Weidepaard vs. paddockpaard, enorm energieverschil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Weidepaard vs. paddockpaard, enorm energieverschil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 15:43

OK, een wat vage titel, maar ik probeer het even uit te leggen. Mijn paard (haflingerruin van het oude type, 24 jaar) heeft twee gezichten.
In de winter staat hij 's nachts op stal en overdag in de kudde op de paddock. Tijdens het weideseizoen idem maar dan overdag op de weide. Sinds 2 weken is de weide weer open en ik heb een compleet nieuw paard.

Mijn haflinger in het paddockseizoen: zeer rustig tegen het flegmatieke aan, weinig interesse in de omgeving maar wel frisse oogopslag en interesse in contact met mensen, traag tempo in alle gangen, in draf en galop nauwelijks voorwaartsdrang. Aangenaam en vriendelijk in de omgang maar de motor ontbreekt in het geheel. Daardoor is het rijden en ander werk niet erg plezierig.

Hetzelfde dier in het weideseizoen: veel interesse in wat om hem heen gebeurd (snel afgeleid), daardoor ook in het grondwerk en tijdens de verzorging minder rustig, vlot tempo in stap en draf, speels op de weide, nog steeds goed te reguleren dus eigenlijk heel aangenaam om te rijden. In de omgang soms wat lastig want meer moeite met stilstaan en moeilijker bij de les te houden.

Dit valt me al jaren op, maar de laatste jaren meer uitgesproken dan vroeger en dit jaar wel heel extreem. Mijn vermoeden is dat het aan de voeding zou kunnen liggen. Dat hij uit het gras eenvoudiger zijn energie kan halen dan uit zijn winterrantsoen. Mijn plan is om de komende winter een bloedonderzoek te laten doen om hem te laten testen op eventuele voedingstekorten.

In de zomer krijgt hij, naast het weidegras, dagelijks een vers pak stro en een halve mineralenkoek.
In de winter krijgt hij hooi, stro, 1/3 schep biks en ca. 1kg wortelen. Vroeger kreeg hij ook in de winter i.p.v. biks een halve mineralenkoek er bij; sinds hij de biks krijgt niet meer. De biks doen we er de laatste jaren bij, net om hem wat meer energie te geven nu hij wat ouder wordt. Maar eigenlijk merk ik geen verschil.
Voor de rest is het nog zinvol te vermelden dat het verder een typische cliché haflinger is die van lucht dik wordt. Het is erg moeilijk om hem op een mooi gewicht te krijgen/houden. Daarom moeten we tijdens het weideseizoen soms zijn uren op de wei beperken, voor het de spuigaten uit loopt. De laatste jaren is dat wel wat minder extreem geworden en voorlopig kan hij de volledige dag de wei op.

Wie heeft met zijn paard soortgelijke ervaringen en hoe gaan jullie er mee om? Wat raden jullie aan om in de winter anders te doen/ eventueel nog te laten onderzoeken?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Weidepaard vs. paddockpaard, enorm energieverschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:48

In gras zit vitamine E en sommige paarden kunnen daar sterk op reageren. Wellicht dat ie dat in de winter tekort komt? Bloedonderzoek (in de winter dan dus) kan dat uitwijzen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:50

Zoveel mineralen zit er niet in die 1/3 brok. Ik zou beginnen met die halve mineralenkoek weer bij te geven naast de brok.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 15:50

Dankje, ja, dat bloedonderzoek is echt het plan. Dit jaar is het verschil zo enorm! Ik heb een heel ander paard weer (en reuze blij mee natuurlijk *\o/* )

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:02

Suiker in het gras die hem meer energie geeft?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:11

Grappig, ik heb juist het idee dat mijn Haf tijdens het weideseizoen juist rustiger is. Zijn rantsoen is, op het gras na natuurlijk, verder wel het hele jaar hetzelfde. Maar in de zomer staat hij sowieso langer buiten en hebben ze naast de paddock ook de beschikking over de weilanden, dus meer ruimte. In de winter is hij op een gegeven moment vaak wel klaar met buiten staan en dan gaan ze bij het hek lopen drammen, heb juist het idee dat dat "negatieve" zich dan ook meer uit in het rijden.

Hier niet dezelfde ervaring dus, maar vind die tegenstelling wel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:38

Vitamine E is ook het eerste waar ik aan denk!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:42

Toevallig zat ik dit gister aan een stalgenoot te vertellen dat ik dit idee ook had bij mijn haflinger.
Ze is nooit echt sloom, maar ze is nu vaak gewoon heet. Ik dacht zelf meer aan 24/7 op het land en met vrienden dat dat goed is voor haar lichaam en humeur. In ons geval ook meer afwisseling in het werk gezien we nu ook veel meer naar buiten gaan.

Maar Vitamine E is een goede, dat ga ik eens testen mocht het straks minder worden bij minder gras/bijvoeren/winterpaddock.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:44

Ik zou eerder denken dat het paard het paddockseizoen gewoon “niks aan vind” en het weideseizoen juist wel. Zou het niet perse in het voer zoeken

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 16:47

@tamary: dat zou ik inderdaad wel kunnen doen. Mineralen vind ik altijd zo'n moeilijk thema. Te weinig is niet goed, te veel ook niet...

@Penotti: ja, aan suiker heb ik ook al wel gedacht. Maar ik kan hem toch moeilijk een schepje suiker gaan geven, lijkt me ook niet echt goed te zijn.

@Westhof: Dat is inderdaad grappig! Ik denk echt dat voeding een enorme invloed kan hebben, al merk ik bij mijn haf ook dat het mentale aspect erg belangrijk is. Als hij ergens zin in heeft gaat hij er voor. En als hij iets saai vind, is het erg moeilijk om hem te motiveren. Zou dus inderdaad ook wel een rol kunnen spelen, naast de voeding.

@brokjes: Ik heb me in vitamine E en de rol die het in de voeding speelt tot hiertoe nog niet verdiept. Maar jij bent al de tweede die er over begint, dus ik ga er toch eens naar kijken dan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 16:48

Autumnn schreef:
Ik zou eerder denken dat het paard het paddockseizoen gewoon “niks aan vind” en het weideseizoen juist wel. Zou het niet perse in het voer zoeken

Ja, enerzijds wel. Anderzijds zou je toch denken dat hij dan net zou moeten aanspringen op de afwisseling die ik hem breng? We doen meestal buitenritten en in de winter reageert hij ook erg weinig op omgevingsprikkels.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:54

Ik denk ook in de eerste plaats aan voeding, maar het mentale kan inderdaad meespelen.
Op de weide is een paard toch veel meer in zijn element dan in een paddock of in de stal.
Je zou de test eens kunnen doen door hem bv gedurende een week op de paddock te houden en vers gras te voeren uit een slowfeeder. En dan kijken of hij 'paddockpaard' of 'weidepaard' is.
Tenminste als je het echt wil weten, je kan natuurlijk ook gewoon van je vrolijke weidepaard genieten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:56

Tweede waar ik aan denk is dat een paard op de wei altijd kan grazen en scharrelen naar grassprietjes, dat doet ook veel voor het paarden welzijn.
Dit gaat niet op als hij dit ook heeft op de paddock in de vorm van hooi en bijvoorbeeld wilgentakken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:10

Hooi en wilgentakken wegen echt niet op tegen rondscharrelen op de weide. Net zoals voor kinderen een playstation niet hetzelfde is als spelen met vrienden.
Wat ook nog kan meespelen is dat het paard op de weide veel meer beweegt dan op een paddock, en dus fitter is.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:29

De meeste paarden vinden vers gras smakelijker dan hooi (a.k.a diepvries maaltijd)
Een paddock lijkt soms meer op een niet-overdekte stal dan een weide. Niets te doen of te ontdekken. Ze staan dan -soms letterlijk- te zandhappen.
Daarnaast heb je ook nog 'zomerpaarden' en 'winterpaarden'. Paarden die zich lekkerder voelen in een bepaald weertype.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 22:01

@Iedereen: bedankt voor het meedenken. Het zou inderdaad wel een combinatie van andere voeding en een algemeen "zich goed voelen" kunnen zijn.
Ik ga in elk geval deze zomer genieten van mijn vrolijk paard en in het winterseizoon de dierenarts eens aanspreken als het verschil weer zo enorm groot is. Misschien heeft hij antidepressiva nodig. :')

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 22:04

@senna 21: Het weer lijkt me niet zo'n enorme rol te spelen. We hadden de hele maand April prachtig zomerweer, maar daar was hij nog steeds lusteloos. En nu, net weer de weide op en in een paar dagen tijd een enorm verschil in gedrag. Hij staat te kort weer op de wei als dat aspecten als beter weer en meer beweging een grote rol zouden kunnen spelen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:10

_Penotti schreef:
Suiker in het gras die hem meer energie geeft?

Hier ook een die compleet koekoek word als hij op kort gestrest gras komt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:18

Bij mijn haf is het precies andersom. Sinds hij op de wei staat is hij heeeeel rustig. Zodra het ook maar iets warmer wordt heeft hij niet veel zin om wat te gaan doen.
Hij is ook 24 jaar en hoeft niet meer echt te werken. Maar longeren en wandelen om in vorm te blijven doen we wel.
Zodra het vriest is hij bloed fanatiek.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:22

Ik zou inderdaad juist in de winter ook een mineralenkoek bij geven. Aan 1/3 biks zal hij niet genoeg hebben denk ik. Verder bewegen paarden natuurlijk meer op de wei en is het ook wat warmer, mocht hij wat artrose hebben gezien zijn leeftijd is dit natuurlijk ook in zijn voordeel.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:26

Grappig, hier dus compleet andersom. In de winter erg ril en etteren met zijn vrienden in de paddock en s zomers op het gras een stuk rustiger en gemoedelijker. Ik gooi het er altijd op dat hij teveel energie heeft wat hij op het land wel kwijt kan en s winters op een kleinere paddock niet (paddock van 20 bij 20, niet echt klein dus) tov van land (12ha is wel echt de ruimte haha).
Ik zie het bij andere paarden wel andersom. Die hebben vaak moeite met het verlaten van de kudde en hebben daar dan wat spanning van

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 22:40

Grappig inderdaad dat het bij sommige paarden net andersom is. En het valt me ook op dat er hier in dit topic toch vaak sprake is van haflingers. Misschien zijn die algemeen als ras wat gevoelig voor dit soort veranderingen? In elk geval interessant dat het bij veel paarden toch een opmerkelijk verschil geeft, zomer vs. winter. :)

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:56

Er zit veel suiker in het gras momenteel door het weer met koude nachten, veel zon overdag, geen neerslag. Dat kan hem die energie geven. Gebruik van maken en flink laten werken om dat te verbranden, zodat hij het niet op kan slaan en dik wordt.
Biks voer je te weinig van om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen
Die mineralenkoek en biks kan je beter vervangen door Vitalbix Daily Complete die heeft een suiker-zetmeelpercentage van totaal 5,8 %. De mineralenkoek 22%!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 23:01

moorcats schreef:
Er zit veel suiker in het gras momenteel door het weer met koude nachten, veel zon overdag, geen neerslag. Dat kan hem die energie geven. Gebruik van maken en flink laten werken om dat te verbranden, zodat hij het niet op kan slaan en dik wordt.
Biks voer je te weinig van om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen
Die mineralenkoek en biks kan je beter vervangen door Vitalbix Daily Complete die heeft een suiker-zetmeelpercentage van totaal 5,8 %. De mineralenkoek 22%!

OK, dat met de mineralen is duidelijk. Maar eigenlijk heb ik het idee dat mijn paardje minder een zomerprobleem heeft en eerder een winterprobleem.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 23:07

Haha mijn paard is echt volledig tegenover gestelde :') Van zon en warmte wordt hij hartstikke sloom en in de winter is hij weer veel frisser haha.

In jouw geval zal ik zegge dat het zeker weten het gras en hooi verschil is. In de winter zou ik dan beter bijvoeren dus een bloedprik test doen is een goeie start! Bloed laat alleen niet alles zien, wat je beter ook zou kunnen doen is het hooi en stro laten testen, en je biks etc. En dan een onafhankelijke paardenvoeding deskundige aan de haak slaan :) Die kijkt ook wat je paard aan werkt doet, hoe hij eruit ziet, etc. Dan heb je gelijk hulp en hoef je niet zelf te rekenen en te gokken. En niet elk paard heeft dezelfde behoeftes.

En in de zomer zou ik anders voeren (voer je bv ook zout bij? Dat kan al heel erg verschil maken) én aan zijn gedrag werken? Niet afleren bedoel ik, maar een manier leren/vinden om zijn energie en wakkerheid anders te gebruiken. Ik vind ook de 'symptomen' die je opnoemt in zijn gedrag de eerst signalen voordat er een ongeluk(je) gebeurd...

Kijk maar eens op de website van calm healthy horses, die hebben heel veel informatie over wat gras met een paard (kan) doen.