Insuline resistent of pssm?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElskaIsland

Insuline resistent of pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 09:40

Hoi allemaal,

Ik wil even mijn verhaal kwijt. Ik tob al een poos met mijn paard. Steeds niet regelmatig, stijf achterbeen, scheve si gehad. Van alles geprobeerd met osteopaat en fysio. Si is inmiddels goed, maar ze blijft stijf in bekken en linkerachterbeen. Dus da laten komen afgelopen week. Achterbenen beide mild kreupel. Op de foto gezet en ook de si geëchoed. Alles goed, op een dunnere laag kraakbeen in beide hakken. Maar: bot helemaal gaaf, geen irritatie wat paste bij klinisch beeld. Nu denkt da aan voedingsgerelateerd probleem zoals insuline resistentie. Pssm heeft hij niet genoemd, maar zou vlgs mij ook nog kunnen, gezien haar klachten. Ze is wel een beetje te dik, maar komt omdat ze al een poos geen echte arbeid doet en op de wei staat.
Nu heb ik half juni een afspraak met een voedingsdeskundige, zij zal oa bloed afnemen en haar voeding bekijken. O ja, van haar achtergrond/afstamming weet ik niets. Wel weet ik zeker dat er een quarter in zit...

Spannende tijd.

belle_boef

Re: Insuline resistent of pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:49

Pssm1 kan je makkelijk zelf testen en kost een paar tientjes

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 09:51

belle_boef schreef:
Pssm1 kan je makkelijk zelf testen en kost een paar tientjes

Dat weet ik, maar misschien is het wel 2, of insuline resistentie of nog iets anders. Ik laat liever eerst uitgebreid bloedonderzoek doen. Daarna kijken we verder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:54

Als er Quarter in zit dan is eerst pssm1 testen het goedkoopste dan kun je eventuele duurdere onderzoeken besparen.

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:03

Kijk anders eens of hij spierdeukjes heeft (divots). Zo kwam ik erachter dat die van mij Pssm2 heeft.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 10:04

abcxx schreef:
Kijk anders eens of hij spierdeukjes heeft (divots). Zo kwam ik erachter dat die van mij Pssm2 heeft.

Heb ik gedaan, heeft ze niet.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 10:05

Sizzle schreef:
Als er Quarter in zit dan is eerst pssm1 testen het goedkoopste dan kun je eventuele duurdere onderzoeken besparen.

Je kunt er niet vanuit gaan. Straks is het type 2, of insuline resistentie. Ik ga breed kijken eerst.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:07

Maar met breed kijken neem je ook pssm1 mee?
Breed is bij mij dan alles.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 10:08

_Penotti schreef:
Maar met breed kijken neem je ook pssm1 mee?
Breed is bij mij dan alles.

Als er niets uit bloed komt, zal ze heus getest worden op pssm 1 en 2. Maar misschien is het wel iets anders,
Zoals insuline resistentie.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:12

Als je toch niet alles tegelijk doet, dat is wat ik bedoelde, zou ik ook met het goedkoopste beginnen. Zoals Sizzle ook al aangaf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:14

ik zou voor de zekerheid ook even laten testen op Vitamine E en selenium gehaltes in het bloed

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:18

Ik wist eigenlijk niet of ik het hier zal plaatsen doe het toch maar.
Veel mensen geloven er niet in.

Mijn paard had dezelfde klachten.
Nu voelt onze buurman wateraders.
En die was op bezoek. Even paardjes kijken en hij vroeg waarom hij me niet meer zag rijden op de bruin bonte. Nou aangegeven, steeds achter stijf vanuit SI, DA weet niet echt wat bla bla.
Toen vroeg hij, is hij toevallig van stal verplaatst?
En ja dat klopte. Ik zei hij stond eerst daar.
Zet hem maar eens terug dar, waar hij nu staat staat hij op een waterader.

dat gedaan, binnen een paar dagen zag je hem verbeteren.
Wel zag je dat hij slap was van achter. Hij had echt al een hele poos niet meer goed gelopen.
Nu ben ik ongeveer een maand of 5 verder. Spieren zitten er weer op als vanouds en heb mijn oude paard terug.

Kijk maar of je er wat mee kunt :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:20

_Penotti schreef:

En die was op bezoek. Even paardjes kijken en hij vroeg waarom hij me niet meer zag rijden op de bruin bonte. Nou aangegeven, steeds achter stijf vanuit SI, DA weet niet echt wat bla bla.

Wel zag je dat hij slap was van achter. Hij had echt al een hele poos niet meer goed gelopen.
Nu ben ik ongeveer een maand of 5 verder. Spieren zitten er weer op als vanouds en heb mijn oude paard terug.

Mijn buurman heeft exact hetzelfde aangegeven bij mijn paard. Daarna de waterader aangepakt en mijn paard loopt beter. Ik geloof je.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 10:23

_Penotti schreef:
Als je toch niet alles tegelijk doet, dat is wat ik bedoelde, zou ik ook met het goedkoopste beginnen. Zoals Sizzle ook al aangaf.

Dat begrijp ik, maar waarom zou je niet voor een test gaan, waar veel meer uit komt?? Ik kom uit medische wereld; bloed kan een hoop vertellen. Zeker in welke richting je moet zoeken. Bijv spierwaarden, suikers, alle orgaanfuncties?

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 10:25

_Penotti schreef:

Dat kan ik zeker!!! Het is begonnen, 5 maanden nadat hierheen verhuisd ben! Sta nu ook op punt van verkassen, om verschillende redenen, maar dat terzijde.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 10:25

belle_boef schreef:
_Penotti schreef:

Mijn buurman heeft exact hetzelfde aangegeven bij mijn paard. Daarna de waterader aangepakt en mijn paard loopt beter. Ik geloof je.

Hoe pak je waterader aan? En hoe kom ik erachter of die er is? Medium?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:56

ElskaIsland schreef:
_Penotti schreef:

Dat begrijp ik, maar waarom zou je niet voor een test gaan, waar veel meer uit komt?? Ik kom uit medische wereld; bloed kan een hoop vertellen. Zeker in welke richting je moet zoeken. Bijv spierwaarden, suikers, alle orgaanfuncties?

Ik laat sowieso meestal 1x per jaar een grote bloedtest doen bij mijn paarden dus dat zou ik ook gewoon doen in jouw geval.
Echter was op basis van bloed niet duidelijk dat mijn paard pssm1 had, de spierwaarden waren niet absurd hoog, toch had ze enorme pijn.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 13:52

Sizzle schreef:
Ik laat sowieso meestal 1x per jaar een grote bloedtest doen bij mijn paarden dus dat zou ik ook gewoon doen in jouw geval.
Echter was op basis van bloed niet duidelijk dat mijn paard pssm1 had, de spierwaarden waren niet absurd hoog, toch had ze enorme pijn.

Wat waren de klachten bij jouw paard?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:54

Het leek op SI of knie problemen, daarna werd het zwalken en daarna alleen nog maar berg af tot ik haar ingeslapen heb -O-

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 14:20

Hoe snel ging dat? :(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:23

PSSM haal je inderdaad niet uit de spierwaardes in een bloedtest.

Als je erg twijfelt en dingen uit wilt gaan sluiten zou ik laten testen.

Mijn paard had ook veel vage klachten, daarnaast te dik, gevoelig op zijn voeten, snel stijf, etc.
Ik heb uitgebreid kreupelheidsonderzoek laten doen en laten testen op PSSM.
Hij is positief op een variant van PSSM2 en hij heeft volgen mijn dierenarts hoogstwaarschijnlijk ook EMS.

Als je dingen kunt bevestigen of uitsluiten kun je ook een passend plan maken voor het verder.
Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:25

ElskaIsland schreef:

Bij ons binnen een half jaar maar daar is geen maat voor en zijn ook paarden die er met aanpassingen oud mee worden. Echter is de voedinaanpassing dan wel essentieel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:35

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 14:36

Sizzle schreef:
ElskaIsland schreef:

Bij ons binnen een half jaar maar daar is geen maat voor en zijn ook paarden die er met aanpassingen oud mee worden. Echter is de voedinaanpassing dan wel essentieel.

Dat snap ik ja.... ik ben inmiddels 1,5 jaar aan t tobben. Wel echt scheef si gehad en daar last mee, maar dat is nu goed...

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 14:53

Ze krijgt ook nog eens slecht hooi, erg muf
En soms met schimmel. Kan dat invloed hebben op lopen? De darmen hangen tenslotte aan de rug/lendenen. Van koliek heeft ze geen last.