Paard staat ochtends op 3 benen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SMariffa

Paard staat ochtends op 3 benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 07:59

Mijn paard stond twee weken geleden ochtends op 3 benen. De dag van tevoren hadden we wat zwaarder getraind maar niks geks. Ze zet haar been super stijf en voorzichtig neer en kan bijna niet draaien. Nadat ze een aantal passen gelopen heeft is het ook zo goed als weg.

De dierenarts is toen geweest ze had wat lichte zwelling bij de kogel en negatief op een hoefzweer en heeft foto's gemaakt welke goed waren. Ze liep alleen rechtsom op de volte nog kreupel en de buigproef was ook niet helemaal goed.

Nu heeft ze dus twee weken rust gehad en 10 dagen metacam. Maar nu ik haar vanmorgen eten ging geven was het weer terug. Iemand enig idee wat dit is?

Ninx

Re: Paard staat ochtends op 3 benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:03

Ik zou laten scannen...... de keren dat ik dit heb gezien was het een pees, maar voor hetzelfde geld is het iets volstrekt anders.
Moraal van het verhaal: als het niet verdwenen is na een paar weken zul je verder moeten zoeken.
Veelal ben je uiteindelijk het voordeligste uit, en heb je het snelst duidelijkheid, wanneer je naar de kliniek gaat.

Succes!!!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:04

Mijn haflinger van 15 heeft hetzelfde en blijkt lichte artrose in de knie te hebben. Zegt natuurlijk niks over jouw paard.

Als hij opstaat staat ie even op 3 benen en een paar passen stokkreupel. Daarna zie je er niks meer aan en loopt de rest vd dag gewoon goed. Foto’s laten maken en daaruit bleek artrose.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:04

Waarvan zijn röntgenfoto’s gemaakt? Ik heb een paard gehad met een slecht straalbeen die dit ook had. Stokkreupel uit de stal en met een paar passen weer goed.
Artrose laat dit ook weleens zien.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:09

Was de buigproef eigenlijk slecht op de knie of op de kogel?

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 08:11

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 08:12

Van de kogel omdat deze dik was. Op haar hoeven reageerde ze helemaal niet met die speciale tang

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 08:15

Mijn paard is trouwens net 6 en een kwpn'er van 1,80. Ze is 3 jaar geleden volledig rontgenlogisch gekeurd en een jaar geleden klinisch. Toen geen bemerkingen

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:16

als het atrose is of miss nu wel als test gelijk, paardje de nacht gewoon de ruimte geven of in een grote loopstal of buiten laten zodat ze s'nachts ook wat beweging kan nemen, daar is de stal te klein voor dus blijft hij staan en wordt dan stijf.

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 08:18

Artrose is toch te zien op de foto? Die waren namelijk helemaal goed

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:18

Mijn haf met artrose heeft nooit op stal gestaan, daar zie je het na het slapen als ie met z’n benen zo opgevouwen heeft gelegen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:20

Ja artrose is te zien op de foto, maar er is alleen een foto van de kogel gemaakt toch? Al moet ik zeggen dat ik het filmpje er toch wel uit vind zien alsof het meer uit het onderbeen komt. Hoef of kogel zou ik zeggen. Is het nog steeds warm en dik?

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 08:24

Warm is het eigenlijk nooit geweest. De zwelling is ook zo goed als weg.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:26

Ik denk dat je sowieso toch de dierenarts nog een keer moet laten komen want op bokt hebben we ook geen röntgen ogen. :+

Goed de knie ook mee laten nemen, pezen goed nalopen en evt scannen.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:39

Mijn pony heeft dit onlangs ook gehad. Van de ene dag op de andere 1 voorbeen niet willen belasten. Ik heb je filmpje bekeken en de mijne deed ongeveer hetzelfde. Na enkele stappen rechtdoor liep mijn pony niet meer mank. Achteruit stappen ging niet. Even plots als het manken gekomen is is het ook weggegaan. DA is niet te weten gekomen wat de oorzaak was. Ze had uiteindelijk wel een ontsteking in haar rechterachter knie.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:26

Zijn er enkel foto's gemaakt of ook scan gemaakt van pezen ed?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:32

Opladen naar een goede kliniek, uitverdoven, scannen en door zoeken tot er een oorzaak gevonden is. Pas dan kan je goed behandelen!

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:05

Hier is soortgelijks gehad, paard bleef alleen stok kreupel. Negatief op hoefzweer reageerde niet op knijpen of tikken, dus ook op de metacam. Na een paar dagen metacam weer stokkreupel. na 2 weken kreupel wou ik toch zijn ijzers eronder uit en daar kwam dan toch een hoefzweer eruit! Heeft nog een paar dagen kreupel gelopen en loopt nu weer goed. Zijn been werd de laaste dag ook iets dikker vooral bij zijn pees. Hoef is niet warm geweest verder.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:43

tiwi1969 schreef:
Opladen naar een goede kliniek, uitverdoven, scannen en door zoeken tot er een oorzaak gevonden is. Pas dan kan je goed behandelen!

Zou een paard wat zo kreupel is persoonlijk niet in een trailer zetten, dus eerder op locatie onderzoek laten doen. Pas een paard bij ons op stal ook zo vreselijk kreupel en niets op de foto te zien,maar na goed verder zoeken door de dierenarts bleek er toch een hoefzweer te zitten.

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 10:46

De DA komt dinsdag voor een controle mocht daar niets uitkomen gaat ze wel mee naar de kliniek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:49

Blackberry28 schreef:
tiwi1969 schreef:

Zou een paard wat zo kreupel is persoonlijk niet in een trailer zetten, dus eerder op locatie onderzoek laten doen. Pas een paard bij ons op stal ook zo vreselijk kreupel en niets op de foto te zien,maar na goed verder zoeken door de dierenarts bleek er toch een hoefzweer te zitten.

Paard is niet zo heel kreupel hoor, alleen even vanaf stal. Niet kreupel genoeg om niet vervoerd te kunnen worden. Ik zou hem ook naar een goede kliniek brengen en door laten lichten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:59

Een paard dat kreupel is aan 1 been kan meestal prima vervoerd worden eventueel met wat pijnstilling.
Uitzondering is als het been totaal niet belast wordt, dat doet dit paard wel alleen niet met het volle gewicht.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:25

Ze heeft het alleen als ze uit de box komt? Is het mogelijk dat ze een tijdje niet in de box staat maar op het land of in een paddock. Kijken of dat verschil maakt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 13:57

SMariffa schreef:
Mijn paard is trouwens net 6 en een kwpn'er van 1,80. Ze is 3 jaar geleden volledig rontgenlogisch gekeurd en een jaar geleden klinisch. Toen geen bemerkingen

Met zo'n stokmaat is ze op die leeftijd nog niet uitgegroeid (als in nog niet alle groeischijven zijn gesloten), je RX op 3 jaar zegt daarmee lang niet alles over hoe het er nu uitziet.
Wat is trouwens de maat box waar ze in staat? Want om op te staan na slapen moet de gehele ruggegraat op 1 rechte lijn kunnen komen en daar heeft zo'n groot paard behoorlijk wat ruimte voor nodig. Opstaan vanuit een buiging vraagt meer van het lijf met risico op overbelasting/blessures tot gevolg. Bv extra afzet vanuit dat voorbeen. Hoeft niet de hoofd of enige oorzaak te zijn, maar helpen zal het ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 17:25

monsera schreef:
Ze heeft het alleen als ze uit de box komt? Is het mogelijk dat ze een tijdje niet in de box staat maar op het land of in een paddock. Kijken of dat verschil maakt?

Dit zou ik ook proberen idd.