haar normale gezondheid en conditie niet in te schalen als ouder paard, dus wat dat betreft is het zeker nog een optie. Is jouw paard er uiteindelijk na duidelijke diagnose en bijpassende behandeling helemaal bovenop gekomen, of is het nu met behandeling “beheersbaar/klachtenvrij”? Mag evt ook via pv :)

tootje71

Re: Paard allergisch, maar waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:15

Hier een pony met precies hetzelfde, ventipulmin,slijmoplossers enz. gaven iets verlichting, nu krijgt hij balsamic en hij doet het er heel goed op. Sterkte.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:28

Ik heb destijds ook lopen tobben met een paard, uiteindelijk dacht de DA astma.
Kap en compressor aangeschaft en toen begonnen met vernevelen, 10 dagen op 10 dagen af, ik weet alleen even niet meer met welk medicijn. Dat zou ik op moeten zoeken.

Maar paard bleef er super onder.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:32

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 14:49

janna schreef:
Kan het niet de enorme hoeveelheid pollen en stof in de lucht zijn? het is zo droog nu....

Dit is ook waar wij aan denken inderdaad, al is het wel een hele plotselinge en gelijk hele heftige reactie op stoffen die “normaal” ook aanwezig zijn, zij het in mindere mate. Ze heeft eerder in warme en droge periodes zoals bijvoorbeeld vorige zomer nog niet het minste kuchje gegeven. Vandaar dat we ook “pollen/stuifmeel van een nieuw aangeplante boom/struik” nog als optie hebben.

@Sosha; als je zou willen kijken welk medicijn het was, hoor ik het graag!

@tootje71: snel even gegoogled, dus nog niet uitgebreid onderzocht, maar klopt het dat dit met name een supplement is voor bij slijm in de longen? Volgens de dierenarts zijn de longen namelijk schoon en droog, geen vocht en geen slijm.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:52

Er is dit jaar (zoals hierboven gezegd) een véél grotere concentratie pollen en dit in combinatie met de ontzettend9 droge lucht, stoffige ondergrond...
Ook is de temperatuur redelijk snel omhoog gepiekt waardoor acclimatiseren best moeilijk is voor veel dieren/mensen.

Ik heb er zelfs last van dit jaar terwijl ik dat anders nooit heb {:}

Zou het dus ook niet gewoon een combinatie van factoren kunnen zijn?

Warm/stoffig/pollen = grote belasting.

Stal = koeler, minder stof/pollen

Edit:

Mijn oude merrie stond vroeger ook wel vaker te piepen/zwaar ademenen.
Na veel gedoe en DA, en de hele riedel van bij jou, in de kliniek erachter gekomen dat ze verlamde stembanden had. In de zomer ook duidelijk méér last.
De stembanden belemmerden dus haar keel en zodoende ademhaling.
Maar dit is mss helemaal niét toepasselijk bij jou.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:58

Ik was al aan het kijken, maar ik vrees dat ik die rekeningen net niet meer heb.
Het was volgens mij gewoon een mensen-medicijn.
De DA haalde het ook bij de apotheek.
DA was Henk van der Veen van De Lingehoeve in Lienden

edit: misschien was het Pulmicort, maar ik ben er echt niet zeker meer van.
En bovendien hebben ze tegenwoordig misschien andere/betere medicatie om te vernevelen, het is alweer meer dan 10 jaar geleden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:07

Sosha schreef:
Ik was al aan het kijken, maar ik vrees dat ik die rekeningen net niet meer heb.
Het was volgens mij gewoon een mensen-medicijn.
De DA haalde het ook bij de apotheek.
DA was Henk van der Veen van De Lingehoeve in Lienden

Fijne veearts is dat. Heeft mij bii mijn paard met complexe maagproblematiek ook érg goed geholpen.

Voor de situatie van ts.

Het is echt wel een extreem jaar met pollen en stof.
Ik heb normaal nauwelijks last, dit jaar al heel veel thuis moeten blijven ivm hooikoortsklachten.
En niezen en snotteren en keelpijn betekent nu met Covid19 dus tjuis blijven.

Maar heftig jaar dus.

Voor wat betreft die nieuwe aanplant, meestal geeft dat al wel eerder dan na 10 jaar pollen/bloei.

Weet jij welke planten daar allemaal tussenstaan?
Dan zou je namelijk per soort even kunnen kijken in hoeverre het waarschijnlijk is dat jouw paard erop reageert.
Betekent uitzoeken welke planten het zijn, wanneer die dit jaar gebloeid hebben en het dan leggen naast de periode waarin jouw paard last heeft.
Ik verwacht daar eigenlijk geen verband, maar uitzoeken kan nooit kwaad natuurlijk.

Mocht je vastlopen met soorten:
Als je (per soort) fotos stuurt van -totale plant, -blad, -detail stengel/stam -en evt knop wil ik wel even kijken welke soorten het zijn.

Ik beloof niet dat ik alle soorten ken. Wel veel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:29

Even een hele andere hoek, maar mijn ´oudje´ had hetzelfde. Duidelijk benauwd, pompen. Ventipulmin (later icm prednison) hielp goed, maar zodra we stopten weer hetzelfde beeld.

Bleek uiteindelijk Cushing te zijn. Sinds ze op medicatie staat (alweer 7 jaar) geen last meer.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:38

Ik heb geen oplossing voor je maar wil je wel veel sterkte wensen met je paard!
Wat je nog kan proberen is haar tijdelijk verhuizen naar een andere grondsoort ergens anders in nederland. Daar groeien andere planten en als ze daarop verbeterd weet je dat het een locale plant is. Maar dat is wel wat omslachtig misschien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:48

Bij een allergie van mijn paard Polie, heb ik via de apotheek hier in Magnac laval homeopathische tabletjes tegen allergie geadviseerd gekregen. Ik heb dat 3 jaar gebruikt en elk jaar had ze minder last (de 1ste dagen juist wat meer). Al 2 jaar heb ik geen klachten meer bij Polie.
Ik weet dat homeopathie omstreden is in Nederland. Hier in Frankrijk hoort het bij de apothekersopleiding en wordt regelmatig door artsen ook homeopathische medicijnen voorgeschreven. Misschien kun je ook eens die richting op denken en overleggen met een apotheek.
De pilletjes waren dezelfde als voor mensen in dezelfde hoeveelheid. Wat en hoe weet niet meer.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:03

BabiiVeeraa schreef:
janna schreef:
Kan het niet de enorme hoeveelheid pollen en stof in de lucht zijn? het is zo droog nu....

Dit is ook waar wij aan denken inderdaad, al is het wel een hele plotselinge en gelijk hele heftige reactie op stoffen die “normaal” ook aanwezig zijn, zij het in mindere mate. Ze heeft eerder in warme en droge periodes zoals bijvoorbeeld vorige zomer nog niet het minste kuchje gegeven. Vandaar dat we ook “pollen/stuifmeel van een nieuw aangeplante boom/struik” nog als optie hebben.

@Sosha; als je zou willen kijken welk medicijn het was, hoor ik het graag!

@tootje71: snel even gegoogled, dus nog niet uitgebreid onderzocht, maar klopt het dat dit met name een supplement is voor bij slijm in de longen? Volgens de dierenarts zijn de longen namelijk schoon en droog, geen vocht en geen slijm.

Het heeft voor vele doeleinden effect zeggen ze, ook voor paarden die allergisch voor stof en Pollen zijn wat bij onze pony het geval is. Maar bij ons helpt het bij een paard van een kennis niet kwestie van uitproberen denk ik .

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:10

Mijn paard hoest momenteel ook veel, scopie laten maken maar daar is niks uit gekomen. Dierenarts zegt irritatie door de droge lucht/pollen. Je kan niet meer doen dan veel buiten laten staan, hooi natmaken en opstrooien als paard buiten staat.
Ik geef foenegriek bij om de luchtwegen te verzachten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:25

Sosha schreef:
Ik heb destijds ook lopen tobben met een paard, uiteindelijk dacht de DA astma.
Kap en compressor aangeschaft en toen begonnen met vernevelen, 10 dagen op 10 dagen af, ik weet alleen even niet meer met welk medicijn. Dat zou ik op moeten zoeken.

Maar paard bleef er super onder.

Vernevelen, zelfs al is het alleen maar met zoutoplossing (NaCl) kan al verlichting geven. En zelfs bij paarden waar geen hoest of vocht in de longen geconstateerd wordt toch juist dat losmaken.

Heb er al meerdere gehad met dito probleem. Nou ben ik zelf ook hooikoortspatient, en ik voel dus heel snel of het idd de pollen zijn. Op het moment, ja er zijn mega veel pollen. Een uur buiten en ik kan zo ongeveer aan de beademing :+
Bij mijn oude merrie heeft heel lang simpele homeopatische druppels Pollinosan geholpen. Als het echt te erg werd kreeg zij ook een kuur Predni, maar het overgrote deel van de zomer kon ik met die druppels af. Pollinosan is er overigens ook in tabletvorm, mocht je dat makkelijker vinden.
Later ben ik omgeschakelt naar gewone hooikoortstabletten (Cetrizine en co) heeft ook nog een aantal jaar geholpen. En van mijn DA een poeder gehad uit de USA, wat je nu niet meer kan krijgen, wat ook fijn hielp. Na jaar X was hier dan de pap op en is ze ingeslapen, maar ik heb het met simpele middelen echt nog wel lang kunnen rekken.

Als je dus vermoed dat het een plant/ struik/boom is zou je Pollinosan of cetrizine ed kunnen proberen. Dat kan je rustig naast de Venti geven. Samen met de Predni zou ik even wachten tot je week voorbij is. Met name Cetrizine schijnt te reageren op Predni.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 16:53

Iedereen heel erg bedankt voor de tips en het meedenken, ik waardeer het heel erg en neem alles mee _/-\o_

Het zo veel mogelijk buiten zetten is iets waar ik over dub. Ze heeft duidelijk buiten meer last dan binnen, het voelt dan niet goed om haar naar buiten te sturen, zeker op zo’n hete droge dag als vandaag. Vandaar ook de twijfel of ik haar help met verhuizen naar een buitenbox. Gelukkig koelt het na vandaag af en daarna 3 dagen regen, dat scheelt hopelijk al weer iets.

Ik slik zelf trouwens jaarrond cetrizine vanwege mijn allergie voor stof en paarden :') Zijn dat gewoon dezelfde tabletjes in dezelfde hoeveelheid Rina? Lijkt zo weinig in verhouding.

@focussed; juist dit soort dingen ben ik ook naar opzoek. Met blindstaren op luchtwegproblemen ben ik bang dat ik andere dingen te snel uitsluit. Andere symptomen van cushing heeft ze niet, maar bloed is zo afgenomen natuurlijk +:)+

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:02

Hooikoorts? Is dd erg extreem en vroeg dit jaar. Probeer eens met de klassieke hooikoorts medicatie. Vraag je DA om de dosering. Is dat het probleem zie je de volgende al resultaat.

Snachts op de wei, overdag opstallen helpt ook.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:04

pien_2010 schreef:
Bij een allergie van mijn paard Polie, heb ik via de apotheek hier in Magnac laval homeopathische tabletjes tegen allergie geadviseerd gekregen. Ik heb dat 3 jaar gebruikt en elk jaar had ze minder last (de 1ste dagen juist wat meer). Al 2 jaar heb ik geen klachten meer bij Polie.
Ik weet dat homeopathie omstreden is in Nederland. Hier in Frankrijk hoort het bij de apothekersopleiding en wordt regelmatig door artsen ook homeopathische medicijnen voorgeschreven. Misschien kun je ook eens die richting op denken en overleggen met een apotheek.
De pilletjes waren dezelfde als voor mensen in dezelfde hoeveelheid. Wat en hoe weet niet meer.

Ik heb wel eens het idee dat er in het buitenland andere middelen zijn dan in Nederland.
Is er voor jou een manier om er achter te komen wat je hebt gebruikt?

Mijn paard is nu overigens geholpen met darm compositum en af en toe nux.
Maar ben altijd bang dat dit ook weer stopt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:38

BabiiVeeraa schreef:
Ik slik zelf trouwens jaarrond cetrizine vanwege mijn allergie voor stof en paarden :') Zijn dat gewoon dezelfde tabletjes in dezelfde hoeveelheid Rina? Lijkt zo weinig in verhouding.

Ja lijkt laag, maar lichaam paard werkt even anders dan die van ons. Dus ja vrijwel de gelijke hoeveelheid cetrizine. Sommige periodes deed ik 1 tablet meer, maar dan was het ook wel erg. Vuistregel is zo uit mijn hoofd 1,5 van onze hoeveelheid. Bij Pollinosan gaf ik een tablet of 3 (2x per dag) dat is ook dik minder dan je zelf per dag mag nemen als mens.

BabiiVeeraa schreef:
Het zo veel mogelijk buiten zetten is iets waar ik over dub. Ze heeft duidelijk buiten meer last dan binnen, het voelt dan niet goed om haar naar buiten te sturen, zeker op zo’n hete droge dag als vandaag.

Dat deed ik met mijn merrie ook zeker niet. Als die slechte dagen had zette ik apart voor haar de inloopstal open. En dan stond ze vrijwillig veel binnen. Maar zij was ook erg duidelijk hihihi, veel last en ze wilde bijna niet naar buiten. Dan mocht ze van mij dus binnen blijven. Ze had erg veel last van Mais (ik ook overigens) maar die bloeit nog niet. Gras ging nog, maar brandnetel, bijvoet, zuring waren heftig.

Overigens, je moet een allergie zien als een emmer die overloopt. Kan lang duren voordat die emmer vol is, maar als dan is het raak en die emmer is lastig weer leeg te krijgen. Mijn merrie had ook nooit problemen met de luchtwegen. Is bij mij geboren, dus ik kende haar vanaf dag 1. Pas toen ze een jaar of 21 was begonnen de hooikoortsklachten.

ilonaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:29

Kan het niet van de processierups zijn? Of is dat raar gedacht van mij?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:34

Heb met onze pony hetzelfde gehad. Uit bloedonderzoek op allergieën bleek, naast een allergie voor mugjes (zomereczeem) ook een hevige pollenallergie. Lastig. Ze heeft verschillende kuren gehad, combinaties van ventipulmin en andere middelen. Het hielp wel.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:51

Hier staat een paard (new forest) met hooikoorts/pollenallergie en allergie voor bepaalde bomemen en planten. Sinds hij dagelijks - ik dacht 3 tabletjes - cetirizine krijgt gaat het erg goed met hem

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:00

ilonaR schreef:
Kan het niet van de processierups zijn? Of is dat raar gedacht van mij?

die schijnen dit jaar veel vroeger te zijn idd

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 20:29

Om te achterhalen of het een allergie is, en van welke plant/dier/stofje, kan je best een intradermale huidtest laten uitvoeren, daarbij injecteren ze de verschillende allergenen en wordt er gedurende de komende uren nagekeken welke een reactie geven en welke niet.

Maar ik zou inderdaad zeker ook eens bij een kliniek ten rade gaan, zij kunnen door middel van een bronchoscopie, longspoeling en echo meestal wel achterhalen wat er gaande is en hoe je dan best kan behandelen